Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 21:39

Gezien ik niet teveel dezelfde persoon ermee wil lastig vallen dacht ik dat Bokt wel een goed forum zou zijn om informatie in te winnen :o

Ik ga dit weekend kijken naar een paard. Ik heb van 2006 t/m 2009 een eigen pony gehad, ik was toen 11 jaar dus ik heb er niet veel over meegekregen hoe de koop in zn werk ging en wat ernaast geregeld was.

Hoe gaat een paard kopen vandaag de dag in zn werk en wat komt erbij kijken? (ik heb vanaf 2009 niet stil gezeten op paardengebied en diverse verzorgpaarden gehad, ik ben nu ook nog in het bezit van een verzorgpaard waar ik ook zeker niet mee ga stoppen)

Ik ben nu een half jaar ongeveer rustig opzoek naar weer een eigen paard, niet actief zoeken, zo af en toe keek ik even op marktplaats of op facebook wat voor aanbod er was, ik dacht er komt vanzelf wel een leukerd op m'n pad. En laat dat nou net gister nacht gebeurd zijn toen ik niet kon slapen :Y)
Ik had een berichtje gestuurd en vandaag nog wat heen en weer ge-appt. Afgesproken dat ik zaterdag kom kijken.

Alleen toen sloeg daarna toch wel lichtelijk de paniek toe, want ik heb nog helemaal niets geregeld, wat komt erbij kijken vandaag de dag bij het kopen van een eigen paard behalve de stalling en verzekering? Wat moet ik verder nog regelen? En hoe gaat de betaling / verkoop in zn werk?

Ik wil hem sowieso klinisch laten keuren, hij is van maart 2015 maar wil ook zn benen en rug op de foto voor de zekerheid denk ik.

Wie wilt zijn/haar ervaring (en kennis) met mij delen hierover?


Ik ben mij ervan bewust dat de overige kosten zoals tandarts, vee arts, entingen, wormenkuur, harnachement, hoefsmid, osteopaat, masseur etc er nog bij komen. Het gaat nu vooral om de dingen die ik moet regelen zoals stalling / verzekering

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:50

Iemand meenemen met verstand van paarden is handig. Als jij verliefd wordt op het paard kijkt er nog een objectief iemand mee.
Verder idd keuren, koopcontract opstellen (staan voorbeelden op internet) en bij voorkeur via bank betalen

Niet over 1 nacht ijs gaan, er staan veel leuke paarden te koop

Veel plezier

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:57

Neem in ieder geval iemand mee die er verstand van heeft! En het belangrijkste is dat het paard jou past. Hij is van 2015, wel/niet zadelmak? Dat maakt natuurlijk heel veel uit.
Wij kopen af en toe iets en ik probeer altijd bij meer paarden te gaan kijken. Verder laat ik me niet onder druk zetten, weg is weg, maar meestal valt dat wel mee.
En ik koop in principe alleen van fatsoenlijke mensen, voor zover ik dat in kan schatten. Een beetje normaal vind ik erg fijn.

En verder is er niet zo heel veel veranderd :-)...Wij kopen/verkopen soms contant, soms via de bank. En soms met contract en soms ook zonder. Maar altijd gekeurd, klinisch en vanaf 2 jaar ook röntgen.
En je eigen gezonde verstand zeker gebruiken.
En slecht gevoel = niet doen!

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:20

Keuren ... tja... ligt ook aan prijsklasse vind ik dan. Mijn best gekeurde paarden waren mijn grootste miskoop -O- jawel 2x meegemaakt dus ...
Maar goed het is wel handig om te doen maar ligt ook wel aan vraagprijs en wat je ermee wilt hoe ver je gaat met keuren. Keuren is momentopname, slaan ze achterover op de trailer of springen ze l*llig over een hek de dag dat ze bij jou zijn heb je aan die hele keuring niets meer }:0

Probeer objectief te zijn, maar ook niet te. Ik heb zelf aardig wat paarden gekocht en verkocht en als ik zo'n type had die kwam kijken en die overal op- en aanmerkingen tegen had dan had ik echt zoiets van nou jij krijgt mijn paard niet hoor, de groeten. Het moet wel klikken, ook met de verkopende partij.
Geldt ook voor als je iemand meeneemt. Leuk maar jij moet / wilt een paard kopen, leuk als die andere partij het paard leuk vindt, of niet, maar wat vindt jij ervan?

Zou wel altijd 2x gaan kijken. Daar moet ook de ruimte voor zijn bij de verkopende partij.
En als iemand anders ook al interesse heeft, so be it, of ... als het helemaal je droompaard is, dan ga je er gewoon voor. Soms is dat niet verstandig, maar ja, paarden houden op zich is natuurlijk al helemaal niet verstandig :P

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:52

Ga altijd samen met iemand. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar kan me voorstellen dat je zo graag een paard wil dat je soms dingen niet helemaal ziet. Als je dan iemand bij je heb die er verstand van heeft en er buiten staat, kan die persoon goed advies geven.

Persoonlijk zou ik altijd minimaal 2 keer gaan kijken. Mocht er dan een klik zijn, kan je met de verkoper afspraken maken qua betaling (contant of per bank), keuren, ophalen/brengen enz.

Keuren zou ik altijd doen. Ligt natuurlijk aan de prijsklasse, maar zelf wil ik wel graag een gezond paard hebben ongeacht wat hij kost. En pas betalen als hij is gekeurd/tijdens het ophalen.

Je kan er ook nog voor kiezen om een koopcontract op te stellen. Op internet heb je mooie voorbeeldcontracten, die je zo in kan vullen.

En als alles geregeld is kan je gaan genieten van je nieuwe topper. :-)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:54

Maar wanneer regelen jullie dan stalling? Want je kunt natuurlijk van tevoren een stal reserveren, maar als het paard dan niks is is het ook zo wat. Maar je kunt toch ook niet een paard kopen en dan pas zoeken naar een stal?
heb ik me altijd al afgevraagd :o

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70512
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:58

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:08

Sintara schreef:
Maar wanneer regelen jullie dan stalling? Want je kunt natuurlijk van tevoren een stal reserveren, maar als het paard dan niks is is het ook zo wat. Maar je kunt toch ook niet een paard kopen en dan pas zoeken naar een stal?
heb ik me altijd al afgevraagd :o


Ik zorg er voor dat ik een stal heb voordat ik een paard koop. Ik betaal liever stalgeld voor een lege stal, dan dat ik een paard heb zonder stal haha. :-)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 23:10

Sintara schreef:
Maar wanneer regelen jullie dan stalling? Want je kunt natuurlijk van tevoren een stal reserveren, maar als het paard dan niks is is het ook zo wat. Maar je kunt toch ook niet een paard kopen en dan pas zoeken naar een stal?
heb ik me altijd al afgevraagd :o



Ja dat vind ik dus ook zo lastig..

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga inderdaad kijken samen met iemand, 4 ogen zien meer dan 2..
Ook is het zeker de planning om vaker te gaan kijken mocht het klikken.

Kendra: Waarom kies jij ervoor om vanaf 2 jaar de rontgen erbij te nemen? En welke lichaamsdelen laat je op de foto zetten?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:07

ik regel een stalling voor ik een paard koop. Als je mazzel hebt heeft die stal ruimte zat en hoef je geen reserveringskosten te betalen maar als ze een wachtlijst hebben en je bent aan beurt dan moet je vaak lege boxhuur betalen. Maar liever dat dan geen stal als je het nodig hebt, of een minder goede.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:40

Ik zou nog willen toevoegen dat betaling per bank bij mij de voorkeur zou hebben, dan heb je gelijk het bewijs dat het paard is betaald (mocht dat ooit nodig zijn). Bel van tevoren wel even je bank, dat je een flink bedrag gaat overmaken, anders kan je de kans lopen dat je rekening wordt geblokkeerd.
Als je contant betaalt, vraag dan altijd een betalingsbewijs.

Qua stalling zou ik het ook van tevoren regelen, beter een tijdje een box zonder paard dan andersom. En sluit je verzekering af voordat je het paard ophaalt ;-)

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:23

Het ligt er ook nog aan wat voor soort paard je koopt. Ik zelf heb een PRE en dan heb je ook nog met wat administratieve rompslomp te maken (Carta etc.)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 22:56

Ik wil bij voorkeur een PRE inderdaad (of andalusier), maar wel 1 die al in Nederland staat bij voorkeur.

Helaas gaat het paard waar ik het topic voor geopend had niet meer door. ik zou vandaag om 12 uur gaan kijken maar kreeg donderdag bericht dat ie niet meer te koop staat.

Verder kijken dus :)

Lolaxx18
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-10-18

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:11

Regel eerst een stal. Straks heb je wel een paard maar geen plek. Over kopen enzo is hier al veel gezegd maar, er komen ook nog spullen bij. Je zal vast wel wat spullen hebben maar, je kan ook in overleg de spullen over kopen. Succes met het zoeken en veel plezier!

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:19

Ik heb het andersom gedaan, eerst een paard gekozen en toen pas een stal geregeld. Ik had zoiets van er is altijd wel ergens een stal vrij, dus die gok durfde ik wel te nemen. Moet ik wel bij zeggen dat er hier veel stallen in de buurt zijn. Uiteindelijk is dat ook helemaal goed gegaan, binnen twee dagen had ik een mooie plek gevonden met de faciliteiten die ik graag wilde hebben

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:30

Ik zou altijd iemand mee nemen naar het betreffende paard. Ook zou ik filmen zodat je het thuis nog even rustig na kunt kijken. Ook geloof ik nooit de verkoper en alles wat net iets anders is dan normaal zou ik na vragen inclusief bewijs. Ook zou ik altijd googelen op verkoper en paard. Ik zou ook alleen de afstammeling googlen soms willen ze het paard nog wel eens een andere naam geven.

Al je dan het juiste paard hebt gevonden zou ik mijn paard altijd keuren bij je eigen arts. Ik zou niet zomaar naar een arts in de buurt gaan. Ik zou ook altijd met de verkoper afspreken als het paard afgekeurd wordt dat ik de keuring niet hoeft te betalen. Als je 4 paarden laat keuren en ze blijken allemaal niet goed te zijn, heb je toch al een redelijk bedrag uitgegeven aan paarden die niet van jou zijn.

Bij de keuring zou ik klinisch en rontgonologisch keuren. Ik zou dan kiezen voor gewoon een sport keuring dit zijn standaard foto's. Ook zou ik bij een ouder paard hoofd foto's maken. Als het paard bijvoorbeeld een gebroken kies heeft, kan dat nog aardig in de kosten gaan lopen.

Hopelijk vind je snel een leuk, gezond en passend paard. En wil ik je veel succes wensen met je zoektocht.

Lolaxx18
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:35

nicky_rilana schreef:
Ik zou altijd iemand mee nemen naar het betreffende paard. Ook zou ik filmen zodat je het thuis nog even rustig na kunt kijken. Ook geloof ik nooit de verkoper en alles wat net iets anders is dan normaal zou ik na vragen inclusief bewijs. Ook zou ik altijd googelen op verkoper en paard. Ik zou ook alleen de afstammeling googlen soms willen ze het paard nog wel eens een andere naam geven.

Al je dan het juiste paard hebt gevonden zou ik mijn paard altijd keuren bij je eigen arts. Ik zou niet zomaar naar een arts in de buurt gaan. Ik zou ook altijd met de verkoper afspreken als het paard afgekeurd wordt dat ik de keuring niet hoeft te betalen. Als je 4 paarden laat keuren en ze blijken allemaal niet goed te zijn, heb je toch al een redelijk bedrag uitgegeven aan paarden die niet van jou zijn.

Bij de keuring zou ik klinisch en rontgonologisch keuren. Ik zou dan kiezen voor gewoon een sport keuring dit zijn standaard foto's. Ook zou ik bij een ouder paard hoofd foto's maken. Als het paard bijvoorbeeld een gebroken kies heeft, kan dat nog aardig in de kosten gaan lopen.

Hopelijk vind je snel een leuk, gezond en passend paard. En wil ik je veel succes wensen met je zoektocht.


Ik wil absoluut geen haat geven op wat je zei. Je hebt alles goed uitgewerkt en uitgedacht! Maar niet iedereen heeft het geld om rontgonologisch te laten keuren omdat daar best een prijsje aanzit.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen? Hoe gaat dit in zn werk vandaag de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:48

Niet (röntgenologisch) laten keuren kan op termijn nog veel duurder zijn.....

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:59

Lolaxx18 schreef:
nicky_rilana schreef:
Ik zou altijd iemand mee nemen naar het betreffende paard. Ook zou ik filmen zodat je het thuis nog even rustig na kunt kijken. Ook geloof ik nooit de verkoper en alles wat net iets anders is dan normaal zou ik na vragen inclusief bewijs. Ook zou ik altijd googelen op verkoper en paard. Ik zou ook alleen de afstammeling googlen soms willen ze het paard nog wel eens een andere naam geven.

Al je dan het juiste paard hebt gevonden zou ik mijn paard altijd keuren bij je eigen arts. Ik zou niet zomaar naar een arts in de buurt gaan. Ik zou ook altijd met de verkoper afspreken als het paard afgekeurd wordt dat ik de keuring niet hoeft te betalen. Als je 4 paarden laat keuren en ze blijken allemaal niet goed te zijn, heb je toch al een redelijk bedrag uitgegeven aan paarden die niet van jou zijn.

Bij de keuring zou ik klinisch en rontgonologisch keuren. Ik zou dan kiezen voor gewoon een sport keuring dit zijn standaard foto's. Ook zou ik bij een ouder paard hoofd foto's maken. Als het paard bijvoorbeeld een gebroken kies heeft, kan dat nog aardig in de kosten gaan lopen.

Hopelijk vind je snel een leuk, gezond en passend paard. En wil ik je veel succes wensen met je zoektocht.


Ik wil absoluut geen haat geven op wat je zei. Je hebt alles goed uitgewerkt en uitgedacht! Maar niet iedereen heeft het geld om rontgonologisch te laten keuren omdat daar best een prijsje aanzit.

Prijskaartje van rx keuren zit rond de 500 euro. ik zou liever een paard voor 500 euro goedkoper kopen dan achteraf een hoop gezeik, en extra kosten hebben. Maar iedereen zijn dingen. En door de jaren leer je steeds meer

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 21:34

Topic mag op slot :)