werkwijze klinisch laten keuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:58

Hallo,
Ik heb momenteel een hele leuke pony op het oog.
Mijn plan is om haar klinisch te laten keuren als ik haar na mijn proefritje (of 2) nog steeds zie zitten.
Nu staat ze echter zo'n 150 km bij mij vandaan.
Moet ik zelf daarbij aanwezig zijn? Hoe kom ik aan een betrouwbare dierenarts in die buurt?


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:09

Ik zou er zelf bij willen zijn om zeker te weten dat het ok gaat. Je kunt een willekeurige da uit de buurt bellen. Desnoods even googlen vooraf. Maar in principe zijn ze allemaal opgeleid om een fatsoenlijke keurig uit te voeren en zullen ze dat prima kunnen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:02

Ik zou hier zelf ook bij aanwezig willen zijn ongeacht de afstand. Je kan googlen of een topic op Ervaringen en Diensten openen voor goede dierenklinieken in die omgeving.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:17

Ik meld als verkoper welke DA ik heb, omdat ik wil dat hij niet door die DA gekeurd word. Krijg je nooit de schijn van vriendjespolitiek :) . Vraag dat dus ook even na :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:20

Ja ik zou er zelf bij aanwezig willen zijn. Ik zou ook zelf de dierenarts er voor uitkiezen. Ik weet niet in welke regio de pony staat, maar misschien kunnen bokkers uit die regio je advies geven. Mocht het in het hoge noorden zijn, dan kan ik je wel via pb wat informatie sturen.
Ik heb trouwens mij merrie gekocht en zij was al klinisch en rongten gekeurd voordat ik kwam kijken. Heb haar toen niet over laten keuren.
Als je bij de keuring aanwezig zijn, dan kan je haar daarna ook gelijk meenemen. Dan scheelt het weer een extra ritje.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:21

Mijn advies is om er wel bij te zijn, ondanks de afstand.
Misschien is het handig om de trailer mee te nemen, dan hoef je niet nogmaals heen en weer te rijden.

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:35

Idd laten keuren bij een zelfgekozen DA, liefst een erkend keuringsarts.
Op de website van Equipe paardenverzekering staat een lijst van keuringsartsen door heel NL
http://www.equipepaarden.nl/documents/dierenartsen.pdf
Ik zou ook de trailer meenemen en bij goedkeuren gelijk inladen. Doe je dat niet en je pony wordt kreupel door bijvoorbeeld een ongeluk oid bij de oude eigenaren kan dat enorme discussies geven.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:35

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen erbij was bij zo'n klinische keuring.

Natuurlijk wil ik dat wel, maar in de praktijk is het niet altijd zo af te stemmen.
Zo heb ik zelf geen trailer en ben ik dus afhankelijk van een ander met het vervoer.
Ook het heen en weer rijden in mijn eentje doe ik liever niet.
Haha, ben geen held op de snelweg en heb zelf een jonge baby. Dus zo makkelijk gaat dat allemaal niet.

Maar als ik dus via de website van Equipe paardenverzekering een keuringsarts uitkies uit die regio en zorg dat dat niet hun eigen dierenarts is. Kan er in principe toch vrij weinig mis gaan? Of ben ik nu zo naïef?

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:37

Ja, dat is naief.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:39

Heb jaren terug gehad dat dierenarts bij mij kwam keuren, koper was er niet bij, keuring sloeg nergens op, buigproef werd niet gedaan maar wel ingevuld als goed. Van de week pony die ik verkocht laten keuren, heb nog nooit zon uitgebreide keuring gezien, koper was er toen wel bij. Zou zelf prettiger vinden als koper erbij is. Heb vaker keuringen gezien bij handelaren enzo was geen koper bij was, die waren lang niet zo uitgebreid als hoe mijn pony van de week gekeurd is, dus mijn tip gewoon erbij zijn.

kerstmuts

_Nancy

Berichten: 14080
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:43

Een stalgenoot heeft m op afstand laten keuren, zij was er dus niet bij omdat het aan de andere kant van het land was.

Ze hadden hun dierenarts toen laten keuren, ze zou m de volgende keer door een andere (door haar gekozen) dierenarts laten keuren.
Maar alles is goed gegaan, paard is goedgekeurd en daarna gebracht.


Dus ik vind je niet naief, maar persoonlijk zou ik er liever bij willen zijn.
Weet je toch zeker dat alles goed gaat en alles word gecheckt.

Ik heb mijn huidige 2 ponys allebei niet laten keuren (2,5 jaar en 1 was 1,5 toen ze bij mij kwam). :)
Heb er ook geen spijt van :n

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:45

Wees erbij en kijken en vraag goed. Overleg met de keurende arts goed wat het gebruiksdoel is voor je paard.
Neem er dagje voor vrij, als het moet. het kan je veel problemen schelen.

In het verleden ook een paard op afstand laten keuren (afstand 300km), paard werd goedgekeurd voor de sport.
Toen hij thuis stond, bleek in de omgang al snel dat het paard blind was aan 1 oog en bijna blind aan het andere oog. Niet opgemerkt bij de keuring. En bij het proefrijden was het paard op eigen terrein heel zeker, maar thuis op vreemd terrein bleek het paard heel wat meer problemen te hebben met zijn zicht.
Het heeft mij heel wat gekost om het paard weer terug te brengen, want de verkoper beriep zich op de goedkeuring.
En zo zijn er veel voorbeelden.
Leer er van en wees bij de keuring.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:47

SandravdB schreef:
Heb jaren terug gehad dat dierenarts bij mij kwam keuren, koper was er niet bij, keuring sloeg nergens op, buigproef werd niet gedaan maar wel ingevuld als goed. Van de week pony die ik verkocht laten keuren, heb nog nooit zon uitgebreide keuring gezien, koper was er toen wel bij. Zou zelf prettiger vinden als koper erbij is. Heb vaker keuringen gezien bij handelaren enzo was geen koper bij was, die waren lang niet zo uitgebreid als hoe mijn pony van de week gekeurd is, dus mijn tip gewoon erbij zijn.


Daarom ook keuren bij een keuringsarts voor paarden en niet bij een gewone DA die "paard" erbij doet naast de koeien. :D

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 02:47

_ENGEL_ schreef:
Maar als ik dus via de website van Equipe paardenverzekering een keuringsarts uitkies uit die regio en zorg dat dat niet hun eigen dierenarts is. Kan er in principe toch vrij weinig mis gaan? Of ben ik nu zo naïef?

Mag dan wel hopen dat dat echte dierenartsen zijn en niet een keuringsmedewerker van de verzekering zelf die komt kijken of je paard wel het paard is wat jij opgeeft aan de verzekering en de waarde komt inschatten. Dat is geen goede voor de klinische keuring, althans dat is mijn ervaring.

en ja, laat keuren en wees er zelf bij, lees anders de verhalen op Bokt maar na van mensen die ook zo naief waren als jij en waarbij het fout uitpakte. Niet om je bang te maken maar om je gezond verstand te laten gebruiken.
Vraag aan de verkoper ook de medische geschiedenis en of er in het verleden problemen zijn geweest, dan kunnen ze je nooit achteraf verwijten dat je niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Doe zoveel mogelijk per mail zodat je bewijs hebt. Beter mee verlegen dan achteraf spijt.

Check ook ter plekke paspoort met chip of dat klopt, ook daar gaat het wel eens mis helaas.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 04:50

Ik zou als verkoper sowieso al willen dat potentiele koper erbij is........ (laat staan als ik koper zou zijn)

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:24

cissy schreef:
_ENGEL_ schreef:
Maar als ik dus via de website van Equipe paardenverzekering een keuringsarts uitkies uit die regio en zorg dat dat niet hun eigen dierenarts is. Kan er in principe toch vrij weinig mis gaan? Of ben ik nu zo naïef?

Mag dan wel hopen dat dat echte dierenartsen zijn en niet een keuringsmedewerker van de verzekering zelf die komt kijken of je paard wel het paard is wat jij opgeeft aan de verzekering en de waarde komt inschatten. Dat is geen goede voor de klinische keuring, althans dat is mijn ervaring.

en ja, laat keuren en wees er zelf bij, lees anders de verhalen op Bokt maar na van mensen die ook zo naief waren als jij en waarbij het fout uitpakte. Niet om je bang te maken maar om je gezond verstand te laten gebruiken.
Vraag aan de verkoper ook de medische geschiedenis en of er in het verleden problemen zijn geweest, dan kunnen ze je nooit achteraf verwijten dat je niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Doe zoveel mogelijk per mail zodat je bewijs hebt. Beter mee verlegen dan achteraf spijt.

Check ook ter plekke paspoort met chip of dat klopt, ook daar gaat het wel eens mis helaas.


De keuringsartsen die op de lijst zijn vermeld zijn gewoon echt paardenarts, meestal van een wat grotere kliniek. Aan een arts die - en dat zie je natuurlijk wel in gebieden waar meer "platteland" is - het grootste deel van zijn werkweek kippen, varkens en koeien ziet heb je ook niet zoveel. Vandaar de lijst van Equipe. Ook voor de verzekering is het belangrijk dat een paard op een goede manier wordt gekeurd.
Bij een keuring wordt ook altijd bloed afgenomen. Dat is om te kunnen bepalen of een paard pijnstillers oid heeft gehad voor de keuring. Dat is nu standaard, maar let daar ook maar even op dat het ook gebeurt.
De keuringsarts checkt ook standaard bij de keuring de chip en het paspoort.

Naast de keuring - en dat is ook wel een goede tip van cissy - is het goed om de verkoper een koopcontract te laten ondertekenen. Waarin de verkoper verklaart dat het paard geen gebreken heeft (gehad) en dat het ook geen stalgebreken heeft, zoals weven of luchtzuigen. En verklaart dat het paard/de pony geschikt is voor de manier waarop jij hem wil gebruiken. Bijvoorbeeld voor de sport. En of ie verkeersmak is. Dat soort dingen. Wil jij bijvoorbeeld een pony om lekker buitenritten mee te maken maar hij wil geen 10 meter buiten het erf dan heb je er niets aan. En zou je de koop moeten kunnen ontbinden; dat kan alleen maar als je het gebruiksdoel in een koopcontract hebt vastgelegd. Het door de verkoper verkochte paard is dan niet conform aan wat jij hebt gekocht. Dat soort dingen komen voor. Weven en luchtzuigen zijn ook ontbindende factoren van verkoop. Zeker in de eerste week moet je daar erg op letten, want bij weven en luchtzuigen heb je maar heel kort te tijd (enkele weken) om de verkoop daarop te laten ontbinden.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: werkwijze klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:11

maar garanties kan de verkoper ook niet geven op geschikt zijn voor het doel, het hangt ook van de rijkunsten van de nieuwe eigenaar af....

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers