vastzetten of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 10:16

Een vraagje waar ik zo 123 het antwoord niet op vond. Wel op de vraag over trailers, maar dit gaat om een vrachtwagentje.

Ik heb een vrachtwagentje waar mijn paard diagonaal in reist. Hij staat tussen een vast schot en een draaibaar schot in. (Beiden dicht en vrij hoog) Vrachtwagen is verder helemaal dicht. Er zitten alleen geen vastbindringen in nog maar ik vraag me af...is dat eigenlijk nodig, dat vastbinden. Hij kan nergens heen.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:18

Kleintjes zet ik nooit vast, die zet ik 'vast' met strobalen. Maar als ik het goed begrijp is dit een pony/paard? Die zou ik wel altijd vastzetten voor de veiligheid!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 10:26

maar waarom? hij kan nergens heen, staat met borst en billen tegen de zijwanden en zijn flanken zitten tussen twee hoge dichte schotten in...

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:31

Ik zet paarden altijd vast. Dit in verband met de veiligheid (mochten ze omhoog komen of om willen draaien etc.).

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:33

Hij kan wel omhoog en daardoor onderuit gaan of achterover kiepen. Dan ben je véél verder van huis.

Lijkt me geen moeite om een paard voor zijn veiligheid vast te zetten.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:33

Omdat het dieren blijven en die kunnen gekke dingen verzinnen, waarvan je op het eerste gezicht denkt : Hoe is dat nou weer mogelijk?

Ze kunnen zich zelfs op een heel klein oppervlak goed in de problemen werken :).

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:35

Paarden (flexibele) kunnen in een tweepaards trailer omdraaien, daar zijn voldoende verhalen over, dus dat kan ook in zo'n vrachtwagentje.
Ik persoonlijk zou hem wel vastzetten, zodat ie in ieder geval niet kan draaien ook al zou die dat willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:02

Rena100 schreef:
Paarden (flexibele) kunnen in een tweepaards trailer omdraaien, daar zijn voldoende verhalen over, dus dat kan ook in zo'n vrachtwagentje.
Ik persoonlijk zou hem wel vastzetten, zodat ie in ieder geval niet kan draaien ook al zou die dat willen.

Dan is mijn paard héél flexibel :j , keert zich om in een 1.5 paardstrailer terwijl ze zelf niet bepaald klein is (1.68 mtr), dus gewoon vastzetten.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:10

Hier halen meerdere grote transportbedrijven jonge paarden op, met degelijke vrachtwagens,
dus wel de schotten tot vrijwel het dak. Paarden die nog niet veel hebben vastgestaan, willen ze vrijwel altijd los op transport hebben. Ik wil je ze altijd gewoon vastzetten, maar hun prefereren los.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:28

Als je het schot weg haalt om uit te laden is het wel erg handig dat je paard niet gelijk los staat.

Daarnaast wil je niet weten hoe vaak het gebeurd dat ze toch omhoog komen of juist proberen ergens onderdoor te kruipen. Je houdt het soms niet voor mogelijk wat ze lukt.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:49

Ik zet mijn paard meestal wel vast, gwn voor de veiligheid! Ook al kan het anders misschien niet direct kwaad, maar ik doe het voor mijn gevoel toch :P