Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
WilliamsO2 schreef:Jow,
Even een vraagje, mensen met een CX5 (benzine)? Moet haast wel denk ik?
Zo ja, hebben jullie dan de 2WD of de 4WD? Voldoet de 2WD ook aan de meeste terreinen waar jullie komen bijvoorbeeld of beter verder kijken voor de 4WD?
assie schreef:Ligt eraan waar je veel komt? In Nederland heb ik de 4WD nog nooit nodig gehad. Ook niet met trailer. In drassige weilanden. Zelfs met een T4 bussie voor de trailer niet. Kwestie van een goede linkervoet (ok ok, en mazzel). Want in Nederland valt het gemiddeld echt wel mee.
4WD maakt meer lawaai. Slijt meer. Rijdt naar mijn mening minder comfortabel. Maar als je het nodig hebt, bijvoorbeeld in situaties zoals waar Varekaj het over heeft, of in klei, of in Australië, dan is het wel heel fijn om wel te hebben. In Australië ben ik zelf een aantal keer heel blij geweest met de permanente 4WD.
Het ligt er dus een beetje aan waar je gaat rijden, wat je eigen handigheid is en wat je wil. Ik heb er nu voor gekozen niet meer voor een 4WD te gaan. Simpelweg omdat daarmee onderhoud/kosten lager zijn.
assie schreef:Je bedoelt een Hilux?
Mijn ervaring daarmee was in Australië, jaar of 10 terug, met wisselend onderhouden Hilux'en en landcruisers. Dat comfort/lawaai was niet echt representabel voor wat er in Nederland rijdt, gok ik zomaar. Want ja, je hebt gelijk, goed onderhoud maakt verschil. En een auto die alleen nog maar een 2e versnelling heeft, rijdt hoe dan ook niet heel fijn .
Los daarvan... Als ik kijk naar mijn eigenste Rexton en bijvoorbeeld de Vitara, Defender en Discovery waarin ik vaker heb gereden: dan kwam er beduidend meer lawaai uit de auto op het moment dat ie in 4WD stand stond dan in 2WD. Ik heb de 4WD in Nederland nooit nodig gehad, maar je hebt zo'n auto, dan wil je het toch testen, ik iig wel
In Schotland dus wel heerlijk in 4WD met de Defender door de blub gereden. Dan ben je heel blij dat ie er op zit. Maar het lawaai en gerammel... oef! Droeg wel bij aan de safari-experience
palousa_boy schreef:4x4 gebruik ik momenteel alleen op de trekker anders kom ik de wei niet uit als ik de paarden hooi gegeven heb
Maar ik ben blij dat ik het ook op de auto heb zitten, je staat op een boerderij toch sneller in de modder dan je denkt
Sizzle schreef:Sommige mensen krijgen blijkbaar ook problemen met een 4WD landcruiser
Sizzle @ [VN] Beveiligingsauto loopt vast terwijl prinses op paard zit
Sizzle schreef:Geen idee
Maar ik vind het knap om die vast te rijden als ik zie hoe onze stalhouder daar zo een koeien berghelling mee ophobbelde.
Maar ja, ik heb mijn X5 ook wel eens vastgereden in een bergweiland met sneeuw omdat ik een mietje ben die het gas niet genoeg intrapte (ok ik was ook hoogzwanger toen).
ikke schreef:Sizzle schreef:Geen idee
Maar ik vind het knap om die vast te rijden als ik zie hoe onze stalhouder daar zo een koeien berghelling mee ophobbelde.
Maar ja, ik heb mijn X5 ook wel eens vastgereden in een bergweiland met sneeuw omdat ik een mietje ben die het gas niet genoeg intrapte (ok ik was ook hoogzwanger toen).
Het viel mij vorige week op dat het strand erg zacht was (we waren enkele dagen naar zee) dus als je dan niet genoeg gang hebt, dan loop je vast. Zacht zand is eigenlijk harde modder en als je dan geen grip in de ondergrond hebt, en dat is niet raar op het strand, dan loop je op een gegeven moment vast op gebrek aan tractie. Top-end elektronica had ze misschien nog iets verder gebracht, maar waarschijnlijk hadden ze gewoon een peut gas moeten geven. Gevalletje: zo lomp als noodzakelijk.