2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 18:17

Ik zit met een dilemma en na een nacht wakker gelegen te hebben ben ik er nog steeds niet uit dus vraag ik jullie mening.
Ik moet morgen (afhankelijk of het echt stormachtig weer word of niet) naar een kliniek toe een uur rijden hier vandaan.
Mijn pony(haflinger) heb ik vorig jaar verhuisd naar onze huidige stal en tijdens de verhuizing brak ze haar been.
Inmiddels heeft ze er een jaar boxrust op zitten en word ze morgen verwacht op de kliniek.
Nu stelde een stalgenootje voor dat ik haar pony ( +- 1.40m) mee mocht nemen naar de kliniek voor mijn pony.
Echter de pony's hebben elkaar alleen op stal gezien met een gangpad ertussen en elkaar nooit echt ontmoet.
Ik ga op pad met een gehuurde trailer en geleende auto wat de beslissing alleen nog maar lastiger maakt.

Wat zou jij gedaan hebben als je in deze situatie zou zitten ?
Ik vind het maar knap lastig omdat je het hebt over de pony van een ander.


Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: 2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:19

En waarom zou je die ander pony meenemen? Om jou pony gerust te stellen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:20

Ik zou het niet doen, gok niet dat het veel toevoeging gaat bieden aan je pony en in de trailer kan het voor meer onrust zorgen omdat ze elkaar niet goed kennen. Moet ze daar ook lang blijven of gaat ze dezelfde dag weer mee?
Ik hoop dat er meer duidelijk komt voor jullie morgen. Pfoe, een jaar boxrust is nogal wat..

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:21

Als het nou elkaars beste maatjes waren zou ik er nog over nadenken.
Mits je zeker weet dat je pony "wild" gaat doen.
Ik zou het zoals jij het omschrijft gewoon niet doen :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:21

Mijn eerste reactie is niet doen want het voegt volgens mij niets toe. Kijk die twee van mij zijn altijd samen en zijn een stelletje en dan zou je het kunnen overwegen ter ondersteuning. Maar in jouw situatie weet je niet eens of die twee elkaar wel goed verdragen in de trailer. TS succes morgen in de kliniek.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:21

Ik zou het niet doen. Als het echt twee maatjes zouden zijn, dan was het een ander verhaal. Maar in dit geval zou ik alleen met je eigen pony gaan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:21

Waarom zou die pony mee gaan? Doet jouw paard moeilijk alleen?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:22

Dus op de trailer is er iets mis gegaan waarmee ze haar been brak?
Weet je wat de reden was dat er iets mis gaan of was het gewoon dom ongelukje?
En stond ze voorheen wel braaf in de trailer?

Er zomaar een andere naast zetten zonder dat je weet wat die van jou gaat doen, zou ik ook niet doen.
(ken paarden zat waar ik de mijne zo naast heb gezet, maar die zijn allemaal super braaf op de trailer,
de mijne ook. Maar in geval van twijfel (en die paarden ken ik ook) zet ik echt de mijne er niet naast.)

Ging je paard vroeger alleen op de trailer of met paard ernaast?

Ik snap gezien je blessure en boxrust dat je het niet eerder even geprobeerd hebt (testen wat ze nu van trailer vind).

Wij denken vaak dat een paard ongeluk verbindt aan de trailer, maar vaak is dat helemaal niet zo en heb je best kans dat ze er zo in gaat.
(mits ze dat voorheen ook altijd deed)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:23

Ik ook niet :n
Zijn nou niet bepaald ideale omstandigheden om kennis te maken.
In geval van een vast kameraadje zou het wel rustgevend kunnen zijn, maar nu niet.

Zou er gewoon lekker zelf bij in de punt gaan zitten ;)
( en ja , ik weet dat dat officieel niet mag )

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:24

Ik zou het denk ik niet doen. Als het nou een paard was waar ze goed mee overweg kon zou ik het wel doen, maar in dit geval zie ik er niet echt de meerwaarde van in. Daarbij zou ik het niet zo fijn vinden om de verantwoordelijkheid te hebben over het paard van een ander wat je niet zo goed kent.
Mocht ze de trailer niet op willen of onrustig worden kun je er altijd nog voor kiezen om de andere pony mee te nemen.
succes :)

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:25

Ik zou het niet doen, maar ik denk dat het vooral spannend is om met de trailer op pad te gaan omdat je pony toen zijn been brak?

Die twee van mij zijn echte maatjes, die kunnen de hele dag (bij wijze van) samen op de trailer staan. Maar ik denk niet dat het veel toevoegt om er een onbekend paard naast te zetten. Die van mij zouden dat in ieder geval niet makkelijk pikken.

Ik ken de pony in kwestie niet, als die dat fijner vind samen op de trailer dan zou ik het wel doen. Maar anders zeker niet.

:¨·.·¨:
`·. Yessie, Jella & Sylvy :+:.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:27

Shirley schreef:
Zou er gewoon lekker zelf bij in de punt gaan zitten ;)
( en ja , ik weet dat dat officieel niet mag )


Het is ook gewoon ongelooflijk gevaarlijk, paard moet maar eens in paniek schieten en daar zit je dan, in die kleine ruimte, onderweg. Echt niet doen :n

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 18:28

Ik ga proberen op jullie vragen te reageren, mocht ik er eentje vergeten stel hem gerust opnieuw.
Mijn eerste gevoel was ook niet doen, maar dan begint het nadenken en het twijfelen.

Mijn pony ging voorheen tamelijk makkelijk de trailer in.
Soms was ze wel wat eigenwijs maarja het is ook een haflinger.
De laatste keer wilde ze ook gelijk bij poging 1 de trailer inlopen maar gleed weg en kwam ten val.
Op het eerste gezicht niks aan de hand maar ze wilde echt de trailer niet meer in en na een poos te hebben staan klungelen is het toch gelukt (andere trailer).
Ik weet dus echt niet wat ik morgen kan verwachten.

Ze stond voorheen wel wat te stampen en te springen in de trailer maar het was nooit gevaarlijk.
Ik neem sowieso 2 fijnmazige hooinetten mee.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:29

Heb het al zo vaak gedaan en ik leef nog steeds ;)
Als er paniek uitbreekt of dreigt te breken, ben ik daar in noodgevallen graag bij om de boel te sussen.
Vanuit de auto ben je altijd te laat !
Heleennn schreef:
Shirley schreef:
Zou er gewoon lekker zelf bij in de punt gaan zitten ;)
( en ja , ik weet dat dat officieel niet mag )


Het is ook gewoon ongelooflijk gevaarlijk, paard moet maar eens in paniek schieten en daar zit je dan, in die kleine ruimte, onderweg. Echt niet doen :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Re: 2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 18:34

Ik heb het wel zo geregeld dat er 2 mensen in de auto met trailer gaan en ik in een auto die erachter rijdt zodat ik in de gaten kan houden wat er gebeurd.
Vermoed trouwens wel dat ik eerder een trauma heb aan trailers dan mijn pony :o

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:34

Ik zou ook zeer zeker geen 'vreemd' paard meenemen. Ik denk dat het voor je paard het rustigst is om gewoon alleen op de trailer te staan. Er zelf bij in gaan staan zou ik sowieso niet doen, als het paard in paniek voor over de stang springt en je knock out slaat, heb je weinig meer te sussen.

witchking

Berichten: 140
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:36

Mijn mening zou zijn om zeker de andere pony er niet bij te zetten , ze kennen elkaar niet goed genoeg en het zou idd stress bij beide kunnen veroorzaken en daar zit je echt niet op te wachten..

Begin op tijd met laden , liever rustig met geduld laden en een uur te vroeg op de kliniek dan tijdsdruk en een super gestressed paardje die wederom geblesseerd kan raken. neem dus je tijd en blijf ten allen tijde zelf rustig en relaxed !!

Als je paardje onrustig is in de trailer kan het ook zijn dat hij/zij moeite heeft met het evenwicht , dat heeft die van mij ook, met een anderhalf-paards trailer of een tweepaards met het schot aan de kant en een lange achterstang heeft hij ruimte om rustig zijn evenwicht te zoeken en is hij super relaxed op de trailer. ik zeg niet dat dat het probleem is maar het kan wel een mogelijkheid zijn.

Succes !

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:38

Laat iemand anders je ponie laden, dat scheelt al enorm veel. Dan ook het liefst iemand die dit goed kan. Er kan eenmaal op de wagen niet zo heel veel verkeerd gaan, die enkele uitzondering daargelaten. Het grootste gevaar zit altijd in het laden en lossen.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:41

Precies supertinkie... Het gaat niet altijd net goed.

Goed dat je zelf ook in de gaten kan houden of alles goed gaat. Ik zou eigenlijk de pony toch niet meenemen... Als ze elkaar niet kennen kan dat wel voor problemen gaan zorgen inderdaad.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:04

Shirley schreef:
Heb het al zo vaak gedaan en ik leef nog steeds ;)
Als er paniek uitbreekt of dreigt te breken, ben ik daar in noodgevallen graag bij om de boel te sussen.
Vanuit de auto ben je altijd te laat !




En als je paard echt in paniek is kan je geen kant op en zit je als een rat in de val.
Echte paniek is niet te sussen.
Koop dat een camera en hang die op, veiligste optie als je toch onderweg je paard in de gaten wilt houden.
(uiteraard niet als je als chauffeur de hele tijd op het schermpje gaat staren)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: 2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:09

ik zou het niet doen.
ik neem wel altijd een 2e mee, maar dat is omdat ze aanelkaar geplakt zitten, en zonder gaan meer stress geeft dan met.
en over dat bij in de trailer: heb ik ook wel eens gedaan. als het een 2 paards is heb jij best veel ruimte in het vak ernaast :)

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:10

Paniek zie je aankomen, dat bouwt zich op en dan kun je de chauffeur waarschuwen om te stoppen.
Heb dat nog maar één keer meegemaakt, de andere keren was mijn aanwezigheid al genoeg om het te voorkomen, zelfs bij voor mij totaal vreemde dieren.

Maar goed, ik dring niks op ;)
Officieel mag het ook niet, dus het is eigenlijk gewoon een slecht advies :D

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Re: 2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 20:25

Ik neem alleen mijn eigen pony mee :j
Mijn gevoel trok daar al naar omdat ik niet graag met een dier van een ander op pad ga en er niet aan moet denken dat ze elkaar afbreken in de trailer :x
In de trailer gaan staan doe ik sowieso niet :n
In de auto erachter kan ik goed in de gaten houden wat ze doet, ik vermoed gewoon lekker eten :9
Ik moet om half 2 op de kliniek zijn en ga om kwart over elf de trailer halen dus we hebben ruim de tijd om te laden.

Shirley, ik 'ken' je inmiddels goed genoeg om te weten dat je het niet opdringt :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 2e pony meenemen naar de kliniek of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:26

Dat weet ik, meid, maar andere mensen misschien niet ;)

Denk aan jullie morgen :(:)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:37

Ceriadwen schreef:
Laat iemand anders je ponie laden, dat scheelt al enorm veel. Dan ook het liefst iemand die dit goed kan. Er kan eenmaal op de wagen niet zo heel veel verkeerd gaan, die enkele uitzondering daargelaten. Het grootste gevaar zit altijd in het laden en lossen.


Daar zit zeker wat in. Ik ben mijn merrie verloren door een ongeluk bij het uitladen (klapte achterover en brak haar nek) waardoor ik steeds bij het in en uitladen van mijn andere paard volledig in de stress schoot en paniekaanvallen had. Mijn andere paard ging altijd heel makkelijk de trailer in, maar werd door mij onzeker en durfde dan ook niet meer. Wanneer ik even wat afstand nam en een ander hem liet in en uitladen was er niets aan de hand.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers