Paspoort voor buitenlands paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:52

Het paspoort houd je gewoon hoor. Je moet alleen je paard in Nederland registreren.
De RVO wil gewoon even een seintje van "hey dit paard staat nu in Nederland ipv Dl/UK/Be etc.
That's all :)

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:17

LoveBodin schreef:
Het paspoort houd je gewoon hoor. Je moet alleen je paard in Nederland registreren.
De RVO wil gewoon even een seintje van "hey dit paard staat nu in Nederland ipv Dl/UK/Be etc.
That's all :)

Oh, dat is inderdaad anders dan in mijn hoofd zat. Dus het Zwisterse paspoort wordt dan bij het (bv) shetland stamboek geregistreerd? Ik hou het Zwiterse paspoort in mijn bezit. Toch?

Ik ben zo'n sukkel met het paspoort gebeuren. Ongelooflijk. :')

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:21

Ja, je paard houdt gewoon z'n paspoort! Er wordt geen nieuw paspoort uitgegeven ofzo.
Het is echt puur voor de registratie :)

Ik vind het ook vaag hoor... Zeker na twee maal naar KNHS gebeld te hebben en twee maal iets anders gehoord te hebben haha

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:38

Het paspoort blijft gewoon bij je paard, daar wordt niets in gewijzigd, dit mag ook niet eens, alleen bij hoge uitzondering.
Zoals LoveBodin aangeeft, het RVO wil gewoon weten welke paarden er in Nederland staan.

Zoals ik het heb begrepen hoeft je dat registreren niet per sé bij je eigen stamboek te doen, mag ook bij een andere instantie met bevoegdheid hiertoe.

De kosten kunnen wel afhangen van het paspoort in de zin van of het chipnummer in het paspoort gedrukt is. Als dat het geval is mag je een kopie opsturen. Is dit niet het geval, met de hand geschreven of wanneer het een sticker betreft, dan zal er een DA aan te pas moeten komen om controle uit te voeren en moet het paspoort naar de instantie gezonden moeten worden.

Dit begrepen wij tenminste van het KNHS.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:05

Inderdaad naar Spanje sturen dat paspoort, is wel schrikbarend duur. Had beter een Fjord kunnen kopen dan was ik denk ik 10x zo goedkoop uit :+

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:22

Niet naar Spanje, naar de instantie waar jij je paard laat registreren in Nederland. Dat kan kan volgens mij bijvoorbeeld bij de KNHS, of bij een stamboek.
Het gaat puur om het invoeren van je paard in de Nederlandse database.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:29

Paar jaar terug Duitser gekocht, bij KNHS laten doen, omdat ik toch van plan was te gaan starten en van mijn paard zijn ras is er geen stamboek in NL. Overigens was die van mij niet gechipt dus moest er ook nog KNHS stempel over zijn streepjescode in het paspoort (Was wel gebrandmerkt, maar had geen zin in gezeur op wedstrijd).

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:21

Ik vind eerlijk gezegd dat hier weleens goed duidelijkheid over moet komen...
Ik word ook nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd.
KNHS geeft aan: scan is voldoende. Dus paspoort ingescand en opgestuurd. Blijkbaar doorgestuurd naar de NRPS, waarvan ik het paspoort en een kopie ID op moet sturen. En het koopcontract (wat uit 2009 stamt, dus voor deze wet überhaupt geldig was).
Dus hoe en wat het nou allemaal moet..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:22

Is er inmiddels al iemand die in 2016 deze chip/paard-registratie in de centrale database heeft laten uitvoeren? En zo ja, waar? Hoe? En wat waren de kosten?
Heb diverse instanties gevraagd, maar enkel van de KNHS een duidelijk antwoord teruggekregen. De rest reageert niet óf met 'dat moeten we nog even uitzoeken'...en dan blijft het alsnog stil....voor iets dat wetgeving is momenteel, vind ik het allemaal wel erg vage berichtgeving vanuit de instanties die het moeten uitvoeren.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:17

Ik ben er nog altijd mee bezig :+ .
Maar heeft me tot nu toe nog niets gekost!

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:28

Ik heb 2 weken terug een veulen uit belgie gekocht. Daar een export formulier van de dierenarts gekregen en deze samen met het paspoort en koop obereenkomst naar het NLse stamboek gestuurd. Kostte mij 72euro en het stamboek regelt de rest..

Edit: gaat om een fjord en dan ook het fjordenstamboek uiteraard.. ;)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:49

XxDiandraxX schreef:
Ik heb 2 weken terug een veulen uit belgie gekocht. Daar een export formulier van de dierenarts gekregen en deze samen met het paspoort en koop obereenkomst naar het NLse stamboek gestuurd. Kostte mij 72euro en het stamboek regelt de rest..

Edit: gaat om een fjord en dan ook het fjordenstamboek uiteraard.. ;)


Dat hebben ze daar altijd dan weer wel netjes geregeld als het om paspoorten gaat
(mijn paspoort onlangs (geen import) op dinsdag op de ibop ingenomen en had hem op donderdag weer op de deurmat liggen)

KNHS heb ik in 2010 toen mijn paard kwam ook gebruik van gemaakt, was tenminste duidelijk wat ik daar wel en niet moest en wat het koste (mijn niet fjord).

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:26

Diandra: Dat is overschrijving van het paspoort op jou naam, die kosten enz zijn mij bekend. Dit gaat puur en alleen over inschrijving in de landelijke Centrale Database, dus geen inschrijving in een Nederlands Stamboek. Die kosten hebben ze mij helaas nog niet kunnen vertellen.

LoveBodin: Waar laat jij het doen?

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:32

Bella schreef:
Diandra: Dat is overschrijving van het paspoort op jou naam, die kosten enz zijn mij bekend. Dit gaat puur en alleen over inschrijving in de landelijke Centrale Database, dus geen inschrijving in een Nederlands Stamboek. Die kosten hebben ze mij helaas nog niet kunnen vertellen.

LoveBodin: Waar laat jij het doen?



Van mij is het wel inclusief inschrijving in de database maar dat word in dit geval inderdaad door het stamboek geregeld.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:23

Ik liet het bij KNHS doen, maar die hebben me doorgestuurd naar NRPS, omdat ze het zelf te druk hadden ofzo. Daarom duurt denk ik ook wat langer.

Ik mocht paspoort inscannen en nog formuliertje enzo en dat was voldoende. Maar ze vragen idd wel om het op te sturen, leest voor hen makkelijker.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:30

XxDiandraxX schreef:
Bella schreef:
Diandra: Dat is overschrijving van het paspoort op jou naam, die kosten enz zijn mij bekend. Dit gaat puur en alleen over inschrijving in de landelijke Centrale Database, dus geen inschrijving in een Nederlands Stamboek. Die kosten hebben ze mij helaas nog niet kunnen vertellen.

LoveBodin: Waar laat jij het doen?



Van mij is het wel inclusief inschrijving in de database maar dat word in dit geval inderdaad door het stamboek geregeld.

Voor onze Nederlandse veulens doen ze dit inderdaad ook kosteloos bij mijn weten. Alleen voor onze buitenlandse veulens, zonder overschrijving naar het Nederlandse Stamboek, heb ik dus nog steeds geen antwoord ontvangen (ben wel heel benieuwd wat het tarief wordt, want als de handeling voor de NLse veulens zonder extra kosten is....).

NRPS heeft dus nog geen tarief laten weten LoveBodin? Of betaal je daar het KNHS-tarief?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paspoort voor buitenlands paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:47

Ik heb nog nergens een prijs gehoord nee. Niet van kwpn en niet van nrps...
Ga er morgen maar weer eens achteraan haha.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:26

Ik heb het opgestuurd naar de Knhs en ontving net een factuur van het NRPS van € 30,-. Ook wel bijzonder dat je verder geen uitleg krijgt dat de knhs het doorstuurt.