Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:44

Thioro schreef:
maar 2 koersdravers van elk hoop en al 400kg kunnen daar dan toch makkelijk op.

En die sturen zelf de camion? Geen spullen mee? Nauwelijks diesel in de tank?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:47

Zijn die wagentjes ook op de weegbrug geweest om te kijken wat ze werkelijk wegen of zijn het papieren gewichten?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:51

cissy schreef:
Zijn die wagentjes ook op de weegbrug geweest om te kijken wat ze werkelijk wegen of zijn het papieren gewichten?

Het zijn papieren gewichten op basis van typegoedkeuring. Het gros van de autootjes dat hier te koop is komt uit Frankrijk.....

Uiteindelijk is het de verantwoording van de eigenaar/chauffeur dat de auto niet overbeladen is en aangezien de politie er ook niet de wereld verstand van heeft, komt iedereen ermee weg, totdat het mis gaat voor het echie........

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:10

Misschien zijn eisen in Frankrijk anders en mag je er daar wel mee rijden?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:22

Dat betwijfel ik, ik mag met mijn rijbewijs immers ook daar rondkarren? En al die toeristen met caravans en dergelijke? En mobilhomes?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:45

Nee de eisen zijn Europees.
En nee die dravers sturen niet zelf het b-vrachtwagentje, maar zelfs met 2 dravers van 400kg heb je nog 200kg over voor personen, tuig, 2 borstels, benzine en een sulky weegt ook geen 100kg.
Kan best dat ze standaard overladen zijn hoor. Als ik denk wat wij er allemaal ingepropt hebben als we naar het strand gingen, denk ik dat we vlug aan (of over) het maximale gewicht zaten. *paardlief vind het maar niks zo'n vrachtwagen, dus die gaat nu op de trailer*
Vind het gewoon bizar dat het halve land er mee rond kart als het wettelijk gewoon niet zou mogen.

Voor caravans/mobilhomes heb ik ze wel al controleposten zien opzetten. Alles op de weegbrug, liefst vol in het toeristisch seizoen tijdens piekuren.
Maar heb ze nog nooit een b-vrachtwagentje zien tegenhouden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:58

Tel er een volle benzinetank bij en je zit al aan je limiet. Of 2 personen van 70kg, dan hou je ook maar 60kg meer over voor tuig, sulky, hooi, water etc..

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:25

Thioro schreef:
Nee de eisen zijn Europees.
En nee die dravers sturen niet zelf het b-vrachtwagentje, maar zelfs met 2 dravers van 400kg heb je nog 200kg over voor personen, tuig, 2 borstels, benzine en een sulky weegt ook geen 100kg.
Kan best dat ze standaard overladen zijn hoor. Als ik denk wat wij er allemaal ingepropt hebben als we naar het strand gingen, denk ik dat we vlug aan (of over) het maximale gewicht zaten. *paardlief vind het maar niks zo'n vrachtwagen, dus die gaat nu op de trailer*
Vind het gewoon bizar dat het halve land er mee rond kart als het wettelijk gewoon niet zou mogen.

Voor caravans/mobilhomes heb ik ze wel al controleposten zien opzetten. Alles op de weegbrug, liefst vol in het toeristisch seizoen tijdens piekuren.
Maar heb ze nog nooit een b-vrachtwagentje zien tegenhouden.

Dat is vrij simpel te verklaren: zo'n controle op caravans (en campers) is een garantie op succes. Daarvan is gewoon bekend dat zeker de helft overbeladen is.

Die paardengebakjes rijden toch iets minder vaak rond en men heeft er geen weet van.

Daarnaast, er zijn ook wagens die eruit zien als een B-rijbewijs-autootje maar die in de praktijk gewoon 5 ton mogen wegen en dus C-rijbewijs zijn. Dat verschil zie je niet; dat kun je hooguit herkennen aan de typeaanduiding.

Over die gelijke Europese regels: dat is nu wel, maar dat was niet zo! In Duitsland en GB mocht je met B-rijbewijs tot 7500kg TMM rijden! Voor zover ik weet zijn die regels ook niet aangepast voor degenen die hun rijbewijs al hadden.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:24

Omdat het altijd actueel zal blijven en om iedereen toch nog maar eens te waarschuwen.
Zie http://link.marktplaats.nl/m1097878796

check op www.rdw.nl leert dat deze auto 790kg (!!!) bruto laadvermogen heeft.
Zoeken op C-rijbewijs geeft geen enkele garantie dat je dan altijd goed zit.
Dit is helaas geen uitzondering.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:28

Wel lekker ruim voor je 2 Shetlanders ;)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:33

palousa_boy schreef:
Wel lekker ruim voor je 2 Shetlanders ;)

Heb jij Shetlanders met een rijbewijs :wow:

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:50

Een van die bieders past daar dan ook wel heel goed bij ....

Bij die afkorting moest ik namelijk meteen aan janboerenfluitjes denken _O-

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:51

ikke schreef:
Omdat het altijd actueel zal blijven en om iedereen toch nog maar eens te waarschuwen.
Zie http://link.marktplaats.nl/m1097878796

check op http://www.rdw.nl leert dat deze auto 790kg (!!!) bruto laadvermogen heeft.
Zoeken op C-rijbewijs geeft geen enkele garantie dat je dan altijd goed zit.
Dit is helaas geen uitzondering.


Kan je even niet meer volgen .
Met c1 mag je toch tot 7500kg besturen en met c ook daarboven ?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:02

Gaat ook niet om rijbewijs maar om laadvermogen. Of is het jouw hobby om met een (vrijwel) lege vragwaggel rond te crossen?

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:10

Peetstap, dat ding heeft een ledig gewicht van 6700 kg en een TMM van 7490.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:14

Peetstap schreef:
ikke schreef:
Omdat het altijd actueel zal blijven en om iedereen toch nog maar eens te waarschuwen.
Zie http://link.marktplaats.nl/m1097878796

check op http://www.rdw.nl leert dat deze auto 790kg (!!!) bruto laadvermogen heeft.
Zoeken op C-rijbewijs geeft geen enkele garantie dat je dan altijd goed zit.
Dit is helaas geen uitzondering.


Kan je even niet meer volgen .
Met c1 mag je toch tot 7500kg besturen en met c ook daarboven ?


Dat is hier juist het probleem ;) met c1 ga je dan bijvoorbeeld een vrachtwagen kopen die van zichzelf al 6900kg weegt omdat er een grote living etc in zit.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:37

Ha ik vat em :D , heb zelf c en ging als vanzelf daarvan uit bij dit soort afmetingen.
Er stond n.l.: zoeken op c rijbewijs bied...

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:44

Het is ook een vrachtwagen voor C rijbewijs, met een laadvermogen van likmevestje. Dat staat toch los van het rijbewijs?

Wel een ruime vrachtwagen voor 1 shetlander dan. _O-

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:45

En de wagen zelf moet het natuurlijk ook mogen hebben. Je kan dan met je rijbewijs wel 14 ton mogen rijden, maar als de "vrachtwagen" maar 7,5 ton mag wegen bijvoorbeeld, ben je toch nog beperkt door de maximum massa van die wagen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:49

djinnie schreef:
Het is ook een vrachtwagen voor C rijbewijs, met een laadvermogen van likmevestje. Dat staat toch los van het rijbewijs?

Wel een ruime vrachtwagen voor 1 shetlander dan. _O-

Ik merk bij het kijken naar dergelijke wagens dat het met grote regelmaat gebeurt dat er wagens worden aangeboden met een laadvermogen dat volstrekt ontoereikend is.

De insteek van het topic was de waarschuwing voor auto's die verkocht worden als dat je er met B-rijbewijs mee mag rijden maar feitelijk geldt de waarschuwing even goed voor wagens waarbij een C-rijbewijs noodzakelijk is.

CONTROLEER TERDEGE DE FEITEN VOORDAT JE ER EENTJE KOOPT!!!

Dat we allemaal nog maar weer eens gewaarschuwd zijn :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:17


s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:18

ikke schreef:
djinnie schreef:
Het is ook een vrachtwagen voor C rijbewijs, met een laadvermogen van likmevestje. Dat staat toch los van het rijbewijs?

Wel een ruime vrachtwagen voor 1 shetlander dan. _O-

Ik merk bij het kijken naar dergelijke wagens dat het met grote regelmaat gebeurt dat er wagens worden aangeboden met een laadvermogen dat volstrekt ontoereikend is.

De insteek van het topic was de waarschuwing voor auto's die verkocht worden als dat je er met B-rijbewijs mee mag rijden maar feitelijk geldt de waarschuwing even goed voor wagens waarbij een C-rijbewijs noodzakelijk is.

CONTROLEER TERDEGE DE FEITEN VOORDAT JE ER EENTJE KOOPT!!!

Dat we allemaal nog maar weer eens gewaarschuwd zijn :D



Heb ik hier enkele blz geleden al aangehaald...

En 7,5 ton heeft z'n voordelen (vrijgesteld van tachograaf etc), maar meer nadelen.
De onze is zo stevig maar zo licht mogelijk ingericht en die heeft +/- 1500 kg laadvermogen. Kunnen er 4 op maar dan zijn we dus hopeloos overbeladen. Staat ook zelden meer dan 2 + shetlander op, maar toch...

Onze volgende wordt toch een 11 995 kg vermoed ik... mag alleen niet te groot zijn want dan kan hij niet meer binnen :D

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:32

Ik zou mijn wagentje graag verkopen, eerlijk gewogen!

Maar waar adverteer ik het beste en wat is zoiets nu echt waard? We gebruiken hem gewoon te weinig, dus ik kan beter af en toe een trailer huren of een wagen lenen ipv dat ding zelf te houden en plaats te laten innemen. Er hebben meer kasten en houtpellets in gestaan dan paarden :D

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:26

Peetstap schreef:
gooi er ook maar een in dan:

http://www.vbht.nl/nl/vehicle/3828883

hoe zit het met deze als je alles gaat "optellen" ?

Speculatief want het kenteken is niet leesbaar. Deze dingen staat op papier voor zo'n 1200kg bruto laadvermogen. Wat daar in de praktijk van over blijft is een kwestie van wegen.

Belsje schreef:
Ik zou mijn wagentje graag verkopen, eerlijk gewogen!

Maar waar adverteer ik het beste en wat is zoiets nu echt waard? We gebruiken hem gewoon te weinig, dus ik kan beter af en toe een trailer huren of een wagen lenen ipv dat ding zelf te houden en plaats te laten innemen. Er hebben meer kasten en houtpellets in gestaan dan paarden :D

Gewoon op een advertentiesite, bijvoorbeeld sporthorses, de Belgische versies van Marktplaats en doe er een foto van je weegbriefje bij; helpt allicht.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:24

Ikke kan jij geen prijsbepaling doen? Het ding is foeilelijk, ik heb altijd gezegd dat ik hem ging herspuiten, maar dat is er nooit van gekomen :+

Smurfblauw is niet de meest coole kleur ....