Deze twee samen laden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:55

Hoi!

Ik heb een 3 jarige die nu zo’n 6/7 keer in de trailer heeft gestaan. Hij twijfelt meestal even met het erop gaan, maar met rustig helpen en geduld, staat hij er binnen een kwartiertje op. Steeds heeft hij alleen in de trailer gestaan.
Daarnaast heb ik een jaarling die 2 keer in de trailer heeft gestaan als veulen. De eerste keer met moeder en de tweede keer alleen en met een beetje sedatie. We konden haar er zo op duwen. Maar nog veulen natuurlijk.

Nu wil ik deze twee gaan verplaatsen.
Zouden ze samen in een trailer kunnen of is afzonderlijk van elkaar beter? Ze kennen elkaar niet echt. Ze staan op dezelfde stal maar wel in een ander gedeelte. Ik wil uiteraard niet dat ze een slechte ervaring aan trailer laden en rijden overhouden.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:46

Niet zo moeilijk doen. Gewoon inladen en rijden.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:04

Utixo schreef:
Niet zo moeilijk doen. Gewoon inladen en rijden.


Exact dit, van de zomer een 3 jarige merrie en een veulen verkocht, beide nog nooit eerder op trailer gestaan, schot er tussen weg gehaald, op de trailer gezet (ze renden er bijna in, kon er niet tegen lopen :+ ) en weggereden. Mn 11 jarige merrie die bijna wekelijks meegaat is onrustiger dan dat deze 2 samen waren :Y)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:40

Geen drama van maken, zoals al gezegd is. Op de trailer zetten zonder poespas en rijden met die hap.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:49

Samen de trailer opzetten, en meteen wegrijden.
Dus nog niet even gezellig met een stalgenootje blijven praten.
En geen sedatie geven.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:59

Waarom heb je het veulen eigenlijk de 2e keer sedatie gegeven? Veulens weten nog niets. Zolang wij ze vertellen dat het normaal is, is het normaal.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:05

Exact. Er op zetten en gaan met die banaan.
Als wij jonge paarden van de opfok halen gaan ze ook gewoon samen. Terwijl ze beiden niet vaak op een trailer hebben gestaan.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:12

Ik heb pas geleden een veulentje voor mijn vriendin vervoerd. Veulentje zou door de boer afgespeend worden, dit was tegen de afspraak in niet gedaan. Ik heb een hele lieve oude merrie meegenomen om het veulentje op te halen. De rit is super verlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:52

Utixo schreef:
Waarom heb je het veulen eigenlijk de 2e keer sedatie gegeven? Veulens weten nog niets. Zolang wij ze vertellen dat het normaal is, is het normaal.


Had de fokker al gedaan, ik niet zelf.
(Dit was overigens ook meteen het moment van afspenen.)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:14

Eigenlijk is dit een beetje een 'ken je paard'-verhaal. Met mijn merrie zou ik het namelijk wel durven. In het ergste geval (als ze bang zou worden of panikeren) is haar reactie 'freezen'. Maakt het geen leuke ervaring voor haar, maar er is tenminste geen schade aan paard en trailer. Daarenboven is zij een leiderstype, zij bepaalt. Dus als haar reisgenootje bang zou worden, zou ze nooit zonder reden dat gedrag over nemen.
Haar zus is echter totaal het tegenovergestelde. Zij uit haar angst met beweging (schrapen, stampen, vluchten) en zij is meer een volgerstype. Wanneer haar reisgenootje dus bang zou worden, zou zij meteen dat gevoel overnemen en er waarschijnlijk nog een extra schepje bovenop doen. Dat paard zou ik dus niet zomaar zonder gedegen training op de trailer durven proppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 05:20

Binnenkort is het zo ver en moet ik ze beiden gaan vervoeren.
Heb wat ervaren personen geregeld. Enige dat ik mezelf even afvraag: welke zet ik er als eerste op?

Iemand nog tips verder?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 05:48

Joman schreef:
Binnenkort is het zo ver en moet ik ze beiden gaan vervoeren.
Heb wat ervaren personen geregeld. Enige dat ik mezelf even afvraag: welke zet ik er als eerste op?

Iemand nog tips verder?


Laat de paarden voor vertrek aan elkaar wennen, zet ze vooraf gaand aan de reis een aantal dagen al samen los. Dat scheelt echt een hoop op de trailer.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:28

Dat ligt een beetje aan de karakters. Mijn shetten zou ik zo naast een vreemd paard zetten. Zorgen dat ze beide niet te los staan dan komt dat wel goed. Mijn welshmerrie is erg dominant. Die zouij niet naast een vreemd paard zetten uit angst dat ze stennis gaat schoppen op de trailer. Die kon tijdens het rijden al gaan gillen en bokken als een ander paardin haar ogen te dicht langs reed.

Verder idd niet te moeilijk denken. Dat voelen ze aan waardoor ze juist nerveus kunnen worden.

Heb je de mogelijkheid om ze eerst een tijdje bij elkaar te zetten? Als ze elkaar kennen hebben ze wellicht meer steun aan elkaar.

Ik zou beginnen met de gene die het makkelijkst te laden is en die het rustigst op de trailer blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:37

Opladen en direct rijden. Zo weinig mogelijk stoppen onderweg.

Beginnen met het paard wat het makkelijkst te laden is.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:48

Ik zou juist beginnen met t paard wat t lastigst te laden is.
Nog alle ruimte om de trailer in te gaan (niet langs n ander paard).
Het brave paard hoort niet de onrust van de ander.
Maar andersom komt ook vast goed. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:19

EliseXJoelle schreef:
Joman schreef:
Binnenkort is het zo ver en moet ik ze beiden gaan vervoeren.
Heb wat ervaren personen geregeld. Enige dat ik mezelf even afvraag: welke zet ik er als eerste op?

Iemand nog tips verder?


Laat de paarden voor vertrek aan elkaar wennen, zet ze vooraf gaand aan de reis een aantal dagen al samen los. Dat scheelt echt een hoop op de trailer.


Dat gaat niet helaas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:24

capopjekop schreef:
Dat ligt een beetje aan de karakters. Mijn shetten zou ik zo naast een vreemd paard zetten. Zorgen dat ze beide niet te los staan dan komt dat wel goed. Mijn welshmerrie is erg dominant. Die zouij niet naast een vreemd paard zetten uit angst dat ze stennis gaat schoppen op de trailer. Die kon tijdens het rijden al gaan gillen en bokken als een ander paardin haar ogen te dicht langs reed.

Verder idd niet te moeilijk denken. Dat voelen ze aan waardoor ze juist nerveus kunnen worden.

Heb je de mogelijkheid om ze eerst een tijdje bij elkaar te zetten? Als ze elkaar kennen hebben ze wellicht meer steun aan elkaar.

Ik zou beginnen met de gene die het makkelijkst te laden is en die het rustigst op de trailer blijft staan.


Kan ze niet samen zetten helaas.
Het zijn beide nogal karaktertjes. Voordeel is dat ze weinig ervaring hebben op de trailer, dus dat ze hoop ik voornamelijk daarmee bezig zullen zijn en niet met elkaar.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:28

Van te voren laten wennen is niet direct nodig. Gewoon kort genoeg vastzetten.

Ik zou ook beginnen met de makkelijkste. Die blijft namelijk waarschijnlijk het braafst wachten. Dan de tweede erin, klep dicht en gaan.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:04

Huh...had je ze nog niet verplaatst (topic is van 2018 :+ )?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:41

Kendra schreef:
Huh...had je ze nog niet verplaatst (topic is van 2018 :+ )?


Nee :+
Inhoudelijke reactie zou wat meer toevoegen denk ik :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:49

Ik heb het eind februari moeten doen.
Mijn 5 jarige kende trailer al dus die als eerste erop zonder problemen.
De jaarling was bij aankoop enorm aant tegen vechten toen hij de camion op moest. (inclusief steigeren en achteruit rennen).
Die was juist heel rustig eind februari als hij tijd kreeg aan een los lijntje om de trailer en laadklep te bekijken (dus niet gaan trekken of sleuren aan halstertouw). Stapje voor stapje ging die rustig de trailer in.
En camion heeft meer ruimte dan trailer toch ging die trailer goed in ondanks de kleinere ruimte. Scheelt misschien ook dat limo er al in stond en mijn paarden elkaar al kenden.

Belangrijkste wat ik hieruit geleerd heb is: Geduld

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:53

Vaak creëert het een band tussen paarden, samen op de wagen staan.
Daarbij moeten ze hun aandacht goed bij het staan houden en hebben ze dus geen tijd om onderling echt te matten.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:18

Ik zet altijd het zwaarste paard achter de bestuurder en het moeilijkste paard er eerst in. Dan kun je het schot nog opzij zetten om te laden. De braafste gaat er vaak wel gewoon in met schot op zn plek.
Bij de moeilijkste gewoon even voorin in de trailer blijven staan met wat lekkers ter afleiding terwijl de andere wordt geladen.
Niet vastzetten totdat de stang en klep dicht zijn.
Ook weer eerst losmaken voordat de stang/klep weer opengaat.

Anoniem

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:37

Dank voor de tips!! Idd nog even aankijken welke er als eerste ingaat :) Heb er vertrouwen in dat het gaat lukken!

Anoniem

Re: Deze twee samen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:43

Het is helemaal goed gegaan! Stonden gezellig samen op de trailer, helemaal geen gedoe gehad. Stonden erg rustig!!