[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

 
 
Eef_Bam

Berichten: 3090
Geregistreerd: 19-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:24

Ach zo heeft ieder zijn smaak, voorkeur en budget. Ik ben gegaan voor het spreekwoordelijke jaren 60 rijtjeshuis, een tweepaardswagentje van 28 jaar oud. Heel veel plezier van :D .

Kings Cadanza sport-sgw (Negro x prestatie v. Alfonso, 2007) M1+1
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*


ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:54

Eef_Bam schreef:
Ach zo heeft ieder zijn smaak, voorkeur en budget. Ik ben gegaan voor het spreekwoordelijke jaren 60 rijtjeshuis, een tweepaardswagentje van 28 jaar oud. Heel veel plezier van :D .

Hoe vaak al over de automatische weegpunten gereden?

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Wieke

Berichten: 1573
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:38

Wieke schreef:
Na een hele tijd meelezen is hier de knoop doorgehakt. Er komt een auto die mijn 1,5 paards trailer en Arabier kan trekken.

-Ik bezit een BE rijbewijs
-Combi paard en trailer weegt max 1200 kg (voorkeur trekkracht auto +-1300 a 1500 kg)
-Wegenbelasting max €50 per maand (gewicht auto max 1250 kg)
-benzine auto
-Max budget 2e hands €5000 euro

Ik ben al vele opties aan het bekijken, maar wellicht zie ik nog mogelijkheden over het hoofd

Kunnen jullie aangeven welke auto bij mijn wensen past?


Inmiddels heel wat auto's gereden en proefritten gemaakt.
Allemaal rond de 3000-5000 euro, maar ga denk ik toch een stap hogen qua budget.

Vandaag een Citroen C4 van 2013 gereden met 90.000 op de teller. Mag 1550 trekken. Kogeldruk 75 kg (komt een oude houten trailer 1,5 paards achter met arabiertje)

Zijn er nog mensen die zeggen: "DAT MOET JE NIET DOEN!" of lijkt dit een goede optie? :)
Laatst bijgewerkt door Wieke op 13-05-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Undefined

Berichten: 3660
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:47

Ik ben aan het kijken naar een Audi A3, ben alleen nog niet helemaal zeker over de onderhoudskosten en problemen die ze zouden kunnen hebben. Maar dat zul je vast met veel auto's hebben.

Wat voor auto's heb jij gezien met die eisen Wieke? Ik ben wel benieuwd aangezien ik hetzelfde zoek!

Wieke

Berichten: 1573
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:56

Undefined schreef:
Ik ben aan het kijken naar een Audi A3, ben alleen nog niet helemaal zeker over de onderhoudskosten en problemen die ze zouden kunnen hebben. Maar dat zul je vast met veel auto's hebben.

Wat voor auto's heb jij gezien met die eisen Wieke? Ik ben wel benieuwd aangezien ik hetzelfde zoek!



Eigenlijk voornamelijk de Peugot 308 (kogeldruk 64), Citroen C4 (kogeldruk 75) en VW Golf (kogeldruk 80). Die kunnen allemaal rond de 1500 trekken.

Renauld Megane en Volvo V40 mag 1300 trekken, dat vind ik net wat te laag, maar stonden op de lijst.


Ik vond autotrack.nl heel fijn, want daar kun je max gewicht auto invullen (om onder bepaald bedrag wegenbelasting te blijven) en minimale trekkracht.

ELUNA

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:53

Wieke schreef:
Undefined schreef:
Ik ben aan het kijken naar een Audi A3, ben alleen nog niet helemaal zeker over de onderhoudskosten en problemen die ze zouden kunnen hebben. Maar dat zul je vast met veel auto's hebben.

Wat voor auto's heb jij gezien met die eisen Wieke? Ik ben wel benieuwd aangezien ik hetzelfde zoek!



Eigenlijk voornamelijk de Peugot 308 (kogeldruk 64), Citroen C4 (kogeldruk 75) en VW Golf (kogeldruk 80). Die kunnen allemaal rond de 1500 trekken.

Renauld Megane en Volvo V40 mag 1300 trekken, dat vind ik net wat te laag, maar stonden op de lijst.


Ik vond autotrack.nl heel fijn, want daar kun je max gewicht auto invullen (om onder bepaald bedrag wegenbelasting te blijven) en minimale trekkracht.


De nieuwste renault megane en wss een zwaardere mag 1750 trekken :)

Esmeralda, forever in my heart ♥
Eluna, the best thing that ever happened to me ♥

Blussem
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:15

Wou ook net zeggen. Maar ook verstandig is een ander verhaal. Zelfs de Mégane met de lichtste moter mag 1700kg trekken. Je zou haast denken dat er iets mis is gegaan met de type goedkeuring.

ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:26

Blussem schreef:
Wou ook net zeggen. Maar ook verstandig is een ander verhaal. Zelfs de Mégane met de lichtste moter mag 1700kg trekken. Je zou haast denken dat er iets mis is gegaan met de type goedkeuring.

Nee. Motorvermogen is niet relevant.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

s0173957

Berichten: 4607
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:56


Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Wieke

Berichten: 1573
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:07

ELUNA schreef:
De nieuwste renault megane en wss een zwaardere mag 1750 trekken :)


Zo Jeetje, dan heb ik inderdaad de oudere type's bekeken toen ik nog in een wat lagere prijscategorie keek.
Bedankt voor de informatie, ook voor andere bokkers die mijn eisenlijstje hebben dat deze optie dus ook mogelijk is! :D

Varekaj

Berichten: 17936
Geregistreerd: 07-11-10
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:37

Mij werd het indertijd afgeraden door de dealer van Renault om met 1300 er effectief een 1,5 paards achter te knopen, zelfs al kwam dat qua gewicht prima uit.(paard weegt 550)

Renault espace daarentegen wel paar tevreden mensen over gehoord, is wel weer gelijk grotere auto.

I am not especially talented. I'm just passionately curious

ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:45

s0173957 schreef:
https://www.2dehands.be/a/auto-s/merced ... sPage=home

Dit niks voor jou ikke?
Nu wel niet het uiterste aan vermogen...

Dat ding moet je echt op de weegbrug zetten voor je 'm koopt, zeker als je 'm naar NL wil wil halen op een 7500kg-registratie. 110pk is niet top maar 140pk is max bij dit type.
De overeenkomst is de kleur; ik heb een hele fijne wagen. Iets zwaarder maar ook 2x zoveel power.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

neile
Berichten: 1157
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:37

Renault Megane, nieuwe versie, mogen alle motors, diesel en benzine, 1750 kg trekken.
Zelf overigens zeer tevreden over 2.0 Ford Mondeo.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio - Rust zacht mijn mooiste vriendinnetje...
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

Blussem
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:51

Ik zou zelf niet onder de 140pk willen zitten.

Asciugamano
Berichten: 5476
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:49

Waarom? Pk’s zeggen nl. helemaal niks.
Een beetje motorfiets heeft al meer. Probeer daar maar eens een paardentrailer mee van de plek te krijgen. ;)

Hoe e.e.a. overgebracht wordt, is veel belangrijker.


ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:39

Asciugamano schreef:
Waarom? Pk’s zeggen nl. helemaal niks.
Een beetje motorfiets heeft al meer. Probeer daar maar eens een paardentrailer mee van de plek te krijgen. ;)

Hoe e.e.a. overgebracht wordt, is veel belangrijker.

Omdat de instelling van een automotor meer gericht is op vermogen versus koppel, waar een motorfiets alleen maar vermogen heeft en, relatief, nauwelijks koppel. Met koppel krijg je een trailer van plek, met vermogen krijg je 'm op snelheid. Die 140pk is helemaal niet zo'n verkeerde ondergrens.

Mijn vrachtwagen heeft met z'n 220pk ook minder vermogen dan een beetje motorfiets. Maar die sleurt wel 1000Nm uit de 6-liter 6 cilinder. Dat zie ik jouw motorfietsje niet doen.....

Dus ja, pk's zegt heel veel, zolang je geen appels met fietsbanden vergelijkt.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Asciugamano
Berichten: 5476
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:55

Het was natuurlijk een extreem voorbeeld hè. ;)
140pk is niet perse nodig hoor, om een paardentrailer te trekken. Iemand die kan autorijden komt met veel minder pk’s ook prima uit.
Moet je vaak bergop of wil je hard vertrekken, dan wordt t een ander verhaal. (Maar lijkt me niet he, als je paard ie een beetje lief is.)


ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:02

Asciugamano schreef:
Het was natuurlijk een extreem voorbeeld hè. ;)
140pk is niet perse nodig hoor, om een paardentrailer te trekken. Iemand die kan autorijden komt met veel minder pk’s ook prima uit.
Moet je vaak bergop of wil je hard vertrekken, dan wordt t een ander verhaal. (Maar lijkt me niet he, als je paard ie een beetje lief is.)

Niks extreems aan. Ik had hiervoor een 80pk 400Nm Mercedes 608 en dat ding trok het zelfs met wind mee niet om de bruggen over de rivieren te nemen aan 80km/h.

Wanneer je power onder de rechtervoet hebt, heb je in netelige situaties twee opties:
1) gas erop en wegwezen.
2) remmen.

Heb je weinig power, heb je een optie: remmen.

Niet zelden is juist gas erop en wegwezen de betere keuze.

Ik reed ooit eens met een lege trailer bij Meppel vanaf de A32 de A28 op. Dat was toen nog een enkele invoegstrook. Terwijl de waarschuwingsborden dat de linker rijstrook zou verdwijnen nabij waren, begon een ***-Italiaan met een combi van 18mtr mij in te halen. Ik reed te langzaam naar zijn beleving.

Ik had een lege trailer en een 90pk TD Escort dus ik had power en trapte de combi naar de 100km/h om zo die Italiaan te dwingen achter mij te blijven. Hij had namelijk simpelweg niet voldoende rijstrook om mij in te halen EN in te voegen voor mij zonder mij van de weg te drukken.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ELUNA

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:23

Blussem schreef:
Ik zou zelf niet onder de 140pk willen zitten.


Onze renault megane heeft 140 pk :D

Esmeralda, forever in my heart ♥
Eluna, the best thing that ever happened to me ♥

Asciugamano
Berichten: 5476
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:59

Tja, anticiperen of ff gas loslaten kan ook hè? ;)
Ik heb nu pk’s zat maar met de 1300cc Golf (had destijds 54pk, geloof ik) kwam ik ook overal hoor.
Maar ik rij heel rustig en iedereen mag me inhalen.
Kan me niet herinneren in een netelige situatie te zijn gekomen.
Overigens; ik heb jaren met 500pk rondgereden maar had dan ook 40000 of iets meer bij me. Dan accelereer je jezelf ook niet zomaar ergens vandaan.
Defensief rijden dus. En met een paard in de trailer; altijd.
Als je tijd hebt om te zien dat een vrachtauto je inhaalt en dat niet gaat redden, heb je ook tijd om gas los te laten.
Plankgas geven om er proberen vóór te komen, mét een knol in de trailer aan je haak...?
Neuh, niet echt sjiek.


Blussem
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:11

Als vrachtwagens je gaan inhalen dan is dat eerder een teken dat je te langzaam gaat en dat je niet voldoende met het verkeer mee rijdt.

Voor rest moet iedereen zelf weten wat die doet.
Maar zelf vind ik heel fijn reden wanneer de auto genoeg power heeft om vlot te kunnen rijden.

ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:52

Blussem schreef:
Als vrachtwagens je gaan inhalen dan is dat eerder een teken dat je te langzaam gaat en dat je niet voldoende met het verkeer mee rijdt.

Voor rest moet iedereen zelf weten wat die doet.
Maar zelf vind ik heel fijn reden wanneer de auto genoeg power heeft om vlot te kunnen rijden.

Ehm, ik reed enkele km verderop met enkele vrachtwagens mee met goed 90km/h op mijn tellertje en diezelfde ***-Italiaan stak dat rijtje aan een flink tempo voorbij. Niet elke vrachtwagen heeft een werkende begrenzer......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Optiwolk

Berichten: 4422
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:16

Of heeft respect voor “kleine” combinaties. Ik ben altijd supervoorzichtig rond vrachtwagens, en er zijn er zat genoeg die me netjes laten voorbijsteken en met knipperend licht laten weten dat ik kan invoegen, maar er zijn er ook genoeg die zo dicht komen rijden dat ik bij een botsing geen paard meer maar gehakt heb.
Om die reden ga ik vaak wat sneller rijden dan de ‘aanbevolen’ 90/u in België en ga ik ze -rustig- voorbij.

Mijn Black Beauty: Z1+1

KellyR

Berichten: 1208
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:52

Nog even een vraagje over de golf.

Het wordt binnenkort echt tijd dat mijn huidige auto (up) plaats gaat maken voor iets meer comfort en een auto die kan trekken. Ivm meer reistijd en gebrek aan standaard basics op dit moment.

Ik heb steeds naar een golf 7 zitten kijken met 1.4 motor, benzine.
Trek gewicht tussen de 1400 en 1500kg.
Financieel moet dat alleen op een langere baan geschoven worden, als in, einde van het jaar.

Een golf 6 daarentegen scheelt een aardige slok op een borrel in aanschaf waarde, maar kan maar 1300kg trekken met een 1.4 motor.

Het is voor mij belangrijk dat de auto zuinig is en relatief goedkoop in onderhoud (wegenbelasting etc).
Golf 7 is daadwerkelijk wel zuiniger. Maar scheelt zo een 3 tot 4000€ met de golf 6.

Wat is wijsheid, trekt de golf 6 genoeg, en is het verbruik in de praktijk een minimaal verschil?
Of gewoon even op de handen zitten en het jaar uit zingen. Omdat die extra speling in reukvermogen essentieel is.

Zal een 1.5 paards moeten trekken.
1400 en 1500 heeft de voorkeur om meer speling over te houden.
Maar 1300kg moet ook haalbaar zijn. Uitgaande van 700kg aan trailer en +- 550kg aan paard
Laatst bijgewerkt door KellyR op 24-05-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 30575
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:09

KellyR schreef:
Nog even een vraagje over de golf.

Het wordt binnenkort echt tijd dat mijn huidige auto (up) plaats gaat maken voor iets meer comfort en een auto die kan trekken. Ivm meer reistijd en gebrek aan standaard basics op dit moment.

Ik heb steeds naar een golf 7 zitten kijken met 1.4 motor, benzine.
Trek gewicht tussen de 1400 en 1500kg.
Financieel moet dat alleen op een langere baan geschoven worden, als in, einde van het jaar.

Een golf 6 daarentegen scheelt een aardige slok op een borrel in aanschaf waarde, maar kan maar 1300kg trekken met een 1.4 motor.

Het is voor mij belangrijk dat de auto zuinig is en relatief goedkoop in onderhoud (wegenbelasting etc).
Golf 7 is daadwerkelijk wel zuiniger. Maar scheelt zo een 3 tot 4000€ met de golf 6.

Wat is wijsheid, trekt de golf 6 genoeg en is het verbruik in de praktijk een minimaal verschil?
Of gewoon even op de handen zitten en het jaar uit zingen.

Zal een 1.5 paards moeten trekken.
1400 en 1500 heeft de voorkeur om meer speling over te houden.
Maar 1300kg moet ook haalbaar zijn. Uitgaande van 700kg aan trailer en +- 550kg aan paard

Neem een Golf met een 2.0 dan ben je van het gezeik af en heb je bovendien fatsoenlijk wat vermogen om op straat te leggen.

Zuinig, goedkoop en trailers trekken hoort nu eenmaal niet bij elkaar; leuker kunnen we het niet maken, veiliger wel.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellissima_ en 13 bezoekers