[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:39

Vanaf volgende week kan ik ook eindelijk zelf op pad gaan met een trailer. Wij hebben wel een lichte auto (peugeot), 1136 kg leeg. Wel 110pk en 205nm koppel, max vertikale last was 60kg. Wij hebben de trailer gewogen bij de koppeling en die was met 150 kilo tussen de stangen zo’n 49 kilo. De trailer incl. pony weegt zo’n 900-950 kilo. (Mag max 1300 zijn) De auto mag 1250 trekken. Ik heb er helemaal zin in, maar vind het wel spannend. Lees van iedereen auto’s met heel veel koppel, of hele sterke motor oid. Ik ben benieuwd, eindelijk voor het eerst helemaal zelf op wedstrijd en les. *\o/* Wat denken jullie van die combi? Zou hij het ‘makkelijk’ moeten kunnen trekken?
(Beide afstanden van <7 minuten rijden, dus het gaat niet om tientallen km’s)

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:52

Ik heb zelf hier een nieuwe Peugeot station staan 110pk 1280 kilo rijklaar en 1200 kilo trekken. Er zit een trekhaak achter maar ik zou die alleen gebruiken bij hoge nood en niet omdat ik het een fijne trek auto vind. Maar goed ik heb ook een paard en geen pony en ik krijg een auto die 1700 kilo mag trekken dus wacht daar maar op nu.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:44

RedRoses schreef:
Vanaf volgende week kan ik ook eindelijk zelf op pad gaan met een trailer. Wij hebben wel een lichte auto (peugeot), 1136 kg leeg. Wel 110pk en 205nm koppel, max vertikale last was 60kg. Wij hebben de trailer gewogen bij de koppeling en die was met 150 kilo tussen de stangen zo’n 49 kilo. De trailer incl. pony weegt zo’n 900-950 kilo. (Mag max 1300 zijn) De auto mag 1250 trekken. Ik heb er helemaal zin in, maar vind het wel spannend. Lees van iedereen auto’s met heel veel koppel, of hele sterke motor oid. Ik ben benieuwd, eindelijk voor het eerst helemaal zelf op wedstrijd en les. *\o/* Wat denken jullie van die combi? Zou hij het ‘makkelijk’ moeten kunnen trekken?
(Beide afstanden van <7 minuten rijden, dus het gaat niet om tientallen km’s)

Ehm, bij welk toerental heb je die 110pk beschikbaar?
Anders gezegd: uit wat voor motor trek je dit vermogen?

Het zal allemaal best van z'n plek komen maar je voelt de boel er wel aan hangen, al is dat niet per se hetzelfde als dat het niet veilig is.

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:51

ikke schreef:
RedRoses schreef:
Vanaf volgende week kan ik ook eindelijk zelf op pad gaan met een trailer. Wij hebben wel een lichte auto (peugeot), 1136 kg leeg. Wel 110pk en 205nm koppel, max vertikale last was 60kg. Wij hebben de trailer gewogen bij de koppeling en die was met 150 kilo tussen de stangen zo’n 49 kilo. De trailer incl. pony weegt zo’n 900-950 kilo. (Mag max 1300 zijn) De auto mag 1250 trekken. Ik heb er helemaal zin in, maar vind het wel spannend. Lees van iedereen auto’s met heel veel koppel, of hele sterke motor oid. Ik ben benieuwd, eindelijk voor het eerst helemaal zelf op wedstrijd en les. *\o/* Wat denken jullie van die combi? Zou hij het ‘makkelijk’ moeten kunnen trekken?
(Beide afstanden van <7 minuten rijden, dus het gaat niet om tientallen km’s)

Ehm, bij welk toerental heb je die 110pk beschikbaar?
Anders gezegd: uit wat voor motor trek je dit vermogen?

Het zal allemaal best van z'n plek komen maar je voelt de boel er wel aan hangen, al is dat niet per se
hetzelfde als dat het niet veilig is.


Max vermogen bij 5500 tpm, en max koppel bij 1750 tpm. Ik ben verder niet helemaal thuis in de auto-wereld hoor, ik heb dit even op gezocht bij autoweek := Maar wat ik begreep was koppel voor het trekken belangrijker dan de pk’s, toch?

Het zijn echt korte stukjes, vooral lange rechte wegen. Mocht het goed aanvoelen kan ik misschien een wedstrijd wat verderop plannen. Ik was vooral benieuwd naar jullie mening, omdat ik een enkele keer met trailer heb gereden, maar dat was met een Volvo V40, die had 130 (oid) pk en 240 nm koppel. Wel wat meer dus. Dat ging wel vloeiend, geen ‘last’ gehad van de trailer.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:35

Trailer met paard/pony er in gewogen?

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:48

cissy schreef:
Trailer met paard/pony er in gewogen?


Nee, wilden we doen maar toen had ik geen vervoer meer. Mijn vader heeft nu deze auto gekocht zodat ik nog een paar jaar op pad kan met de pony, super lief. Maar ik heb echt een kleine 1 paards trailer, hij is ook aanzienlijk een stuk kleiner dan de 1,5 paards die er naast staan, en met gemak zelf van plek te duwen enzo. Pony is wel gewogen, en die was 350 kg. Er zit ook geen zadelkamer oid in, maar ik heb nu dus (helaas) nog geen mogelijkheid de trailer te wegen. De auto komt vd week en de trekhaak ook *\o/* De Volvo mocht ook maar 1300 kg, en die had totaal geen moeite met de aanhanger. (Maar die had wel wat meer koppel) De kogeldruk is wel gemeten, die was met 150 kg erin 49 kilo. Ik denk dat het wel moet gaan lukken, zeker die binnendoor weggetjes van enkele minuten. Maar gezien jullie ervaring, was ik benieuwd of jullie de combinatie direct al af zouden schrijven of dat het prima mogelijk zou zijn naar jullie beleving. We gaan het sowieso eerst met een lege trailer aanvoelen natuurlijk.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:30

Lichte pony. Klinkt in mijn oren niet als een probleem mits de remmen van de trailer goed onderhouden zijn. Al geld dat voor elke combinatie.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:48

Ik loop ook tegen een (luxe) probleem aan.. 'nieuwe' auto nodig, wat kleiner budget (4000).

- Relatief zuinig in dagelijks gebruik, rijd er toch nog zo'n 30 000 per jaar mee (net op randje van wel of geen diesel, ben diesel gewend, vind de grens wel op zo'n 150 euro per maand liggen kwa wegenbelasting
- Minimaal 1800kg kunnen trekken met gemak eigenlijk wel
- Maximaal 150 euro per maand wegenbelasting
- Minimaal 1 op 10 benzine, 1 op 15 diesel

Ik heb zelf zowel een mondeo gehad als passat, de passat vond ik heerlijk (2.0 TDI) en de mondeo voelde voor mij weer erg grof aan in dagelijkse rijden niet comfortabel (misschien nieuwe model niet?)

Ik zie ook veel BMW, Audi en Volvo voorbij komen in mijn prijsklasse maar voor mij met enorm veel KM's.. Was is daar 'redelijk' in?

Ik zit nu toch naar een passat weer te kijken of een Kia Sorento benzine 2.4 of een Nissan X-Trail 2.2 diesel.

Welke modellen zijn ook echte aanraders om eens even te kijken of er iets leuks voorbij komt, autotrack inmiddels wel afgespeurd maar ik zit nog in twijfels wat nu goeie modellen zijn.. Ik heb denk ik ook niet al te beste ervaringen met benzine auto's in onderhoud..
Mijn mondeo 2.0 benzine trok 1800kg gemakkelijk, mijn mondeo 1.8 had al moeite met 1300 hoewel die 1500 mocht en mijn passat 2.0 trok 2100 makkelijk hoewel die maar 1800 mocht en mijn passat 1.9 trekt met moeite de 1300 mee omhoog..

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:54

Aatrox schreef:
Ik loop ook tegen een (luxe) probleem aan.. 'nieuwe' auto nodig, wat kleiner budget (4000).

- Relatief zuinig in dagelijks gebruik, rijd er toch nog zo'n 30 000 per jaar mee (net op randje van wel of geen diesel, ben diesel gewend, vind de grens wel op zo'n 150 euro per maand liggen kwa wegenbelasting
- Minimaal 1800kg kunnen trekken met gemak eigenlijk wel
- Maximaal 150 euro per maand wegenbelasting
- Minimaal 1 op 10 benzine, 1 op 15 diesel

Ik heb zelf zowel een mondeo gehad als passat, de passat vond ik heerlijk (2.0 TDI) en de mondeo voelde voor mij weer erg grof aan in dagelijkse rijden niet comfortabel (misschien nieuwe model niet?)

Ik zie ook veel BMW, Audi en Volvo voorbij komen in mijn prijsklasse maar voor mij met enorm veel KM's.. Was is daar 'redelijk' in?

Ik zit nu toch naar een passat weer te kijken of een Kia Sorento benzine 2.4 of een Nissan X-Trail 2.2 diesel.

Welke modellen zijn ook echte aanraders om eens even te kijken of er iets leuks voorbij komt, autotrack inmiddels wel afgespeurd maar ik zit nog in twijfels wat nu goeie modellen zijn.. Ik heb denk ik ook niet al te beste ervaringen met benzine auto's in onderhoud..
Mijn mondeo 2.0 benzine trok 1800kg gemakkelijk, mijn mondeo 1.8 had al moeite met 1300 hoewel die 1500 mocht en mijn passat 2.0 trok 2100 makkelijk hoewel die maar 1800 mocht en mijn passat 1.9 trekt met moeite de 1300 mee omhoog..

Sorry, dat kan niet echt.
Zuinig en 1800kg trekgewicht horen niet echt bij elkaar. 1:12 benzine kun je halen, als je goed zoekt maar daar houdt het op bij deze specs.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:09

Passat en mondeo diesel rijden gemiddeld 1 op 15, dat noem ik toch al redelijk zuinig zonder iets erachter.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:36

Melia schreef:
Klopt helemaal hoor wat je zegt ikke. Maar het budget houdt een keer op helaas.
Ook nog Mazda gekeken maar momenteel ook weinig te koop wat wij zoeken.


Wou hier even op inhaken (stille meelezer, vind het altijd leuk om een ieders combinatie te zien :D )!
Ik heb op het moment een Mazda 3 Sport 2.0 voor m'n trailer rijden, en ik ben daar wel echt heel blij mee!
Hij mag 1300 trekken en mijn trailer + paard is dat ook maximaal, maar ik voel hem eigenlijk niet eens hangen achter m'n auto :)
Ik kan hem wel aanraden, zeker als je toch een iets kleiner budget hebt is het echt een fijne trekauto en nog enigszins zuinig voor dagelijks gebruik (1 op 12/13 dacht ik)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:16

Maar dat is dan een mazda zonder skyactive motor? De mazda van mij met 2.0 skyactive motor rijdt 1 op 18 zonder trailer. Is benzine voor wie het afvraagt.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:28

Blussem schreef:
Maar dat is dan een mazda zonder skyactive motor? De mazda van mij met 2.0 skyactive motor rijdt 1 op 18 zonder trailer. Is benzine voor wie het afvraagt.


Daar heb ik nog nooit van gehoord dus vermoed niet dat 'ie dat heeft nee :')

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:14

Hoi allemaal,

Ik kwam een Renault Megane tegen 1.2 TCE niet de lange variant die mag 1300kg trekken. De trailer weegt 600kg en mijn paard rond de 600kg +/-

De auto heeft 115 pk, zijn er mensen die ervaring hebben met deze auto?
Of dat deze auto geschikt is voor het trekken van een trailer.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:25

Ik heb zelf 2 Renault Meganes gehad, beide stations, diesels die 1500kg mochten trekken. Kan wel, maar ik vond de auto met de trailer wel windgevoelig.
1300kg vind ik wel krap.

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:46

Engeltje schreef:
Ik zou graag jullie advies willen.
Ik was op zoek naar een Tiguan met een 2.0 motor (benzine) die 2250 kan trekken maar dat is me toch afgeraden omdat de auto niet zo zwaar is en volgens de autoverkoper zou ik dezelfde problemen krijgen met de koppeling/motor als met mijn huidige auto (Tiguan 1.4) omdat dit gewoon geen trekauto is.
Nu werd mij een Audi Q5 aangeraden, mag 2000 trekken en is zwaarder in ledig gewicht. Daar hangt ook wel een prijskaartje aan.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een auto/suv waarmee ik minimaal 2000 kilo mag trekken. Ik heb een groot paard (denk dat ze rond de 700kg weegt), mijn tweepaardstrailer heeft een ledig gewicht van 780 kg.
Ik wil het liefst een auto die wat jonger is, benzine, automaat, luxe heeft (stoelverwarming) en een redelijke kilometerstand.
Budget rond de 20k.
Hebben jullie tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer.


Ik zat ook te overwegen om een VW Tiguan 1.4 te halen voor het trekken van een 1,5 paards trailer maar als ik jou verhaal zo lees is dat niks?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:59

RF_Pictures schreef:
Engeltje schreef:
Ik zou graag jullie advies willen.
Ik was op zoek naar een Tiguan met een 2.0 motor (benzine) die 2250 kan trekken maar dat is me toch afgeraden omdat de auto niet zo zwaar is en volgens de autoverkoper zou ik dezelfde problemen krijgen met de koppeling/motor als met mijn huidige auto (Tiguan 1.4) omdat dit gewoon geen trekauto is.
Nu werd mij een Audi Q5 aangeraden, mag 2000 trekken en is zwaarder in ledig gewicht. Daar hangt ook wel een prijskaartje aan.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een auto/suv waarmee ik minimaal 2000 kilo mag trekken. Ik heb een groot paard (denk dat ze rond de 700kg weegt), mijn tweepaardstrailer heeft een ledig gewicht van 780 kg.
Ik wil het liefst een auto die wat jonger is, benzine, automaat, luxe heeft (stoelverwarming) en een redelijke kilometerstand.
Budget rond de 20k.
Hebben jullie tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer.


Ik zat ook te overwegen om een VW Tiguan 1.4 te halen voor het trekken van een 1,5 paards trailer maar als ik jou verhaal zo lees is dat niks?

Ben ook benieuwd of engeltje intussen geslaagd is en wat voor auto het is geworden. Ben naar hetzelfde op zoek namelijk.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:11

RF_Pictures schreef:
Hoi allemaal,

Ik kwam een Renault Megane tegen 1.2 TCE niet de lange variant die mag 1300kg trekken. De trailer weegt 600kg en mijn paard rond de 600kg +/-

De auto heeft 115 pk, zijn er mensen die ervaring hebben met deze auto?
Of dat deze auto geschikt is voor het trekken van een trailer.


Onze renault megane, 140 pk, mag 1650 kg trekken en lukt perfect voor 1 paard..

juul23

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-06-08
Woonplaats: amsterdam

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:20

Wat voor uitvoering van de Renault Megane is dat precies?

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:22

juul23 schreef:
Wat voor uitvoering van de Renault Megane is dat precies?


Ik gok de nieuwere hatchback.

Ik krijg de 160pk station en die mag 1700 trekken.

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:39

Ik zag ook dat de ford focus 1.6 met 150 pk 1500k mag trekken, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:06

Ben ik weer nadat we 5 jaar geleden met hulp van Ikke onze landrover hebben gekocht. Fantastische auto, nog steeds blij mee maar...
Hij startte een maand geleden ineens niet. Gelukkig stond ie thuis, wegenwacht gebeld, uitgelezen maar hij is niet helemaal uit te lezen (doet landrover liever zelf natuurlijk). Het enige dat de ww uit de computer kon halen was brandstoftoevoer. Dat is een ruim begrip...
Volgende dag deed ie het gewoon. De dag erna ook dus ben er weer gewoon mee gaan rijden. Twee weken geleden ook met paard erachter. Heen prima, terug brandde het motormanagement lampje als ik tegen de 90 km reed. Liet ik m iets afzakken ging het lampje uit.
Paar dagen later startte hij niet toen ik bij de sportclub van de kids stond. Motormanagementlampje brandde toen ook weer. Een aardige bewoner daar hoorde me klooien en bood aan m aan te duwen. Dat lukte!
Nu gebruik ik m zo min mogelijk, maar hij start wel steeds gewoon.
Iemand een idee waar ik m goed uit kan laten lezen of iemand hier die dat kan? Ik woon in Alphen aan den Rijn.
Tis een ouwetje inmiddels (2015, freelander td4) maar ik ben m nog lang niet zat!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:25

Een Freelander van 2015 is geen ouwetje hoor. ;)
Je kunt het eens proberen op het forum van de Land Roverclub: https://forum.lrch.nl/

Om alvast een schot voor de boeg te geven;
Brandstoffilter dicht of een onwillige -pomp, (maar dat heeft die WW ook vast bedacht? Een relais stuk en het filterhuis hing bij die van ons eens los omdat een beugeltje was losgeraakt en daardoor knikte er een leiding een beetje. Dus soms deed ie t wel, soms niet.
Vocht in de tank (dat bevroor) heeft die van ons ook soms laten haperen.
Snelste manier is misschien even langs een Land Rovergarage te rijden (hoeft geen officiële dealer te zijn hè. ;) )

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:27

Asciugamano schreef:
Een Freelander van 2015 is geen ouwetje hoor. ;)
Je kunt het eens proberen op het forum van de Land Roverclub: https://forum.lrch.nl/

Om alvast een schot voor de boeg te geven;
Brandstoffilter dicht of een onwillige -pomp, (maar dat heeft die WW ook vast bedacht? Een relais stuk en het filterhuis hing bij die van ons eens los omdat een beugeltje was losgeraakt en daardoor knikte er een leiding een beetje. Dus soms deed ie t wel, soms niet.
Vocht in de tank (dat bevroor) heeft die van ons ook soms laten haperen.
Snelste manier is misschien even langs een Land Rovergarage te rijden (hoeft geen officiële dealer te zijn hè. ;) )

Dat heb ik al even uitgeknepen maar zonder echt resultaat.
Overigens is ie, volgens mij, 10 jaar ouder want in 2015 was de FreeBee II er al.

Ik heb al nagedacht over een goed adres daar in de buurt, maar zo gauw geen tips.
Er staat ook een vraag uit bij kennissen.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:01

juul23 schreef:
Wat voor uitvoering van de Renault Megane is dat precies?


Zou ik eens aan papa moeten vragen, is idd nieuwe versie, jaartje oud!