Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:14

Bij elke keer dat wieldoppen los gedraaid worden moet je natrekken bij elk voertuig. Ik meen na ca. 50 km.


Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 06:57

Wat moet je geschrokken zijn! Ik wist het ook niet en volgens mij doet mijn man het ook nooit (terwijl die regelmatig zelf banden wisselt). Ook heeft het bedrijf dat de banden wisselt van de lease auto mij nooit gezegd dat ik terug moest komen voor natrekken...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 07:11

Wat ben ik blij met dit topic!
Bedankt dat je het wil delen en dat niemand gewond is geraakt! Knap dat je hem recht hebt kunnen houden!
Ik wist het ook niet en ga er nu rekening mee houden.

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 07:17

Wat enorm schrikken zeg! Lijkt me doodeng maar super opgelost. Heeft je wagen nu niet al teveel schade?

Ik dacht bouten na trekken na 500km. Dan moet ik ze maar snel even laten controleren :=

Laerkens Beauty

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 07:51

Vreselijk, gelukkig is het goed afgelopen maar de schrik zal er nog wel een tijdje inzitten.
Ik heb het ooit zelf ook voorgehad. Jeep was naar de garage geweest voor iets met de remmen, dag erna rij ik ermee rond en hoor een kloppend geluid dat weg is wanneer ik een bocht neem.
Ik bel naar de garage en ze zeggen dat ik maar moet langskomen (garage was een half uur rijden).
Mijn vader rijdt mee en we zijn nog geen tien minuten onderweg of het linkervoorwiel vliegt ineens naast mij omhoog en botst verder op de rijbaan om tenslotte in de kant te vliegen.
Een motorrijder die van de andere kant kwam, kon gelukkig al een eindje op voorhand stoppen. Niks geraakt en niemand gekwetst.
Het stoppen ging nog vlot vond ik toen net als het in de kant sturen maar...mijn vader was vroeger rijschoolinstructeur en die had blijkbaar mee aan het stuur getrokken haha.
De garage beweerde dat de fout niet aan hen lag.

En ik, ik verstijf toch nog altijd als ik een raar geluid hoor in de auto ook al is het ondertussen al meer dan 17 jaar geleden.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 09:23

Saaams schreef:
Wat enorm schrikken zeg! Lijkt me doodeng maar super opgelost. Heeft je wagen nu niet al teveel schade?

Ik dacht bouten na trekken na 500km. Dan moet ik ze maar snel even laten controleren :=


Ik moet de wagen vandaag ophalen. Er zitten 2 nieuwe banden, 2 nieuwe velgen, andere moeren (tja die waren dus allemaal weg) en een nieuwe kast voor de bediening van de automatische klep op.

Als ik hem heb opgehaald rijd ik naar een andere garage op na te laten kijken of alles echt oke is. Dat heb ik ook vermeld bij garage 1. Mijn vertrouwen heeft toch wel een deukje nu.

Mijn wederhelft heeft met de garage afgesproken de kosten te delen. Daar was ik het niet mee eens. Ik had heel graag een excuus gehad en een reparatie op zijn kosten. Het is nu eenmaal niet te bewijzen dat hij echt de laatste is die aan mijn wielen heeft gezeten.

Theoretisch gezien zou zomaar iemand mijn afgesloten terrein zijn opgegaan, dat wiel losgedraaid hebben en dus dit als gevolg. Laat dit nu net in het Noorden van het land in het nieuws zijn geweest.

De schade zou nu ongeveer op 800 euro liggen.

Ja natuurlijk ben ik blij dat we er heelhuids vanaf kwamen. De schade aan de andere auto moet mijn verzekering dus ook betalen.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:44

Ten eerste; compleet waardeloos dat de wielen eraf gelopen zijn. Wat een geluk dat het nog goed afgelopen is.

Ten tweede; als je wielen er na 500 km compleet aflopen, heb ik wel mijn bedenkingen.

Ten slotte; nooit zelf wielen natrekken zonder momentsleutel. Zeker niet "even een voetje erop", dat is écht veel te vast en je draait de hele boel kapot. Vervolgens breekt je wielbout af, als het tegen zit tijdens het rijden, en moet je de bouten uit laten boren. Trek je portemonnee maar! Zelfde geldt voor zelf winter/zomerbanden wisselen.


speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:14

Ik heb datzelfde meegemaakt, wielen niet goed bevestigd door euromaster bij bandenwissel, hadden niet alle roest weggehaald en daardoor kwam er dus speling op de wielbouten.
Op de A50 met een paard erin, enige schade was van een achetropkomende auto die over de band heen is gereden en met klapbanden kwam te staan daardoor.
Anwb heeft De wagen MET paard en al de oprijwagen op gereden en mij de snelweg af geholpen, we hadden natuurlijk geen buiten meer van dat wiel maar nog wel een Reservewiel, hij stelde toen voor om dan maar van elk wiel een bout af te halen en die te gebruiken voor dat wiel, heb hem ff voorzichtig gevraagd of ie wel helemaal wijs was, na dit gebeurden. Toen heeft ie ons maar weer op de oprijwagen gezet en zo naar stal gebracht. Doodeng, zo groot wiebelend ding met paard erin op die vrachtwagen, dat was best hoog zo.

Heb alles vergoed gekregen van Euromaster, en ze hebbenvoor andere (nw) velgen gezorgd, deze waren niet meer te vinden en moesten speciaal gemaakt worden, daar hebben ze het grootste gedeelte ook nog van betaald.

En paard? Een toen 25 jarige quarter/paint, die heeft er weinig van meegekregen, heeft nog nooit zo rustig op de wagen gestaan.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Anoniem

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:15

Gelukkig is het goed afgelopen, en wat grappig dat de pony gewoon rustig aan het eten is.

Hier stortte de vloer van de trailer een keer in rijdens het rijden, ook echt een nachtmerrie :x

Boerske
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:56

Na het wisselen van de zomerbanden/winterbanden zegt mijn bandenboer altijd dat ik de bouten moet nadraaien binnen 50km rij afstand...... Schijnbaar kunnen ze nog wel eens vaker loskomen.

Gelukiig ben je er goed vanaf gekomen .....

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:06

Ik zit dit met grote ogen dit te lezen. Wat fijn dat alles goed is afgelopen TS!

Ik verbaas mij wel over het nadraaien van de bouten. Zowel mijn auto als die van mijn vriend hebben zomer/winterbanden. Nog nooit is er ook maar iets nagedraaid. En dat terwijl mijn vriend vanwege het aantal km's meerdere beurten per jaar heeft.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:33

Ik denk dat de meeste garagehouders/bandenboeren er vanuit gaan dat je dit zelf even doet.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:47

Dat kan en mag Oscar maar dan zou een reminder wel prettig zijn. Of desnoods een briefje wanneer je nieuwe banden koopt. Ik heb al best wat banden versleten eerst bij bandenboeren en nu bij de Ford garage zelf maar nog nooit ben ik erop gewezen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:53

Oh daar weet ik ook helemaal niets van! Heb in december andere banden eronder laten zetten. ook nog nooit van gehoord, ook niet bij nieuwe banden bij APK. Ben er nog nooit op gewezen in die 11 jaar dat ik een auto heb. Toch maar even laten aandraaien dan!

Wat moet jij geschrokken zijn TS. Hoe staat het met de schade afhandeling, is dit verzekeringswerk?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:05

Dat is ook zo, Selka. Vaak wordt er wel zo'n label in de auto gehangen, maar zo te lezen gebeurt dat soms ook niet. Dan wordt er blijkbaar vanuit gegaan dat iedereen het wel weet, maar als je ziet hoeveel mensen hier verbaasd gereageerd hebben, dan is het echt geen overbodige luxe om dat onder de aandacht te brengen. Het kan een hele hoop ellende voorkomen.......

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:51

Goed dat je dit deelt. Wat had het verschrikkelijk kunnen aflopen. Je hebt een engeltje op je schouder en wat heerlijk dat je pony zo bomproof is! Ook knap dat je de vrachtwagen netjes zonder verdere schade tot stilstand hebt gekregen. Complimenten!

Ik wist het wel, mijn ouders zijn zo eens een wiel van de caravan verloren, maar het is goed om er nog eens aan herinnerd te worden.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:13

Wat fijn dat je het nog kunt navertellen, ts.

En wat slecht dat zoveel mensen slecjt geinformeerd zijn.
Inclusief ik zelf.

Dus na 50 km aandraaien.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:14

Hebben het ook eens gehad dat de bouten van een wiel braken omdat ie ook niet op moment was gezet.
Dat waren ze vergeten na te checken maar ondertussen staat wel je dierbaarste bezit achter die auto in de trailer.
Ik was echt woest. Het was maar goed dat ik zelf geen rijbewijs had nog.
Mijn moeder is altijd nog naar die garage gegaan, ondanks dat ze al meerdere "mistapjes" hadden gemaakt.
(ik zou ze niet meer vertrouwen en zeker als het niet het eerste ding van nalatigheid is omdat je sukkeltje nummer 304 bent)

Inmiddels nu ik niet meer thuis woon heb ik voor het wisselen van banden een moment sleutel, op de juiste nm zetten en de sleutel geeft aan wanner die goed is.

Sws mag dit niet gebeuren dit is in mijn ogen gewoon zeer slordig.
Je zou jezelf of een ander er maar mee dood rijden.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:37

Brainfail schreef:
Hebben het ook eens gehad dat de bouten van een wiel braken omdat ie ook niet op moment was gezet.
Dat waren ze vergeten na te checken


Meestal breken ze juist af door te strak aandraaien, dan ontstaan haarscheuren in de bout en op een gegeven moment breekt ie dan inderdaad af.

Zonder momentsleutel nooit wielmoeren aandraaien dus. Dat ze er bij de garage vanuit gaan, dat je het zelf doet, is echt onzin. Wat wel gebeurt, is dat de garage een stukje rijdt met de auto en vervolgens weer natrekken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:41

Wat je soms ziet is dat ze beginnen met meteen 1 eentje heel erg vast te zetten, soms zelfs al meteen met de luchtsleutel. Dat is vragen om problemen.
Je moet eerst alles erop zetten en dan om en om aan gaan draaien. Ik doe dat zelf altijd kruislings. Steeds in dat patroon verder aan blijven draaien tot ze goed vast zitten. Maar niet eentje compleet vast jassen en dan de rest er achteraan, want dan zit de hele boel scheef.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:51

Het probleem was dat ie een aantal had vast gezet en dus meerdere bouten waren los gestrild en die laatste die wel goed vast zaten waren daardoor gebroken. (dat is wat ik er achteraf van begreep maar de garage erkende wel zelf de fout te hebben gemaakt met niet goed vastzetten)

Wat Oscar zegt doe ik ook altijd en voor ik daadwerkelijk besluit klaar te zijn controleer ik ze nog 1 keer extra.
Laatst bijgewerkt door Brainfail op 15-01-19 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:51

Mijn trailer gaat jaarlijks voor onderhoud, ze schrijven er altijd heel groot met wit krijt op: NATREKKEN !!!!
Dus ik onthou wel dat ik de moeren aandraai na 50 km :D
Elke keer als je de trailer ziet staan zie je die woorden....

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:08

indd bij onze vrachtwagen, auto en trailer ligt er altijd een kaartje in, let u er even op dat u de banden natrekt.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:55

Moeten ze ook worden nagetrokken als de garage dat al gedaan heeft met momentsleutel?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:23

cissy schreef:
Moeten ze ook worden nagetrokken als de garage dat al gedaan heeft met momentsleutel?


Door het rijden zet het wiel nog iets, waardoor moeren losser kunnen gaan zitten. Dus ja, altijd na laten trekken of zelf doen als je een momentsleutel hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers