Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 17:25

Wie kan mij adviseren.

Ons volgende project is de rijbaanverlichting.
Mijn bak is 20x40 meter.

Ik heb 2 palen die ik op de lange zijde wil plaatsen.
De palen komen tussen de 5.50-6 meter boven de grond te staan.

Welke breedstralers/lampen kan ik het beste gebruiken?

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:03

Dus je gaat 2 lampen plaatsen? Ik heb er 4 en heb ledstralers, het zwaarste wat ik vond, super tevreden van maar ik heb er toch echt wel 4 nodig. Bij mij hangen ze op 8 meter.ik heb deze : https://www.ledlampendirect.nl/led-bree ... 2000w.html
Belangrijk is dat je kijkt naar hoeveelheid lumen!
Als je wilt zoek ik wel eens een foto van onze piste

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:16

Ik heb hier 4 palen staan met ledlampen, zijn 6 m hoog (hoger mocht niet van de gemeente). Ik zal straks eens vragen hoeveel lumen dat ook alweer is..

Vraag me af of je het met 2 palen gaat redden, al is het maar net welke eisen je stelt natuurlijk. Is de bak vrij gelegen of heb je bijv schaduw van bebouwing iod?

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:12

Wij hebben deze besteld laatst.
https://www.nemaco.nl/verkoop/product/1 ... r-klasse-I
Hangen samen aan een paal 8 meter hoog gok ik aan de schuur. Schijnen de paddock en rijbak in.
Je rijdt in het schemer in de achterste gedeelte.

De paddock
Afbeelding

De rijbak
Afbeelding

Hier links hangt ie aan de schuur dus de stoep zit er nog tussen voordat rechts de rijbak is
Afbeelding

Nog een keer de paddock
Afbeelding

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 20:18

@veegeval, een foto zou ik fijn vinden, dankje!

Ik heb maar 2 palen dus wil er maar 2 plaatsen.
Ik rij geen topsport en het hoeft niet zo fel verlicht te zijn als een voetbalveld.
Als ik 1-2x per week 's avonds als d e kinderen op bed liggen eens kan rijden of longeren ben ik al happy.

Mn bak ligt redelijk beschut door bomen en struiken.
Afbeelding

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:40

Ik heb maar één lamp, ca 15 m vanaf C.
Dit is voor mij voldoende om zelf te kunnen rijden. Als je de omheining ziet is dit genoeg. Springen wordt en ander verhaal en om les te krijgen is het ook te weinig.


Ik weet zo niet wat voor een lamp er in zit. (Wel iets speciaal voor (sport)terreinen wat veel zacht licht geeft en niet scherp om in te kijken.)

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:40

Oké, bij deze, moet wel zeggen dat ik persoonlijk vind dat onze piste wel zeer goed verlicht is, ben er elke dag nog super blij mee! *\o/* Afbeelding

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:07

Wij hebben voor onze 20 x 60 baan ook maar 2 palen. Echter hebben we wel 2 lampen aan 1 paal hangen. Dat is meer dan genoeg. Zijn wel de goede lampen, dus niet de goedkope buitenspots die je af en toe bij de gamma voorbij ziet komen...

We kunnen mocht het echt nodig zijn aan de andere kant 1 paal met 2 lampen extra aanzetten maar die staat werkelijk waar echt nooit aan

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:30

Ik heb voor een 20x40 bak 4 masten van 8 meter hoog met 400 Watt/33.000 lumen gas ontladingslampen (https://www.jskhandelsonderneming.nl/we ... tuur-400w/)

Het is nu erg goed verlicht, dus mischien dat het ook lukt met twee lampen.

Ik heb niet echt een duidelijke foto, maar dit geeft een idee.
Afbeelding

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:45

Bij mijn vorige bak had ik 1 400 w gasontladingslamp. Dat was al bijna genoeg voor de hele bak. Dus als je er twee hebt is zeker voldoende.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:01

Onze bak is 25x55m en wij hebben in totaal 4 masten en 6 lampen, inderdaad ook de 400W gasontladingslampen. De masten bij B en E hebben 2 lampen per paal en de masten bij A en C 1 lamp per paal. Ik gebruik altijd alleen de lampen bij A en C (dus 2 lampen) en dat is me echt meer dan voldoende licht. Bij ons nieuwe huis ga ik dus ook zeker geen 4 palen meer neerzetten. Sterker nog, daar ga ik op zoek naar lage verlichting, omdat ik dat mooier vind en fijner voor de omgeving.

Hier zijn ze alle 6 aan, maar dan is het echt net een voetbalveld....hoeft voor mij niet....
Afbeelding

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:58

loulou schreef:
Bij mijn vorige bak had ik 1 400 w gasontladingslamp. Dat was al bijna genoeg voor de hele bak. Dus als je er twee hebt is zeker voldoende.


Ja thuis heb ik dat ook 1lamp op de kop en dan is bijna bijna hele rijbak/paddock verlicht.
StaT 6 meter hoog
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 04-12-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:02

Morpheus81 schreef:
Bij ons nieuwe huis ga ik dus ook zeker geen 4 palen meer neerzetten. Sterker nog, daar ga ik op zoek naar lage verlichting, omdat ik dat mooier vind en fijner voor de omgeving.

Hier zijn ze alle 6 aan, maar dan is het echt net een voetbalveld....hoeft voor mij niet....
[ [url=m/DfMWFA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe hoog zou je de palen dan minimaal maken? Ik wil ook graag wat lagere palen plaatsen (i.v.m. eventuele overlast voor de buren), maar weet niet wat nog zou werken qua hoogte.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 19:18

Thanks voor de tips!

Ik ga van het weekend even speuren naar lampen!

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:28

turtlelito schreef:
Hoe hoog zou je de palen dan minimaal maken? Ik wil ook graag wat lagere palen plaatsen (i.v.m. eventuele overlast voor de buren), maar weet niet wat nog zou werken qua hoogte.


Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om helemaal geen palen te plaatsen, maar verlichting aan het hek. Er zijn daar wel mogelijkheden voor. Daarnaast komt de bak ws langs de stal te liggen en kan ik ook nog een of meerdere lampen aan de stal hangen. Die hangen dan op ongeveer 3,5 meter hoogte.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:44

Wij hebben ook twee masten en op elke mast 2x SON-T 150W lampen. Werkt perfect. Neem wel een versie met a- symertieche spiegel.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:52

Wij hadden vroeger voor onze 20x40 piste ook maar 2 lampen. Wij hebben ze wel op de kop gezet, dus bij A en C. Was prima verlicht zo!
Nu hebben we 20x60 liggen en hier staan er 3 150W ledlampen op de lange zijde (masten van net geen 8m hoog) en ook nu is alles prima verlicht! Ben er heel blij mee!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:54

Morpheus81 schreef:
Sterker nog, daar ga ik op zoek naar lage verlichting, omdat ik dat mooier vind en fijner voor de omgeving.

Kan je daar wat meer over vertellen? Wat is laag, en hoe ziet dat er dan uit? Ben benieuwd :)

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:12

__Suzanne__ schreef:
Kan je daar wat meer over vertellen? Wat is laag, en hoe ziet dat er dan uit? Ben benieuwd :)


Ik ben me nog aan het orienteren, we gaan in juni pas verhuizen. Maar een vriend van mij zegt dat daar prima lampen voor zijn. Als het meer vorm krijgt, zal ik het plaatsen!

Edit: sorry, nog geen antwoord gegeven op de vraag 'wat is laag?' Ik zou het liefst verlichting aan het hek van de bak hebben, of kleine paaltjes in de grond. Even kijken wat het beste werkt (of misschien een combinatie). Daarbij zou ik eventueel een lamp aan de stal kunnen hangen. Die zit dan wel op een meter of 3,5 hoogte. Alles bij elkaar denkt die vriend van mij dat daarmee echt voldoende licht te realiseren is.

Overigens heb ik iets dergelijks vorig jaar ook aangevraagd bij Solarfence. Dit was een systeem met lampen op het hek op zonne-energie. Dat zag er ook heel prima uit!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:18

Ik wacht af, ben benieuwd! Bedankt voor je antwoord :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:29

Morpheus81 schreef:
__Suzanne__ schreef:
Kan je daar wat meer over vertellen? Wat is laag, en hoe ziet dat er dan uit? Ben benieuwd :)


Ik ben me nog aan het orienteren, we gaan in juni pas verhuizen. Maar een vriend van mij zegt dat daar prima lampen voor zijn. Als het meer vorm krijgt, zal ik het plaatsen!

Edit: sorry, nog geen antwoord gegeven op de vraag 'wat is laag?' Ik zou het liefst verlichting aan het hek van de bak hebben, of kleine paaltjes in de grond. Even kijken wat het beste werkt (of misschien een combinatie). Daarbij zou ik eventueel een lamp aan de stal kunnen hangen. Die zit dan wel op een meter of 3,5 hoogte. Alles bij elkaar denkt die vriend van mij dat daarmee echt voldoende licht te realiseren is.

Overigens heb ik iets dergelijks vorig jaar ook aangevraagd bij Solarfence. Dit was een systeem met lampen op het hek op zonne-energie. Dat zag er ook heel prima uit!

Voldoende licht is een ding maar hoeveel vermogen installeer je uiteindelijk?
Bij de 2 masten met elk 2x 150W die ik hierboven beschreef, heb je een zee van licht door de hele bak bij 600W totaal opgesteld vermogen.
LED redt voor de consument op dit moment nauwelijks meer licht (SON-T doet 98lm/W, LED haalt met enig zoeken 100 - 110lm/W).

Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk opstelt en wat dat doet met je lichtverdeling.

Hemo

Berichten: 25
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:29

volg

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:37

Ik lees ook met interesse mee. Ik heb 2 masten van ik meen 5 meter lang staan, aan een lange zijde zodat ik langsrijdend verkeer niet hinder als het licht aan staat. Er zat standaard lantaarn-verlichting in (nog geen LED). Het gaf me genoeg licht zodat ik me kon redden, maar ideaal was het niet en een les plannen in de avond was helemaal geen optie, veel te donker daarvoor. Nu is 1 van mijn lampen gesneuveld en deze moet vervangen worden en ik ben aan het kijken wat ik nu het beste aan deze mast kan maken. Mijn idee gaat ook uit naar een breedtestraler, maar ik ben nog aan het puzzelen hoeveel watt dit moet zijn en wat voor 1 precies.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:53

Murosch schreef:
Ik lees ook met interesse mee. Ik heb 2 masten van ik meen 5 meter lang staan, aan een lange zijde zodat ik langsrijdend verkeer niet hinder als het licht aan staat. Er zat standaard lantaarn-verlichting in (nog geen LED). Het gaf me genoeg licht zodat ik me kon redden, maar ideaal was het niet en een les plannen in de avond was helemaal geen optie, veel te donker daarvoor. Nu is 1 van mijn lampen gesneuveld en deze moet vervangen worden en ik ben aan het kijken wat ik nu het beste aan deze mast kan maken. Mijn idee gaat ook uit naar een breedtestraler, maar ik ben nog aan het puzzelen hoeveel watt dit moet zijn en wat voor 1 precies.

Zoiets:
http://www.lighting.philips.nl/prof/bui ... lood-large
300W voldoet wel in jouw geval. Let er wel op dat je er eentje neemt met voldoende brede stralingshoek (zie spec-bladen)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Welke breedstraler/lamp als rijbaanverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:32

Heb net even foto’s gemaakt van mijn buitenlamp. Had al eerder gereageerd maar zonder foto’s.
Heb 1 gasontladingslamp van 400 watt op de kopse kant
Afbeelding
En dit de zijkant zoals je ziet geeft het genoeg licht.
Afbeelding

Bij de stal achterin lijkt het nu wat donker maar dat is nog genoeg belicht om in te rijden.
Maar 1 aan die kant dan heb ik alles zoals de eerste foto.
Misschien aan de lange zijde dat ie alles in 1 x verlicht heeft. Want schijnt best breed uit nog.