[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:26

Misschien zou, theoretisch gezien, ome agent die 10% aan kunnen houden, maar ik gok dat er geen enkele verzekering daar in mee zal gaan. Bij een ongeval ben je dan dus gewoon in overtreding en zal dat weleens een duur grapje kunnen worden omdat je bewust over het limiet heen bent gegaan en ervoor gekozen hebt om zo deel te nemen aan het verkeer..

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:06

palousa_boy schreef:
Misschien zou, theoretisch gezien, ome agent die 10% aan kunnen houden, maar ik gok dat er geen enkele verzekering daar in mee zal gaan. Bij een ongeval ben je dan dus gewoon in overtreding en zal dat weleens een duur grapje kunnen worden omdat je bewust over het limiet heen bent gegaan en ervoor gekozen hebt om zo deel te nemen aan het verkeer..


Ik vraag me af, hoe komt de verzekering daar achter?
Op het moment van de ongeluk wordt je niet meteen naar een weegbrug gestuurd.
Achteraf is ook niet logisch, dan kun je er zelfs een ander paard inzetten of pony en niemand die het door heeft.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:11

Stel dat jij een kind omver walst omdat je 700kg in je aanhanger hebt ipv 400. Dat kind rent op straat achter een bal aan. Jij kan door die 700kg niet tijdig remmen, met 400kg wel.

Kan jij ermee leven om dan even te foefelen met de werkelijkheid?

(Ik heb dit onlangs bijna gehad. Bal kwam uit een tuin op mijn voorkoffer terecht en ukje holde er achteraan. Scheelde hooguit 50cm of ik had 'm mee en ik zat RUIM onder mijn TMM).

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:00

De gewetensvraag vind ik wat anders. Ik was gewoon nieuwsgierig maar het verzekeringsvraagstuk.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:04

Varekaj schreef:
Dat hoor je nu zo vaak en toch heb ik nog nergens schriftelijk (als in wettekst) gezien dat ze die 10% in acht nemen.

Is het nou echt zo verdomd moeilijk om je gewoon aan de exacte cijfers te houden? Het gaan niet alleen om jouw lading, het gaat om je beste maatje daarachter in de trailer, om jou en (een) eventuele passagier(s), om andere weggebruikers mocht het mis gaan.

1800 aan de haak is 1800 aan de haak. Punt uit.


sorry voor de comotie, ik propageer helemaal geen overbelading.

BMPH schreef:
met 50 kg kogeldruk heb je die dus ook extra


Het ging mij om hoe er gemeten wordt en de kogeldruk wordt bij de auto en niet de trailer gewogen. daar zit de bedoelde extra kg en.

1800 kg op de as 50 kg op de kogel is samen 1850 kg voor trailer en lading. let ook op de maximale gewichten (per as) voor de trekauto.

Omdat alles niet zo makkelijk te wegen is wordt er een marge aangehouden. vaak is dat de genoemde 10% die natuurlijk niet in de wet wordt vermeld. en ook niet bedoeld is om bewust te gebruiken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:06

Ik heb nog nooit iemand in mijn kring horen getuigen dat die 10% mocht. Integendeel. Ze zitten allen te bibberen bij het idee van controle alleen al, omdat hier in 5km alleen al 2 weegbruggen zijn én regelmatig gerichte controle.

Zou me die gok niet durven wagen. Zelfs niet voor 50kg "overladen".

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:14

carika schreef:
palousa_boy schreef:
Misschien zou, theoretisch gezien, ome agent die 10% aan kunnen houden, maar ik gok dat er geen enkele verzekering daar in mee zal gaan. Bij een ongeval ben je dan dus gewoon in overtreding en zal dat weleens een duur grapje kunnen worden omdat je bewust over het limiet heen bent gegaan en ervoor gekozen hebt om zo deel te nemen aan het verkeer..


Ik vraag me af, hoe komt de verzekering daar achter?
Op het moment van de ongeluk wordt je niet meteen naar een weegbrug gestuurd.
Achteraf is ook niet logisch, dan kun je er zelfs een ander paard inzetten of pony en niemand die het door heeft.

Dan onderschat jij de politie wel heel erg.
Ze nemen rustig de hele boel in beslag, inkl paard, om het na te wegen.

Die 10% marge is het voor het gemak van de routine-controles, zodat er in geval van twijfel iets "weg te geven" is. De andere kant is namelijk dat jij als gecontroleerde het recht hebt contra-expertise te eisen op het moment dat je overbeladen zou zijn bij zo'n controle.

Stel je hebt je set laten wegen en je zit 25kg onder de toegestane gewichten. Dan ben je formeel niet strafbaar en kan niemand je tegen houden te gaan rijden. Wordt je voor controle van de weg geplukt, dan zou je door de minder nauwkeurige weging net wel strafbaar kunnen lijken. Op dat moment krijgen beide partijen een hoop gezeik. De politie omdat hen (terecht) onzorgvuldigheid wordt verweten, een contra-expertise geëist wordt en met wat pech nog een claim er achteraan. Jij hebt een hoop stress, mist wellicht een afspraak, schrijft een woest stuk over incompetente politie-agenten op Internet of zo en dat alles bij elkaar komt de verkeersveiligheid minder ten goede dan een combi die een halve mud aardappelen te zwaar is. Zoveel marge zit er wel in alle toegestane gewichten.

De verzekering heeft andere belangen, meer tijd en meer ruimte om je spullen desnoods langere tijd vast te houden als ze daar serieuze redenen voor hebben.

Maar bekijk het ook eens andersom: Een Land Rover Discovery van 2 ton leeg, mag bijna 3 ton wegen, mag 3500kg aan de haak hebben, maar is technisch uitgelegd om 6 ton (met beperkte snelheid) te kunnen en mogen trekken. Denk je dan echt dat de veiligheid in het geding is omdat je rondrijdt met een trailer van 2000kg TMM die in werkelijkheid 2200kg blijkt te wegen? (en technisch uitgelegd blijkt te zijn voor 2400kg).

De marges zijn echt ruim genoeg om die 10% op te kunnen vangen; wat niet hetzelfde is dat je dan ook maar standaard met 10% te veel rond moet gaan rijden!

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:23

Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.

Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:28

Optiwolk schreef:
Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.

Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.

Was dat de Duitse, Franse of Zwitserse politie?

Bedenk heel goed dat als in NL (en wellicht in B) die 10% geaccepteerd wordt, dat niet per se voor andere landen geldt! Daarnaast vertel je niet welk gewicht met 300kg overschreden is. Kan zomaar een klein beetje uitmaken......

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:39

ikke schreef:
carika schreef:

Ik vraag me af, hoe komt de verzekering daar achter?
Op het moment van de ongeluk wordt je niet meteen naar een weegbrug gestuurd.
Achteraf is ook niet logisch, dan kun je er zelfs een ander paard inzetten of pony en niemand die het door heeft.

Dan onderschat jij de politie wel heel erg.
Ze nemen rustig de hele boel in beslag, inkl paard, om het na te wegen.

Die 10% marge is het voor het gemak van de routine-controles, zodat er in geval van twijfel iets "weg te geven" is. De andere kant is namelijk dat jij als gecontroleerde het recht hebt contra-expertise te eisen op het moment dat je overbeladen zou zijn bij zo'n controle.

Stel je hebt je set laten wegen en je zit 25kg onder de toegestane gewichten. Dan ben je formeel niet strafbaar en kan niemand je tegen houden te gaan rijden. Wordt je voor controle van de weg geplukt, dan zou je door de minder nauwkeurige weging net wel strafbaar kunnen lijken. Op dat moment krijgen beide partijen een hoop gezeik. De politie omdat hen (terecht) onzorgvuldigheid wordt verweten, een contra-expertise geëist wordt en met wat pech nog een claim er achteraan. Jij hebt een hoop stress, mist wellicht een afspraak, schrijft een woest stuk over incompetente politie-agenten op Internet of zo en dat alles bij elkaar komt de verkeersveiligheid minder ten goede dan een combi die een halve mud aardappelen te zwaar is. Zoveel marge zit er wel in alle toegestane gewichten.

De verzekering heeft andere belangen, meer tijd en meer ruimte om je spullen desnoods langere tijd vast te houden als ze daar serieuze redenen voor hebben.

Maar bekijk het ook eens andersom: Een Land Rover Discovery van 2 ton leeg, mag bijna 3 ton wegen, mag 3500kg aan de haak hebben, maar is technisch uitgelegd om 6 ton (met beperkte snelheid) te kunnen en mogen trekken. Denk je dan echt dat de veiligheid in het geding is omdat je rondrijdt met een trailer van 2000kg TMM die in werkelijkheid 2200kg blijkt te wegen? (en technisch uitgelegd blijkt te zijn voor 2400kg).

De marges zijn echt ruim genoeg om die 10% op te kunnen vangen; wat niet hetzelfde is dat je dan ook maar standaard met 10% te veel rond moet gaan rijden!


Echt? Ja wellicht onderschat ik de politie daarin. Ik zorg er ook altijd voor dat ik mee gewoon netjes aan de gewichten hou.
Wat ik wel opvallend vind is dat auto’s in DE soms een ruimer trekgewicht op papier hebben dan in NL. Ook niet logisch.... in DE heb je veel moeilijker terrein en mag je soms wel 400kg meer trekken met exact dezelfde auto.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:43

carika schreef:
ikke schreef:

Dan onderschat jij de politie wel heel erg.
Ze nemen rustig de hele boel in beslag, inkl paard, om het na te wegen.

Die 10% marge is het voor het gemak van de routine-controles, zodat er in geval van twijfel iets "weg te geven" is. De andere kant is namelijk dat jij als gecontroleerde het recht hebt contra-expertise te eisen op het moment dat je overbeladen zou zijn bij zo'n controle.

Stel je hebt je set laten wegen en je zit 25kg onder de toegestane gewichten. Dan ben je formeel niet strafbaar en kan niemand je tegen houden te gaan rijden. Wordt je voor controle van de weg geplukt, dan zou je door de minder nauwkeurige weging net wel strafbaar kunnen lijken. Op dat moment krijgen beide partijen een hoop gezeik. De politie omdat hen (terecht) onzorgvuldigheid wordt verweten, een contra-expertise geëist wordt en met wat pech nog een claim er achteraan. Jij hebt een hoop stress, mist wellicht een afspraak, schrijft een woest stuk over incompetente politie-agenten op Internet of zo en dat alles bij elkaar komt de verkeersveiligheid minder ten goede dan een combi die een halve mud aardappelen te zwaar is. Zoveel marge zit er wel in alle toegestane gewichten.

De verzekering heeft andere belangen, meer tijd en meer ruimte om je spullen desnoods langere tijd vast te houden als ze daar serieuze redenen voor hebben.

Maar bekijk het ook eens andersom: Een Land Rover Discovery van 2 ton leeg, mag bijna 3 ton wegen, mag 3500kg aan de haak hebben, maar is technisch uitgelegd om 6 ton (met beperkte snelheid) te kunnen en mogen trekken. Denk je dan echt dat de veiligheid in het geding is omdat je rondrijdt met een trailer van 2000kg TMM die in werkelijkheid 2200kg blijkt te wegen? (en technisch uitgelegd blijkt te zijn voor 2400kg).

De marges zijn echt ruim genoeg om die 10% op te kunnen vangen; wat niet hetzelfde is dat je dan ook maar standaard met 10% te veel rond moet gaan rijden!


Echt? Ja wellicht onderschat ik de politie daarin. Ik zorg er ook altijd voor dat ik mee gewoon netjes aan de gewichten hou.
Wat ik wel opvallend vind is dat auto’s in DE soms een ruimer trekgewicht op papier hebben dan in NL. Ook niet logisch.... in DE heb je veel moeilijker terrein en mag je soms wel 400kg meer trekken met exact dezelfde auto.

Hou dat maar op verschil in wetgeving qua typegoedkeuring. En Duiters durven grote motoren in hun auto's te bestellen (net als andere opties) kunnen die krenten van Hollanders nog wat van leren! Bovendien zijn die simpelste versies in het buitenland soms niet eens leverbaar.

Overigens flikken die Duitsers het ook om trekhaakjes onder een Discovery te schroeven met 2000kg trekgewicht en 75kg kogeldruk! Ben ik ooit bijna ingestonken!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:46

Wow wist niet dat mijn vraag zoveel te weeg zou brengen haha. Wil mij graag aan de gewichten houden, niet alleen vanwege meneer agent of de verzekering maar juist vanwege de veiligheid. De Volvo V70 valt dus af , ships...

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:19

@ikke ja dat van de trekhaak wist ik inderdaad wel, gek is dat. Ik heb het echt over dezelfde auto zelf geïmporteerd naar NL en nu mag ik 400kg minder trekken. Is toch bijzonder...
Maar dit voegt ook niet veel toe in dit topic.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:31

carika schreef:
@ikke ja dat van de trekhaak wist ik inderdaad wel, gek is dat. Ik heb het echt over dezelfde auto zelf geïmporteerd naar NL en nu mag ik 400kg minder trekken. Is toch bijzonder...
Maar dit voegt ook niet veel toe in dit topic.

Typegoedkeuring in NL. Heb je wel de juiste versies naast elkaar gezet?

Ik weet dat er in het databeest van de RDW een hoop fouten staan over Land Rovers. Waarom zou Land Rover daar uniek in zijn?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:38

Ik vroeg me af of er ergens een lijst te vinden is met de aantal kg's kogeldruk van verschillende typen auto's. Vrees van niet hé?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:43

Mijn trailer onderhouder gaf aan dat kogeldruk met levende massa eigenlijk gewoon niets betekend en dat de meeste trailers met een perfect stilstaand paard doorgaans gewoon niet boven de 50kg uitkomt. Dat geldt ook voor de zwaardere trailer waar maxkoppel last 150 kg aangegeven staat, dat is met paarden eigenlijk nooit het geval omdat hun zwaartepunt juist prachtig boven de assen staat in tegen stelling tot je trailer voor verhuizen gebruiken en alles in de neus duwen.

Een groter risico is juist dat paarden lekker op de achterstang gaan ‚zitten‘ waardoor de druk juist veel te laag wordt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:55

upendo schreef:
Ik vroeg me af of er ergens een lijst te vinden is met de aantal kg's kogeldruk van verschillende typen auto's. Vrees van niet hé?

Klopt, dat ligt namelijk niet alleen aan de auto maar ook aan de gemonteerde trekhaak. Kan dus best zijn dat trekhaak A een andere maximale kogeldruk heeft dan trekhaak B onder precies dezelfde auto.

Verder heeft Sizzle wel gelijk, er zijn maxima voor de kogeldruk, maar ga je daar overheen is het risico kleiner dan bij een te lage druk. Als de auto uit de achtervering wordt getrokken door teveel gewicht achter of doordat de wind onder de lading slaat is dat NIET fijn. Het filmpje dat hier al vaker voorbij kwam:


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:56

Toch doet menig paard wel een stap naar voren bij het afremmen waardoor die druk ineens weer toeneemt. Daar is wel een klein beetje mee te spelen door de voor/achter stangen maar heel veel is dat niet.
Ook is het maar net hoe vol je je zadelkamer propt, hangt je reserve wiel voorop, staat er een veulen in de punt etc..

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:05

palousa_boy schreef:
Toch doet menig paard wel een stap naar voren bij het afremmen waardoor die druk ineens weer toeneemt. Daar is wel een klein beetje mee te spelen door de voor/achter stangen maar heel veel is dat niet.
Ook is het maar net hoe vol je je zadelkamer propt, hangt je reserve wiel voorop, staat er een veulen in de punt etc..

En voor een normale trailer is dat allemaal speculatieve flauwekul!

Als je goed kijkt naar de postie van de wielen, dan zie je dat die zodanig gemonteerd zijn dat het paard net VOOR het middelpunt van de assen staat en daarmee, zelfs al zou ie vol op de achterstang kunnen gaan zitten, nog altijd niet zoveel gewicht achter de wielen kunnen brengen dat je kogeldruk een serieus probleem wordt!

Is is een ander verhaal bij trailers die speciaal gebouwd zijn op vervoer van een wagen voorop. Als je dan zonder wagen met twee flinke paarden gaat rijden, dan heb je wel wat meer risico, omdat die assen verder naar voren onder het paardendeel liggen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:08

Kogeldruk is een statische meting.
Trailer producenten zijn echt wel slim genoeg om hun ontwerp dusdanig te stabiliseren dat je geen caravan principe hebt die al uit balans kan zijn door een fout geladen standstoel.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:00

carika schreef:
@ikke ja dat van de trekhaak wist ik inderdaad wel, gek is dat. Ik heb het echt over dezelfde auto zelf geïmporteerd naar NL en nu mag ik 400kg minder trekken. Is toch bijzonder...
Maar dit voegt ook niet veel toe in dit topic.


Het voegt wel toe om de ingewikkelde materie beter te begrijpen.

Als de auto in Duitsland 400 KG meer mag trekken en jij hebt duitse papieren die dat bevestigen, moet de RDW dat over nemen.
In Duitsland wordt alles bij de "TUV eingetragen" Dus in de papieren van de auto vastgelegd.
Merk en type van de trekhaak maar bv ook de velg en de' banden maat.
Bij een aanhanger moeten ook remberekeningen worden ingediend en zijn alle belangrijke componenten vastgelegd in de papieren, heel veel uitgebreider dan in Nederland of Belgie.

In Nederland gebeuren dat soort zaken niet en gaat bijna alles op de type goedkeuring.
Daarom zijn er in Duitsland veel meer verschillen.
Sizzle schreef:
Kogeldruk is een statische meting.
Trailer producenten zijn echt wel slim genoeg om hun ontwerp dusdanig te stabiliseren dat je geen caravan principe hebt die al uit balans kan zijn door een fout geladen standstoel.


Het gaat om hoe mensen de trailer beladen, hufter proef is geen enkele trailer.
Het gaat dus regelmatig fout met hoe paarden trailers worden beladen met alle spullen voorin de zadelkast. Dat heeft dus niets met de producent te maken ook niet bij Caravans.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:06

ikke schreef:
Optiwolk schreef:
Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.

Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.

Was dat de Duitse, Franse of Zwitserse politie?

Bedenk heel goed dat als in NL (en wellicht in B) die 10% geaccepteerd wordt, dat niet per se voor andere landen geldt! Daarnaast vertel je niet welk gewicht met 300kg overschreden is. Kan zomaar een klein beetje uitmaken......


Ik gok werkelijk gewicht 300 kg meer dan mtm, moest op de weegbrug.
En door de Zwitserse politie, bij het binnenkomen.
Ik denk dat ze zelfs heel veel geluk gehad hebben dat er niet naar het aantal flessen alcohol pp gekeken hebben.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:54

Optiwolk schreef:
Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.

Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.


ikke schreef:
Was dat de Duitse, Franse of Zwitserse politie?

Bedenk heel goed dat als in NL (en wellicht in B) die 10% geaccepteerd wordt, dat niet per se voor andere landen geldt! Daarnaast vertel je niet welk gewicht met 300kg overschreden is. Kan zomaar een klein beetje uitmaken......

Optiwolk schreef:
Ik gok werkelijk gewicht 300 kg meer dan mtm, moest op de weegbrug.
En door de Zwitserse politie, bij het binnenkomen.
Ik denk dat ze zelfs heel veel geluk gehad hebben dat er niet naar het aantal flessen alcohol pp gekeken hebben.


Zwitsers precisiewerk :)

ik heb 10% genoemd, niet op de MTM.
ook heb ik vermeld dat er per as gewogen wordt.

Overschreiding van het maximum gewicht op het oog door douane of politie betekent vaak dat je echt wel heel veul bij je hebt. Ze sturen niet heel snel iemand naar een weegbrug.
Hebben ze de combinatie laten herbeladen? of hebben ze lading moeten achterlaten?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:10

ikke schreef:
palousa_boy schreef:
Toch doet menig paard wel een stap naar voren bij het afremmen waardoor die druk ineens weer toeneemt. Daar is wel een klein beetje mee te spelen door de voor/achter stangen maar heel veel is dat niet.
Ook is het maar net hoe vol je je zadelkamer propt, hangt je reserve wiel voorop, staat er een veulen in de punt etc..

En voor een normale trailer is dat allemaal speculatieve flauwekul!

Als je goed kijkt naar de postie van de wielen, dan zie je dat die zodanig gemonteerd zijn dat het paard net VOOR het middelpunt van de assen staat en daarmee, zelfs al zou ie vol op de achterstang kunnen gaan zitten, nog altijd niet zoveel gewicht achter de wielen kunnen brengen dat je kogeldruk een serieus probleem wordt!

Is is een ander verhaal bij trailers die speciaal gebouwd zijn op vervoer van een wagen voorop. Als je dan zonder wagen met twee flinke paarden gaat rijden, dan heb je wel wat meer risico, omdat die assen verder naar voren onder het paardendeel liggen.


Waar heb ik het over gewicht achter de as? :?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:49

@BMHP boete betalen, mochten wel doorrijden.