[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:23

josie schreef:
Huertecilla: Bij een tandemasser gaat het om de relatieve hóógtes :)*

Zou je dat laatste kunnen uitleggen?
Doel je dan op de hoogte van de koppeling van de aanhanger en de hoogte van de koppeling van de auto?


Ja hoor en inderdaad.

Een paardenaanhanger is een tandemasser.
Dat ding heeft dus een voor en een achteras.
Het is voor het weggedrag van GROOT, GROOT, belang dat deze twee assen gelijkmatig belast worden.
De fabrikant heeft de kar zó gemaakt dat deze beladen in evenwicht is. De koppeling van de aanhanger dient op die hoogte te blijven en de kogel van de trekkende auto daarbij aangepast te worden. NIET ANDERSOM :)*

De kogellast (´druk´ is een verkeerd woord) is bij een tandemasser liefts zo laag mogelijk. Tussen de 10 en 20 kilo is mooi, 30 kilo moet je proberen onder te blijven.
Zeg 100 kilo opwaardse kracht onder de aanhangerkoppeling is doordat de afstand, de hefboom, waarover deze kracht werkt een veel grotere lastverschuiving op de assen :)*
Het weggdrag van de aanhanger wordt fors verslechterd wanneer de achterste banden een paar honderd kilo meer belast worden dan de voorste.
Een bijkomend voordeel van een lagere last op de kogel is een minder verslechterd weggedrag van de trekker *\o/*

Meet de relatieve hoogtes bij belading van de kar en de auto!!
Bij de meeste autos is de aanschaf van een hoogteregeling/-compensatie van de achtervering eigenlijk noodzakelijk. Dat kan verrassend goedkoop en het is ECHT belangrijk.

Symbool
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:26

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier omdat ik jullie hulp nodig heb.

Wij hebben een verlengde trailer met koetsframe gekocht.
en hebben nu een nieuwe auto nodig.

Ik kom er alleen niet uit. (ik ken al die merken en type's niet, en weet daarom niet waar ik naar moet zoeken)

De auto moet dus minimaal 2000KG geremd mogen trekken.
En ik heb liever ivm wegenbelasting dat de auto niet zwaarder is dan 1500kg.
De auto moet niet ouder zijn als bouwjaar 2005.

Wat voor auto's hebben jullie voor deze trailers staan?
of wie weet hier een geschikte auto voor?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:32

Symbool schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier omdat ik jullie hulp nodig heb.

Wij hebben een verlengde trailer met koetsframe gekocht.
en hebben nu een nieuwe auto nodig.

Ik kom er alleen niet uit. (ik ken al die merken en type's niet, en weet daarom niet waar ik naar moet zoeken)

De auto moet dus minimaal 2000KG geremd mogen trekken.
En ik heb liever ivm wegenbelasting dat de auto niet zwaarder is dan 1500kg.
De auto moet niet ouder zijn als bouwjaar 2005.

Wat voor auto's hebben jullie voor deze trailers staan?
of wie weet hier een geschikte auto voor?

Jij wil geen trailer met koetsenframe trekken met een auto van 1500kg eigen gewicht.
Check even de papieren van die trailer dat je zeker weet dat die trailer niet oor 2400kg (of meer) op papier staat. Twee paarden plus een koets ga jij niet redden binnen 2000kg MTM!

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:33

Huertecilla schreef:
Een paardenaanhanger is een tandemasser.
Dat ding heeft dus een voor en een achteras.


Maar aangezien die twee assen ontzettend dicht bij elkaar liggen, valt de invloed van de belasting olgens mij wel heel erg mee.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:58

Mijn trailer met koetsenframe weegt maar 570 kilo :+ mtm 1300 kg :)
Is dus best wat variatie in de wereld van trailers met koetsenframe :)

rensju

Berichten: 1592
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:01

Ikke: Weet jij zo een paar auto's die 2700 kg geremd mogen trekken?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:02

Rumpleteaser schreef:
Huertecilla schreef:
Een paardenaanhanger is een tandemasser.
Dat ding heeft dus een voor en een achteras.


Maar aangezien die twee assen ontzettend dicht bij elkaar liggen, valt de invloed van de belasting olgens mij wel heel erg mee.



Op welke kennis baseer jij dat ´volgens mij´?

Als je geen voertuigtechniektechniek hebt gestudeed kan je het beste de informantie van goede sites daarover aanhouden.
Dáár kan je vinden:
´Bij een tandemasser is het belang van de kogelhoogte nog groter. De massa van de caravan wordt ongeveer gelijk over de beide assen verdeeld en de caravan moet evenwijdig met het wegdek blijven rijden. Is dat niet meer het geval dan zal de ene as ten koste van de andere as worden ontlast.´
http://caravanhandboek.biod.inf

Hoe dichter de assen bij elkaar staan en hoe verder de koppeling voor de voorste as zit, hoe gróter het hefboomeffect :)*

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:23

Symbool schreef:
De auto moet dus minimaal 2000KG geremd mogen trekken.
En ik heb liever ivm wegenbelasting dat de auto niet zwaarder is dan 1500kg.
De auto moet niet ouder zijn als bouwjaar 2005.


Je kan denken aan een, let wel op de uitvoering, ik ben uitgegaan van een benzine uitvoering:
Toyota RAV4, de zwaarste mag 200kg trekken, 80 kg kogeldruken weegt 1440 kg.
Peugeot 4007, weegt 1550 kg, mag 2000kg trekken, kogeldruk 100kg
Nissan X Trail, sommige mogen ook 200kg trekken, kogeldruk en eigen gewicht daarbij weet ik niet.

Je kan ook eens zoeken in bv.: Autotrader / Autoweek e.d. op het internet.

Dank je wel Huertecilla: duidelijk ;)
Denk je dan aan hulpvering voor achter bij een auto enof extra luchtvering die jezelf kan instellen thuis (mits je een compressor hebt)?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:27

josie schreef:
Denk je dan aan hulpvering voor achter bij een auto enof extra luchtvering die jezelf kan instellen thuis (mits je een compressor hebt)?


Ik heb deze dingen:

Afbeelding


Een simpele voetpomp en bandenspanningsmeter zijn voldoende.
Ik heb het ventiel (gewoon standaard bandenventiel-maat) makkelijk bereikbaar onder de motorkap gezet.

Afbeelding

Symbool
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-10-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:43

De trailer weegt 940kg en mag tot 2400kg beladen worden.

Er staat altijd 1 paard van ongeveer 600kg op.
Dus een auto die 2000kg mag trekken moet genoeg zijn.

Wij hadden een landrover freelander 2.5v6 (175pk)
Maar dit willen we niet weer, altijd storingen.
Maar deze kon het makkelijk trekken.

Zelf had ik inmiddels de Toyota rav4, nissan x-trail en Mitsubishi Outlander Gevonden.
Verder vind ik niks. Ja de nieuwe auto's maar die zijn helaas te duur

Dus alle tips zijn welkom

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:27

Ooit begon [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 1., met de vraag over een SY trailertrekker en er zijn érg veel SYs voor de paardentrailer gezet in NL.
Ik las dat er zelfs een Bokt(st)er de SY op een écht landbouwtrekker-kenteken heeft gezet _O-

Hoe is het met de SsangYongs op Bokt?

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:35

rensju schreef:
Ikke: Weet jij zo een paar auto's die 2700 kg geremd mogen trekken?

Kia sorento Diesel uitvoering.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:31

De Tagaz Road Partner O:)

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:12

Nooit van gehoord HC... :o

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:37

mellamoshan schreef:
Nooit van gehoord HC... :o


Dat is een kwestie van googlen; het is de SsangYong Musso welke nu in Rusland geproduceerd wordt. In 2006 is de hele productielijn verhuisd naar de TAGAZ fabriek.

Een nieuwe, omgedoopte, Musso kost daar 15.000 Euro.
Het is nog steeds één van de beste trekkers voor een zware trailer ooit.
Echt jammer dat de wegenbelasting NL zo vreemd en hoog is voor zware autos en diesel er bovenop.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:39

De wegenbelasting is echt absurd hoog.
En het meest rare is nog dat we in groningen meer betalen as in bv zuid-holland en dat terwijl we hier echt bar slechte wegen hebben.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:40

ah maar kijk de SY Musso ken ik wel degelijk.
De reden dat ik daar niet verder naar heb gekeken is inderdaad ook de wegenbelasting. Gewoon niet meer op te brengen als particulier

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:48

annastasia schreef:
De wegenbelasting is echt absurd hoog.
En het meest rare is nog dat we in groningen meer betalen as in bv zuid-holland en dat terwijl we hier echt bar slechte wegen hebben.


Hoog is één, maar ze is vooral heel vreemd opgebouwd.
De differentiatie is totaal onlogisch. Helemáál in combinatie met de accijns die op de brandstof zit waardoor de veelgebruiker al naar rato meer betaalt!

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:52

Helemaal mee eens. Zo zie je maar weer hoe je leeggeplukt wordt hier...

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:58

Symbool schreef:
De trailer weegt 940kg en mag tot 2400kg beladen worden.

Er staat altijd 1 paard van ongeveer 600kg op.
Dus een auto die 2000kg mag trekken moet genoeg zijn.

Wij hadden een landrover freelander 2.5v6 (175pk)
Maar dit willen we niet weer, altijd storingen.
Maar deze kon het makkelijk trekken.

Zelf had ik inmiddels de Toyota rav4, nissan x-trail en Mitsubishi Outlander Gevonden.
Verder vind ik niks. Ja de nieuwe auto's maar die zijn helaas te duur

Dus alle tips zijn welkom


Met E mag er veel!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:42

mellamoshan schreef:
Helemaal mee eens. Zo zie je maar weer hoe je leeggeplukt wordt hier...


Zoals ik al schreef is de hóógte van de wegenbelasting een heel ander punt.
Ik begrijp gewoon de zin niet van de achterlijk ingewikkelde en totaal onlogische verschillen.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:48

Symbool schreef:
De trailer weegt 940kg en mag tot 2400kg beladen worden.

Er staat altijd 1 paard van ongeveer 600kg op.
Dus een auto die 2000kg mag trekken moet genoeg zijn.

Wij hadden een landrover freelander 2.5v6 (175pk)
Maar dit willen we niet weer, altijd storingen.
Maar deze kon het makkelijk trekken.

Zelf had ik inmiddels de Toyota rav4, nissan x-trail en Mitsubishi Outlander Gevonden.
Verder vind ik niks. Ja de nieuwe auto's maar die zijn helaas te duur

Dus alle tips zijn welkom


Ga eens bij Subaru kijken.
Wij hebben een Subaru Forester van het huidige model, 2 liter benzine, 150 Pk en hij mag 2000 Kg trekken. De diesel 2 liter is een aanrader als je regelmatig langere afstanden rijd voor de roetfilter.
Oudere modellen van de forester mogen 1500 of 2000 kg trekken afhankelijk van de motor.
Rav 4 zou ik afraden omdat je met een aangekoppelde trailer de achterdeur niet meer open kan doen.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:09

Rav 4 zou ik afraden omdat je met een aangekoppelde trailer de achterdeur niet meer open kan doen = dat kan wel, mocht het niet of bijna niet lukken dan kan je de trailer koppeling kunnen laten aanpassen (handvat opzij i.p.v. er bovenop), dan wel de handrem laten verplaatsen en het neuswiel kan vaak ook nog verzet worden ;)
Maar idd. de RAV4 staat daar wel om bekend.
Tevens kan je een in hoogste verstelbare trekhaak er onder doen (bv. van Bosal), waardoor het probleem ook is opgelost. ;)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:59

Symbool schreef:
De trailer weegt 940kg en mag tot 2400kg beladen worden.

Er staat altijd 1 paard van ongeveer 600kg op.
Dus een auto die 2000kg mag trekken moet genoeg zijn.

Wij hadden een landrover freelander 2.5v6 (175pk)
Maar dit willen we niet weer, altijd storingen.
Maar deze kon het makkelijk trekken.

Zelf had ik inmiddels de Toyota rav4, nissan x-trail en Mitsubishi Outlander Gevonden.
Verder vind ik niks. Ja de nieuwe auto's maar die zijn helaas te duur

Dus alle tips zijn welkom


Ik heb een nissan xtrail, maar dan wel een diesel 2.2 liter uit 2003. Deze mag 2000 kg trekken. Heb er 1 keer een tweepaards achter gehad met een paard en een pony erin, totaalgewicht kwam toen uit op ongeveer 1600 kg. De auto kon dit wel aan, maar met moeite. Ik zou dit niet wekelijks doen in elk geval. Ik heb hem zelf gekocht voor het trekken van een 1,5 paards, dit doet hij met gemak en is dan heel stabiel. Voor 2 paarden vind ik het gewicht van deze wagen wat aan de lage kant. Met de benzine versie zou ik het helemaal niet doen.

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:52

hier ook een nissan xtrail 2.2 turbo diesel ook uit 2003. trekt makkelijke een tweepaards met paard en pony erin hoor.