[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:52

xsensibel schreef:
Ik kom eventjes binnenvallen. Ik ben opzoek naar een auto voor mijzelf waarmee ik de trailer kan trekken. Want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb eigenlijk niet zoveel eisen;
Moet 1500kg kunnen trekken. Ik heb een 1,5 paards trailer met een max laadvermogen van 1500kg.
Een niet té grote auto. Ik dacht zelf aan een Rav4 3 deurs.
Het liefste een automaat maar is niet heel belangrijk.

Budget is ongeveer €6500.

Ik heb op het moment een vw golf 2.0. Deze mag een trailer trekken maar ik vind het gewoonweg niet veilig genoeg ivm dat paard niet altijd even braaf is. Ik heb het liefste een wat zwaardere auto.

Ik ben vooral heel benieuwd naar suggesties!

En dan kijk je naar een RAV? _O- _O- _O-

Nee, flauw, maar als je de Golf te mager vindt, gaat die RAV het je ook niet brengen. Die heeft minder te melden dan de Golf.
Als je echt meer te melden wil hebben, zul je richting Passat moet gaan; die klasse.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:55

Dan kijk je best naar eigen gewicht van de auto toch?
Laat je niet vangen door formaat dan.
De Suzuki sx4 van moeders scheelt qua formaat echt niet veel met de Mercedes glc van vaders maar ik zal je drie keer laten raden welke klinkt als een koekblik als je de deur toegooit en welke niet.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:06

Optiwolk schreef:
Dan kijk je best naar eigen gewicht van de auto toch?
Laat je niet vangen door formaat dan.
De Suzuki sx4 van moeders scheelt qua formaat echt niet veel met de Mercedes glc van vaders maar ik zal je drie keer laten raden welke klinkt als een koekblik als je de deur toegooit en welke niet.

Ik zou me eerder druk maken om de kwaliteit van het onderstel.
DAAR zit ook het verschil tussen de Golf en de RAV.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:56

Als ik nu weg ga staat er een Lexus RX450H voor de trailer. Degelijke zware auto waarmee ik me heel veilig voel als we op pad gaan. Ik zie hier wel eens combinaties van het terrein af gaan dat ik denk oei.

Uiteraard kan ik zo’n grote stoere zware nieuwe trekauto niet betalen. Vandaar dat ik informatie vraag. Ik heb me er verder wel wat in verdiept maar ik vind het zo lastig.

Die wat nieuwere ravs lijken mij namelijk wel degelijke auto’s maar niets is dus minder waar?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:58

ikke schreef:
xsensibel schreef:
Ik kom eventjes binnenvallen. Ik ben opzoek naar een auto voor mijzelf waarmee ik de trailer kan trekken. Want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb eigenlijk niet zoveel eisen;
Moet 1500kg kunnen trekken. Ik heb een 1,5 paards trailer met een max laadvermogen van 1500kg.
Een niet té grote auto. Ik dacht zelf aan een Rav4 3 deurs.
Het liefste een automaat maar is niet heel belangrijk.

Budget is ongeveer €6500.

Ik heb op het moment een vw golf 2.0. Deze mag een trailer trekken maar ik vind het gewoonweg niet veilig genoeg ivm dat paard niet altijd even braaf is. Ik heb het liefste een wat zwaardere auto.

Ik ben vooral heel benieuwd naar suggesties!

En dan kijk je naar een RAV? _O- _O- _O-

Nee, flauw, maar als je de Golf te mager vindt, gaat die RAV het je ook niet brengen. Die heeft minder te melden dan de Golf.
Als je echt meer te melden wil hebben, zul je richting Passat moet gaan; die klasse.


Mijn golfje is wel al 20 jaar oud. Vind het dus ook niet helemaal verantwoord om daarmee op stap te gaan.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:34

Varekaj schreef:
Amaroks an sich zie ik ongeveer even vaak rijden als Rangers, maar als het op trailer-sleurders aankomt zie ik de ranger echt veel vaker.
Kan ook te maken hebben met het type personen wat de auto's koopt natuurlijk. Kan me prima voorstellen dat diegene die de Ranger hebben hem puur gebruiken als sleurbak, om door de modder te raken indien nodig op de weiland/parkings en er verder weinig km's in maken.
En dat diegene met de amarok hem inderdaad minder als baggerbak aankopen maar dan juist wel weer voor het rijcomfort.



Daar kan ik je niet echt in tegen spreken.
De VW heeft ook geen low-range versnellingen, maar wel een mechanisch sperdifferentieel dus die gaat zich er ook echt wel uit trekken. Heeft koppel genoeg en een hele kleine 1e versnelling, dus als je hem daar in vastzet geraak je daar ook echt wel ver mee.

In elk geval, voor je koopt gewoon testen. En laat je niet afschrikken door de belachelijke catalogusprijs van de VW.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:40

Die hoge catalogusprijs is overigens wel van invloed als je de auto (deels) zakelijk gaat rijden. Want dan heeft ie invloed op je bijtelling.
Maar ik denk niet dat dit op het situatie van de vraagsteller van toepassing is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:23

Het type weg wat je het vaakst gaat rijden telt ook wel mee in keuze van je auto. Wil je hem naast trekauto ook vaak op de autostrade sturen, dan tikt een grote bak wel aan natuurlijk tov iemand die voornamelijk gewestwegen onveilig maakt tegen 50 en 70km/u.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:16

xsensibel schreef:
Mijn golfje is wel al 20 jaar oud. Vind het dus ook niet helemaal verantwoord om daarmee op stap te gaan.

Wat is daar onverantwoord aan??
De Range Rover was al 25 voordat ie bij mij kwam en daar heb ik ook vrolijk paarden mee rondgezeuld.
Je moet wel netjes je onderhoud blijven plegen en daar niet op bezuinigen.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:24

Ik ga hier ook even meelezen. Ook op zoek naar een zuinige wagen (gezien ik veel trailerloze kilometers dien te rijden voor het werk), die een anderhalf OF tweepaards trailer kan trekken met 1 paard op. Dus concreet rond de 1500-1600kg. Mijn budget ligt rond de 10.000 euro, iets meer kan, veel meer kan niet.
Voor mij hoeven snufjes niet, ik wil liever een degelijke auto die lang kan bollen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:31

Welkom. Je hebt rijbewijs BE?
Een 'gewone' middenklasser is vaak een prima trekauto.

ikke schreef:
In de praktijk voldoet een flinke middenklasser meestal prima. Denk aan VW Passat, Ford Mondeo, dat slag auto's, waarbij je altijd even per individueel model moet kijken of het past, aangezien de specs in de jaren nog weleens willen veranderen. Doe je onderzoek op feitenbasis, ga NIET af op wat de verkoper zegt. Net als bij paarden liegen autoverkopers alles aan elkaar, tenzij de auto je verteld dat het wel klopt.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:45

Jep, ik heb een BE-rijbewijs. Heb gisteren al de laatste 10tal pagina's van dit topic gelezen, ga zo nog eens doorscrollen voor tips. De laatste pagina's ging het eerder over een zwaarder type wagen. Ik ben inderdaad echt op zoek naar een middenklasser: type break/wagon of iets SUV-achtig (maar dan met de kanttekening dat deze vaak nog net iets meer drinken dan hun break-vriendjes.

Ik ben al gaan horen bij garages van Hyundai, waar ze me de i30 diesel voorstelden (om niet naar de Tucson te gaan), bij Mazda, waar de 3, de 6 en de CX5 een optie zijn (3 enkel met een zwaardere motor). Mijn vader had ook ergens een renault scenic gezien aan een schappelijke prijs in combi met de kilometers en het vermogen. Hij lijkt me een goeie koop, maar qua uiterlijk is het te veel 'kindercamionet'. En dan ben ik tot nu toe ook al bij Kia gaan horen, waar zowel de cee'd als de sportage een optie zijn. Was verder nog benieuwd naar Toyota, eventueel is de avensis wel een type die zo wat in dezelfde lijn als de andere wagens zou kunnen vallen. Er zijn nog zoveel merken waar ik bij zou kunnen gaan horen. Zijn er alvast hier mensen die meelezen die goede ervaringen hebben met bepaalde types en merken van middenklassers? Auto dient voor occasioneel paardengebruik en vooral veel kilometers voor mijn werk, 4x4 is dus onnodig zwaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:59

Skoda superb of de octavia break. Enorm veel ruimte, heel aangenaam verbruik en mogen tot 2000 aan de haak. Ideale auto voor zowel grote als kleine chauffeur :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:26

Voor verbruik wil je laag (ivm luchtweerstand) en 'normale' banden (ivm rolweerstand). Dus qua verbruik geen SUV, hoog met vaak relatief brede banden.

Dat zet een CX5 op achterstand. Een 3 vind ik persoonlijk te klein om goed een trailer achter te hangen. Staat de 6 met leuke motor erin met stip op 1

jacqii

Berichten: 333
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:37

Hallo!

Ik ga na veel lezen toch jullie hulp vragen. Ik ben in bezit van BE rijbewijs &
opzoek naar een 2e hands middenklasse auto met de volgende eisen: (het zijn er veel maar ik weet dat het kan :+ ) Ik gebruik voor lange afstanden auto van mijn vader maar voor kleine ritjes van 5 minuten naar bv het bos of de club wil ik zelf op pad kunnen.

- Budget is €6.000
- moet minimaal 1400 kunnen en maximaal 1600 trekken (Hoe zwaarder de auto hoe duurder vandaar een max)
- Auto met niet te hoge maandlasten (max €160 wegenbelasting per kwartaal)
- Minimaal uit 2006 (dus geen oldtimers)
- Minder dan 100.000 km op de teller
- Liefst 5 deurs
- Handgeschakeld

Auto's waar ik nu naar kijk: Ford Focus 2.0, Hyundai Matrix, Peugeot 308..

Zijn er nog aanvullingen? Voorkeuren voor bepaald merk? Ik hoor het graag :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:07

Vanwege je limiet aan de wegenbelasting zit je te kijken naar een auto van maximaal 1350 kg leeggewicht. Daarmee is "maximaal 1600 kg trekken" overbodig want je wens niet te zwaar te gaan zit al in de wegenbelasting.

Persoonlijk zou ik van die 100K iets van 150K maken, de tijd dat auto's bij 100.000 km versleten waren ligt al lang achter ons.

Ik zou zeggen een auto als een Mazda 6, b.v. deze: https://link.marktplaats.nl/m1346252209
Dit exemplaar moet nog een trekhaak onder maar gezien vraagprijs is dat de moeite waard. En valt nèt in de 1151-1250 kg categorie

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:55

Welke bestelwagens buiten de Iveco Daily kunnen 3500 kg trekken en kunnen in aanmerking komen om vierpaardstrailer te trekken aub?
Is dubbele wielen een noodzaak om zware remorque te trekken?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:02

Cambiar schreef:
Welke bestelwagens buiten de Iveco Daily kunnen 3500 kg trekken en kunnen in aanmerking komen om vierpaardstrailer te trekken aub?
Is dubbele wielen een noodzaak om zware remorque te trekken?

Mercedes Sprinter in de grotere/zwaardere uitvoeringen.
Dubbellucht is niet noodzakelijk maar zal het in de praktijk vaak wel zijn.

Let er wel op dat wanneer je het volledige gewicht aan de haak hangt, je soms niet meer het volledige laadvermogen van de auto hebt. Met name Mercedes heeft hier een handje van.
Die combi van gewichten heet ook wel "treingewicht"

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:59

ikke schreef:
Cambiar schreef:
Welke bestelwagens buiten de Iveco Daily kunnen 3500 kg trekken en kunnen in aanmerking komen om vierpaardstrailer te trekken aub?
Is dubbele wielen een noodzaak om zware remorque te trekken?

Mercedes Sprinter in de grotere/zwaardere uitvoeringen.
Dubbellucht is niet noodzakelijk maar zal het in de praktijk vaak wel zijn.

Let er wel op dat wanneer je het volledige gewicht aan de haak hangt, je soms niet meer het volledige laadvermogen van de auto hebt. Met name Mercedes heeft hier een handje van.
Die combi van gewichten heet ook wel "treingewicht"

Thx!
Dan laad ik minder in de laadruimte van de auto...
Dus de sprinter is de enige buiten de Iveco Daily die 3500kg mag trekken? Geen ford of VW?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:24

Ik geloof dat de Ford range en vw amarok (Of mss zelfs de touareg) ook flink zwaar mogen trekken maar pin me niet vast op het exacte gewicht.

Maar dan zit je wel in het 4x4 segment.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:26

Dankzij jullie tips al uitgebreid aan het zoeken geweest en met wat meer kennis van zaken kunnen zoeken. Nog niets echt gevonden dat hét is, maar volgende week gaan we wel kijken bij een Kia Sportage uit 2009 met belachelijk weinig kilometers op de teller en 1600 kg om aan de haak te hangen. We zullen zien, de leeftijd moet wel een beetje gereflecteerd worden op de prijs natuurlijk. :D

Zodadelijk ook nog naar de Nissan garage voor modellen en informatie. Wie weet wat we tegenkomen.
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:45

Ik zou met een touareg geen 4-paardstrailer willen trekken...

Amarok mag 3500 aan de haak denk ik. Maar zit je daar met zo'n trailer in beladen toestand niet overheen?
4x 600kg paard is al 2400. Zijn dat formaat trailers dan niet zwaarder dan 1100kg? Puur uit interesse :P

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:56

Mij viel het laadvermogen van 3 en 4 paards trailers erg tegen, dat was niet veel meer dan een 2 paards trailer. Niet omdat ze het niet kunnen hebben maar het eigen gewicht is al ongeveer 1200 kilo, afhankelijk van het model uiteraard.
Zo is de diagonale 4 paards van ifor zelfs 1350 kilo.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:02

Heel af en toe zie ik zo eentje rijden en vind dat machtig om te zien. Vandaar de interesse.
Laadvermogen valt dan inderdaad wel flink tegen ja.
Zeker omdat die ook standaard zadelkamer hebben dacht ik? Kan er alsnog niks van spul in. Of een paard minder.

Heb op jumping mechelen de nieuwe ifors gezien trouwens. Net spacewagentjes, volledig uit alu met best bijzondere ramen... vond ze heel donker binnenin. En godsamme duur!
Laadvermogen etc niet naar gekeken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:22

Waren wel véél knapper dan de oude!

De Touareg met V6 Diesel mag dacht ik idd ook 3500kg trekken.