aansprakelijkheid minderjarigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

aansprakelijkheid minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 13:52

Mijn pony rijdt een leuk enthausiast minderjarig meisje op.
Ik heb een WA verzekering met dekking voor mijn 2 pony's.
Er is een contractje met 'regels' en mogelijkheden, getekend door haar ouders, waar onder oa instaat dat ze zonder toezicht zich niet op het terrein mag begeven.

So far so good, zou je denken,
Vooralsnog ben ik er altijd bij als ze iets met de pony gaat doen, maar ze gaan ondertussen zo goed dat ik niet het gevoel heb ikzelf daar perse nog altijd bij hoef te zijn. Sowieso is dat ook wel mijn bedoeling, het moet me wel tijd gaan schelen natuurlijk ;-)
Ik zou bijvoorbeeld het ook goed vinden als haar moeder/vader er bij is.

maar goed, we hebben het natuurlijk over een minderjarig meisje die ook gaat puberen.
Die doen wel eens iets waarvan ze weten dat het niet mag (weet ik uit eigen ervaring, deed ik ook).

Stel zij gaat stiekem naar stal, gaat mis en loopt letsel op.
Natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor schade die mijn pony aanricht, maar in hoeverre is een ouder aansprakelijk voor het 'onder controle' houden van kinderen?
Keert mijn WA verzekering wel uit als zij dus 'opzettelijk gevaarlijk' bezig is geweest of moet ik het dan allemaal zelf dokken?

Ook al hebben de ouders getekend dat ze zullen zorgen dat hun kind dat niet doet? Je kan het kind het niet kwalijk nemen, die zijn niet voor niets minderjarig, die beseffen dat allemaal nog niet altijd zo.


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:07

Deze maar even lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Toevoeging aan het artikel: bij kinderen onder de 14 jaar kan geen 'eigen schuld' worden toegerekend.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: aansprakelijkheid minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:24

Ook niet als zij stiekem iets uithalen wat zonder goedkeuring gebeurt van de eigenaresse van het paard?

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:55

Simpel antwoord: nee :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: aansprakelijkheid minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:33

Maar zijn de ouders dan niet verantwoordelijk voor acties van kind?

Bedoel, als ik ouder zou zijn, en mijn kind fiets tegen een auto op, kan dat verhaald worden op de ouder zijn WA.

Maar nu brengt kind schade aan aan pony (stel he?) is dan echt ineens allemaal anders en altijd de pony zijn schuld?

Kind kan niet verantwoordelijk gesteld worden, dat snap ik, maar de ouders?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:11

Nee, nu haal je dingen door elkaar.

Als jouw pony schade toebrengt aan het kind ben jij aansprakelijk.

Brengt het kind de pony schade toe (en is er sprake van verwijtbaar handelen!) dan is het kind cq zijn de ouders aansprakelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers