Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-15 20:05

Ik ben op zoek naar een (nieuwe?) twee-paards trailer. Aluminium vloer, niet te zwaar, goede vering/schokdemping. Ik had CL al afgeschreven ivm slechte ervaringen maar nu hoor ik dat de kwaliteit de laatste jaren gewoon goed is. Ik heb gegoogeld en ik lees op t Engelse forum (horse and hound) vnl positieve verhalen, mn over de wegligging. Ik vroeg me af of hier mensen zijn met eigen ervaringen (of uit eerste ervaring) met de modellen van de laatste 3 jaar? De trailer voldoet nl aan al mijn wensen..... Een volledig aluminium CL kost evenveel als een houten Henra of Humbauer en is ook nog vollediger (reservewiel, trapbescherming,.....). Tsja, wat is dan wijsheid?


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:15

Toch een Humbaur kopen :D
Moet erbij zeggen mijn ervaring is dus 3 jaar oud. En ik ben toen ook naar de CL wezen kijken, maar uiteindelijk toch een Humbaur gekocht omdat ik die veel stabieler en degelijker vond. De CL is zeker niet slecht, maar ik ben vreselijk verwend wat trailers aangaat en ik vond de CL nog steeds maar matigjes. Net als de X-Trail overigens, die door de vroegere eigenaar van Sluis gemaakt wordt.

Mijn HB is ook met alu vloer, extra vering (en ik heb ook omdat ik in Dld woon een 100 km zulassung daarvoor moet je die extra vering hebben) De zijschotten zijn van hout met een folielaag en de neus en kap zijn poly. De dealer heeft me er toen nog extra een trapbescherming in gemaakt, van een ander materiaal dan HB zelf doet, dit zijn kunststofplaten.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-15 21:02

XXtrail schijnt nu door Atec gemaakt te worden. Is prijstechnisch trouwens ook interessant. Bij HB kost álles nog extra wat bij CL en XXT standaard is. Ik heb nu een Weijer van 30 jaar oud, dus ik hoop er sowieso op voorruit te gaan

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:22

Ik heb een nieuwe CL en hij bevalt prima qua wegligging. Daar is echt niets op aan te merken. Paarden lopen er ook zo op, staan er rustig op.
Er zijn wel wat dingen die me opvallen. Eén is dat de detailafwerking niet echt detaillistisch is, zeg maar. De haken om het zeil dicht te doen zitten niet recht onder de rubbers aan het zeiltje bv. En de ene sluithaak van de klep draait wel onder de klep, de ander komt tegen één van de verstevigingsribben aan.
En verder resoneert het ding bij 80-90 km/u. Dat kan best de combi van mijn auto en de ingebouwde spoiler van de trailer zijn, maar het irriteert me wel een tikkie. En tja, bij het proefrijmodel was dat allemaal niet het geval, en bij het geleverde exemplaar dus wel.

Zou ik 'm nog een keer kopen? Weet ik niet. Prijs/kwaliteit is wel erg goed, in verhouding met andere merken. En dat zeiltje heb ik toch nooit dicht, anders verzette ik die haken wel. Maar vermoedelijk ga ik nog eens een keer voor C+-rijbewijs en een vrachtwagen.

Tomos
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:41

Ibbel schreef:
En verder resoneert het ding bij 80-90 km/u. Dat kan best de combi van mijn auto en de ingebouwde spoiler van de trailer zijn, maar het irriteert me wel een tikkie. En tja, bij het proefrijmodel was dat allemaal niet het geval, en bij het geleverde exemplaar dus wel.


80-90 km/u he? Zijn de banden van je auto en je trailer alle acht volgens specificaties opgepompt? En, nog steeds op spanning (even controleren)? En zo ja, zijn er andere verschillen, bv mate van slijtage of (nog veel erger) merk en/of type band? Leeftijd? Ooit een reserveband omgelegd?

Ik begrijp dat je auto en je trailer verschillende banden heeft, maar je trailer moet rondom wel dezelfde banden hebben, en je auto ook.
80-90km/u komt namelijk overeen met de natuurlijke resonantiefrequentie van het chassis van de meeste auto's, en een ongelijkheid in wielen, banden of ophanging merk je bij die snelheid het beste. Je zal die instabiliteit (in iets mindere mate) ook kunnen voelen bij de helft van die snelheid (45km/u) en ook de dubbele snelheid (170 km/u) alhoewel je die snelheid hopelijk niet met een trailer zal rijden....

Als je die trailer nieuw hebt gekocht, en het proefmodel had (bij jouw auto) geen probleem, dan zou ik terug gaan en de leverancier vier nieuwe wielen erom laten leggen, voor een proefritje. Ik vermoed dat je probleem dan is opgelost.

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:54

Trailer is nieuw gekocht, wel ondertussen anderhalf jaar oud. Staat trouwens binnen.
Banden onder de auto toevallig op dit moment ook relatief nieuw, maar kan me niet herinneren of het minder of meer is geworden met de nieuwe banden. Bandenspanning wordt netjes bijgehouden, ook van trailer (eigen compressor). Maar zal daar inderdaad eens mee experimenteren.
Met de andere auto ervoor (ook een station) heb ik dezelfde resonantie, en tot nu toe weet ik het echt aan het spoilerdak van de trailer. Het is overigens geluidsresonantie, geen trilling, even ter verduidelijking.

Tomos
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:13

Had het proefmodel ook een spoilerdak? Een trailerchassis heeft uiteraard ook een natuurlijke resonantiefrequentie, waarbij elke oneffenheid (in wielophanging of misschien bij een loszittend spoilerdak) door de resonantie wordt uitvergroot. Moet op te lossen zijn, en zou ik ook willen, met het oog op de herrie die juist op snelweg-cruisesnelheid wordt gegenereerd (niet fijn voor de paarden).

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:22

Ibbel schreef:
Maar vermoedelijk ga ik nog eens een keer voor C+-rijbewijs en een vrachtwagen.


Been there, done that, have the Tshirt :+
Had dus een vrachtauto met bijbehorend rijbewijs (rijbewijs heb ik nog steeds :+ ). Alleen denk er goed om dat je dan ook echt zeker moet weten dat je regelmatig op pad gaat. Anders loont zich een vrachtauto niet. Ik reed zelf mss 20x per jaar ermee, en het was dus echt niet rendabel om dat ding erbij te houden (hoe zeer het me ook deed hoor, ik zal altijd de voorkeur voor een vrachtauto houden). Daarbij blijft je onderhoudt dus wel, APK enz enz. Daarom ben ik dus 3 jaar geleden overgestapt op een blik met trailer.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-15 23:34

En, ehh wat voor trailer ? I need a little help here guys :D

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:11

Ik volg even. Deze trailer is prijstechnisch gezien wel ernstig in het voordeel van de andere trailers, maar ben dan ook zeker wel benieuwd naar ervaringen.

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:18

@ Rina: ik ga gemiddeld 2x per week op pad met de trailer, en soms ook met menwagen (en dus twee auto's met aanhanger, heb geen mentrailer). En eigenlijk is mijn auto net iets te licht om twee paarden mee te nemen, maar mijn werk te ver weg om een 4WD te gaan rijden. Dus één best wel zware auto er uit en een vrachtwagen in de plaats zou best wel eens een optie kunnen zijn, op termijn.

@ Eb01: hiervoor had ik een Heja-trailer, was ik ook heel tevreden over, maar hoe het nieuwe type is weet ik niet.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:32

Ik heb destijds een Humbaur gekocht, vriendin heeft recent een CL trailer gekocht.

CL is een knappe trailer, de afwerking is minder mooi dan Humbaur, maar daarom zou ik hem niet laten staan, je krijgt nl een hele complete trailer voor een heel leuk bedrag.

Voordeel ten opzichte van de Humbaur is de lagere instap, iets hoger en hij is wat sierlijker (maar dat is natuurlijk subjectief, de Humbaur is net een tank en de CL is aerodynamischer).

Je kan bij de Humbaur wat meer handelen dan bij de CL, hier zit nl heel weinig marge op heb ik begrepen. Aan de andere kant, met korting betaal je nog steeds veel meer voor een Humbaur.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-15 20:20

Ik kreeg net ook een aanbieding van een Montana trailer. Zo te zien uit de fabriek van CL. Weet iemand of er verschil is tussen die 2?

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:33

Nee, er zit geen verschil in, is een CL onder andere naam.

Een aantal trailerboeren hebben dit verzonnen zodat ze net iets andere prijzen kunnen regelen als CL

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-15 10:40

Ik kreeg gisteren een mailtje van een dealer: sinds enkele jaren (?) zou dit merk door een ander bedrijf geproduceerd worden dan de eerdere CL's. Iemand hier mee bekend?

Bernoe

Berichten: 1505
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:01

Ik ken de 'oude' CL niet. Ik heb vorig jaar een nieuwe CL gekocht en ben er zeer tevreden mee. Erg goede wegligging, paard staat er fijn in m.b.t. ruimte en licht. Gaat er ook erg makkelijk op. De lage instap is dan ook erg fijn.
wel zijn er een paar van die dingetjes waarvan ik denk tja, bijvoorbeeld de plaats van de haak voor het hooinet, de haakjes waarmee je de borst- en bilstang vergrendeld (dit zijn vrij open haakjes aan kettinkje, ofwel een hoop gerammel en als paardlief een keer met haar staart door zon haakje gaat neemt ze hem ook zo mee), en gerammel van de achterstang doordat deze wat spling heeft in de houders. Ook als je een trailer neemt met zadelkamer vind ik het een bijzonder dun scheidingswandje zo dicht bij de voorbenen (ofwel ik heb de trailer zonder zadelkamertje genomen uit angst dat mijn paard een keer met dr voorbenen erdoor maait).
Een hooinet gebruik ik niet in de trailer, de kettinkjes met haakjes heb ik vervangen door wat anders en ik heb een stukje tape om de haken van de achterstang gedaan tegen het rammelen.
Al met al vind ik het een trailer die in de basis erg goed is maar qua afwerking iets beter had gekund. Maarja het prijsverschil komt dan ook ergens vandaan :)

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-15 16:58

Dankjewel Bernoe. We gaan even kijken of ze er staan op Horse-event (en misschien een leuke aanbieding hebben).

Welfare
Berichten: 28
Geregistreerd: 06-07-10

Re: Kwaliteit Cheval Liberté verbeterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:49

Wij hebben altijd een trailer gehuurd en zo ook een keer een Cheval Liberté uitgeprobeerd. Op zich waren we best tevreden... echter de kwaliteit van het materiaal (haakjes, kettingen enzvoort) vonden wij te licht. Daar wij veel met veulens en jonge paarden op pad zijn hadden we een aantal wensen... nadat we alles (en de prijzen, ook niet onbelangrijk) hadden vergeleken hebben we gekozen voor een Ifor Williams

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:31

Ik ben zojuist langs de dealer geweest om de CL te bekijken. Ik zoek een nieuwe aluminium 1,5 paard.

De CL zag er keurig uit. Mooie, strakke afwerking en uiteraard helemaal compleet. Erg ruim en licht en ook met zadelkamer is het nog makkelijk voor in de trailer te staan doordat deze maar liefst 1.40 breed is. De laadklep als deur vind ik dan echt geweldig en volgens mij gemakkelijker met alleen laden (volgens mij vinden veel paarden dit ook prettiger dan een laadklep). Ook met schoonmaken lijkt mij de deur zeer handig ipv dat het op de klep neer komt. Voorlader raadde de dealer af, omdat de trailer is opgebouwd zonder voorlader en dus niet de stevigheid heeft die de trailer wel nodig heeft (denk aan Ifor die juist bewust een kooiconstructie heeft, oa vanwege de voorlader). In dit kader is de stevigheid van de CL zeer groot, vanwege de laadklep die ook als deur gebruikt kan worden en het volledige gewicht dus aan 1 kant komt te hangen. Andere trailers die tevens de laadklep als deur aanbieden, maar waarbij dit niet standaard is, hebben dan weer een probleem met de stevigheid.

Ik heb ook nog naar de Ifor gekeken. De afwerking aan de binnenzijde vind ik dan juist minder mooi en hij is ook een stuk smaller (1.30). Aan de buitenzijde is het een schitterende trailer (mijn mening). Grote voordelen zijn dan de voorlader en het deurtje boven de voorlader open kan en paard naar buiten kan koekeloeren. Ifor is niet geheel aluminium, maar alleen de bodem + opstaande rand. Rest is hout/kunststof. Bij de 1,5 paard is de laadklep als deur geen optie en een zadelkamer bij de Ifor is zo'n onhandig ding aan de deur. Stom vind ik wel dat er dan niet standaard een oog is voor een hooinet en lage ogen om je paard aan vast te kunnen zetten. Ifor behoudt wel langer zijn waarde dan welke andere trailer dan ook.

Qua prijs zijn de Ifor en de CL nagenoeg gelijk.

Andere trailers heb ik allemaal al naar gekeken, maar die worden allemaal duurder dan deze twee, wanneer je naar gelijke opties gaat kijken.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-15 19:39

Jeetje. Ik had verwacht dat de Ifor veel duurder zou zijn dan de CL. Ifor is idd erg smal. Ik zoek een 2-paards en vind die Ifors dan wel erg zwaar. Rond 6.000 euro zijn er meerdere merken maar er komt nog een behoorlijk bedrag bij voor dingen als schokdempers, trapbescherming en reservewiel. En dan wordt het verschil met CL toch behoorlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jusdepomme, Laura_1986, nick_en_ik, Sweetgirl1, xYaartje en 69 bezoekers