[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:37

Kans dat dezelfde motor in de beide auto’s zit. Dus zou kijken wat de andere specs zijn

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:18

MarjanB schreef:
Kans dat dezelfde motor in de beide auto’s zit. Dus zou kijken wat de andere specs zijn

Zoals hoeveel power er uit dat blok komt en, belangrijker, bij welk toerental.

Onderbuikgevoel: laat beide maar staan.
Het gevaar bij kleine motoren met veel power is dat die power alleen ergens hoog in het toerengebied zit en verder nergens iets doet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:35

Dacia is van Renault, ga er maar gerust vanuit dat het hetzelfde blok is. Hooguit wat kleine verschillen in software.

Als ik de 1.2 vergelijk met de oudere 1.6 heeft het kleine blok meer topvermogen bij vergelijkbaar toerental en ligt het maximale koppel beduidend hoger én beschikbaar bij minder toeren. Een moderne turbo heeft zo z'n voordelen.

Twintig jaar geleden ging een Scenic 1.6 trouwens prima met trailer.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:39

Iemand ervaring met een een skoda yeti (in het algemeen) en voor de trailer? Kennis was super enthousiast maar dat is een diesel. Ik wil dan wel voor de benzine uitvoering gaan (voor 1 fjord vervoeren)

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:38

Macs schreef:
Iemand ervaring met een een skoda yeti (in het algemeen) en voor de trailer? Kennis was super enthousiast maar dat is een diesel. Ik wil dan wel voor de benzine uitvoering gaan (voor 1 fjord vervoeren)


Hoi,

Ja, ik gebruik de Skoda Yeti van mijn schoonouders regelmatig. Fijne auto hoor, je zit lekker hoog en hij trekt goed en stabiel. Kwam/komt ook hoog uit de caravantesten :j
Wél letten op max. trekgewicht. Ik kan er geen 2 paarden mee trekken. Is een benzine.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:25

UK_eef schreef:
Macs schreef:
Iemand ervaring met een een skoda yeti (in het algemeen) en voor de trailer? Kennis was super enthousiast maar dat is een diesel. Ik wil dan wel voor de benzine uitvoering gaan (voor 1 fjord vervoeren)


Hoi,

Ja, ik gebruik de Skoda Yeti van mijn schoonouders regelmatig. Fijne auto hoor, je zit lekker hoog en hij trekt goed en stabiel. Kwam/komt ook hoog uit de caravantesten :j
Wél letten op max. trekgewicht. Ik kan er geen 2 paarden mee trekken. Is een benzine.

Fijn! En wat is het gemiddelde gebruik? En hoe ervaar je het onderhoud enzo?

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:13

ik heb afgelopen vrijdag mijn BE rijbewijs gehaald dus nu komt het steeds dichterbij dat we vaker op pad kunnen! Voorlopig leen/huur ik een auto om voor mijn trailer te zetten, maar op termijn wil ik er zelf een aanschaffen alleen ik heb een vraag over de regels. Ik kan het online niet goed vinden

Ik heb een Westfalia Jupiter 2 paards met een ledig gewicht van 738 kilo en max toelaatbare massa van 2000 kilo. Nu is het vinden van een auto die 2000 kilo mag trekken en die niet liters benzine/diesel slurpt nogal een uitdaging, dus wil ik een andere optie.

Mijn paard gaat altijd alleen op de trailer, aangezien hij 182 is hebben we het tussenschot schuin vastgezet en heb ik 1 brede stang achter. Dus er past nooit een 2e bij. Mijn paard is onlangs (grappig genoeg net als de trailer) op 738 kilo gewogen, dus als hij erin staat is de trailer rond de 1500 kilo.

Moet ik dan een auto die 2000 mag trekken, of mag ik ook een auto die bijv 16/17/1800 mag trekken (wil wel wat marge). Die zijn namelijk wat makkelijker te vinden
Of mag dat alleen als ik de trailer laat terugkeuren?

Ik heb wel een bericht gelezen over caravans dat dat mag, maar dit was geen officiële website van de rijksoverheid ofzo. Ik hoop dat iemand het antwoord weet!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:04

Oriotti schreef:
Moet ik dan een auto die 2000 mag trekken, of mag ik ook een auto die bijv 16/17/1800 mag trekken (wil wel wat marge). Die zijn namelijk wat makkelijker te vinden
Of mag dat alleen als ik de trailer laat terugkeuren?

Ik heb wel een bericht gelezen over caravans dat dat mag, maar dit was geen officiële website van de rijksoverheid ofzo. Ik hoop dat iemand het antwoord weet!

Je rijbewijs-verhaal is niet relevant voor je vraag maar toch gefeliciteerd :j

De auto moet het daadwerkelijk gewicht van de trailer + aanwezige lading kunnen en vooral mogen trekken.
Dat is zo als je alleen je B-rijbewijs hebt en geldt nog steeds als je B-E hebt :D

Het antwoord op jouw vraag staat in de regeling voertuigen: Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Let hierbij op dat "totale massa" iets anders is dan "maximum toegestane massa"!!
Met "totale massa" wordt in deze artikelen bedoelt: leeg gewicht aanhanger + gewicht aanwezige lading!

Wat er in deze artikelen een beetje bekaaid vanaf komt is de vertikale last onder de koppeling, beter bekend als de kogeldruk. Ook deze regel geldt altijd en ook hier: de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer op de auto moet lager zijn dan de toegestane waarde van de koppeling en trekhaak (waarbij de laagste waarde geldt).
Bijvoorbeeld de trailer heeft 150kg toegestane kogeldruk en de auto maar 100kg, dan moet de daadwerkelijke kogeldruk dus beneden de 100kg blijven.

Hoe weet je dat zeker? Men neme een kogeldrukmeter (of is handig met een weegschaal en een blok hout)

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:31

ikke schreef:
Je rijbewijs-verhaal is niet relevant voor je vraag maar toch gefeliciteerd :j

De auto moet het daadwerkelijk gewicht van de trailer + aanwezige lading kunnen en vooral mogen trekken.
Dat is zo als je alleen je B-rijbewijs hebt en geldt nog steeds als je B-E hebt :D

Het antwoord op jouw vraag staat in de regeling voertuigen: Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Let hierbij op dat "totale massa" iets anders is dan "maximum toegestane massa"!!
Met "totale massa" wordt in deze artikelen bedoelt: leeg gewicht aanhanger + gewicht aanwezige lading!

Wat er in deze artikelen een beetje bekaaid vanaf komt is de vertikale last onder de koppeling, beter bekend als de kogeldruk. Ook deze regel geldt altijd en ook hier: de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer op de auto moet lager zijn dan de toegestane waarde van de koppeling en trekhaak (waarbij de laagste waarde geldt).
Bijvoorbeeld de trailer heeft 150kg toegestane kogeldruk en de auto maar 100kg, dan moet de daadwerkelijke kogeldruk dus beneden de 100kg blijven.

Hoe weet je dat zeker? Men neme een kogeldrukmeter (of is handig met een weegschaal en een blok hout)


Sorry, ik dacht ik geef een toelichting waarom ik de vraag stel ;) Bedankt! Dat van de kogeldruk heb ik inderdaad voor m'n examen moeten leren (toch nog relevant :P )

Die wetten zijn altijd zo lekker duidelijk.. maar als ik het dus goed lees en begrijp, hoeft de auto dus op papier geen 2000 kilo (=maximum toegestane massa) te mogen trekken, maar minimaal 1500 (=totale massa)? Paard en trailer zijn samen (afgerond) immers 1500 kilo, dus dat is ook wat er getrokken wordt.

Of roep ik het dan op me af om vaak gecontroleerd te worden?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:39

Oriotti schreef:
ikke schreef:
Je rijbewijs-verhaal is niet relevant voor je vraag maar toch gefeliciteerd :j

De auto moet het daadwerkelijk gewicht van de trailer + aanwezige lading kunnen en vooral mogen trekken.
Dat is zo als je alleen je B-rijbewijs hebt en geldt nog steeds als je B-E hebt :D

Het antwoord op jouw vraag staat in de regeling voertuigen: Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Let hierbij op dat "totale massa" iets anders is dan "maximum toegestane massa"!!
Met "totale massa" wordt in deze artikelen bedoelt: leeg gewicht aanhanger + gewicht aanwezige lading!

Wat er in deze artikelen een beetje bekaaid vanaf komt is de vertikale last onder de koppeling, beter bekend als de kogeldruk. Ook deze regel geldt altijd en ook hier: de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer op de auto moet lager zijn dan de toegestane waarde van de koppeling en trekhaak (waarbij de laagste waarde geldt).
Bijvoorbeeld de trailer heeft 150kg toegestane kogeldruk en de auto maar 100kg, dan moet de daadwerkelijke kogeldruk dus beneden de 100kg blijven.

Hoe weet je dat zeker? Men neme een kogeldrukmeter (of is handig met een weegschaal en een blok hout)


Sorry, ik dacht ik geef een toelichting waarom ik de vraag stel ;) Bedankt! Dat van de kogeldruk heb ik inderdaad voor m'n examen moeten leren (toch nog relevant :P )

Die wetten zijn altijd zo lekker duidelijk.. maar als ik het dus goed lees en begrijp, hoeft de auto dus op papier geen 2000 kilo (=maximum toegestane massa) te mogen trekken, maar minimaal 1500 (=totale massa)? Paard en trailer zijn samen (afgerond) immers 1500 kilo, dus dat is ook wat er getrokken wordt.

Of roep ik het dan op me af om vaak gecontroleerd te worden?

In theorie heb je gelijk; in de praktijk loop je iets meer risico op controle.

Het algemene advies is om toch 10 - 20% marge te nemen; gewoon om in iets lastigere situaties nog steeds over te hebben. Ik zou dus in jouw geval richting 1600kg toegestaan trekgewicht zoeken.

In mijn jonge jaren reed ik nog weleens rond met een Kadett (1200kg trekgewicht) en m'n paard erachter (setje zal 1100kg gewogen hebben) en als ik dan door de toenmalige Drechttunnel reed en ik gaf niet plank gas naar beneden, dan kwam ik met 60km/h uit de tunnel en daar vond de rijbaansignalering iets van _O- die ging aan met 70-waarschuwing....

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:46

ikke schreef:
In theorie heb je gelijk; in de praktijk loop je iets meer risico op controle.

Het algemene advies is om toch 10 - 20% marge te nemen; gewoon om in iets lastigere situaties nog steeds over te hebben. Ik zou dus in jouw geval richting 1600kg toegestaan trekgewicht zoeken.

In mijn jonge jaren reed ik nog weleens rond met een Kadett (1200kg trekgewicht) en m'n paard erachter (setje zal 1100kg gewogen hebben) en als ik dan door de toenmalige Drechttunnel reed en ik gaf niet plank gas naar beneden, dan kwam ik met 60km/h uit de tunnel en daar vond de rijbaansignalering iets van _O- die ging aan met 70-waarschuwing....


Ja, die marge wilde ik sowieso wel. Wij wonen naast de drechttunnel dus die moeten we wel door komen :P
Super bedankt, ik weet nu dat het in theorie mag. Heb net even gekeken en terugkeuren bij het RDW kost volgens mij maar 64,95, dus even thuis overleggen of we dat niet beter kunnen doen als we een auto op het oog hebben. Het maakt de zoektocht naar een geschikte auto in ieder geval makkelijker

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:00

Oriotti schreef:
ikke schreef:
In theorie heb je gelijk; in de praktijk loop je iets meer risico op controle.

Het algemene advies is om toch 10 - 20% marge te nemen; gewoon om in iets lastigere situaties nog steeds over te hebben. Ik zou dus in jouw geval richting 1600kg toegestaan trekgewicht zoeken.

In mijn jonge jaren reed ik nog weleens rond met een Kadett (1200kg trekgewicht) en m'n paard erachter (setje zal 1100kg gewogen hebben) en als ik dan door de toenmalige Drechttunnel reed en ik gaf niet plank gas naar beneden, dan kwam ik met 60km/h uit de tunnel en daar vond de rijbaansignalering iets van _O- die ging aan met 70-waarschuwing....


Ja, die marge wilde ik sowieso wel. Wij wonen naast de drechttunnel dus die moeten we wel door komen :P
Super bedankt, ik weet nu dat het in theorie mag. Heb net even gekeken en terugkeuren bij het RDW kost volgens mij maar 64,95, dus even thuis overleggen of we dat niet beter kunnen doen als we een auto op het oog hebben. Het maakt de zoektocht naar een geschikte auto in ieder geval makkelijker

Waarom zou je terug keuren? Dat voegt in jouw geval niks toe en oom agent kijkt niet eerst bij de RDW of ie toevallig terug gekeurd is; die zet je gewoon aan de kant als ie een verkeerd beeld heeft.


Je mag het niet over stereotypes hebben maar stel je het volgende voor: Een man en vrouw van middelbare leeftijd in een grote 4x4 pick-up met twee paards aan de haak.
Daarachter een jonge, knappe blonde vrouw in een baby-blauwe Feroza cabrio met wit dak en met een 1,5paards aan de haak met Tweety-sticker.

Wie denk je dat er voor controle van de weg geplukt werd? Juist ja, die knappe blondine schrik van bijna elke vent want intelligent (register accountant) en heel goed wist dat ze met een legale versie rond reed _O-

Ik had heel graag het beteuterde gezicht van die agent gezien. Hij wist in ieder geval niet hoe snel ie moest zorgen dat ze weer door konden rijden.

15 jaar geleden gebeurt, we hebben het er nog weleens over :D

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 05:46

Briljant verhaal!! :D :D

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 05:50

De Focus waar ik een paar pagina’s terug naar vroeg is het niet geworden, we kwamen er niet uit met de prijs.

Nu ga ik bij een Ford Kuga uit 2017 kijken. Hij is pas net binnen, dus nog niet alles staat in de advertentie. Het gaat om een 1.5, 120pk, vier cilinder. Mag volgens rdw 1800 trekken.
Nu heb ik eea gelezen over de pk’s maar ik ben er gewoon niet helemaal goed in thuis. Is deze combinatie goed te doen icm 1,5 paardstrailer (1300kg) of kan ik beter verder kijken? Alvast bedankt :)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:43

Lauwsiej schreef:
De Focus waar ik een paar pagina’s terug naar vroeg is het niet geworden, we kwamen er niet uit met de prijs.

Nu ga ik bij een Ford Kuga uit 2017 kijken. Hij is pas net binnen, dus nog niet alles staat in de advertentie. Het gaat om een 1.5, 120pk, vier cilinder. Mag volgens rdw 1800 trekken.
Nu heb ik eea gelezen over de pk’s maar ik ben er gewoon niet helemaal goed in thuis. Is deze combinatie goed te doen icm 1,5 paardstrailer (1300kg) of kan ik beter verder kijken? Alvast bedankt :)

Ja, het kan wel maar om nu te zeggen dat je riante marges hebt, nee.
Alleen is de rest geen haar beter want je kunt wel versies met meer power vinden maar de motor blijft hetzelfde en het, niet onbelangrijke, koppel neemt ook niet toe.

Voor de tractie zou ik dan kijken voor een 150pk 4x4, maar of dat de meerprijs waard is, kun je je afvragen.
Het valt me op dat je steeds meer bij de exoten uit komt als je nog seieuze power uit seieuze inhoud wilt trekken op meer werkbare toerentallen (6000 toeren om die 120pk te halen is echt van de zotte, te meer omdat er bij 4000toeren al vrij weinig van over blijft)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:07

ikke schreef:
6000 toeren om die 120pk te halen is echt van de zotte, te meer omdat er bij 4000toeren al vrij weinig van over blijft)

Heb je toevallig de koppel- en vermogenskromme van de 1.5 Ecoboost bij de hand? Want met een koppel van 240 Nm bij 1600 tpm lijkt het mij op het eerste gezicht niet zo'n piekerig blok. Topvermogen ligt wel vrij hoog in de toeren, maar ik ben benieuwd vanaf welk toerental er al zo'n pk of 100 aanwezig is.

Chiptuning is ook nog een optie, hetzelfde blok wordt ook geleverd met 150 en zelf 182 pk dus mogelijkheden voor wat extra trekkracht zijn er vast wel.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:16

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
6000 toeren om die 120pk te halen is echt van de zotte, te meer omdat er bij 4000toeren al vrij weinig van over blijft)

Heb je toevallig de koppel- en vermogenskromme van de 1.5 Ecoboost bij de hand? Want met een koppel van 240 Nm bij 1600 tpm lijkt het mij op het eerste gezicht niet zo'n piekerig blok. Topvermogen ligt wel vrij hoog in de toeren, maar ik ben benieuwd vanaf welk toerental er al zo'n pk of 100 aanwezig is.

Chiptuning is ook nog een optie, hetzelfde blok wordt ook geleverd met 150 en zelf 182 pk dus mogelijkheden voor wat extra trekkracht zijn er vast wel.

Nee, het koppel verandert niet bij de officiële versies. Daar kun je zelf natuurlijk wel wat aan doen, maar dan zit je in een ander vakgebied :D

De Volvo heeft z'n koppel ook vanaf 1600 toeren maar als je dan het gas intrapt, voel je aan alles dat die motor op z'n ballen krijgt. Trap je rustig naar 2000 - 2200 toeren en geef je dan plankgas, wordt je afgeschoten :D

De LF45 heeft soort van hetzelfde geintje. Koppel (1000Nm) vanaf 1200 toeren, maar hij komt pas echt lekker van plek bij ca 1400 toeren, dat voel je aan alles. Trap je dan door naar 2000 toeren, krijg je een extra schop in je rug :D (maar dan zuipt ie ook 20:1)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:46

Afbeelding

90 pk bij 2500 toeren. Volgens mij kan daar prima een trailer met één paard achter. Je moet het blok inderdaad niet onder de 2300 toeren laten zakken maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Tenzij je gewend bent om bij 50 naar de 6 op te schakelen, dan zal het even wennen zijn. Maar dat gruwelijk ondertoert rijden is zelfs zonder trailer maar zo zo.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:13

Ikke is een fijnproever van loodzware vehikels :D

Lauwsiej, een Ford Kuga 1.5, 120 PK kan echt heel prima voor een 1.600kg trailer (1,5 prds) hoor. En het rijdt ook nog prettig. No worries!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:23

Hhmm, ik zie hier andere getallen dan de specs volgens autoweek. Die hield het op 240Nm en 120pk maar hier geeft de standaard lijn 260Nm en 170pk aan.

Hebben we het dan nog steeds over dezelfde motor?

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:43

Wat mij tegenhield om voor ford te gaan was de 3 cylinder die soms terug gaat naar 2. Vind zelf wat extra pk wel fijner rijden

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:14

Bedankt voor alle tips en de uitleg! Ik heb hem uiteindelijk gekocht :)
Ik heb een viercilinder, volgende week ophalen!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:27

ikke schreef:
Hhmm, ik zie hier andere getallen dan de specs volgens autoweek. Die hield het op 240Nm en 120pk maar hier geeft de standaard lijn 260Nm en 170pk aan.

Hebben we het dan nog steeds over dezelfde motor?

Goede vraag, ik heb eerder twijfels aan info van het internet van een tuner (ook al heb ik die grafiek zelf gezocht) dan de specs van autoweek.

Waar het bij motorfietsen gebruikelijk is om ze als onderdeel van een test op de rollenbank te zetten is dat bij auto's jammer genoeg heel ongebruikelijk. Maar als de toerentallen van max koppel en max vermogen behoorlijk uit elkaar liggen heb je vaak over het hele toerenbereik al aardig vermogen. Hoe piekeriger het vermogen, des te meer koppel- en vermogenspiek naar elkaar toe schuiven.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:02

Heeft iemand hier ervaring met een volledig elektrische auto voor de trailer.
Hoe rijd dat gaat de actieradius erg hard omlaag..En is iemand bekend met langere afstanden hoe doe je dat met laden langs de snelweg.?
Mijn man moet een nieuwe lease auto en vanwege de eisen die zijn bedrijf stelt is er als het iets moet trekken geen enkele keus meer in Benzine auto of Diesel..
Ja of het houd op bij 1000 kilo maar dat is niet genoeg.
Hij kijkt nu voor de Volvo XC 40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:00

scooby09 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een volledig elektrische auto voor de trailer.
Hoe rijd dat gaat de actieradius erg hard omlaag..En is iemand bekend met langere afstanden hoe doe je dat met laden langs de snelweg.?
Mijn man moet een nieuwe lease auto en vanwege de eisen die zijn bedrijf stelt is er als het iets moet trekken geen enkele keus meer in Benzine auto of Diesel..
Ja of het houd op bij 1000 kilo maar dat is niet genoeg.
Hij kijkt nu voor de Volvo XC 40



Ik heb een Tesla model X 100d voor de 1,5p trailer gehad. Deze mocht 2250kg trekken.
Ik ging wekelijk naar het bos (+/- 190 km). In zomer was dat geen probleem maar met koudere dagen lukte het echt net. De actieradius gaat heel hard omlaag. Ik heb zelfs een paar keer de verwarming uitgezet om alle beetjes te sparen :')
Ik heb geen ervaring met langere afstanden. Dan pakte ik toch de diesel omdat ik niet overal een supercharger tegen kwam. Bij de meeste superchargers moet je achteruit inparkeren om te laden dus bij drukte de trailer met paard afkoppelen zag ik niet zitten.