Ombouw bestelbus -> pony wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:20

Ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft een bus om te bouwen naar pony wagen?
Ik heb altijd al een Citroen HY willen hebben omgebouwd als veewagen, maar goed, dat wordt te duur en te onbetrouwbaar.

Ben een beetje aan het rondkijken of het mogelijk is om dit te doen met een iets modernere bus.
Heeft de RDW speciale eisen voor een veewagen?
Moet een auto op kenteken staan als veewagen om er een pony in te kunnen vervoeren?
Ik hoorde van iemand dat je een ombouw kan verzekeren in camper tarief, zelfde geld voor het 'camper' tarief belasting? Klopt dat?
Hoeveel laadruimte (breedte, hoogte, lengte) zou je nodig moeten hebben voor een Welsh A van +/- 1.20?

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:11

Ik heb net het RDW een mailtje gestuurd met de vraag wat de eisen zijn. Ben namelijk zelf ook wel geïnteresseerd hierin. Binnen 3 werkdagen zou ik antwoord moeten krijgen hierop. Je hoort van me!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:42

Top :D

Ben ook eens naar pony trailers aan het kijken, maar hoofdruimte wordt dan wel krap.

Toch eens gaan meten wat minimale hoogte zou worden....

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:12

Hier een kant-en-klare HY
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citr ... ailer.html

Regels zijn er wel, maar precies weet ik het ook niet meer.
Sowieso moet de vloer en wanden een speciale dikte hebben.
Ook mag de laadklep niet steiler zijn dan 30 graden en een stroef oppervlakte (zowel klep als vloer) hebben.
Daarnaast moet er een toevoer zijn van frisse lucht (een schuif en/of klapraampje).

Je kunt anders ook contact opnemen met een bedrijf die bussen ombouwt.
De meeste zijn wel bereidt je te helpen.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:25

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:36

Mn vragen zijn doorgezet naar de technische dienst van de RDW, het kan nu 5 werkdagen duren.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:13

Zoals Brainless al aangeeft, er zijn regels voor paardenauto's en inderdaad, je moet de, omgebouwde, auto laten keuren bij de RDW en als veewagen op kenteken laten zetten.

Daarmee kun je als particulier 1/4 tarief op de wegenbelasting aanvragen en 'm verzekeren tegen gereduceerd tarief. Dat laatste gaat vaak nog wat simpeler als je de auto als tweede auto verzekerd bij je andere auto.

Als ik iets (ver)bouw aan mijn auto of trailer voor paarden, hanteer ik de oude regels van voor 2005. Dat blijkt in de praktijk goed te voldoen, maar in geval van keuring is het inderdaad verstandig om op voorhand te weten welke eisen de RDW stelt en waar ze op controleren.

Let er met name op wat je er allemaal in bouwt. Alles wat je erin stopt, gaat van je laadvermogen af! Houdt daar rekening mee!

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:31

Net antwoord van het RWD gekregen op de volgende vraag:
Graag zou ik de eisen willen weten waaraan een omgebouwde bestelbus moet voldoen om kleinvee (Shetlander) te mogen vervoeren.

Antwoord: de wet stelt geen eisen aan de inrichting van een vee wagen. Wanneer u van mening bent dat de pony goed kan worden vervoerd met uw bestelauto kunt u deze aanbieden bij een RDW-keuringsstation voor een wijziging van de inrichting.

Uhhhh?????? Is wat ik nu denk.... Nederland die geen regels heeft in deze? Dus ik zou kunnen doen en laten wat mij goeddunkt?

Of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld?

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:36

ik lees hier ook even mee omdat ik ook met dit idee in mijn hoofd heb gelopen om ipv een vee trailertje een busje om te bouwen om mijn ukkie in mee te nemen :j

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:50

Zoek even op EG 1/2005 daarin staan de eisen waaraan een wagen voor veevervoer moet voldoen. Plat door de bocht komt het op het volgende neer: De wagen moet geschikt zijn voor het vervoer van de dieren die ermee vervoerd worden.
De inhoudelijke eisen zoals die er voorheen waren, die gelden niet meer; maar in de praktijk voldoen die regels nog prima.

Waarschijnlijk is de beste insteek om naar je lokale RDW-station te gaan en met hen te overleggen op welke wijze je de wagen aan moet passen zodat ze 'm goedkeuren. Beetje fatsoenlijke ambtenaar helpt je ermee zodat je een goede auto aanbiedt.
Zorg wel dat je met een goede auto als basis begint, anders is het een geldverkwisting van jewelste!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:04

Dit is dus goed nieuws!!!!!

Die hoek van 30 graden vind ik ook een beetje onzin, vrachtwagen heeft al een hele andere hoek dan een trailer en dat doet niet echt onder aan de geschiktheid. Beide lopen dieren zonder problemen in iig. Iforwilliams heeft niet eens een klep.

Nu begint mijn zoektocht naar een geschikte bus (als tweede auto dus)

Hoe veel ruimte van bodem tot dak heb ik nodig voor een pony van 1.20 en breed en lang moet dit zijn?
Ik moet kijken of ik er 2 kan vervoeren of max 1 vanwege max laadvermogen, dat wordt nog even puzzelen. Als het met 2 kan is dat beter!

Denk dat ze max 300kg per stuk wegen? Dus 600 kg

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:11

Een 'hok' moet, vind ik, toch een 1.70 m hoog zijn, pony moet zijn hals omhoog kunnen strekken imo.
Breedte weet ik niet, sorry.

Verder is het denk ik handig om een trailer zonder laadklep te hebben, als het niet te hoog is. Eventueel te compenseren door de auto voor een trottoir te zetten waardoor de pony('s) hoger staat/staan

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:59

Ja 1.70 had ik zelf ook in mijn hoofd. Had met meetlintje naast pony gestaan, voordeel van kleine pony is dat ze hun hoofd ook duidelijk minder ver omhoog doen (korte halsjes)

Wat volgens mij geschikte bus is is de Ford Transit (tot 2002) standaard wielbasis met semi hoog dak. Heb gekeken naar afmetingen paardentrailers en ponytrailers; gezien paardentrailer (veelste) groot is (draaien ze nog om in 2 paardstrailers op de helft) en de pony trailer net te klein.

Wat volgens mij ideaal is:
170 hoog, 70 breed per pony en 230 lang.
De Ford die ik noemde is 139 breed tussen wielkasten dus net aan 70 breed per pony, 248 lang en 174 hoog.

Qua laadvermogen zou alleen de vraag zijn, wat weegt een rubbere vloer en wanden en een klepconstructie... Opzich vindt ik een instap ook prima alleen vindt ik de hoogte van de instap wel vrij hoog, maar een korte klep kan dan ook. Dat het vrij stijl is maakt me niet zoveel uit maar dan kunnen ze in ieder geval niet 'misstappen'... Is er niemand die zoiets eerder gedaan heeft?

(moest laatst wel hard lachen om filmpje op feestboek waar ze een paard een laad bak van 1.20 ofzo in laten springen; maar goed, zo laad ik liever niet XD)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:07

Ik zou kiezen voor sta-hoogte. Dat is puur voor je eigen gemak en voor pony's tot D-maat meestal ruim voldoende.

Wanneer je de keuze hebt, is een Mercedes Sprinter 416 dubbel lang en dubbel hoog de wagen om voor te gaan.
Wanneer je die goed doordacht opbouwd, waarbij je dus oog hebt voor het gewicht van ALLES wat je erin bouwt, kun je prima twee pony's vervoeren en voldoende marge overhouden voor alle zooi er omheen.

Laadklephoek is voor dergelijke bussen geen probleem. de langte van de laadklep moet minimaal twee keer de hoogte van de laadvloer zijn. Dat is niet zo'n probleem, zolang je geen bus met losse opbouw neemt.

Ford Transit vind je niet zo vaak met de 90 en 110pk motoren en dat is toch wel soort van minimum. Vandaar mijn advies van de Mercedes 416.
Wanneer je creatief met die wielbakken omgaat, kunnen je pony's er prima omheen staan. Overweeg ook om een zijlader door de zijdeur te maken, dan staan ze met hun hoofd boven de wielkasten en heb je de achterkant voor de bagage. Tevens geeft deze oplossing een betere gewichtsverdeling.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:17

pffff....mensen mensen..wat een gedoe zeg...ik zou gewoon voor een trailer kiezen en achter me auto hangen ...want een auto ombouwen kost je geld..dan wegenbelasting dan de keuring elk jaar..onderhoud...nee mijn ding zou het niet zijn en heerlijk voor het gemak van een trailer kiezen...maar ieder zijn ding en ik zou zeggen...suc6!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:21

jaime_andrea schreef:
pffff....mensen mensen..wat een gedoe zeg...ik zou gewoon voor een trailer kiezen en achter me auto hangen ...want een auto ombouwen kost je geld..dan wegenbelasting dan de keuring elk jaar..onderhoud...nee mijn ding zou het niet zijn en heerlijk voor het gemak van een trailer kiezen...maar ieder zijn ding en ik zou zeggen...suc6!

Niet om het een of ander, maar mijn Range Rover kost fors wat meer om op de weg te houden dan een goede bus en een gewone, kleine auto.
Ik heb het voordeel dat ik de Range Rover voor 99% zelf kan onderhouden en dan klopt je verhaal, maar zodra je een prof in moet schakelen voor dat onderhoud, loop je aardig leeg op een echt goede trekauto!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 19:54

Voor mij persoonlijk is trailer eigenlijk geen optie;
Heb auto's genoeg maar geen trekauto's; en zou ik een trekauto willen aanschaffen zullen er meer auto's weg moeten dan 1, gezien een trekauto nogal wat zwaarder is (wegenbelasting) en een hoop meer brandstof vreet.
Ook al heb ik veel auto's, als ik mijn dagelijkse 2 auto's weg doe (lichte, zuinige autos) verplicht ik mij zelf dagelijks in een zware, onnodig onzuinige auto te gaan rijden; auto die ik nog niet leuk vindt ook en nu heb ik 2 super leuke auto's.

behalve dat, die auto's ben ik aan gehecht en gaan gewoon niet weg. Geen optie dus ;-)

Ook is een bus veiliger dan trailer; stabieler. Stuk wendbaarder ook. Laatste voordeel: Mijn menwagen kan op (kleine <750 kg) mijn aanhanger mee; Ik heb geen E achter B dus zo kan ik het legaal houden ;-) Anders moet ik E gaan halen.

Onderhoud doe ik trouwens ook zelf, alleen grote reparaties besteed ik meestal uit (luiheid XD)

BTW:

Sprinter vindt ik eigenlijk te groot, zeker de verlengde en verhoogde, wordt zon lomp ding. Snap wel wat je zegt hoor! Maar in mijn geval hoeven er echt geen pony's hoger dan 1.20 (momenteel zijn ze nog niet eens zo groot, eerder 1.15 en 1.05) in en wil ik het allemaal zo simpel en klein mogelijk houden (maar uiteraard wel veilig). Mercedes en VW zijn ook duurder ook tweedehands dan Ford btw.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:04

Die prijs wordt niet alleen bepaald door populariteit.
Voor de Transit geldt hetzelfde als voor de Mercedes 814 vrachtauto. Die is op elke straathoek te koop, maar wanneer je met mensen praat die een 814 als paardenbak hebben, ze allemaal toegeven dat ie eigenlijk te kort komt. Wil je echter een 817 hebben, zoek je je drie slagen in de rondte. Datzelfde geldt voor de zwaarder gemotoriseerde Transits, terwijl je echt geen basis-versie wil! Als je echt voor die Ford wil gaan, let er dan ook op dat je een versie hebt die 3500kg mag wegen, anders is de kans groot dat je aan het eind niet eens voldoende netto laadvermogen overhoudt!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:48

Ik schop dit topic weer eens omhoog.

Ik heb nog altijd geen bus aangeschaft :P
Ik moest toevallig een diesel aanschaffen voor woon-werk dus een trailer was dan ineens wel een optie en heb dus een pony trailertje gekocht.

Echter gaat de diesel er weer uit (overplaatsing werk) dus tja. Daarnaast is de trailer leuk maar daar kan geen koets op. Als ik mentrailer koop moet ik de diesel aanhouden of iets anders kopen maar een trekauto blijft duur. Zijn gewoon zwaardere auto's die je vol in de wegenbelasting mag betalen.

Dus ik zit toch weer naar een busje te zoeken en als pony-bus om te laten keuren. Dan kan de menwagen (110 kg) er op een motor-aanhanger achter (zonder eigen kenteken). Ik denk nog steeds dat dat de veiligste en goedkoopste manier is.

2 span echter is wel uit mijn hoofd, dus het gaat om een bus waar 1 pony van 250 kg en 1.18 hoog in kan.
De trailer die ik nu heb is 1.75 hoog en dat is flink voor zo'n kleintje, daar staan D'tjes nog in.

Ik snap dat ik er kleiner dan niet in kan staan maar ik wil echt een zo'n klein mogelijke bus, hoe kleiner hoe lichter en hoe lichter hoe goedkoper. Ik kom qua bus dan uit op hoogte 2 van transporter (1.62 hoog), transit (1.74 hoog) of vivaro (1.90 hoog).
Helaas zijn die bijna allemaal met hoogte 2 ook lengte 2, en dat heb ik dan eigenlijk weer niet nodig, maar goed.


Ik snap dat de beter gemotoriseerde wagens lastiger te vinden zijn.
BTW die transits met 2500 kg TTM is toch ook prima? Ze wegen zelf 1500 kg, dus heb je nog een krappe 1000 laadvermogen. 3 man + een pony van 250-300 kg kom ik net aan de 500. Zou er zelfs nog wel een tweede pony naast kunnen?

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:57

ikke schreef:
jaime_andrea schreef:
pffff....mensen mensen..wat een gedoe zeg...ik zou gewoon voor een trailer kiezen en achter me auto hangen ...want een auto ombouwen kost je geld..dan wegenbelasting dan de keuring elk jaar..onderhoud...nee mijn ding zou het niet zijn en heerlijk voor het gemak van een trailer kiezen...maar ieder zijn ding en ik zou zeggen...suc6!

Niet om het een of ander, maar mijn Range Rover kost fors wat meer om op de weg te houden dan een goede bus en een gewone, kleine auto.
Ik heb het voordeel dat ik de Range Rover voor 99% zelf kan onderhouden en dan klopt je verhaal, maar zodra je een prof in moet schakelen voor dat onderhoud, loop je aardig leeg op een echt goede trekauto!



Heb toch niet gezegd dat het goedkoper is... vind het nogal een gedoe! Een trailer achter je auto is dan stukken makkelijker..

en hey..als je een pony van 300kg wilt vervoeren hoeven we niet allemaal een range rover aan te schaffen. ;-)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:44

jaime_andrea schreef:
ikke schreef:
Niet om het een of ander, maar mijn Range Rover kost fors wat meer om op de weg te houden dan een goede bus en een gewone, kleine auto.
Ik heb het voordeel dat ik de Range Rover voor 99% zelf kan onderhouden en dan klopt je verhaal, maar zodra je een prof in moet schakelen voor dat onderhoud, loop je aardig leeg op een echt goede trekauto!



Heb toch niet gezegd dat het goedkoper is... vind het nogal een gedoe! Een trailer achter je auto is dan stukken makkelijker..

en hey..als je een pony van 300kg wilt vervoeren hoeven we niet allemaal een range rover aan te schaffen. ;-)

Ik heb beide. Zowel die dikke trekauto met dito trailer als een kleine vrachtwagen. Ik heb onlangs toch besloten die vrachtwagen opnieuw door de APK te halen (stond al even stil) omdat het toch handiger is, niet in de laatste plaats omdat ie ook nog 2 ton aan de haak mag hebben.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:13

jaime_andrea schreef:
pffff....mensen mensen..wat een gedoe zeg...ik zou gewoon voor een trailer kiezen en achter me auto hangen ...want een auto ombouwen kost je geld..dan wegenbelasting dan de keuring elk jaar..onderhoud...nee mijn ding zou het niet zijn en heerlijk voor het gemak van een trailer kiezen...maar ieder zijn ding en ik zou zeggen...suc6!



Heb toch niet gezegd dat het goedkoper is... vind het nogal een gedoe! Een trailer achter je auto is dan stukken makkelijker..

en hey..als je een pony van 300kg wilt vervoeren hoeven we niet allemaal een range rover aan te schaffen. ;-)


Waarom is het makkelijker om met (men) trailer te rijden?

jij zegt wegenbelasting, onderhoud etc, maar dat heeft je trekauto ook allemaal, en je hebt dan OOK onderhoud etc voor je trailer. Ik vind een trailer helemaal niet 'makkelijk'. Het is alleen maar meer moeite omdat je 2 'voertuigen' moet onderhouden.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:37

Een Opel movano is ook een erg mooie ruime bus. En Opel is meestal niet duur in onderhoud.

Anoniem

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:45

Een peugot partner dan? Ken wel iemand die daar een shetje in deed om soms van stuk land te wisselen. Was dan niet omgebouwd maar qua ruimte paste het prima.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:52

thanx voor input. partner en soortgelijke (berlingo, caddy, transit connect etc) is voor een welsh A echt te klein helaas. Die komen niet boven de 1.30 als hoogte en dat gaat niet passen.

movano is ook een optie, maar het kleine broertje met hoogte 2 is ook groot genoeg, dus dan zou ik eerder die vivaro doen.

Zit ik ook nog beetje met ombouw...
stevige vloer erin, 2 palen in lassen om tussen vast te zetten en dwarsschot aanvast te maken (een stand zegmaar)

ik wil het liefst schuifdeur laten zitten, en dan achter de deur iets maken wat naar buiten komt als inloopplank ofzo...... zit al te denken aan een schot(je) wat in het midden scharniert naar buiten toe, eerst stukje gaat dan over de dorpel de schuifdeur uit en tweede gedeelte kan dan als loopplankje dienen.......

is er dan niemand die zoiets ooit gemaakt heeft XD