Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Valerievries

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-06-11

Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-13 21:22

Hallo bokkers!

Binnenkort ga ik met 3 andere vriendinnen naar de Veluwe!
Ik en een andere vriendin nemen beide ons paard mee.
Maar nu komt ons probleem, onze paarden zijn niet zo lief tegen elkaar en moeten in 1 trailer.

Heeft er iemand tips/adviezen hoe we onze beide paarden veilig kunnen vervoeren zonder dat ze elkaar afmaken?

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Valerievries op 16-10-13 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

''Life is like fire. So strong and beautiful, but so fragile at the same time.''


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:22

Niet. Je kunt niet snel genoeg ingrijpen.
Mij te veel risico...

Onderschrift

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:23

Extra auto en trailer huren en het risico niet nemen...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:23

Beide paarden kort aangebonden vast zetten met de hoofden van elkaar af. Als dat niet werkt, er zijn trailers met hengstenschot tussen de twee paarden, dan zou je zoiets kunnen proberen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:25

Ik zou het gewoon niet doen, al dat gestress voor die paarden en voor jullie...

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:26

Als de paarden normaal naar elkaar proberen te schoppen zou ik ze niet in 1 trailer vervoeren. Hun hoofden zou je idd kunnen vastbinden zodat ze niet bij elkaar kunnen. Maar dan blijft het beenwerk (trappen) over.
Is de afstand ver? Misschien vragen of er 2 x gereden kan worden?

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:26

Vliegen ze elkaar echt aan? Als je het toch wil proberen zou ik ze inderdaad allebei kort vast zetten zodat ze niet met de hoofden bij elkaar kunnen. En ze pas op het laatste moment allebei er op zetten zodat je daarna ook meteen weg kan.

Maar als ze elkaar echt aan vliegen zou ik zelf het risico niet nemen en een extra trailer huren/lenen.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:28

Geen risico nemen en niet doen

Valerievries

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-13 21:29

Bedankt voor jullie reacties!

@kleinvosje, als je de paarden kort aangebonden zet verliezen ze hun evenwicht dan niet sneller? Zo'n henstenschot is wel een goed idee, bedankt voor de tip!
@pluklief, ze mogen elkaar echt helemaal niet, als ze elkaar zien gaan ze meteen trappen met hun voorbenen. Maar er zit sowieso een schot tussen hen in, alleen niet bij hun hoofden.
Laatst bijgewerkt door Valerievries op 16-10-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

''Life is like fire. So strong and beautiful, but so fragile at the same time.''

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:30

Nee, ze kunnen prima blijven staan dan hoor. Zeker als ze gewoon goed tussen de schotten staan, dat geeft voldoende steun!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:41

trappen met hun voorbenen? gewoon gillen of ''lelijk''?

vaak als paarden die elkaar kennen in vreemde omgeving samen zijn, gaat het opeens wel goed, omdat ze geen territorium hebben, naar mijn ervaring iig...

als je het doet zou ik iig hoofden vast binden zodat ze niet bij elkaar kunnen, en beide pony's aparte hooinetten geven zo ver mogelijk uit elkaar, zodat ze eigen eten hebben! :)

anders twee keer rijden, succes! :)

edit; ik zou het zelf niet aandurven :)

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:48

Denk wel erom dat als er een instaat en het andere paard gaat erop dat die geen trap krijgt als je op de plank staat. Persoonlijk zou ik het niet doen. 2x rijden of nog iemand vragen die ook kan rijden.

Wil je het toch doen. Inderdaad zoals frederieke zegt beide een hooinet, hoofden meer naar de zijkant vast maken. Vaak als je gaat rijden staan paarden niet zozeer stil bij elkaar niet mogen en letten meer op zichzelf. Maar denk wel na wat voor consequenties het kan hebben als het wel fout gaat. ;)

23 mei 2016.. El Ghazi FM geboren. Bekijk hier zijn prachtige foto's.
[KS-ITP] El Ghazi FM "De veroveraar" Zijn half broer El Azhar FM al 307.5 km in de endurance gelopen <3

Anoniem

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:52

Ik deed het gewoon niet. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met zulke dingen imo.

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:01

Hengstenschot en goed opzij vastmaken, eigen hooinet en vooral erg goed opletten bij in/uitladen. Maak anders eerst een proefrit. Er zijn genoeg paarden die alleen bezig met zichzelf zijn op de trailer, maar als je ver weg moet weet ik niet of het heel verstandig is.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:08

Als dit al van te voren bekend is begrijp ik niet dat je het überhaupt overweegt. Als 2x 600 kg paard gaat sodemieteren in een trailer achter je auto en het gaat mis zijn de gevolgen niet te overzien. En dan heb ik het niet alleen over jullie paarden, maar ook over mede-weggebruikers... Gewoon een trailer extra regelen dus...

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:12

Niet, en ook geen buitenrit, dan moet je tien meter van elkaar afrijden als ze elkaar echt afmaken, lekker gezellig?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:15

Niet doen. Zelfs niet met een trailer waar ook bij de hoofden spijlen zitten.
Waarom ellende op gaan zoeken.
Dan zou je eerst beter kunnen kijken of ze samen los in de bak niet kunnen wennen. Kan dat niet dan ook niet samen vervoeren.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Valerievries

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-13 23:18

Mmmmh, dit wordt nog even overwegen dus!
Misschien is het inderdaad handig om ze nog even bij elkaar te zetten om te kijken of ze elkaar dan ook daadwerkelijk aanvallen.
En anders maar 1 paard mee en moet de ander er eentje huren. Het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden.
Bedankt iedereen voor de reacties!

''Life is like fire. So strong and beautiful, but so fragile at the same time.''

alexonline

Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-10
Woonplaats: In het hoge noorden

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:25

Kort maar krachtig, "don't do it"

Anoniem

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:48

I'm sorry, maar..... jullie paarden zijn geen fietsen.

Nog afgezien van het gevaar, wat Oreo eigenlijk imo perfect beschrijft, hoe eerlijk is het, om twee paarden die de pest aan elkaar hebben, zo dicht naast elkaar te vervoeren, en dan naast elkaar een buitenrit te gaan maken? Ga jij naast iemand in de auto zitten waar je de pest een hebt? Ga jij daar vlak naast fietsen?
Als jíj dat niet leuk vindt, je paard wss ook niet. Waarom zou je dat je paard aandoen, alleen maar voor je eigen lol?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:17

Het kan op buitenrit misschien wel heel goed gaan. Mijn Haflinger kon op gegeven moment ook echt niet meer leuk samen staan met onze c-pony (die we ook hebben moeten herplaatsen) maar ze zijn tot op het aller laatst met veel plezier samen op buitenrit geweest. Zijn beide pony´s die wisten dat er onder het zadel niet geklooid mocht worden en ze vonden de steun die ze aan elkaar hadden toch wel fijn. We hebben echt heerlijke ritten kunnen maken met die twee samen maar samen in een paddock ging niet. Samen in een trailer had ik niet eens overwogen.

Anne_bor

Berichten: 71
Geregistreerd: 03-10-12
Woonplaats: Groningen

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:37

hmmm... lastig! ik heb 2 paarden waarvan er 1 nogal dominant is en nog weleens wil happen als ze de kans krijgt. dit paard zetten we altijd als eerste in de trailer en zetten haar vast aan de ketting. daarna komt het andere paard en die zetten we dan ook vast met de ketting. de kettingen hebben zo'n afstand dat ze niet bij elkaars hoofd kunnen komen. Dit werkt bij ons prima, het paard trapt niet dus ik weet niet wat de oplossing zou kunnen zijn als ze ook gaan trappen naar elkaar..

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:17

Yamcha schreef:
I'm sorry, maar..... jullie paarden zijn geen fietsen.

Nog afgezien van het gevaar, wat Oreo eigenlijk imo perfect beschrijft, hoe eerlijk is het, om twee paarden die de pest aan elkaar hebben, zo dicht naast elkaar te vervoeren, en dan naast elkaar een buitenrit te gaan maken? Ga jij naast iemand in de auto zitten waar je de pest een hebt? Ga jij daar vlak naast fietsen?
Als jíj dat niet leuk vindt, je paard wss ook niet. Waarom zou je dat je paard aandoen, alleen maar voor je eigen lol?

Dit vind ik wel een beetje overdreven. Ik heb zelf een redelijk dominante merrie en die kan ook niet goed met bepaalde andere paarden in de wei maar ze vindt het wel gezellig om met die paarden mee naar buiten te gaan. Als het goed is zijn ze dan toch met de ruiter en de rit bezig en niet al te veel met elkaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:22

Yamcha schreef:
I'm sorry, maar..... jullie paarden zijn geen fietsen.

Nog afgezien van het gevaar, wat Oreo eigenlijk imo perfect beschrijft, hoe eerlijk is het, om twee paarden die de pest aan elkaar hebben, zo dicht naast elkaar te vervoeren, en dan naast elkaar een buitenrit te gaan maken? Ga jij naast iemand in de auto zitten waar je de pest een hebt? Ga jij daar vlak naast fietsen?
Als jíj dat niet leuk vindt, je paard wss ook niet. Waarom zou je dat je paard aandoen, alleen maar voor je eigen lol?

als dat vereist is ja, maar buiten dat; ik eet ook geen gras en sta niet hele dagen op weide... Paarden met mensen vergelijken is, en blijft, onzin.
En waarom zou ie niet op buitenrit kunnen met een paard war ie een hekel aan heeft? Onder het zadel moet ie daar niet mee bezig zijn. Op wedstrijd moeten ze ook tussen paarden lopen waar ze misschien een hekel aan hebben.

However; Toch zou ik ze ook niet samen vervoeren als je weet dat ze niet met elkaar om kunnen,... Buiten de stress om die het met zich mee zal brengen; Je kan niet snel genoeg reageren en ze kunnen niet van elkaar wegvluchten... Met wat pech slaan ze elkaar kort en klein en dan?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Louis71

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-10-13
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:32

Mijn advies? Geen risico nemen en dus niet samenzetten.
Is t niet mogelijk om een tweede trailer te huren?
Want als ze samen staan en echt herrie gaan schoppen, dan ben je er als je rijdt niet snel genoeg bij om in te grijpen. Ik zou het zelf een doodenge en linke situatie vinden.

it's life Jim....but not as we know it ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers

cron