[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:57

Hier ook even een vraag, over de Jeep Wrangler (lang model). Mijn partner had een 2.2 (denk ik) gezien met 4WD Low en dan een 3.2 met uitsluitend 4WD. De ene diesel, de andere benzine.
Ik neig naar diesel ivm afstanden (ik doe er nu ook 25000/jaar, waarvan meermaals/week met trailer er achter) en vooral gewone wegen.
Hij wil echter de benzine omdat dat goedkoper is in wegenbelasting.

Ik heb écht wel 4WD nodig. Was eerder deze week heel erg blij met die optie van mijn mitsu toen ik met een lege ifor lekker door de modder mocht ploeteren op mijn weiland. Zonder 4WD had ik de trailer niet op zijn plek gekregen. Het was geen diepe blub maar wel gewoon spekglad.

Is er iemand die per toeval kan uitpluizen wat de trekvermogens zijn van deze wagens en welke het beste past? Ik neig sowieso naar zo zwaar mogelijke motor en diesel, helaas denkt mijn partner er anders over. We zouden de wagen samen aankopen en bijgevolg zal het dus geen lichte vracht worden omdat hij de achterbank niet wil inleveren -O-
Maw, money does matter.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:30

Ik weet dat de vroegere wranglers echt instabiel waten voor zen trailer en je niet sneller dan 50/u konden ivm slingeren.
Geen idee ivm nieuwere model.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:48

Hadden ze vroeger niet enkel die korte modellen? De lange lijken me overeen te komen met mijn mitsu ongeveer.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:13

Zeker! 3 deurs en 5 deurs! ;)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:14

WilliamsO2 schreef:
Jow,

Even een vraagje, mensen met een CX5 (benzine)? Moet haast wel denk ik? :+

Zo ja, hebben jullie dan de 2WD of de 4WD? Voldoet de 2WD ook aan de meeste terreinen waar jullie komen bijvoorbeeld of beter verder kijken voor de 4WD?

Ligt eraan waar je veel komt? In Nederland heb ik de 4WD nog nooit nodig gehad. Ook niet met trailer. In drassige weilanden. Zelfs met een T4 bussie voor de trailer niet. Kwestie van een goede linkervoet :P (ok ok, en mazzel). Want in Nederland valt het gemiddeld echt wel mee.

4WD maakt meer lawaai. Slijt meer. Rijdt naar mijn mening minder comfortabel. Maar als je het nodig hebt, bijvoorbeeld in situaties zoals waar Varekaj het over heeft, of in klei, of in Australië, dan is het wel heel fijn om wel te hebben. In Australië ben ik zelf een aantal keer heel blij geweest met de permanente 4WD.
Het ligt er dus een beetje aan waar je gaat rijden, wat je eigen handigheid is en wat je wil. Ik heb er nu voor gekozen niet meer voor een 4WD te gaan. Simpelweg omdat daarmee onderhoud/kosten lager zijn.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:30

assie schreef:
Ligt eraan waar je veel komt? In Nederland heb ik de 4WD nog nooit nodig gehad. Ook niet met trailer. In drassige weilanden. Zelfs met een T4 bussie voor de trailer niet. Kwestie van een goede linkervoet :P (ok ok, en mazzel). Want in Nederland valt het gemiddeld echt wel mee.

4WD maakt meer lawaai. Slijt meer. Rijdt naar mijn mening minder comfortabel. Maar als je het nodig hebt, bijvoorbeeld in situaties zoals waar Varekaj het over heeft, of in klei, of in Australië, dan is het wel heel fijn om wel te hebben. In Australië ben ik zelf een aantal keer heel blij geweest met de permanente 4WD.
Het ligt er dus een beetje aan waar je gaat rijden, wat je eigen handigheid is en wat je wil. Ik heb er nu voor gekozen niet meer voor een 4WD te gaan. Simpelweg omdat daarmee onderhoud/kosten lager zijn.

Nou, een moderne Helix-4x4 is niet lawaaiger dan een 2-WD en om heel eerlijk te zijn, ook mijn oude Discovery had geen lawaai in de aandrijflijn. Kwestie van je spullen correct onderhouden.

Het is wel zo dat een 4x4 iets meer brandstof verbruikt en iets meer onderhoud kost want meer bewegende delen, maar de eerste de beste sneeuwbui leert je meteen waarom je een 4x4 hebt.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:48

Je bedoelt een Hilux?
Mijn ervaring daarmee was in Australië, jaar of 10 terug, met wisselend onderhouden Hilux'en en landcruisers. Dat comfort/lawaai was niet echt representabel voor wat er in Nederland rijdt, gok ik zomaar. Want ja, je hebt gelijk, goed onderhoud maakt verschil. En een auto die alleen nog maar een 2e versnelling heeft, rijdt hoe dan ook niet heel fijn :') .

Los daarvan... Als ik kijk naar mijn eigenste Rexton en bijvoorbeeld de Vitara, Defender en Discovery waarin ik vaker heb gereden: dan kwam er beduidend meer lawaai uit de auto op het moment dat ie in 4WD stand stond dan in 2WD. Ik heb de 4WD in Nederland nooit nodig gehad, maar je hebt zo'n auto, dan wil je het toch testen, ik iig wel :P
In Schotland dus wel heerlijk in 4WD met de Defender door de blub gereden. Dan ben je heel blij dat ie er op zit. Maar het lawaai en gerammel... oef! Droeg wel bij aan de safari-experience :+

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:34

assie schreef:
Je bedoelt een Hilux?
Mijn ervaring daarmee was in Australië, jaar of 10 terug, met wisselend onderhouden Hilux'en en landcruisers. Dat comfort/lawaai was niet echt representabel voor wat er in Nederland rijdt, gok ik zomaar. Want ja, je hebt gelijk, goed onderhoud maakt verschil. En een auto die alleen nog maar een 2e versnelling heeft, rijdt hoe dan ook niet heel fijn :') .

Los daarvan... Als ik kijk naar mijn eigenste Rexton en bijvoorbeeld de Vitara, Defender en Discovery waarin ik vaker heb gereden: dan kwam er beduidend meer lawaai uit de auto op het moment dat ie in 4WD stand stond dan in 2WD. Ik heb de 4WD in Nederland nooit nodig gehad, maar je hebt zo'n auto, dan wil je het toch testen, ik iig wel :P
In Schotland dus wel heerlijk in 4WD met de Defender door de blub gereden. Dan ben je heel blij dat ie er op zit. Maar het lawaai en gerammel... oef! Droeg wel bij aan de safari-experience :+

Nee, een Helix koppeling, oftewel de moderne (siliconen) versie van een differentieel.

Ja, een 4x4 maakt meer lawaai. Op het moment dat je dat vast stelt, WEET je dat er een hoop onderhoud aan zit te komen. Dat is waar je naar luistert.
De enige lawaaiige 4x4 die ik heb is Boemel, die gierende lagers heeft op de secundaire as. Maar is een LT-85 bak dus relatief simpel te verhelpen.

Het punt is dat op de meeste 4x4's iets potenter rubber ligt en DAT maakt meer rolgeluid. De 235/85 - 15 BF Goodrigde AT banden (lichte terreinband) onder de Disco zijn lawaaiiger dan de 205 - 16 Michelin synchro (M+S oftewel een winterband) onder Tex.

Een Defender is slecht geïsoleerd en maakt dus meer lawaai, vooral rijwind.
In het terrein zul je de bak best eens een klap horen geven als je weer eens een inschattingsfout maakt maar op een gewone weg mag je de aandrijflijn niet horen, punt, uit! Doe je dat wel, dan ben je rijkelijk te laat met de vet- en oliespuit.

Wat er in Schotland verder nog los gezeten heeft, geen idee maar zullen we beginnen met de deurscharnieren (geen onbekend fenomeen, daarom ook zo goedkoop) deurvanger en sluiting hebben ook vaker wel dan geen speling. Versleten koppelingen (universal joint) in de aandrijflijn (4x) en speling op de bak- en as-lagers is ook schering en inslag, om dan te eindigen bij de koppelingen in de stuurinrichting. 6x een klein beetje speling maakt een heleboel vrije slag op je stuur.
Laat ik voor het gemak de reactiearmen nog maar buiten beschouwing......

Kortom, voor de vraagsteller; Williams: ga voor een goede 4x4 maar laat ze staan als ze lawaai maken :D
(tenzij de prijs laag genoeg is)

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:04

Ik heb de grandvitara gekocht. Maar jemig. Ik moet wel even wennen aan zo een auto te rijden. Haha

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:17

4x4 gebruik ik momenteel alleen op de trekker anders kom ik de wei niet uit als ik de paarden hooi gegeven heb :+

Maar ik ben blij dat ik het ook op de auto heb zitten, je staat op een boerderij toch sneller in de modder dan je denkt :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:38

De blubber is hier hooguit 5cm diep, dus niks bijzonders. Het kruipt echter wel gelijk in elke opening van je banden en blijft dan plakken als superlijm.
Ik moet op dat stuk weiland ook opletten als ik uit de auto stap of überhaupt rondloop. 1 seconde aandacht weg en je ligt met je snuit vol in de modder. Ik loop nog liever op een ijslaag.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:18

palousa_boy schreef:
4x4 gebruik ik momenteel alleen op de trekker anders kom ik de wei niet uit als ik de paarden hooi gegeven heb :+

Maar ik ben blij dat ik het ook op de auto heb zitten, je staat op een boerderij toch sneller in de modder dan je denkt :+

Als ik de vrachtwagen op z'n plek zet moet ik een stukje door los zand (10mtr of zo) waar ik dan achteruit in steek om de wagen vervolgens vooruit op z'n plekje te zetten. Al regelmatig gehad dat ik het sper erop moest zetten om de tractie te behouden, ondanks dat er ook tractiecontrole op zit!
Asbelasting schat ik op 5 ton.

Maar als het hoost van de regen en iedereen vol in de ankers gaat omdat ze anders hun auto niet kunnen beheersen, merk ik dat de Volvo gewoon strak bestuurbaar blijft. Het is me al eens overkomen dat ik aan 100 per uur zo'n bui in dook en waar er naast mij vol in de ankers geklommen werd, bleef de Volvo strak bestuurbaar en gaf geen krimp. Natuurlijk hoor en voel je de tractiecontrole ingrijpen maar in plaats van vol in de ankers te moeten (met alle risico's van dien) kon ik gewoon het gas eraf nemen en de wagen beheerst tot verantwoorde snelheden brengen. De 4x4 zorgt er op dat moment namelijk ook voor dat de tractie (en dus bestuurbaarheid) altijd wel ergens behouden en dus controleerbaar blijft.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:02

Ik kan mijn differentieel in 4 standen zetten en ik hoor daar geen verschil in hoor.
Verbruik valt in Low echt wel goed mee, tenzij ik echt een zware aanhangwagen mee heb en probeer aan 90/u de heuvels tussen Brussel en Luxemburg te doen. Dat wordt m meestal niet ...

Wat vooral heel goed merkbaar is, is de rechtervoet van de chauffeur en idd bande. Hoe dikker en zwaarder het profiel van de banden, hoe groter de weerstand, hoe meer kracht de auto moet gebruiken voor eenzelfde versnelling en dus het verbruik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:24

Ik gebruik de low enkel bij lage snelheden...

Kijk er alvast naar uit, als iedereen weer in paniek is om een vlokje sneeuw, om dan zelf lekker rustig met 4wd rond te cruisen :Y)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:09

De low gebruik ik idd alleen bij lage snelheden. De 4H wel op de snelweg. Misschien dat het met een perfect onderhouden auto meevalt. Maar hoeveel auto's, zeker tweedehands zijn dat?
Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring praten en dat is dus dat 4wd tov 2wd 1. meer slijt/meer onderhoud nodig. 2. meer lawaai maakt. 3. in Nederland amper nodig is.
Dat zijn allemaal geen redenen om het niet te doen, maar met name 1&3 telden voor mij wel mee in de afweging

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:05

Amper nodig... Op de gewone wegen, als je naar nette locaties kan gaan om te rijden met nette parking: nee. Ik rij lrv en rij dus enkel in de winter op nette locaties. Voorjaar tot najaar is op weilanden, maïsvelden, aardappelvelden etc met parking op soortgelijk terrein. Paar fikse buien en je bent blij dat je die 4wd hebt.

Daarnaast staan mijn paarden van voorjaar tot najaar 24/7 buiten en niet elke weide ligt aan de straat. Hooi haal ik op bij de boer, die schuur ligt helemaal onderaan een weiland van 4ha. Again, ik ben dan blij met een goede trekauto die goed grip heeft en makkelijk zat boven raakt ipv een gewone auto die in de slip schiet bij een natte spriet gras.

Dus nee, die dikke 4wd trekauto is absoluut niet voor iedereen nodig. Dat iemand daarop kan en wil besparen vind ik helemaal prima.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:38

Maar dat zeg ik toch ook? Jij woont in België toch ;) ?
Bovendien vermoed ik dat de meeste mensen niet dagelijks met hun hooi in de trailer door een weiland hoeft te rijden.
Maar goed. Iedereen is iets anders gewend.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 02:47

Haha nee dat niet, maar behalve dat kan ik me best wel voorstellen dat je als ruiter toch vaker dan normaal zo'n functie op de auto best kan gebruiken.
Zoals bijvoorbeeld op wedstrijd als we weer eens op 1 of ander weiland of veld moeten parkeren. Vanaf april tot september is dat hier bijna wekelijks aan de orde. Dan is een 4wd wel fijn om achter de hand te hebben.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:55

Ligt er maar net aan waar je hem voor wilt gebruiken.
Ik woon in Nederland maar wil niet meer zonder 4x4. Kom nog wel eens in het onverharde, op m'n wei en ik parkeer met de volle trailer erachter overal waar ik wil en kan dan ook weer weg komen. ;) (Nét ff te vaak vast gezeten met een 4x2)
Dus als je een auto zoekt; vraag jezelf af wat je ermee wilt!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:02


ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:11


Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:19

Geen idee :D
Maar ik vind het knap om die vast te rijden als ik zie hoe onze stalhouder daar zo een koeien berghelling mee ophobbelde.

Maar ja, ik heb mijn X5 ook wel eens vastgereden in een bergweiland met sneeuw omdat ik een mietje ben die het gas niet genoeg intrapte (ok ik was ook hoogzwanger toen). :')

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:35

Sizzle schreef:
Geen idee :D
Maar ik vind het knap om die vast te rijden als ik zie hoe onze stalhouder daar zo een koeien berghelling mee ophobbelde.

Maar ja, ik heb mijn X5 ook wel eens vastgereden in een bergweiland met sneeuw omdat ik een mietje ben die het gas niet genoeg intrapte (ok ik was ook hoogzwanger toen). :')

Het viel mij vorige week op dat het strand erg zacht was (we waren enkele dagen naar zee) dus als je dan niet genoeg gang hebt, dan loop je vast. Zacht zand is eigenlijk harde modder en als je dan geen grip in de ondergrond hebt, en dat is niet raar op het strand, dan loop je op een gegeven moment vast op gebrek aan tractie. Top-end elektronica had ze misschien nog iets verder gebracht, maar waarschijnlijk hadden ze gewoon een peut gas moeten geven. Gevalletje: zo lomp als noodzakelijk.

scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:21

Even 2 vragen aangezien ik toch echt een andere auto nodig hebt cq wil.
Nu serieus opzoek.
Het moet een Diesel worden...Wat voor koppel heb je nodig om fatsoenlijk zo`n zeg 1500 kilo mee trekken.
En als het mogelijk is af en toe 2000 kilo.

Ik zie ook wel hybride Diesels staan die mogen nog 1800 kilo trekken.
Iemand ervaring met zo`n auto voor de trailer.?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:55

ikke schreef:
Sizzle schreef:
Geen idee :D
Maar ik vind het knap om die vast te rijden als ik zie hoe onze stalhouder daar zo een koeien berghelling mee ophobbelde.

Maar ja, ik heb mijn X5 ook wel eens vastgereden in een bergweiland met sneeuw omdat ik een mietje ben die het gas niet genoeg intrapte (ok ik was ook hoogzwanger toen). :')

Het viel mij vorige week op dat het strand erg zacht was (we waren enkele dagen naar zee) dus als je dan niet genoeg gang hebt, dan loop je vast. Zacht zand is eigenlijk harde modder en als je dan geen grip in de ondergrond hebt, en dat is niet raar op het strand, dan loop je op een gegeven moment vast op gebrek aan tractie. Top-end elektronica had ze misschien nog iets verder gebracht, maar waarschijnlijk hadden ze gewoon een peut gas moeten geven. Gevalletje: zo lomp als noodzakelijk.

Dan waren ze Beatrix voorbij gestoven waarschijnlijk.