Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:40

marleen_usar schreef:
Ik zou echt niks van te voren betalen, vind het een beetje vreemd eigenlijk. Stel dat er iets mis gaat, dan ben jij je geld kwijt.

Maar als je m omdraait: Stel dat de fokker op verzoek van ts het veulen fokt en er wat mis gaat, dan is fokker geld (in slechtste geval merrie) kwijt voor een ander.
Of TS wil/kan ineens niet afnemen en fokker zit met een veulen wat op basis van keuze TS niet goed in de markt ligt...

Wanneer je betaalt hangt af van hoe de afspraak is. En dat weet alleen TS en fokker :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:42

Precies. Of het veulen wordt wel gezond geboren, maar de koper haakt plots af. Dan zit de fokker met een veulen die ze zelf nooit zo gefokt zouden hebben en dan is het dus maar zien of het nog (goed) verkocht kan worden.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:50

de vraag is ten eerste al of ze dat veulen fokken op jouw vraag.
indien ja,vind ik het wel normaal dat je toch minstens een groot deel van alles op voorhand betaalt.

is het een veulen dat zij gingen fokken en jij wil het graag?
dan zou ik echt niet veel op voorhand betalen,want idd,en kan bij/tijdens dracht altijd iets fout gaan en ook tijdens de geboorte.
Een gezond veulen heb je ook nooit 100% garantie over,.....

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:53

Met een ongeboren veulen geen ervaring, wel een veulen van een maand oud 'gekocht', (prijs overeengekomen).
De fokker wilde een contractje, omdat ze bij een ander paard had meegemaakt dat de koper zich last-minute terug trok. Dus netjes opgesteld, maar uiteindelijk nooit ondertekend, want zag wel dat ik hem écht wou hebben. Alle kosten tot aan de 'overdracht' waren voor fokker. Veulen is met de fokker naar de veulenkeuring geweest (daar was ik natuurlijk ook bij), daar gechipt en in het stamboek opgenomen (wel op fokker's naam). Daarvoor hadden we 100 euro extra in de prijs meegenomen.
Ik heb pas betaald (dat hadden we zo afgesproken) toen ik het veulen ophaalde (datum natuurlijk in overleg).

Maar dit veulen is niet voor mij gefokt, al had ie dat net zo goed wél kunnen zijn :+. Is het in jouw geval een veulen speciaal voor jou, of hadden ze anders ook een veulen gefokt (met dezelfde hengst?).
Wat stellen zij voor te doen mocht het vruchtje verstoten worden? Zou jij dan geld terug krijgen (alles/ een deel?). Wat als het veulen dood geboren wordt? etc.. Allemaal dingen om heel goed over na te denken en het liefst op papier te zetten!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 21-09-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:54

Ik denk dat je in ieder geval hele goede afspraken op papier moet zetten. Idd dat TS een afneem verplichting heeft (om het zo even te noemen) zodat fokker niet met het veulen blijft zitten. Maar ook hoe het in zijn werk gaat als het veulen dood geboren wordt oid.

Het hangt er inderdaad ook voor een groot deel aan vast of het idee vanuit jou komt "Ik wil een veulen van die merrie en heb de fokker gevraagd of hij dit voor mij wil doen" Of dat het idee vanuit de fokker komt "Een veulentje fokken lijkt me leuk, maar wil niet met het veulen blijven zitten"

En laatste opmerking: als je graag een veulen wilt waarom koop je er dan niet gewoon één? Marktplaats staat er nu vol mee aangezien ze nu allemaal gespeend zijn. Dan weet je een stuk beter of het veulen wat je koopt voldoet aan hetgeen wat jij zoekt

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:59

ik volg Liselot ook hoor.

waarom een ongeboren veulen kopen?

je weet nooit wat je uiteindelijk krijgt,mss een veulen die totaal niet voldoet aan je verwachtingen...?

waarom idd geen geboren veulen kopen?dan weet je tenminste wat je koopt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:25

Misschien handig dat ts wat aanvulling geeft wat nu precies de bedoeling is.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:13

Een ongeboren veulen kopen vind ik dan weer niet heel vreemd. Er worden tegenwoordig zelfs embryo's verhandeld..

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:31

van wie gaat het initiatief uit voor het veulen. Is de merrie dragend en heeft de koper interesse in het veulen dan zou ik zeggen kom een bepaald bedrag overeen, rekening houdend met eventueel het verwerpen maar kan ook zo een heel goed veulen zijn die dan heel voordelig gekocht kan worden.

Of wil de koper een veulen van een merrie, waarvan de eigenaar anders niet met de merrie zou fokken, dan zou ik denken alle kosten die verband houden denk aan DA en stamboek, maar denk ook aan een onkostenvergoeding van de merrie.

en zo nog vele mogelijkheden en afspraken te maken tussen beide partijen.

MichelleH24

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-15

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 23:01

De fokker heeft gekozen voor deze combinatie merrie en hengst. Zij wilden wel van tevoren weten waar het veulen naartoe ging, voordat ze zouden gaan dekken, aangezien de merrie veel voor haar betekent. De merrie heeft geen stamboekpapieren (afstamming is wel bekend) doordat ze een 'ongelukje' is geweest, waardoor ze het veulen aanboden voor mensen met een 'kleine portemonnee'. Ik ken een dochter van deze hengst en dat is precies wat ik zoek. Zowel hengst als merrie hebben een prachtig karakter. Ze hebben al meerdere veulens samen gehad en het zijn allemaal hele leuke paardjes, dus ik weet wel ongeveer wat voor karakter het veulen straks heeft. Deze combinatie en het dekken van de merrie is dus niet mijn keuze, dit wilden ze sowieso doen, als ik het niet was geweest was het voor iemand anders. Het paste gewoon perfect bij wat ik zocht.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:16

Als ik het goed begrepen is er pas gedekt nadat jij toegezegd hebt het veulen te willen afnemen. In mijn opinie is er dan weldegelijk specifiek voor jou gedekt/gefokt.

Met dit in mijn achterhoofd zou ik het wel logisch vinden als je voordat het veulen geboren is minimaal een deel van het afgesproken bedrag betaal.

Dat jullie geen duidelijke afspraken vooraf gemaakt hebben snap ik echt niet.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:47

cobiie schreef:
Als ik het goed begrepen is er pas gedekt nadat jij toegezegd hebt het veulen te willen afnemen. In mijn opinie is er dan weldegelijk specifiek voor jou gedekt/gefokt.

Met dit in mijn achterhoofd zou ik het wel logisch vinden als je voordat het veulen geboren is minimaal een deel van het afgesproken bedrag betaal.

Dat jullie geen duidelijke afspraken vooraf gemaakt hebben snap ik echt niet.

Dit inderdaad, zo te lezen is het een geval waar (deels) vooraf betalen terecht is. Leer voor de volgende keer is om gewoon duidelijk afspraken te maken zodat er geen onduidelijkheid is achteraf.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:11

Is de hengst wel gekeurd? Want nu vind ik het eigenlijk een beetje klinken alsof ze papierloos fokken en dan maar net doen of ze er iemand een plezier mee doen ("voor een kleine portemonnee"). Ik snap dan ook dat de fokkers al geld willen zien, want zo'n veulen raak je vaak van je leven niet kwijt. Je zult moeten beslissen hoe graag je het veulen wil; ik zou in zo'n geval sowieso niet kopen voor je het veulen kunt zien en beoordelen.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:32

Nies_ schreef:
Is de hengst wel gekeurd? Want nu vind ik het eigenlijk een beetje klinken alsof ze papierloos fokken en dan maar net doen of ze er iemand een plezier mee doen ("voor een kleine portemonnee"). Ik snap dan ook dat de fokkers al geld willen zien, want zo'n veulen raak je vaak van je leven niet kwijt. Je zult moeten beslissen hoe graag je het veulen wil; ik zou in zo'n geval sowieso niet kopen voor je het veulen kunt zien en beoordelen.

Dan had de ts op voorhand niet moeten toezeggen. ;)
De afspraak is reeds gemaakt door ts en de fokker, dat de merrie geen papieren heeft en wie de hengst is is ook vooraf bekend gemaakt neem ik aan, dus geen verrassing.
Dat is in mijn ogen geen reden om nu te roepen dat ze mogelijk het veulen niet meer wilt hebben. :o

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:32

Zo bedoelde ik het ook niet, cobiie. TS zal mee moeten met wat de fokkers willen als ze het veulen graag wil hebben.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:00

Zoals ik het lees is dat de fokster graag wilt fokken omdat zij de keuze van de hengst heeft gemaakt. Zoals TS schrijft het is niet TS haar keuze (merrie en hengst) en fokster wilde dit sowieso al doen.. Maar wilt op voorhand al weten dat als ze doorzet om met de merrie te gaan fokken gelijk het veulen verkocht heeft zodat ze niet met een (papierloze) veulen hoeft te leuren..

Een ander voorbeeld: een vriendin van mij graag van mijn merrie een veulen hebben. Zonder daar goed over nagedacht te hebben wat dat ging kosten.
Ik heb haar toen het volgende aangeboden, zij mag gedurende anderhalf jaar mijn merrie huren/ leasen, zij bepaald de hengst, zij betaald alle kosten van dekgeld tot (gedeeltelijke) stalgeld en alles wat daar tussen in zit. Ik heb het haar uitgelegd hoe ik het zag en wat het haar ging kosten.
Daar had mijn vriendin dus niet over nagedacht. En uiteindelijk ben ik degene geweest die uit haar "project" de stekker heeft getrokken.

Mijn vriendin had dus gedacht dat ze gratis gebruik mocht maken van mijn merrie, dat ik alle kosten zou dragen en ik het dekgeld enzovoort zou betalen.. Bovendien wou ze de vrijheid hebben om toch nee te kunnen zeggen als het veulen haar niet aanstond.. Dus toen ze me dat vertelde heb ik gezegd, Nee daar ga ik niet in mee..
Ik ga niet fokken met mijn merrie, met een hengst waar ik niet achter stond, om een ander een plezier te doen.. Bovendien wat als mijn merrie wat krijgt of zelfs komt te overlijden tijdens dracht of werpen..Dat had ik wel graag allemaal middels een contract beschreven willen hebben.

MichelleH24

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:07

Er is een contract opgesteld, met duidelijke afspraken, maar omdat hier in staat dat ik nu alles vooraf moet betalen, is dit nog niet ondertekend. Vandaar deze vraag, zodat ik te horen krijg wat jullie er over denken en ik het contract alsnog zo snel mogelijk kan ondertekenen, eventueel na aanpassing. In dit contract staan dus ook afspraken met betrekking tot doodgeboren veulen, ziek veulen enz.

Er zijn dus wel degelijk duidelijke afspraken gemaakt vooraf, maar alleen de afspraak van de betaling moet nog overeen gekomen worden.
Laatst bijgewerkt door MichelleH24 op 22-09-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:09

wanneer kies jij voor dit veulen? wat is de meer waarde?

Ik zou eerder nu een leuk veulen kopen, keus zat ook met nette papieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:10

:= ongeboren veulen kopen.
Je weet nog eens niet hoe dat diertje te wereld komt.
Klein prijsje zou wel kunnen maar je neemt wel enorm risico.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:11

flitzz schreef:
Mijn vriendin had dus gedacht dat ze gratis gebruik mocht maken van mijn merrie, dat ik alle kosten zou dragen en ik het dekgeld enzovoort zou betalen.. Bovendien wou ze de vrijheid hebben om toch nee te kunnen zeggen als het veulen haar niet aanstond.. Dus toen ze me dat vertelde heb ik gezegd, Nee daar ga ik niet in mee..
.

Nu vraag ik me af, heb je haar dat kunnen vertellen zonder steeds in lachen uit te barsten?

MichelleH24

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:12

Ik heb geen geld voor een veulen met papieren en ook geen papieren nodig. De ouders zijn beide erg braaf, hun vorige veulens waren ook allemaal erg braaf en in combinatie met het ras is dat wat ik nodig heb voor mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:13

Ik zou ook pas betalen bij een levend en gezond veulen. Is iets heel normaals. Evt. van tevoren dekgeld betalen en dat dan verrekenen met de prijs.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:23

Ongeboren veulens worden vaker verkocht, maar ik heb nog nooit gehoord dat de kopers de volle mep moesten betalen terwijl de merrie pas net drachtig is en heb het ook nog nooit gehoord bij papierloze dieren.
Zelf vind ik bijv. nu 50 % en als je het veulen gaat halen 50 % wel netjes. 100 % nu betalen zou ik zeker niet doen. Als fokker zou ik dat overigens ook niet eens willen :o

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:27

Kuggur schreef:
flitzz schreef:
Mijn vriendin had dus gedacht dat ze gratis gebruik mocht maken van mijn merrie, dat ik alle kosten zou dragen en ik het dekgeld enzovoort zou betalen.. Bovendien wou ze de vrijheid hebben om toch nee te kunnen zeggen als het veulen haar niet aanstond.. Dus toen ze me dat vertelde heb ik gezegd, Nee daar ga ik niet in mee..
.

Nu vraag ik me af, heb je haar dat kunnen vertellen zonder steeds in lachen uit te barsten?


Nee, dat was pas toen ze over de maandelijkse alimentatie begon _O-

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:40

Partyflappel schreef:
Ik zou ook pas betalen bij een levend en gezond veulen. Is iets heel normaals. Evt. van tevoren dekgeld betalen en dat dan verrekenen met de prijs.


Ja idd dekgeld vooraf lijkt mij in dit geval niet onredelijk, maar de rest.... Ik snap best dat ze alvast wat willen hebben voor de te maken kosten (dekken / scannen). Ik persoonlijk zou anders dan het dekgeld (en eventueel iets extra voor de veearts) verder niet(s) vooruit betalen. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe graag je het veulen wil hebben en of je het hierop wil laten afketsen...
Je zou ze tegemoet kunnen komen door af te spreken dat je bij geboorte van een gezond veulen ook een deel betaald en dan de rest bij het ophalen. Dus dekgeld nu, dan deel bij geboorte 'gezond (= iig levend :+) veulen en dan het restant bij het ophalen.