Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymk
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-18

Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 18:32

Mijn vraag gaat niet over het transport zelf, maar over wanneer het paard in Nederland is (hopelijk is dit het juiste subforum want ik kon geen betere vinden).

Ik vroeg me af of er mensen zijn die tips hebben of zelf ervaring hebben met het houden van een paard dat uit Portugal/Zuid-Europa komt.

Ik denk dan met name aan de verandering in klimaat en voer. Kort gezegd: het kan hier natuurlijk veel kouder worden en het gras is veel rijker. Het paard komt in januari naar Nederland.

Hij komt op een wei te staan 24/7 buiten met een open schuilstal. Natuurlijk krijgt hij een warme en waterdichte deken op. Ik vroeg me af of dit voldoende is, of dat ik 'm deze eerste winter beter op een pensionstal kan zetten waar de paarden s'nachts naar binnen gaan.

Nog wat specifieker: ik vraag me af hoe een paard dat net uit Portugal komt, zich houdt bij vorst? Er van uitgaande dat hij dus een goede en warme deken op heeft.

Ik hoor graag jullie reacties!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:48

Een aantal keer meegemaakt, maar dan wel dat ze op een stal kwamen en niet direct op de wei.
Afhankelijk van de paarden(ging hier vaak om hengsten) waren ze met transport toch een aantal kg kwijtgeraakt(waarschijnlijk omdat ze zich tijdens transport te druk maakten)
Hier kwamen ze in een stal terecht met deken en voldoende voer.

Wat komt er bij voor maatje? En wat weet je van het paard? (Is het bijvoorbeeld wel gewend om te grazen, of om 24/7 buiten te zijn, en hoe is het met soortgenoten) Wanneer het antwoord op 1 of meerdere nee is, dan denk ik dat het niet eerlijk is om het 24/7 buiten te zetten, en mogelijk zelfs ronduit gevaarlijk zowel door het niet "kennen" van gras, als zich niet verstandig kunnen gedragen met soortgenoten en/of het buiten zijn.
Denk ook aan bedrading e.d.
Ga er vanuit dat hij na transport eerst moet bijkomen in gewicht, en moet wennen aan ander voer, ook de hoeven zijn veelal niet gewend aan onze natte ondergrond, ook dat is een dingetje.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:57

Ik zou echt niet direct vanuit Portugal 24/7 buiten doen met slechts een schuilstal.
Maar dat ben ik.

Zeker met het natte winterklimaat en de bodemsoort (kleigrond) dat Nederland heeft, zou ik hier erg mee oppassen. Voor veel paarden zijn dit geen leuke tijden, laat staan een paard direct uit Portugal die het niet gewend is.

Ymk
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 20:11

Hij komt bij een fries paard te staan. Er staan nog meer paarden in aangrenzende weilanden. Ik weet dat het paard in de zomer in de wei loopt. Nu in de winter staan ze in de paddock en s'nachts op stal. Ik weet ook dat het paard goed met andere paarden kan staan.
Onze wei is redelijk hoog gelegen en niet erg nat, ook niet in de winter. Bovendien staat de bak met ruwvoer op een verharde plaats, daar staan ze dus veel in de winter.

Ik woon overigens in het oosten van Nederland, op de zandgronden dus.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:42

Ik heb er 1 uur Griekenland.
In januari gearriveerd.
Paard ging als het kon overdag naar buiten en in de avond op stal.
Hij had het Koud!
Ondanks onbeperkt ruwvoer 3 lagen dekens.
Dit een aantal dagen aangekeken.
Toen besloten tot 3 keer per dag aan de hand stappen half uur per keer en een half uurtje werk onder het zadel en verder in een dik opgestrooide stal met onbeperkt hooi.
Wat was dat dier blij met een zonnetje.
Hij heeft genoten deze zomer.
Nu lijkt hij er beter tegen te kunnen.
Dus laat acclimatiseren
Veel plezier met je nieuwe maatje

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:57

Wat leuk dat je een portugees paard krijgt!
Mijn paard kwam in de zomer met 40+graden buitentemperatuur op transport vanuit Zuid-Spanje naar NL met shipping fever (wat wel goed is afgelopen, gelukkig). Hij kreeg de eerste winter 0-wintervacht. Was best afzien voor hem qua klimaatverschil, cultuurverschil, voedselverschil, mensenverschil, paardentaalverschil. Het scheelt nogal als je tussen de PRE's bent opgegroeid en je staat ineens tussen de KWPN-ers, Friezen, Haflingers die jouw paardenlichaamstaal van bij voorbeeld spelgedrag uitleggen als "oorlogsverklaring" en er dus bovenop springen om een potje te gaan matten, terwijl hij alleen maar aan het uitdagen was om te laten zien dat hij zo mooi bewegen kan. Iets met hoofd/halshouding die bij PRE's/Lusitano's in spel hoog gehouden wordt, terwijl andere rassen (zelfs Friezen) het als een aanval lezen.
Mijn paard heeft eerst rustig kunnen wennen aan stal en wei en alle andere cultuursverschillen, voordat hij in de kudde ging. Zoveel jaar later staat hij 24/7 buiten en wil nu geen stal meer in.
Maar er zijn meerdere wegen naar Rome (of Nederland ;-) ).
Ook in Portugal kan het sneeuwen en koud zijn, hangt er ook vanaf of je paard zuidelijke of noordelijke roots heeft, landinwaarts of juist aan de kust, dat geeft al een behoorlijk winters verschil. En of hij een wintervacht mocht/kon aanmaken? Is hij bekend met andere rassen paarden?
Kijk vooral naar wat jouw paard je laat zien. Ze geven zoveel aan, dat je daar best wel op kunt vertrouwen, en probeer te begrijpen dat hij af en toe de boel niet kan snappen.
Veel ruwvoer om warm te stoken als het echt koud is naar zijn idee.
Veel plezier met je nieuwe paard!

Ymk
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 00:34

Dank voor jullie reacties! Heel interessant om jullie ervaringen + tips te lezen.
Het paard staat meer in het binnenland van Portugal, en ik zag dat de temperatuur daar de afgelopen dagen ook al bij het vriespunt is geweest s'nachts. Dus een beetje kou is ie wel gewend.
Het is een Lusitano Cruzado, en voor zover ik weet staat hij voornamelijk met andere Cruzados.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 06:51

Hou vooral ook goed rekening met het verschil in ruwvoer. Nederlands gras is echt heel erg anders dan dat in zuid Europa.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:10

Kou is het probleem vaak niet. Het vochtige weer en de nattigheid wel. Ik zou het paard nu niet gelijk buiten zetten. Beter is misschien om hem een paar maandjes later te laten komen. Als dat kan natuurlijk. De mijne heeft nooit echt aan het weer kunnen wennen. Bij een druppel water komt hij de loopstal niet uit.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:49

Niet te vergelijken maar ik heb vorig jaar een paard gekocht welke uit Ierland komt. Klimaat is vergelijkbaar met hier.

Je moet denk ik ook rekening houden met de reis. Die hakt er denk ik flink in. De mijne had echt geleden aan het vervoer. De weerstand is dan ook vaak lager en zijn ze dus vatbaarder voor dingen.

Met beleid en zorg kan je paard vast 24/7 in de wei bij de ander. Echter ik denk dat je wel een risico neemt omdat behalve wennen je paard ook moet "herstellen" van de reis. Mijn voorkeur zou toch zijn om hem in ieder geval snachts op stal te hebben.

Echter die mogelijkheid moet je wel hebben natuurlijk.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard verhuizen van Portugal naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:07

Hier 2 portugezen die oorspronkelijk uit portugal komen. Mijn volwassen paard is een koukleum die houdt niet van het koude natte weer. 24/7 buiten ging niet heel goed ivm dat hij hele dikke rode mokbenen krijgt. Ook is hij erg gevoelig op de maag. Kan niet zo goed tegen brok (als brok krijgt hij gastro en een halfje cool mix muslie van Havens) Onze 2,5 jarige is met 8 maandjes naar nederland gekomen en die doet het prima. Heeft in de opfok 24/7 buiten gestaan met inloop stal. Kwam in januari naar nederland en had al wintervachtje vanuit daar. Wel is hij erg ziek geworden omdat hij op de vrachtwagen is afgespeend en de reis is best wel zwaar.
De moeder van het veulen doet het goed, staat 24/7 buiten en heeft geen last van weer/mokbenen. Wel meteen een dekentje op en zij was ook erg afgevallen door de reis.

Ymk
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 18:03

lizy29 schreef:
Hou vooral ook goed rekening met het verschil in ruwvoer. Nederlands gras is echt heel erg anders dan dat in zuid Europa.


Ja ok, maar hoe kun je hier dan rekening mee houden? Behalve dat je in de gaten houd hoe het paard reageert op het ruwvoer? Ik bedoel, ruwvoer is wel het grootste deel van het voer in de winter. Dus ik kan 'm niet 'een beetje' ruwvoer geven om te wennen.

Ik neem het zekere voor het onzekere en ga zorgen dat hij s'nachts naar binnen kan.
Bedankt voor jullie reacties!

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:13

Hier ook een emigrant uit Portugal, toen eind september laten komen. Qua rit was hij afgevallen maar erg alert en prima kwam hij van de wagen af.

Qua verandering, het meeste wennen was vooral de omgang met mensen.

In deze periode zou ik hem niet 24/7 buiten laten staan, maar eerst op stal met deken. Het is daar eenwarmer, dus klimaat zal wel even een klap zijn. Maar de wintervacht maken ze wel snel aan. Qua ruwvoer zou ik droog en schraal hooi voeren, geen kuil. Ook nog even oppassen met hoeveelheid bix in de eerste weken.

Houdt vooral in gedachten dat de paarden een stuk schraler qua voer staan, dus dat moet langzaam opgebouwd worden.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:38

Ymk schreef:
lizy29 schreef:
Hou vooral ook goed rekening met het verschil in ruwvoer. Nederlands gras is echt heel erg anders dan dat in zuid Europa.


Ja ok, maar hoe kun je hier dan rekening mee houden? Behalve dat je in de gaten houd hoe het paard reageert op het ruwvoer? Ik bedoel, ruwvoer is wel het grootste deel van het voer in de winter. Dus ik kan 'm niet 'een beetje' ruwvoer geven om te wennen.

Ik neem het zekere voor het onzekere en ga zorgen dat hij s'nachts naar binnen kan.
Bedankt voor jullie reacties!

Het gras en dus hooi is in zuidelijk Europa is over het algemeen grover en een stuk minder rijk qua voedingsstoffen. Ik zou dus beginnen met grof, langstengelig niet al te rijk hooi. Kuil/voordroog sowieso vermijden.