gasveren trailer vervangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

gasveren trailer vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 09:32

Omdat de gasveren op mijn trailer (al enige tijd) overleden zijn, wil ik er nieuwe opzetten. Deze heb ik besteld. Manlief -die zichzelf heel handig vindt :D - zou ze er wel even opzetten maar dat lukt dus nog niet zo makkelijk.
Ik vond wel dit topic, maar dat is duidelijk voor een ander type trailer, want een potkrik gaat in dit geval niet werken.

De gasveren moeten dus een paar milimeter ingeduwd om precies voor het gat te komen.

Hierbij een paar foto's van hoe het bij mijn trailer zit.
Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft de gouden tip....

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: gasveren trailer vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:43

pd gap eens, is trailer monteur. verkoper

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:24

Dit klusje heb ik 2 weken geleden geklaard. De truc was om een klein moertje op de krik te leggen die smal genoeg is om tussen de plek te komen waar de gasveer moet komen.
Dit is hoe ik het gedaan heb:
Gasveer aan de bovenzijde vastgemaakt
Krik gepakt, daar een houten plankje opgelegd met daarop een moertje,
vervolgens het uiteinde van de gasveer op de plek duwen waar het uiteindelijk moet komen.
Dan moet ie alleen nog een klein beetje ingeduwd worden zodag je het vast kan zetten. Dat doe je met behulp van de krik en het moertje die je plat op de plank hebt liggen.
Je krikt net zolang omhoog dat het uiteinde van de gasveer het moertje raakt en als dat strak staat krik je nog een klein beetje omhoog zodat je de uiteinde van de gasveer vast kan maken(de gasveer gaat dan nog iets in elkaar met alleen de krik lukt dit niet).
Bij mijne was 1 moertje hoog genoeg om de gaten goed voor elkaar te krijgen als dat bij jou niet het geval is zou je misschien 2 op elkaar kunnen leggen
Ik hoop dat je mn uitleg snapt anders mag je me pb en dan probeer ik het nogeens :)

Je was dus al wel een heel eind op wegals ik t zo zie. Je moest alleen nog dat laatste stukje je gasveer ingeduwd krijgen en daar heb je dat moertje voor nodig .

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 22:02

Dankjewel, maar als je goed kijkt zie je dat bij mij de onderkant van het profiel waar de onderkant van de gasveer in moet dicht is. |_| zoiets dus. Ik kan de gasveer dus nooit recht van onderen omhoog voor de gaten opkrikken, zal altijd schuin moeten en dan in het u-profiel zien te krijgen en de bout erdoor.
Trailer moet binnenkort toch een beurt. Als het me echt niet lukt vraag ik of de trailerboer de veren die ik al gekocht heb er ook even opzet.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:23

Dan gaat mijn uitleg inderdaad niet op. Ben wel benieuwd hoe het dan moet. Als het gelukt is laat je dan weten hoe het moest?
Hoe zit die u profiel vast?

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:45

wat soms ook lukt is de klepsluitingen (haken of de ogen, het is maar net wat op de klep zit even demonteren zodat je de klep bovenaan iets naar binnen kunt duwen.
En anders moet je idd proberen de gasveer van onderen iets in te duwen en met een paar extra handjes oid de gaten tegenover elkaar te krijgen.

BarryPlopper

Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zwartsluis

Re: gasveren trailer vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:22

een beetje gasveer druk je niet in met je handen dus je zult iets moeten hebben waarmee je de veer kan indrukken en hem daarna bevestigen. Met een normale auto krik moet het ook wel lukken maar let wel op dat hij er niet af kan schieten

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:59

Nog even een update mocht iemand ooit hetzelfde probleem hebben.
Vandaag manlief eindelijk zover gekregen dat hij de gasveren ging monteren.

De tip van de klep naar binnen duwen was geniaal! Achtersluitingen eraf, vervolgens toch het zelf gemonteerde rubber op de zijwanden een beetje losgehaald, en daarna toch ook de sluitingen van de achterstangen er ook nog even af. Toen was het een fluitje van een cent de gasveren erop te zetten. Alles weer terugeschroefd en bijna klaar. Nog even supermontagekit achter het rubber op de zijwanden en een randje kit erlangs zodat er geen vocht achter komt. Kan ik eindelijk weer op pad zonder me een breuk aan de klep te tillen.

ElsVis
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:34

Afbeelding

Afbeelding
Hier kon de klep maar een klein stukje naar binnen toe ivm het rubber op de zijkanten. Daarna een krik onder de gasveer gezet met een houten latje. Een uitsparing in het midden. Zo is het met veel gedoe uiteindelijk gelukt.
Laatst bijgewerkt door ElsVis op 21-02-23 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: gasveren trailer vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:37

Gefeliciteerd. Je hebt een 10 jaar oud topic waarin het probleem al was opgelost gevonden.