contractbreuk stalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 00:52

Inmiddels sta ik iets meer dan een jaar op deze stal. In het begin was alles leuk en aardig, maar op een gegeven moment waren er toch steeds meer irritatie puntjes. Ik heb veel stallen gehad en ik weet dat er overal vaak wel iets is. Om die reden nam ik veel dingen ook voor lief aangezien de locatie perfect was en ik een binnenbak tot mijn beschikking had.
Regelmatig heb ik zelf water bij staan vullen in de weides (ook van andere paarden) omdat ze volop in de zon stonden zonder water.
De eigenaresse heeft nogal wisselende buien, de ene keer is alles leuk en aardig en de andere keer kan er geen woord vanaf. Ze heeft (nadat een vriendin van mij vertrokken was om o.a deze reden) aangegeven dat ze voor de paarden hier zijn en niet voor de mensen. Ze verhuren stalling, geen entertainment.

Nu heb ik bewust de stal bij de buitendeur uitgekozen toen we kwamen zodat mijn merrie zoveel mogelijk frisse lucht krijgt en als de deuren open staan ze nog lekker iets kan zien buiten.
Nu krijg ik vandaag een appje van de eigenaresse dat mijn merrie in een andere box komt te staan, naast het paard waarbij ze in de wei staat. Dit zou organisatorisch makkelijker zijn, en mijn merrie stond dan maar met 1 paard naast haar dus had meer rust. (ze stond nu ook maar met 1 paard naast haar)
Toen ik aangaf hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee te zijn gaf ze aan dat als ik langskwam ze het uit kon leggen.

Dus eenmaal aangekomen op stal kreeg ik te horen dat ze 2 nieuwe pensionpaarden kreeg die dus ook bij de deur moesten staan ivm een stofallergie.
Nogmaals aangegeven het hier niet mee eens te zijn, maar ze wilde de discussie niet aangaan, want zij zou bepalen welk paard waar kwam.

Net het contract even nagelezen en daar staat in: Dat de eigenaar zijn paard/pony zal stallen in een door de pensionstal aangewezen stal met gebruikmaking van de faciliteiten.

Betekend dit dat als die stal mij toen de tijd aangewezen is (in overleg omdat ik dit gevraagd had) ik het recht heb om haar daar in te houden?
Of heeft de pensionstal het recht haar te verplaatsen wanneer het hen uitkomt?

Graag hoop ik op iemand die mij hierin kan helpen, aangezien ik absoluut niet blij ben met deze beslissing! Eigenlijk wil ik na deze laatste druppel van de vele punten per direct weg, maar dan kom ik te zitten met een dubbele pensionhuur i.v.m een opzegtermijn.

puagaus

Berichten: 508
Geregistreerd: 25-07-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:56

Persoonlijk vind ik dat je totaal in je recht staat, nogal van de zotte dat als er nieuwe paarden komen de huidige pensioenpaard maar moet verplaatsen naar een andere stal..

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:57

Eigenlijk lees ik hierin dat jij (eigenaar) je paard/pony zal stallen daar waar je pensionstal je wijst. Toen was dat de stal die je wilde, nu is het een andere stal. Met andere woorden, dit mag gewoon.
Dit is echter wat ik erin lees.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:58

niet geheel netjes maar die stal wordt je nu toegewezen dus heb je t er maar mee te doen . ik zou zeggen wegwezen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:59

In het contract staat 'in een door de pensionstal aangewezen stal ’ dat betekent dat de pensionstal de stal kiest. Dus in principe heb je geen recht op een eigen stal.

Maar goed. Of het ook netjes is, is natuurlijk wat anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:59

Zoals ik het lees is het geen contractbreuk. Je paard komt te staan in een door de pensionstal aangewezen stal. Zij wijst jou nu een nieuwe stal aan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 01:00

Zo lees ik het ook. De pensionstal wijst een stal aan waar de eigenaar van het paard zijn/haar paard mag stallen en daarbij gebruik kan maken van de faciliteiten.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 01:06

tja...het zal denk ik echt makkelijker voor haar zijn.
en ja...jij bent huurder, en eigenaar mag beslissen op haar erf wat ze zelf wenst, staat ook zoals jij het omschrijft in het contract.
ben je het er niet mee eens, dan zou ik een andere stal zoeken.

En ja, klinkt misschien rot, maar ze is er idd voor de paarden en niet om de mensen te entertainen.

sterkte ermee

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 01:13

Ik was er inderdaad al bang voor dat ze gewoon een nieuwe stal aan mogen wijzen als hen dat uitkomt...

In dat geval is het inderdaad wegwezen Unihorses.

Klopt Anhighwood, ze zijn er inderdaad voor de paarden maar als pensionhouder heb je toch ook echt te maken met klanten waar je mee om moet kunnen gaan. Daar zijn deze mensen niet bepaald geschikt voor ben ik het afgelopen jaar achter gekomen. Er zijn niet voor niks in dat jaar tijd al veel mensen weggegaan hihi.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:12

Niemand verplicht je te blijven staan toch?

Je geeft zelf al aan dat je al heel veel stallen hebt gehad en dan gaat er bij mij ook wel een belletje rinkelen. Soms is het gewoon niet anders, oke ze had het anders en beter kunnen brengen maar voor mij is dit wel het teken dat ze het welzijn boven jouw gemak stelt aangezien de paarden die in die boxen moeten een allergie zouden hebben.

Op een pensionstal kan nou eenmáal niet alles 100% zo gaan als jij het zou doen maar dan moet je zelf een landje huren.

Sorry staat er misschien een beetje hard maar mijn ervaring is wel dat de klanten die overal al hadden gestaan een stuk moeilijker konden doen over kleine dingen.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:40

@ Polly: Niemand verplicht mij inderdaad om te blijven staan, maar ze verplicht me eigenlijk wel de maand in een box verder naar achter in het gangpad te staan terwijl ik niet voor niks een box vooraan bij de deur heb gekozen. Die van mij gaat misschien niet dood van een beetje stof, maar is er ook gevoelig voor.
Daarbij trek je misschien een beetje voorbarig je conclusie over de veel stallen die ik gehad heb. Ik ben namelijk 19 keer verhuist in mijn leven waardoor ik niet altijd een keuze had om te verhuizen van stal ;)
Ik heb namelijk genoeg stallen gehad waar ik het jammer vond weg te moeten gaan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:04

Bekijk het ook eens van de andere kant. Je staleigenaar is voorheen nogal coulant geweest met het contract, want je geeft het zelf al 2 keer aan, de stal die jij gekozen hebt. Nu kiezen zij, geheel conform contract. Je hebt al die tijd het geluk gehad dat je zelf had mogen kiezen eigenlijk. :)
Nu komen er 2 paarden bij die die ruimte harder nodig hebben, dan is het logisch dat de staleigenaar nu jou een andere stal toewijst.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:09

Ik vind het ergens heel logisch. Zoiets zou ik ook doen als ik een stal zou hebben. Een paard die door medische redenen in een buitenstal moet, zou altijd voor gaan op een paard die dat niet hoeft. Ik zou blij zijn dat je al die tijd in die stal hebt mogen staan.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:13

Heike schreef:
In het contract staat 'in een door de pensionstal aangewezen stal ’ dat betekent dat de pensionstal de stal kiest. Dus in principe heb je geen recht op een eigen stal.

Maar goed. Of het ook netjes is, is natuurlijk wat anders..


En dat is in de meeste stallen ook wel het geval. Je kunt als eigenaar best je voorkeur geven, maar als het nodig is dat je paard op een andere plek komt mag de stalhouder dat volgens het stalcontract met jou doen.
Hoewel dat natuurlijk niet altijd leuk is is het soms nodig. Sommige paarden kunnen bijvoorbeeld niet naast elkaar gehouden worden, sommige moeten rustig staan en nu dat paard met een stofallergie die beter gebaat is bij een plaatse dicht bij de deur.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:13

Absurd dat er stallen zijn met dit beleid en dat dat nog goedgepraat word ook....

Vooral de manier van de oneerlijke communicatie vind ik absurd, je gaat niet eerst reden A noemen en daarna reden B.

Bij ons gaat een paard met medische problemen wel voor op de wachtlijst, maar je gaat toch geen bestaande klant uit zijn box zetten voor een nieuwe klant?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:14

maar ik zouden die 2 paarden wel stofalergie hebben? toevallig dat ze beiden dat kwaaltje hebben ....

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:18

ruitje schreef:
Bij ons gaat een paard met medische problemen wel voor op de wachtlijst, maar je gaat toch geen bestaande klant uit zijn box zetten voor een nieuwe klant?


Dan ga je er wel vanuit dat je een wachtlijst hebt. :+
Dus de stalhouder moet volgens jou dan een stal leeg houden en inkomsten derven, omdat een eigenaar van een gezond paard meent recht te hebben op die specifieke box?
Was het niet contractueel bepaald had TS misschien een punt.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:21

Allemaal leuk en aardig dat dit mag van het contract. Maar ik zou toch zacht gezegd niet blij zijn als ik al tijden in een bepaalde stal sta, en ik ineens plaats moet maken voor twee nieuwe klanten. Vind het ook geen manier van doen van een staleigenaar.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:23

Nee hoor, anders gaat dat paard op de wachtlijst. Dan bellen we je als er een buitenbox vrij komt.

Ik denk dat je als stalhouder het op de lange termijn langer volhoud als je je bestaande klanten waardeerd ja, denk dat dat qua inkomsten op de lange termijn een stuk meer opleverd dan nieuwe klanten voor laten gaan.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:28

Bijna alle stallen waren nog vrij toen we kwamen, we waren als 1 van de eerste namelijk.
Maar ondanks dat ze in hun recht staan was enig overleg vriendelijk geweest. Aangezien vriendelijk niet echt in hun aard blijkt te liggen ben ik er wel klaar mee in dit geval. Ik heb mijn keuze wel gemaakt haha

Daarbij gaat die van mij niet dood van wat stof (wat volgens zeggen met deze wel zou gebeuren) maar ook die van mij kan er niet goed tegen. Daar is nooit sprake van geweest toen we kwamen omdat ze mooi vooraan stond.

Maar inderdaad zoals Ruitje zegt, je houdt het als stalhouder langer vol als je je bestaande klanten waardeert. En dat gebeurd hier het jaar dat ik er sta absoluut niet.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:29

Ik heb altijd een vaste stal gehad. Maar dat stond ook vast in het contract. Er werden wel eens paarden verplaatst. Maar alleen in overleg met de pensionklanten. Ook dat kan gewoon in een contract staan.

En idd. Wilde je graag een bepaalde stal. Dan kon je daarvoor op een wachtlijst. Ik denk dat dat op veel pensionstallen zo gebeurt.

Maar bij deze dus niet. En contractueel heeft ze niets om op terug te vallen. Misschien een tip om op te letten bij een volgende stalling?

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:37

Ruitje verwoord precies mijn gedachten. Ik vind het ook een aparte actie. Mag het volgens contract? Daar lijkt het wel op. Is het aardig/handig en houd je daarmee je klanten, absoluut niet.

Heb ook op een pensionstal gestaan waar er voor de nieuwste klant meer moeite werd gedaan. Dat merkte ik pas toen wij niet meer de nieuwste klant waren en de gemaakte afspraken niet meer konden. Ben ik ook vertrokken.

Vind het raar dat ze zegt dat ze er voor de paarden is en niet voor de eigenaren, maar er paarden zonder water buiten staan en uit hun vertrouwde box worden gehaald, heb de ervaring dat dat veel onrust kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:52

Dit gebeurt wel vaker op een pensionstal hoor. Is niet heel raar dat ze wel eens wisselen van stalling. Heeft jou paard stofallergie? Zodat ze echt bij de deur moet komen te staan? Zo niet vind ik het niet raar dat jou paard naar een andere stal verhuisd, ging bij ons op pensionstalling ook zo.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:03

Zal overigens ook niet voor het eerst zijn dat de klant met de meeste eisen ook weer het snelst vertrekt, dus zo happig ben ik niet op bestaande klanten eruit zetten.

Wij hebben iemand 4 maanden op de wachtlijst voor een buitenbox gehad terwijl we 3 lege binnenboksen hadden. Heeft ons veel geld gekost ja, maar uiteindelijk wil je toch ook 'ondernemen met gevoel' , je wil toch een bedrijfsvoering volgen waar je je lekker bij voelt?
En dan nog niet te denken aan de onrust die je creeert, lijkt mij voor alle klanten een zeer onprettig gevoel.

Moet er niet aan denken om een huurhuis te hebben waarbij je nooit weet of de huurder beslist of je naar de buren moet :+

Anoniem

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:18

Vind het ook altijd zeer klant onvriendelijk gedrag, maar was vroeger in het Westland (ben er al een paar jaar weg) serieus waar schering en inslag op bijna elke pensionstalling; Gouden bergen werden er je beloofd, totdat je ergens stond, dan kon ineens niets meer en was alles weer voor de nieuwkomer...