trekker certificaat en met kar rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

trekker certificaat en met kar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 17:42

Hoi

Even een vraag voor mn vriend. Hij heeft in 2012 ze rijbewijs gehaald en kort daarna zo trekker certificaat, hij heeft toen met kar afgereden.

Is het nu zo dat je dan ook nog e achter b moet doen wat hij altijd dacht? Laatst zei iemand dat je met trekker certificaat ook met kar met de auto mag rijden maar dit vind ik nergens terug. Of kun je trekker op je normale rijbewijs bij laten zetten? Internet is er een beetje vaag over.

Alvast bedankt!

When was the last time you did something for the first time?


fjordjes

Berichten: 12016
Geregistreerd: 03-07-05

Re: trekker certificaat en met kar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:55

Voor E achter B moet je apart je rijbewijs halen, heeft niks met een trekker certificaat te maken.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 17:58

fjordjes schreef:
Voor E achter B moet je apart je rijbewijs halen, heeft niks met een trekker certificaat te maken.

Nee dat dacht ik ook al. Men vriend heeft ook altijd gedacht dat je daarvoor apart een achter b moest hebben. Maar omdat laatst iemand zei dat je wel met kar mocht rijden omdat hij met kar is afgereden dacht ik vraag het ff na.

When was the last time you did something for the first time?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: trekker certificaat en met kar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:18

BE moet je altijd apart behalen, die krijg je bij geen enkele andere categorie cadeau. Je hebt binnen je B-rijbewijs wel wat ruimte voor het rijden met een aanhanger, maar dat is in gewicht beperkt.

Hoe de regels voor het rijden met een trekker met aanhanger zijn weet ik niet, dat kun je navragen bij CCV (beroepsafdeling van het CBR)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: trekker certificaat en met kar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:34

Als je een trekker rijbewijs hebt vervalt de BE niet. Dat staat los van elkaar. Ik had ook mijn trekker rijbewijs maar heb ook nog BE gedaan.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:35

Amaryllis schreef:
BE moet je altijd apart behalen, die krijg je bij geen enkele andere categorie cadeau. Je hebt binnen je B-rijbewijs wel wat ruimte voor het rijden met een aanhanger, maar dat is in gewicht beperkt.

Hoe de regels voor het rijden met een trekker met aanhanger zijn weet ik niet, dat kun je navragen bij CCV (beroepsafdeling van het CBR)

Klopt niet helemaal. Heb mij ce gehaald en kreeg de e achter b voor niks erbij

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:23

paardje1983 schreef:
Amaryllis schreef:
BE moet je altijd apart behalen, die krijg je bij geen enkele andere categorie cadeau. Je hebt binnen je B-rijbewijs wel wat ruimte voor het rijden met een aanhanger, maar dat is in gewicht beperkt.

Hoe de regels voor het rijden met een trekker met aanhanger zijn weet ik niet, dat kun je navragen bij CCV (beroepsafdeling van het CBR)

Klopt niet helemaal. Heb mij ce gehaald en kreeg de e achter b voor niks erbij


Ah, dat zou inderdaad best kunnen. Ik zat enkel met de categorie B en het genoemde certificaat in gedachten.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:28

Het trekkercertificaat is trouwens helemaal vervallen. Je hebt daar nu niets meer aan.
Voor het besturen van een landbouwtrekker of mobiele machine, al dan niet met aanhangwagen, heb je nu categorie T op je rijbewijs nodig.
Categorie T geeft geen recht op een van de andere categorieën. Echter bij CE krijg je BE en T inderdaad ook bijgeschreven.

Je mag dus wel met een trekker-aanhangercombinatie tot 50 ton rijden, maar niet met een auto-aanhangercombinatie van meer dan 3,5 ton.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 48 bezoekers