Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 22:11

Hi! Wie o wie kan mij helpen?

Ik koop deze week een paard gefokt op Zangersheide. Nu is het zo dat het paard een Belgisch/Vlaams paspoort heeft met een chipnummer dat geregistreerd staat in België. In Nederland kan ik haar op geen enkele manier vinden. Wel hebben de huidige eigenaren gewoon haar papieren/paspoort en een koopovereenkomst.

Is het paard dan wel geregistreerd in NL of hier 'illegaal'?
Kan ik dit oplossen of moet ik het paard niet kopen?
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat het paard op mijn naam komt te staan los van het koopcontract?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:26

Je moet het chipnummer laten registreren bij een paspoortuitgevende instantie. Denk aan knhs of nrps. Volgens mij binnen 30 dagen na import. Ik zou dit door de verkopende partij laten regelen.

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 23:35

Tessebes schreef:
Je moet het chipnummer laten registreren bij een paspoortuitgevende instantie. Denk aan knhs of nrps. Volgens mij binnen 30 dagen na import. Ik zou dit door de verkopende partij laten regelen.


Thanks. Goed idee. Ze is echter al wel
sinds maart in NL bij de mensen van wie ik haar
koop.
Gaat dit problemen opleveren? Er zijn wel koopcontracten enzo.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:40

Heeft het paard geen blauw Zangersheide paspoort?

Als dat wel zo is, dan is dat paspoort EU sowieso legaal.
Het hoeft dan geen “Nederlands” paspoort.

Ik heb namelijk ook een Z gefokte merrie met Zangersheide paspoort+papier. Als ik haar opzoek op haar levensnummer/chipnummer, dan kom ik gewoon uit bij desbetreffende merrie.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:44

Je schrijft: de huidige eigenaren hebben papiern/paspoort. Dat zijn twee verschillende dingen. Een paspoort laat je op naam zetten, en kun je doen door het gewoon op testuren naar de uitgever, in dit geval Zangersheide (ervan uitgaande dat ze ook echt een Z paspoort heeft). Elk paard hoort een paspoort bij zich te hebben als ermee gereisd wordt. Papieren komen ook van het stamboek, maar zijn vaak niet meer dan iets waarop staat wie de fokker is en wat de afstamming van het paard is.

Geen zorgen over illegaal in NL zijn met een paard uit Belgie, dan zouden er veel meer paarden illegaal zijn. Beestje is al hier, je mag ervan uitgaan dat alles goed is!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 23:47

xPenny schreef:
Heeft het paard geen blauw Zangersheide paspoort?

Als dat wel zo is, dan is dat paspoort EU sowieso legaal.
Het hoeft dan geen “Nederlands” paspoort.

Ik heb namelijk ook een Z gefokte merrie met Zangersheide paspoort+papier. Als ik haar opzoek op haar levensnummer/chipnummer, dan kom ik gewoon uit bij desbetreffende merrie.


Ze heeft wel een blauw Zangersheide paspoort. Geen andere papieren. Alleen haar chipnummer vind ik niet terug in NL databases. Alleen in Vlaamse. Dus weet wel zeker dat zij het is, maar lijkt ze niet in NL geregistreerd.

Jij jouw merrie wel?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:53

Maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Ze is geregistreerd, heeft een paspoort + chip, das alles wat nodig is. Het paspoort kun je op naam laten zetten bij Zangersheide.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 00:02

kleinvosje schreef:
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Ze is geregistreerd, heeft een paspoort + chip, das alles wat nodig is. Het paspoort kun je op naam laten zetten bij Zangersheide.


Oké top. Allemaal nieuw voor mij. Ik dacht dat ze wel bij RVO geregistreerd moest staan omdat ze in NL woont en dat is niet het geval... maar hoeft dus niet!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:04

zou de knhs bellen
de mijne komt uit luxemburg had 2 paspoorten de nederlandse laten vernietigen en de luxemburgse gehouden


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:18

Je moet sowieso het chipnummer hier laten registreren, een nieuw paspoort is waarschijnlijk niet nodig.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:36

Nog even een aanvulling: een paspoort is geen eigendomsbewijs, het is een identificatiemiddel voor het paard. Een koopovereenkomst is wel een eigendomsbewijs.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:09

Tessebes schreef:
Je moet sowieso het chipnummer hier laten registreren, een nieuw paspoort is waarschijnlijk niet nodig.

Klopt hoeft ook niet
Ik heb ze opgestuurd naar de Knhs en die hebben er 1 van gemaakt andere vernietiging

Ik zou dus ff de Knhs bellen die kunnen je vast helpen

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:18

Tessebes schreef:
Je moet sowieso het chipnummer hier laten registreren, een nieuw paspoort is waarschijnlijk niet nodig.


Dat moest ik geloof ik ook ja. Kwam wel uit Duitsland trouwens.

Is vrij nieuwe regelgeving, pas geldig vanaf 2017 of 2018.
Het heeft verder ook niks met het paspoort te doen, daar doen ze dan helemaal niks mee. Het is echt puur registratie dat het paard in Nederland is en blijft. Komt geen aantekening in het paspoort ofzo. Je krijgt ook niet ineens een Nederlands paspoort.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 07:35

Thanks allemaal! Ik ga vandaag even bellen! Maar maak me geen zorgen meer!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:27

Sinds 2016 moeten paarden idd in de Nederlandse database worden geregistreerd als ze hiernaartoe verhuizen vanuit het buitenland.
Is een kwestie van een Paspoort uitgevende instantie bellen (bv knhs) en vragen wat ervoor geregeld moet worden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:54

Het chipnummer van buitenlandse paarden die in Nederland blijven moet wel degelijk in Nederland geregistreerd worden bij RVO. Je kan het paspoort opsturen naar de KNHS of het NRPS en die regelen dit dan. Als het paspoort nog niet op jouw naam staat kan dit gelijk gebeuren.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:56

xMalibu schreef:
Het chipnummer van buitenlandse paarden die in Nederland blijven moet wel degelijk in Nederland geregistreerd worden bij RVO. Je kan het paspoort opsturen naar de KNHS of het NRPS en die regelen dit dan. Als het paspoort nog niet op jouw naam staat kan dit gelijk gebeuren.


Ik meen mij te herinneren dat ik hem niet heb opgestuurd, maar ingescand. Aangezien je in overtreding bent als houder van het paard als je geen paspoort kan tonen.
Aangezien ze niets aan je paspoort hoeven aan te passen, maakt het toch niet uit.

Meen me te herinneren trouwens dat het registreren geld kostte maar weet niet meer hoeveel (zal wel minder dan drie tientjes geweest zijn maar geen idee meer way precies.)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:10

Het kost rond de 40 euro. Je moet het paspoort wel echt opsturen, of even langsgaan als je in de buurt woont. Je kan een tijdelijke verklaring krijgen dat je paspoort bij een stamboek is zodat je niet in overtreding bent bij controle.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:22

xMalibu schreef:
Het kost rond de 40 euro. Je moet het paspoort wel echt opsturen, of even langsgaan als je in de buurt woont. Je kan een tijdelijke verklaring krijgen dat je paspoort bij een stamboek is zodat je niet in overtreding bent bij controle.


Hoefde ik toen niet. Was bij KNHS.

Edit: sorry, ik heb het opgestuurd naar KNHS en die hebben het aan de nrps doorgegeven. Maar heb m'n paspoort al die tijd gewoon bij me gehouden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Paard gekocht met Belgisch/Vlaams paspoort en UELN/CHIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 10:34

Ik heb met KNHS contact gehad en moet nu het volgende doen:

- akkoordverklaring chipverwerking invullen
- dierenarts een identificatie- en registratieformulier laten invullen en ondertekenen (chip uitlezen)
- eigenaarsgegevens wijzigen via KNHS

Moet het paspoort aangetekend opsturen en dan heb je het binnen 12 weken weer terug. OKE DAN. Wel een gedoe en inderdaad... dan heb je geen paspoort. Ik ga nog even bellen om te vragen of inscannen ook mag.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:15

Ik zou nog even naar de nrps bellen, daar hoeft de dierenarts niet bij te komen, volgens mij.

Eigenaarsgegevens registreren is niet verplicht (lees: geldklopperij).

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:37

Tessebes schreef:
Ik zou nog even naar de nrps bellen, daar hoeft de dierenarts niet bij te komen, volgens mij.

Eigenaarsgegevens registreren is niet verplicht (lees: geldklopperij).


Dat denk ik ook.. Ik heb er iig geen dierenarts bij hoeven halen. En ook niet op naam gezet, dat heeft in Nederland eigenlijk geen meerwaarde.

Succes met bellen nog!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 12:43

Tessebes schreef:
Ik zou nog even naar de nrps bellen, daar hoeft de dierenarts niet bij te komen, volgens mij.

Eigenaarsgegevens registreren is niet verplicht (lees: geldklopperij).


Superbedankt allemaal. Ik heb de NRPS gebeld en voor hen is een klinische keuring met het chipnummer erop voldoende. Hoef dus niet nogmaals een dierenarts erbij te laten komen. Heel fijn dat ik zo snel antwoorden kreeg hier!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:39

Lara88 schreef:
Ik heb met KNHS contact gehad en moet nu het volgende doen:

- akkoordverklaring chipverwerking invullen
- dierenarts een identificatie- en registratieformulier laten invullen en ondertekenen (chip uitlezen)
- eigenaarsgegevens wijzigen via KNHS

Moet het paspoort aangetekend opsturen en dan heb je het binnen 12 weken weer terug. OKE DAN. Wel een gedoe en inderdaad... dan heb je geen paspoort. Ik ga nog even bellen om te vragen of inscannen ook mag.

Was bij mij zo rond
Duurt echt niet zo lang
Succes

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:06

xMalibu schreef:
Het chipnummer van buitenlandse paarden die in Nederland blijven moet wel degelijk in Nederland geregistreerd worden bij RVO. Je kan het paspoort opsturen naar de KNHS of het NRPS en die regelen dit dan. Als het paspoort nog niet op jouw naam staat kan dit gelijk gebeuren.


En hoe gaat dat dan met paarden die in Nederland zijn geboren, waarvan de eigenaar in Nederland woont, maar de paarden zijn ingeschreven in een Duits stamboek en ze dus ook beschikken over een Duits paspoort en chip?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 22 bezoekers