Trailer repareren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 12:31

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 12:33

Afbeelding
Door die folie kan het vocht niet opdrogen en de zijkanten gaan er blijkbaar ongelakt in van fabriek uit.
Ik denk dat de recente trailers nu gelakte wanden hebben meen ik gezien te hebben.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:48

De duurdere trailers wellicht wel, de goedkopere vrees ik van niet......

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 12:52

ikke schreef:
De duurdere trailers wellicht wel, de goedkopere vrees ik van niet......

Heb zopas eens gekeken, de goedkopere zijn nog altijd uit deze planken gemaakt.... ik zal nooit meer zulke trailer nieuw aanschaffen. Ben benieuwd hoe lang mijn nieuwe constructie zal meegaan.
Ik ga voor de dikke meranti platen waarop ik enkele lagen verf op zal smeren denk ik en goed gelakte zijkanten van de bodem.
Alvast bedankt om mij op de goeie weg te zetten Ikke ;-)

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:05

Cambiar schreef:
ikke schreef:
De duurdere trailers wellicht wel, de goedkopere vrees ik van niet......

Heb zopas eens gekeken, de goedkopere zijn nog altijd uit deze planken gemaakt.... ik zal nooit meer zulke trailer nieuw aanschaffen. Ben benieuwd hoe lang mijn nieuwe constructie zal meegaan.
Alvast bedankt om mij op de goeie weg te zetten Ikke ;-)

Ik zal je het zoekwerk besparen voor de beschrijving maar ik heb 12 jaar geleden een Westfalia gebouwd. Bodem is watervast verlijmde meranti, 25mm uit een stuk. Werkvolgorde: plaat op maat gezaagd. plaat in de trailer pas gemaakt en alle gaten geboord voor de bevestigingsgaten. gaten goed schoon gemaakt, plaat geschuurd en stof- en vetvrij gemaakt. Vervolgens alle kanten in de lak gezet, inkl alle gaten (gaatjes aan de onderzijde dicht maken met plakband, gat vol gieten met verf en twee dagen laten liggen). Plaat omdraaien, andere zijde dezelfde werkvolgorde. De plaat zelf tussen de lagen goed schuren en stof- en vetvrij maken.

De wanden van betonplex (toen kon ik alleen bruin in de juiste maat krijgen, afrader!) alle randen voorzien van dezelfde lak als de bodem, zeker vier lagen, waarbij je de eerste keer gerust drie - vier keer rond de plaat kunt lopen met je verfpot. Voordat je bij het begin bent is de lak daar alweer ingetrokken.

BELANGRIJK: Als de platen op maat zijn, laat ze eerst in een droge, liefst iets verwarmde ruimte heel goed drogen. Daarna beginnen met je lakwerk. Laat ze gerust een week (of twee) liggen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Trailer repareren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 15:07

Ik ben je heel erg dankbaar voor je raad. Echt waar.
Hopelijk krijgen we de rotte wanden eruit want is geen sinecure....Nogmaals bedankt ;-)

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:48

Cambiar schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Wandplaten in kleur bestellen. Ik heb binnen wit buiten antraciet

Bij welke dealer bestelde jij die planken en wat betaal je daarvoor als ik vragen mag?
Bij Humbaur zelf kun je die ook kopen maar kost 278 euro exclusief btw. Dan neem ik toch liever betonplex voor de wanden en lak de plank goed in aan de kanten. Dit kost maar 88 euro inclusief btw voor 18mm dik en zeker niet minder sterk want ik zie nu zelf welke horror de humbaur planken zijn met dat laagje folie erop. Daaronder kruipt vocht en je plank rot in minder dan 10 jaar helemaal weg inclusief de bodem :-(
Ideal zou zijn ipv de bruine kleur van betonplex gewoon antracietkleur. Geïnformeerd bij de firma die ikke hier laatst plaatste.


Ik heb het laten maken ivm tijdgebrek bij zuidzijde in goudriaan Voorheen ook op bokt maar al tijd niet meer actief eel via fb te vinden

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:18

Cambiar schreef:
Ik ben je heel erg dankbaar voor je raad. Echt waar.
Hopelijk krijgen we de rotte wanden eruit want is geen sinecure....Nogmaals bedankt ;-)

Maak eens wat foto's van die wand. Wellicht dat we je kunnen vertellen hoe de boel in elkaar zit en hoe je het uit elkaar haalt.

Oh, enne, alle bouten en moeren van vloer en wand vervangen door RVS; A2 70 is voldoende kwaliteit.
Wil je echt op alle slakken zout leggen, dan doe je onder de (RVS) ringen nog een nylon ring voor de galvanische scheiding :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 17:53

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 17:54

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 17:56

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 17:57

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 18:06

ikke schreef:
Ik zal je het zoekwerk besparen voor de beschrijving maar ik heb 12 jaar geleden een Westfalia gebouwd. Bodem is watervast verlijmde meranti, 25mm uit een stuk. Werkvolgorde: plaat op maat gezaagd. plaat in de trailer pas gemaakt en alle gaten geboord voor de bevestigingsgaten. gaten goed schoon gemaakt, plaat geschuurd en stof- en vetvrij gemaakt. Vervolgens alle kanten in de lak gezet, inkl alle gaten (gaatjes aan de onderzijde dicht maken met plakband, gat vol gieten met verf en twee dagen laten liggen). Plaat omdraaien, andere zijde dezelfde werkvolgorde. De plaat zelf tussen de lagen goed schuren en stof- en vetvrij maken.

De wanden van betonplex (toen kon ik alleen bruin in de juiste maat krijgen, afrader!) alle randen voorzien van dezelfde lak als de bodem, zeker vier lagen, waarbij je de eerste keer gerust drie - vier keer rond de plaat kunt lopen met je verfpot. Voordat je bij het begin bent is de lak daar alweer ingetrokken.

BELANGRIJK: Als de platen op maat zijn, laat ze eerst in een droge, liefst iets verwarmde ruimte heel goed drogen. Daarna beginnen met je lakwerk. Laat ze gerust een week (of twee) liggen.

-Die meranti plaat voor de bodem, is dat dan niet met zulke waterafstotende laag op zoals van de betonplex?
-Moet deze ook nog geschilderd worden zodat ze beschermd is voor het vocht?
-Welke plaat raad je aan voor de wanden?
-Moeten die wand platen dus voorzien zijn van 3 lagen lak als ik het een kleurtje wil geven of was dat voor de zijkanten?
-Ik las iets over multiplex okoume. Is dat beter dan betonplex? Kan ik de wanden verven met beits of lak?
Sorry voor de vele vragen maar ben absolute dummy en geen ervaring hiermee...
....Alvast bedankt voor de raad!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:41

Even schuin gedrukt mijn antwoorden ertussen, anders wordt het een puinhoop :D


-Die meranti plaat voor de bodem, is dat dan niet met zulke waterafstotende laag op zoals van de betonplex?
Nee, meranti is een gewone houten plaat zonder extra bescherming. Daarvoor zet je die plaat terdege in de lak.

-Moet deze ook nog geschilderd worden zodat ze beschermd is voor het vocht?
Ja dus :D

-Welke plaat raad je aan voor de wanden?
Betonplex in een lichte kleur, iets van grijs of beige of zo. Wit kan ook maar is wat besmettelijk

-Moeten die wand platen dus voorzien zijn van 3 lagen lak als ik het een kleurtje wil geven of was dat voor de zijkanten?
Als je betonplex voor de zijkanten gebruikt, hoef je alleen de kopse kanten (de zaagsnede) in de lak te zetten. Het is wel verstandig om daar meerdere lagen op te zetten.

-Ik las iets over multiplex okoume. Is dat beter dan betonplex? Kan ik de wanden verven met beits of lak?
Dat is gewone multiplex. Dat kun je prima gebruiken maar moet je dan helemaal in de lak zetten, dezelfde kwaliteit als de bodem. Beits is in deze context leuk als je om werk verlegen zit maar verder niet.

Sorry voor de vele vragen maar ben absolute dummy en geen ervaring hiermee...
....Alvast bedankt voor de raad!

Maakt niet uit, graag gedaan.
Even een kleine motivatie waarom ik zo scherp ben op hufterproof lak: Die lak uit de autoschade- en botenwereld is bedoelt om jaaaaaaren te blijven zitten, zonder dat je daar veel aandacht aan hoeft te besteden.
Natuurlijk zal de houten wand van je trailer iets meer werking hebben en dan kleine scheurtjes in de lak gaan krijgen, maar dat is relatief simpel op te lossen door de buitenkant na enkele jaren opnieuw te verven.
Ik heb mijn bodemplaat nooit meer gelakt nadat ik 'm opgebouwd heb.
Wel moet ik nu aan de binnenkant gaan schilderen omdat ik de gietvloer eruit gesloopt heb. Die gietvloer heeft een oppervlakkige rotplek in de bodem veroorzaakt, ongeveer twee laagjes van het multiplex waren aangetast. Dat heb ik verwijderd en weer opgevuld met een houtvuller uit de botenhoek.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:54

Ik heb net mijn trailer helemaal gerepareerd, maarrrrr we hebben twee ongelooflijk stomme fouten gemaakt.
- ondanks dat ik mijn maatje, die al meer trailers opgeknapt had, uitdrukkelijk gezegd had dat ik de
bodem TUSSEN de wanden gemonteerd wou hebben heeft hij de wanden OP de bodem geplaatst
- de bodem bestond uit twee delen, de renovatie heeft een "tijdje" geduurd (af en toe er aan werken
gedurende ruim een jaar (!) ). Hij heeft niks af willen kitten of lakken (insmeren met houtlijm type D3
werkt ook heel goed)

3 maanden nadat de trailer klaar was.... begon de bodem al te bewegen. Er was water in de platen gekomen. Ik heb dus de bodem met moed, beleid en wanhoop (want hij zat onder de zijwanden gekit) er weer uit gehaald.

Ik heb een plaat gemelamieerd (wit) watervast multiplex gekocht bij http://www.contreplaquemarin.com. Die zitten in Noord Frankrijk (Calais) en kunnen de platen die je wilt exact op de door jou opgegeven maat leveren en thuis af laten leveren (Ik denk ook wel in België). Ook voor zijwanden is dat een mooie optie.

Die plaat zit er nu in, maar aangezien die maar 19 mm is, heb ik er een andere kunstof plaat van 10mm onder gelegd (dat is van dat spul waar ze kleedhokjes in zwembaden van maken). Die fabriek zit bij mij in het dorp en sommige werknemers hebben een eigen voorraadje van de platen liggen. Dat spul is nauwelijks te zagen, onbehoorlijk zwaar naar onverwoestbaar.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:05

Thx Ikke _/-\o_
Eerst zat ik wat met de handen in het haar maar zie het compleet zitten nu!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:15

pjotrg schreef:
Ik heb net mijn trailer helemaal gerepareerd, maarrrrr we hebben twee ongelooflijk stomme fouten gemaakt.
- ondanks dat ik mijn maatje, die al meer trailers opgeknapt had, uitdrukkelijk gezegd had dat ik de
bodem TUSSEN de wanden gemonteerd wou hebben heeft hij de wanden OP de bodem geplaatst
- de bodem bestond uit twee delen, de renovatie heeft een "tijdje" geduurd (af en toe er aan werken
gedurende ruim een jaar (!) ). Hij heeft niks af willen kitten of lakken (insmeren met houtlijm type D3
werkt ook heel goed)

3 maanden nadat de trailer klaar was.... begon de bodem al te bewegen. Er was water in de platen gekomen. Ik heb dus de bodem met moed, beleid en wanhoop (want hij zat onder de zijwanden gekit) er weer uit gehaald.

Ik heb een plaat gemelamieerd (wit) watervast multiplex gekocht bij http://www.contreplaquemarin.com. Die zitten in Noord Frankrijk (Calais) en kunnen de platen die je wilt exact op de door jou opgegeven maat leveren en thuis af laten leveren (Ik denk ook wel in België). Ook voor zijwanden is dat een mooie optie.

Die plaat zit er nu in, maar aangezien die maar 19 mm is, heb ik er een andere kunstof plaat van 10mm onder gelegd (dat is van dat spul waar ze kleedhokjes in zwembaden van maken). Die fabriek zit bij mij in het dorp en sommige werknemers hebben een eigen voorraadje van de platen liggen. Dat spul is nauwelijks te zagen, onbehoorlijk zwaar naar onverwoestbaar.


Ook Super bedankt voor deze info!!!! Calais is van België gezien dichter dan Wijdewormer dus ga daar ook eens mijn licht opsteken!
Ik bekeek even de site en warempel via de link naar reparatie van trailers staat een humbaur op foto.
Bodem tussen de wanden idd want ander zitten de kanten bloot....
Hier hopelijk maar maandje werk want paardjes verhuizen naar Tsjechië en heb de trailer nodig.
Die witte planken lijken heel interessant maar hoop antraciet te vinden gezien ik het deurtje en de achterklep behoud die al een grijze kleur hebben. Ik ga wel eens informeren naar de prijs.
Ik heb nu gezien dat alles wat in lagen ligt vocht kan tussen kruipen.
Daarom vraag ik mij af wat de meerwaarde van een houten plank met daaronder een kunststofplank is, misschien beter 1 geheel?
De rubbermat die er nu in ligt is heel dik. Ik vraag me af of ik nadat alles afgekit is, ik demat er niet Los op kan leggen zodat ik deze eruit kan nemen om af en toe de boel goed te laten opdrogen.....

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:20

Slecht nieuws!!! Ik heb een tiental dealers gecontacteerd waaronder de link van Ikke in Wijdewormer en niemand die een plank heeft van ong 315 op 170 cm in de dikte van 21 mm |(
Enkel 18 mm bestaat in grote maten....
Help wie kan mij advies geven aub?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Trailer repareren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:21

Pjotr hoeveel hebben die 2 planken jou ongeveer gekost aub?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:41

Cambiar schreef:
Slecht nieuws!!! Ik heb een tiental dealers gecontacteerd waaronder de link van Ikke in Wijdewormer en niemand die een plank heeft van ong 315 op 170 cm in de dikte van 21 mm |(
Enkel 18 mm bestaat in grote maten....
Help wie kan mij advies geven aub?

Huh? Is jouw trailer 170cm breed???

Mijn vloerplaat was gewoon 305 x153 en daar moest aan alle kanten een stukje vanaf.

Meet hem eens even heel goed na, voordat je jezelf onnodig ellende op je nek haalt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:51

ikke schreef:
Cambiar schreef:
Slecht nieuws!!! Ik heb een tiental dealers gecontacteerd waaronder de link van Ikke in Wijdewormer en niemand die een plank heeft van ong 315 op 170 cm in de dikte van 21 mm |(
Enkel 18 mm bestaat in grote maten....
Help wie kan mij advies geven aub?

Huh? Is jouw trailer 170cm breed???

Mijn vloerplaat was gewoon 305 x153 en daar moest aan alle kanten een stukje vanaf.

Meet hem eens even heel goed na, voordat je jezelf onnodig ellende op je nek haalt.

Ja,deze morgen nog 2x de plaat her meten......is Super grote trailer.....

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Trailer repareren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:52

Mail Zuiderzijde uit goudriaan eens, zijn ook heel behulpzaam

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:55

Cambiar schreef:
Pjotr hoeveel hebben die 2 planken jou ongeveer gekost aub?


Plank ongeveer 210 euro, transport 120 euro
De kunststofplaat was gratis ;-)

De Witte Smid in Warnsveld, bij Zutphen, levert ook dikkere platen.

Een mat los laten liggen heeft voor en nadelen, zeker als deze dik is, is het zwaar om 'm steeds eruit te halen en als je dat niet doet komt er vocht tussen...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 18:00

Thx;-). Zopas naar Humbaur zelf gebeld en die repareren al jaren de trailers met 18mm Russische berk. 18mm is dus de enige dikte die verkrijgbaar is voor volledige plank uit te maken van 315 op 171 cm

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:57

Contacteer een van de volgende bedrijven:

Baer in Tilburg
Pecocar in Albergen
Technopanel 2000 in vriezenveen. deze kunnen ze leveren in hoge kwaliteit.
Voor kwaliteit zie: [TAO] Böckmann trailer bj 1981 rebuild

Roy