Hoe transporteer je huisdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 14:58

Ik heb veel dingen gelezen over de eisen hoe je huisdieren vervoert per vliegtuig maar hoe zit dat nou met auto's ect. ? Graag goede sites plaatsen met informatie..
Vriendenlijke groet Michelle

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:03

Wij hebben ze of gewoon los in de kattenbak (zit straks wel een hondenrek tussen. Of met een tuigje aan vast in de gordel. Ook heb ik er wel eens een tussen mn benen voor in.

Maar ben wel benieuwd wat nou officieel moet

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:05

Dat is mijn vraag ook! Ik heb ook wat gelezen per vliegtuig. Maar hoe zit dat met een boot wat is goed volgens de wet?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:06

Laatste info die ik gekregen heb (en die ik altijd aan houd) is katten in de transportbox en deze vast in de riem van de auto.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:07


ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:07

Tja, dat lijkt me nogal logisch! Ben benieuwd of mensen er wat meer over weten. Dit is eigenlijk voor een verslag maar kan echt heel moeilijk informatie vinden :(

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:11

Ik moet het hebben over het vervoer volgens de GWWD. En ik heb niks met wetten snap er ook weinig van. Kan iemand verduidelijking geven?

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:14

Is het een onderwerp wat je zelf bedacht hebt of moet je specifiek van school zoeken naar transportregels volgens de GWWD?

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:14

Als je nou voor de regels de politie edns opbelt kunnen die je misschien wel helpen!

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:15

zap schreef:
Is het een onderwerp wat je zelf bedacht hebt of moet je specifiek van school zoeken naar transportregels volgens de GWWD?


Het moet volgens dat onderwerp

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:16

maj0 schreef:
Als je nou voor de regels de politie edns opbelt kunnen die je misschien wel helpen!


Sorry dat lijkt mij niks

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:17

Citaat:
De wet en uw aansprakelijkheid


In Nederland is geen wetgeving die expliciet zegt hoe u een gezelschapsdier in de auto moet vervoeren. Wel volgt uit de Wegenverkeerswet dat u niets mag doen dat gevaar op de weg of hinder kan veroorzaken. Dat geldt dus ook voor het vervoeren van uw huisdier. Letterlijk zegt de wet:

Artikel 5: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Als u uw huisdier op een onveilige manier vervoert en er ontstaat daardoor een ongeluk of hinder voor andere weggebruikers, kunt u aansprakelijk worden gesteld.



Uw huisdier in de auto


Veel honden reizen regelmatig met hun eigenaar mee in de auto, bijvoorbeeld voor vakantie, een uitje naar het bos of op bezoek bij familie of vrienden. Ook andere huisdieren worden wel eens meegenomen in de auto, bijvoorbeeld als ze naar de dierenarts of naar een pension gaan.

Als uw huisdier in de auto reist, is het natuurlijk belangrijk dat dit veilig gebeurt. Als u uw huisdier op een onveilige manier vervoert, kan dit uw dier, u zelf, andere inzittenden en soms ook andere weggebruikers in gevaar brengen. Nog te vaak reizen dieren los in de auto mee, soms zelfs op de hoedenplank. Dit is echter levensgevaarlijk.

Bovendien is het voor uw dier wel zo fijn als hij of zij goed gewend is aan het autorijden, zodat er zo min mogelijk stress is.


Hoe vervoert u uw dier veilig?


Voor kleine dieren blijken een stevige vervoersmand, die op de grond achter de bijrijdersstoel dwars op de rijrichting geplaatst wordt, een vervoersmand in de kofferruimte die dwars op de rijrichting tegen de achterbank vastgezet wordt, en het speciale dierenzitje de veiligste manieren van vervoer te zijn.

Voor grotere dieren is een stevige reiskennel in de laadruimte, die dwars op de rijrichting tegen de achterbank wordt geplaatst en vastgezet, het beste voor de veiligheid van het dier. Zet indien mogelijk de autogordels op de achterbank vast voor meer stevigheid.




Veiligheidsnormen


In Europa bestaan veiligheidsnormen voor onderdelen van de auto waarmee lading gezekerd en inzittenden beschermd worden. Soms zijn materialen om huisdieren veilig mee te vervoeren ook via deze normen gekeurd. Het gaat dan vooral om de Europese normen ECE R17, ECE 126 of DIN 75410-2. Voldoet uw hondenrek of kennel aan dergelijke normen, dan weet u zeker dat u deugdelijk materiaal koopt.




http://www.licg.nl/441/praktisch/reizen ... -auto.html
Laatst bijgewerkt door Kidde op 02-01-14 15:21, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:17

ScreaminEgg schreef:
zap schreef:
Is het een onderwerp wat je zelf bedacht hebt of moet je specifiek van school zoeken naar transportregels volgens de GWWD?


Het moet volgens dat onderwerp


Het moet volgens dat onderwerp? Ik begrijp je niet. Leg eens uit. Wat is precies de opdracht en heb je zelf een richting gekozen oid?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:19

Artikel 58 tot en met 60 van de GWWD gaan over het vervoer. De wijze van vervoer moet voldoen aan een aantal ministeriele regelingen en die zullen waarschijnlijk per dier weer verschillend zijn. Over honden en katten zijn denk ik geen specifieke voorschriften, maar als je het over bijvoorbeeld koeien en varkens hebt, zijn er wel een aantal zaken waaraan voldaan moet worden. Die staan dan weer in die regelingen.

Wat betreft het vervoer van huisdieren (honden, katten etc.) in een voertuig zoals een auto, zit je met verkeerswetgeving (losliggende lading). Een hond die los in de auto loopt kan bijvoorbeeld een artikel 5 zijn (gevaar of hinder veroorzaken), want bedenk je maar eens wat er gebeurd als die hond tussen de pedalen komt of bij de bestuurder op schoot gaat zitten, of bij een plotselinge stop door de auto vliegt.

Citaat:

GWWD Afdeling vervoer:
Artikel 58

1. In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a.EG-verordening: verordening van de Raad van de Europese Unie of van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie gezamenlijk, die geheel of gedeeltelijk berust op de artikelen 37 of 95 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en waarin voorschriften zijn neergelegd inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten;
b.EG-richtlijn: richtlijn van de Raad van de Europese Unie of het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie gezamenlijk, die geheel of gedeeltelijk berust op de artikelen 37 of 95 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en waarin voorschriften zijn neergelegd inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten;
c.EG-beschikking: beschikking die gebaseerd is op een EG-verordening of een EG-richtlijn.
2. Voor de toepassing van deze afdeling en de daarop berustende bepalingen gelden de begripsomschrijvingen zoals die zijn neergelegd in EG-verordeningen. Daar waar deze begripsbepalingen afwijken van de in artikel 1 van deze wet opgenomen begripsbepalingen, gelden de begripsbepalingen zoals die zijn neergelegd in de EG-verordening.
Artikel 59

Het is verboden te handelen in strijd met bij ministeriële regeling aan te wijzen voorschriften van EG-verordeningen.
Artikel 59a

1. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld voor een goede uitvoering van EG-verordeningen.
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld ter implementatie van EG-richtlijnen.
3. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld ter implementatie van EG-beschikkingen.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld ter implementatie van een overeenkomst betreffende de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten tussen de Europese Gemeenschap en een derde land of een internationale organisatie.
5. De regels bedoeld in het eerste tot en met vierde lid kunnen betrekking hebben op:
a.het aanwijzen van een bevoegde autoriteit;
b.het aanwijzen van officiële dierenartsen;
c.het verlenen, schorsen en intrekken van certificaten, erkenningen, vergunningen en getuigschriften van vakbekwaamheid;
d.het erkennen van examens;
e.het uitvoeren van controles en inspecties die relevant zijn voor de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten;
f.de vervoermiddelen die ten behoeve van het vervoeren van dieren worden gebruikt, alsmede hun uitrusting en inrichting;
g.kooien, kisten, kratten, dozen en dergelijke voorwerpen die ten behoeve van het vervoer van dieren worden gebruikt en daartoe kennelijk bestemd zijn;
h.de beladingsdichtheid van vervoermiddelen als bedoeld in onderdeel f;
i.het in- en uitladen van dieren, of
j.de duur en de afstand van vervoer.
Artikel 59b

1. Bij ministeriële regeling kunnen in aanvulling op de krachtens artikel 59a, eerste lid, gestelde regels, nadere voorschriften worden gesteld over de onderwerpen die zijn geregeld in de EG-verordening, voor een goede uitvoering waarvan die regels zijn gesteld.
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen in aanvulling op de krachtens artikel 59a, tweede en vierde lid, gestelde regels, nadere voorschriften worden gesteld over de onderwerpen waarop die regels betrekking hebben.
3. Bij ministeriële regeling kunnen in aanvulling op de krachtens artikel 59a, derde lid, gestelde regels, nadere voorschriften worden gesteld over de onderwerpen waarop die regels betrekking hebben.
4. De krachtens het eerste en tweede lid gestelde regels hebben slechts betrekking op ander vervoer dan vervoer dat geschiedt in de uitoefening van of ten behoeve van een beroep, onderneming of bedrijf, voor zover dat bij die regels is bepaald.
Artikel 60 [vervallen]


ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:20

Het moet volgens dat onderwerp? Ik begrijp je niet. Leg eens uit. Wat is precies de opdracht en heb je zelf een richting gekozen oid?[/quote]

Er staat letterlijk het onderwerp van je verslag moet VERVOER zijn volgens de GWWD.

Ik snap er ook niet veel van. Kom op ik zit nog geen eens op het mbo!
Ik heb zelf gekozen voor het vervoeren van huisdieren omdat mij dit het handigst leek.
Laatst bijgewerkt door ScreaminEgg op 02-01-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:22


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:24

Wij doen ze in de koffer (is een open koffer met een raster), op de achterbank of op onze schoot.
De kat doen we in een kattenbak.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:25

Als je letterlijk moet zeggen wat de GWWD voorschrijft over vervoer, dan ben je zo klaar: de GWWD zegt alleen dat het verboden is om op het gebied van vervoer te handelen in strijd met bij ministeriële regeling aan te wijzen voorschriften van EG-verordeningen.

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:25


pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:25

In het buitenland zoals Frankrijk moet je hond in een speciaal tuig aan de gordel. Daar is het verboden om hem los te vervoeren.

ScreaminEgg
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:25

Snadrem schreef:
Als je letterlijk moet zeggen wat de GWWD voorschrijft over vervoer, dan ben je zo klaar: de GWWD zegt alleen dat het verboden is om op het gebied van vervoer te handelen in strijd met bij ministeriële regeling aan te wijzen voorschriften van EG-verordeningen.


8 pagina's vol?

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:26

De dierenarts hier zit paar straten verder op, en k heb dus een transport koffertje voor ze, met een deken erin en hooi.. en dat gaan ze in.. ze zijn het gewend en schrikken dus ook niet echt van geluid



*uiteraard heb ik het over cavia's*

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:29

ScreaminEgg schreef:
Er staat letterlijk het onderwerp van je verslag moet VERVOER zijn volgens de GWWD.

Ik snap er ook niet veel van. Kom op ik zit nog geen eens op het mbo!
Ik heb zelf gekozen voor het vervoeren van huisdieren omdat mij dit het handigst leek.


Relax even. We proberen je te helpen hoor en je bent zelf niet duidelijk over hoe je onderwerp tot stand ik gekomen (en dat heeft weer niks met niveau te maken). Dus het onderwerp moet vervoer zijn volgens de GWWD en je hebt zelf dus de richting van huisdieren gekozen. De GWWD zegt dus niet zoveel over het vervoer van huisdieren.

Dus is het wellicht makkelijker/handiger dat je een onderwerp kiest waar de GWWD meer over zegt: het vervoer van veedieren bijvoorbeeld. Moet je eerst even de wetgeving lezen en dan kiezen waar je het over wilt doen. Dan kan je weer meer info zoeken over veedierentransport met google of je belt een veedierentransportbedrijf op! Die vinden het vast wel leuk om je even te helpen. Ook kan je kranten doorspitten en zoeken naar gevallen waarin het dus niet goed is gegaan (en dan aan de hand van de GWWD aangeven hoe het anders moet).

Hoeft het niet specifiek over de GWWD, dan kan je bijvoorbeeld weer meer zoeken naar specifieke bedrijven, zoals vliegmaatschappijen, rederijen of bijvoorbeeld vervoer over de treinrails.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:30

ScreaminEgg schreef:
Snadrem schreef:
Als je letterlijk moet zeggen wat de GWWD voorschrijft over vervoer, dan ben je zo klaar: de GWWD zegt alleen dat het verboden is om op het gebied van vervoer te handelen in strijd met bij ministeriële regeling aan te wijzen voorschriften van EG-verordeningen.


8 pagina's vol?

Nee, dan is het alleen die ene regel die ik je net gaf. Maar ik ga ervan uit dat je het moet uitwerken. Dus dan zal je wat moeten vertellen over EG-verordeningen, noem een voorbeeld van wat daar zoal in kan staan met betrekking tot vervoer van dieren.

Vervoer van huisdieren is benoemd in de Wegenverkeerswet, maar dan moet je niet specifiek denken aan huisdieren maar meer aan "lading" of "goederen". Over dieren wordt namelijk verder niet gesproken, maar ze tellen wel degelijk mee als lading van een voertuig. Verdiep je bijvoorbeeld eens in artikel 5 WVW en vertel daar wat over met betrekking tot huisdieren.

Het enige wat, uit mijn blote hoofd, de GWWD verder nog met vervoer van huisdieren te maken heeft, is dat ze er niet door verwond mogen raken, en dan ga je naar ik geloof 36 GWWD. Het zonder doel pijn of letsel veroorzaken of de gezondheid benadelen. Leuk om te weten is dat dat een feit is waarop volgens art. 67 strafvordering voorlopige hechtenis op is toegelaten.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Hoe transporteer je huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:32

Nou ts, twee opties. Uitwerken zoals Snadrem het zegt (hele goed optie en laat zien dat je dat je verder kijkt dan je neus lang is (al wordt het hier wel even voorgekauwd voor je).

En de andere optie die ik eerder noemde: een makkelijker onderwerp kiezen nadat je de wet hebt gelezen.