nalezen overeenkomst voor verzorger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 10:34

Hey allemaal, na lang nadenken en twijfelen heb ik beslist om Yatzee niet te verkopen en een bijrijder/verzorger te zoeken die wil delen in de kosten. Ik heb nu een jongedame (meerderjarig!) gevonden waarmee het wel klikt en die akkoord is met de bijdrage. We willen beide wel liefst aan contract. Ik heb nu iets opgemaakt en zou willen vragen dat jullie het eens nalezen?
een paar verduidelijkingen:
dat van de verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) heb ik nagevraagd bij mijn eigen familiale verzekering en zij vertelden mij dat degene die het paard rijdt op dat moment verantwoordelijk is, en dat ik het zo in de overeenkomst kan zetten (het gaat hier over België).
het puntje over "andere paarden in de wei" en over "derden": mijn mama haar haflinger staat bij Yatzee op de wei en er is afgesproken dat ze voor haar geen bijdrage betaalt, maar haar vriend vindt de haflinger supertof en wil haar komen borstelen enz. Ook als zij gaat wandelen met Yatzee wil haar vriend graag de haflinger meenemen aan de hand (is nog niet ruitermak).



Partijen
Tussen eigenaar (naam-geboortedatum-adres-mailadres)
en
verzorger (naam-geboortedatum-adres-mailadres)



wordt volgende overeenkomst afgesloten voor het in halve stal houden van het paard (naam paard)



1. Duur
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan als volgt opgezegd worden:
• door de eigenaar van het paard met opzeggingstermijn van 1 maand, tenzij het gaat om dringende reden of ernstige fout zoals bijvoorbeeld opzettelijk schade toebrengen aan het paard, infrastructuur of materialen
• door de verzorger, mits het respecteren van een opzeggingstermijn van 1 maand. Bij gebreke hieraan is hij/zij een bedrag van 1 maand bijdrage verschuldigd bovenop de bijdrage voor de lopende maand.

2. Prijs
De bijdrage bedraagt 80 EURO/maand, te betalen voor de 10de van de maand. Bij laattijdige betaling wordt de som verhoogd met een forfaitair bedrag van 5 EURO/week.

De betaling kan gebeuren door overschrijving op onderstaande rekeningnummer:

Rekeningnummer:
Op naam van:


3. Rechten en plichten van de verzorger
De verzorger mag:
- het paard komen verzorgen of bezoeken wanneer hij/zij dat wil,
- wandelingen maken met het paard en het paard rijden, rekening houdend met 2 rustdagen per week voor het paard

De eigenaar van het paard stelt het materiaal (zadel, hoofdstel, halster, onderlegger, poetsgerief, …) ter beschikking van de verzorger. De verzorger is aansprakelijk is voor alle schade of verlies bij gebruik.

Het paard blijft eigendom van de eigenaar van het paard. De eigenaar van het paard kan het verkopen, verplaatsen, of het contract opzeggen, mits het respecteren van de contractueel bepaalde opzeg. De verzorger mag het paard niet van weide/stalling verplaatsen.

De verzorger verbindt zich ertoe zorgvuldig “zoals een goede huisvader” om te gaan met het paard, materialen, stalling en weide.

4. Aansprakelijkheid
De verzorger verbindt zich ertoe een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen voor alle schadelijke gevolgen voor daden of nalatigheden waarvoor hij/zij aansprakelijk is . De verzorger is verantwoordelijk voor schade of letsel veroorzaakt door hemzelf, bijvoorbeeld voor kwetsuren aan het paard of schade aan materialen of infrastructuur.
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade of letsel die door de verzorger werd gemaakt.

Gebruik van het paard of de materialen door derden gebeurt steeds in overleg met de eigenaar. De verzorger is verantwoordelijk voor personen die hij/zij bij het paard laat of de materialen laat gebruiken. De eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade of letsel aan derden die door de verzorger werd gemaakt.

Afspraken onder punt 3 en 4 (rechten, plichten en aansprakelijkheid) gelden ook voor andere paarden die bij het verzorgpaard op de weide/stalling staan.

5. Ziekte
In de situatie dat het paard langdurig ziek zal zijn en herstel onzeker zal zijn of een onoverzienbare termijn kan bestrijken, zal van geval tot geval worden besloten hoe hier mee om te gaan. De verzorgster kan na 2 maanden ontheven worden van de overeengekomen betaling.





Aldus opgemaakt in twee exemplaren, waarvan iedere partij verklaart er één ontvangen te hebben,

te________________________________________ op__________________________________________________


De eigenaar van het paard De verzorger

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:41

Lijkt mij een erg eenzijdige overeenkomst. Uitgaande van de eigenaar van het paard.

Een paar dingen die mij opvallen:
Want wat als het paard schade maakt aan de verzorger of derden?
Wat zijn de plichten van de eigenaar in deze overeenkomst?
Wat als de eigenaar van het paard in gebreke blijft over bijvoorbeeld de beschikbaarheid van het paard?

En kijk ook even naar zaken die juridisch of wettelijk al vaststaan. Een overeenkomst zal nooit boven de wet gaan.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:55

Misschien ook nog iets er in zetten over vakantie. Betaald ze door als ze op vakantie gaat ja of nee?
Persoonlijk zou ik een contract als dit niet durven tekenen, omdat ik bang zou zijn dat ik dan onterecht aansprakelijk gehouden zal worden voor materiaalschade (want hoe toon je aan wie de schade heeft veroorzaakt?)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:55

Het woord wandelen bedoel je ongetwijfeld rijden mee. Maar ik NL zou ik dat lezen als je mag er naast lopen.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:56

Hier ook dezelfde opmerking. Als ik de verzorger was zou ik bijv het stukje over 'alle schade en verlies van materiaal' willen wijzigen naar als de schade door de verzorger is veroorzaakt.

Ook zou ik graag meer specificatie willen over de vergoeding als er niet gereden kan worden. Zoals je het nu hebt staan 'geval per geval' bekeken is dat gewoon een recept voor problemen en discussies want er staat niks vast in je contract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:56

Besef wel dat een dergelijk contract eigenlijk weinig tot niets voorstelt.
Leuk, soms handig om wat afspraken op papier te hebben, maar de wet gaat altijd voor.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:57

Ik ga mee met Kelly_ann, erg eenzijdig opgesteld. Naast haar opmerkingen,

Waarom mag eigenaar in geval van ernstige fout van verzorgen de overeenkomst onmiddelijk opzeggen en geldt een dergelijke clausule niet de andere kant op? Sterker nog, die krijgt een boete als ze te laat opzegt en moet een maand extra betalen.

Jullie beiden hebben voordeel aan deze verbintenis, laat dat dan ook merken in het contract en zorg dat de belangen van de verzorger ook goed zijn afgedekt.

Ik zou hem iig niet tekenen als verzorger.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:59

Aantal opmerkingen:

- Bij opzegging, hoe hoort deze te geschieden? Is mondeling voldoende, of moet het ook schriftelijk?

- Betalen: ik zou zeggen dat het bedrag voor de 10e van de maand binnen moet zijn ipv dat het dan betaald is, dan stel je namelijk een deadline.

- Bij 3, "De verzorger is aansprakelijk is voor alle schade of verlies bij gebruik." zou ik nog toevoegen dat dit niet geldt voor slijtage door normaal gebruik.

- Volgens mij wordt letsel veroorzaakt, niet gemaakt, zoals je twee keer in 4 hebt staan.

- Bij 5: wat versta je onder ziek? Niet meer te berijden, of zorg behoevende? Zou het iets duidelijker verwoorden om meningverschillen bij bv kreupelheid te voorkomen.

Daarnaast wat Kelly_ann zegt, beetje eenzijdige overeenkomst, zij noemt goede punten op. Ik zou daar nog aan toevoegen: Wat als die dame zelf langdurig ziek is?

Ik zou dan ook nog een definitie van "halve stal" opnemen, dan kunnen daar geen twijfels over zijn. En dan nog een laatste puntje: wie betaalt dierenartskosten, hoefsmid e.d., misschien goed om dat ook op te nemen in het contract.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:32

Ik heb even een vraag tussendoor, wou er eigenlijk een topic voor openen maar toen zag ik dit.
Hoe zit het met verzekering en verzorgers?
En dan bedoel ik met wat als de verzorger schade maakt aan paard en/of omgeving en wat als paard schade maakt aan verzorger?
Als iemand mij dit in een PB kan sturen (met misschien nog meer tips&tricks. Nog nooit een verzorger gehad) dan zou dat heel fijn zijn!
Als dit niet mag dan open ik wel een eigen topic hierover.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:46

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:59

Ik zou dit ook niet op deze manier tekenen als verzorgster. Betalen voor materiaal dat door mijn eigen toedoen stuk gaat is logisch, maar slijtage/whatever hoort de eigenaar van het paard voor zijn rekening te nemen.
Daarbij is het wel “eerlijk” als ook de verzorgster de overeenkomst op mag zeggen zonder opzegtermijn, als de eigenaar dit ook mag.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:00

Of je vertrouwt haar. Of je begint er niet aan. Is mijn gedachte dan. Je kan wel wat afspraken maken natuurlijk, maar een uitgebreid contract heeft weinig nut?
Tenzij hij echt rechtsgeldig is maar dan zou ik er nog even uitgebreid naar laten kijken

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:01

Ik vind het ook best eenzijdig in jouw voordeel. Bijvoorbeeld dat ze pas na 2 maanden ontheven KAN (dat bepaal jij?) worden aan de betaling als ze niet kan rijden vind ik echt lang en zou ik ook niet voor tekenen.

Volgens mij ontkom je ook niet aan (gedeelde) aansprakelijkheid als eigenaar in het geval je paard schade veroorzaakt, ook al zet je dat nu in het contract.

Daarnaast: Wat wordt er van de verzorger verwacht als het paard bijvoorbeeld 3 weken niet gereden kan worden? Moet ze dan wel gaan? En hoe ga je daar voor zorgen?

In het algemeen denk ik dat je meer hebt aan een verzorger die gewoon capabel is en gek is op je paard zodat je niet contractueel hoeft te gaan "dwingen" om redelijk met je paard + spullen om te gaan. Vertrouwen is het meest belangrijk in mijn optiek, en dan heb je niet echt een contract nodig.

Edit: Heel veel typo's. En nog als toevoeging: 80 euro vind ik een heel redelijk bedrag!
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 07-11-18 12:07, in het totaal 4 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:02

Het is inderdaad nogal eenzijdig gesteld.

Ik weet natuurlijk niet hoe het in België werkt, maar hier in Nederland , ben je als eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk voor veroorzaakte schade. Of je er nou zelf bij bent of niet. Je kunt wel je verzorgster vragen een aansprakelijkheid verzekering af te sluiten om het aan alle kanten gedekt te hebben.

Indien je paar langdurig geblesseerd is, dient de betaling direct te stoppen, niet pas na 2 maanden. Wellicht kan je verzorgster dan nog wel het paard verplegen zonder dat zij daar kosten voor hoeft af te dragen. Als je het als een huurovereenkomst opstelt, dan zou je zelfs gehouden kunnen worden aan het aanbieden van een gelijkwaardig paard om op te rijden als je haar door laat betalen.

Daarnaast is het ook handig om op te nemen dat de verzorgster zich aan de regels van de stal moet houden.

Hoe sta je er tegenover dat er derden op je paard rijden? Mag ze met het paard op vakantie?

Opzegtermijn van 1 maand, geldende voor beide partijen, mits er hele dringende redenen bestaan om direct op te zeggen ( door bijvoorbeeld een ongeluk, werkeloosheid etc )

Opzegging per direct indien de kosten van bijvoorbeeld de stal dusdanig verhoogd worden. ( zoals bij abonnementen )

Neem eventuele gebreken op in de overeenkomst. Zodat de verzorgster weet wat wel en niet mag.

Het gebruiksdoekl van je paard moet ook vermeld worden. Is het een recreatiepaard? Is het een paard waar ook wedstijden mee gereden worden?

Verzorgster dient aan te geven indien er aandoeningen zijn en ook zelf te kunnen beslissen of er sprake is van een acute medische noodzaak om bijvoorbeeld een dierenarts te bellen.

Dit zijn een paar handige zaken waar je misschien wat aan hebt. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:06

Tallie1979 schreef:
Het is inderdaad nogal eenzijdig gesteld.

Ik weet natuurlijk niet hoe het in België werkt, maar hier in Nederland , ben je als eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk voor veroorzaakte schade. Of je er nou zelf bij bent of niet. Je kunt wel je verzorgster vragen een aansprakelijkheid verzekering af te sluiten om het aan alle kanten gedekt te hebben.

Indien je paar langdurig geblesseerd is, dient de betaling direct te stoppen, niet pas na 2 maanden. Wellicht kan je verzorgster dan nog wel het paard verplegen zonder dat zij daar kosten voor hoeft af te dragen. Als je het als een huurovereenkomst opstelt, dan zou je zelfs gehouden kunnen worden aan het aanbieden van een gelijkwaardig paard om op te rijden als je haar door laat betalen.

Als ik dat alles lees, kan TS dat toch nooit voor 80€/maand bieden?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:11

Ik vraag me eigenlijk meteen af of je niet veel meer hebt aan een leuk, informeel contact met de verzorger dan het meteen zo dwingend met een contract af te sluiten? := Ik zou veel te bang zijn dat er bij een klein misverstand meteen naar het contract verwezen wordt..
Stel dat er iets kapot gaat op de dag dat de verzorger er is geweest, maar de verzorger heeft het niet gedaan (terwijl jij denkt van wel). Hoe ga je dit dan oplossen? Ik zou er als verzorger niet van gediend zijn om meteen naar een contract verwezen te worden dat ik het maar zo snel mogelijk moet gaan regelen.. Dan zou ik echt bij m'n standpunt blijven dat ik het niet gedaan heb, puur om de manier waarop het dan gaat. Ik zou dan ook snel weg zijn :j
Als de eigenaar mij netjes vraagt wat er is gebeurd en of ik dat heb gedaan, zou ik nog best overwegen om mee te betalen ook al zou ik niks met de schade te maken hebben. Puur omdat ik het de eigenaar dan gun, hij/ zij gunt mij immers ook het plezier met het paard.

Daarnaast vind ik het contract niet kloppend én onvolledig.
Er zijn al verschillende opmerkingen gemaakt waar ik het mee eens ben, deze zijn echter nog niet genoemd:
Allereerst zeg je dat de verzorger het paard mag komen verzorgen of bezoeken wanneer hij/ zij dat wil. Dus geen minimum en geen maximum, wil hij 24/7 bij het paard zijn dan mag dat maar als hij 3 weken niet komt dan is dat ook goed. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is dus onvolledig.
Daarnaast staat er dat rechten, plichten en aansprakelijkheid ook voor andere paarden geldt. Betekent het dan ook dat verzorger andere paarden mag verzorgen, bezoeken, wandelen en rijden? Lijkt me niet. Ook dit klopt dus niet.
En wat nou als je haar manier van rijden totaal niet aan staat? Dat ze toch iemand blijkt te zijn die paard in de krul trekt en totaal niet past bij jouw trainingsvisie? Het is geen dringende reden, ernstige fout of opzettelijke schade. Het is gewoon een niet passende bijrijder met een andere rijstijl. Dan blijf je daar dus nog wel een maand aan vast, en in die maand kan de training van je paard flink vernacheld worden. Dan kan je weer bij 0 beginnen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met mierenneuken, maar dit is wel hoe een contract tegen je gewerkt kan worden. Verzorgers (en eigenaren) kunnen de raarste dingen doen om vervolgens te zeggen 'ja maar dit stond niet in het contract'. Dan kan jij dat wel raar vinden en zeggen nu er uit, maar als de verzorger dat de normaalste zaak van de wereld vindt dan zit je dus weer met een probleem..

Ik heb nu alleen maar nadelen voor jou genoemd, maar ik vind het contract ook bijzonder eenzijdig is opgesteld, ik ga dus niet eens beginnen aan de nadelen voor de bijrijder. Andere bokkers hadden dit ook al gezegd en uitgelegd dus dat ga ik ook niet nogmaals doen.

Ik zou echt gewoon zonder contract een bijrijder zoeken. Dan kan je met een leuke bijrijder, een leuk soepel contact opbouwen waar je het elkaar gewoon gunt. Als het niet goed gaat, kan je ze makkelijk weg sturen als ze je niet aan staan (want echt, het zou je verbazen wat je soms tegen komt. Mensen kunnen zichzelf behoorlijk overschatten). Ik denk dat je uiteindelijk meer te zeggen hebt over het paard zonder contract dan met contract.


Doe jij zelf trouwens ook nog iets met het paard of gaat het om een volledige lease?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:16

Sclimpre schreef:
Tallie1979 schreef:
Het is inderdaad nogal eenzijdig gesteld.

Ik weet natuurlijk niet hoe het in België werkt, maar hier in Nederland , ben je als eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk voor veroorzaakte schade. Of je er nou zelf bij bent of niet. Je kunt wel je verzorgster vragen een aansprakelijkheid verzekering af te sluiten om het aan alle kanten gedekt te hebben.

Indien je paar langdurig geblesseerd is, dient de betaling direct te stoppen, niet pas na 2 maanden. Wellicht kan je verzorgster dan nog wel het paard verplegen zonder dat zij daar kosten voor hoeft af te dragen. Als je het als een huurovereenkomst opstelt, dan zou je zelfs gehouden kunnen worden aan het aanbieden van een gelijkwaardig paard om op te rijden als je haar door laat betalen.

Als ik dat alles lees, kan TS dat toch nooit voor 80€/maand bieden?


Nee, dat kan ze ook niet, dus ze zal het contract dusdanig op moeten stellen, dat zowel zij als de verzorgster ieder genoeg en goede rechten hebben. Daarom moet ze ook uitkijken dat het niet als een huurovereenkomst over komt. En op het moment dat het een huurovereenkomst lijkt, krijg je ook weer te maken met andere aansprakelijkheid ;)

Of het nou om 80 euro of 200 euro gaat, je moet natuurlijk wel waar krijgen voor je geld. En ook dat recht krijgt een verzorgster als het geheel op papier staat.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 12:24

bedankt voor de feedback allemaal!
ik weet wel dat de wet nog steeds boven een contract staat, maar een contract lijkt mij handig voor MOEST er iets gebeuren om het dan onderling te kunnen regelen, zonder voor elk klein ding een verzekering of zelfs rechtbank erbij te moeten halen!

ik heb enkele aanpassingen gedaan (in het vet)
1. Duur
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan als volgt opgezegd worden:
• door de eigenaar van het paard met opzeggingstermijn van 1 maand, tenzij het gaat om dringende reden of ernstige fout zoals bijvoorbeeld opzettelijk schade toebrengen aan het paard, infrastructuur of materialen
door de verzorger, mits het respecteren van een opzeggingstermijn van 1 maand, tenzij om dringende reden (bijvoorbeeld ziekte langer dan 1 maand of weigering van het ter beschikking stellen van het paard door de eigenaar). Bij het niet respecteren van de opzeggingstermijn is hij/zij een bedrag van 1 maand bijdrage verschuldigd.
De opzegging verloopt schriftelijk, dit kan per brief, e-mail of sms.


2. Prijs
De bijdrage bedraagt 80 EURO/maand, dit moet op de rekening van de eigenaar staan voor de 10de van de maand. Bij laattijdige betaling wordt de som verhoogd met een forfaitair bedrag van 5 EURO/week.

De betaling kan gebeuren door overschrijving op onderstaande rekeningnummer:

Rekeningnummer:
Op naam van:


3. Rechten en plichten van de verzorger en eigenaar
De verzorger mag:
- het paard komen verzorgen of bezoeken wanneer hij/zij dat wil,
- wandelingen maken met het paard en het paard rijden, rekening houdend met 2 rustdagen per week voor het paard
De verzorger verbindt zich ertoe zorgvuldig “zoals een goede huisvader” om te gaan met het paard, materialen, stalling en weide.

De eigenaar van het paard stelt het materiaal (zadel, hoofdstel, halster, onderlegger, poetsgerief, …) ter beschikking van de verzorger.
De verzorger krijgt de sleutels die nodig zijn voor de toegang tot de weide en het materiaal ter beschikking.
De verzorger is aansprakelijk is voor schade of verlies veroorzaakt bij zijn/haar gebruik (zowel voor het materiaal als voor de sleutels). Dit geldt niet voor normale slijtage.

Het paard blijft eigendom van de eigenaar van het paard. De eigenaar van het paard kan het verkopen, verplaatsen, of het contract opzeggen, mits het respecteren van de contractueel bepaalde opzeg. De verzorger mag het paard niet van weide/stalling verplaatsen.


De eigenaar blijft instaan voor de dagelijkse verzorging van het paard zoals eten, drinken en hooi geven en normaal onderhoud aan de weide.
De eigenaar zorgt voor tijdige medische verzorging zoals bijvoorbeeld ontworming.
De eigenaar staat in voor dierenartskosten en kosten van de hoefsmid zolang deze niet voortkomen uit een fout door de verzorger.

De eigenaar verbindt zich ertoe de verzorger voldoende mogelijkheid te geven om het paard te verzorgen en te rijden. Dagen/tijdstippen worden onderling afgesproken.


4. Aansprakelijkheid
De verzorger verbindt zich ertoe een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen voor alle schadelijke gevolgen voor daden of nalatigheden waarvoor hij/zij aansprakelijk is . De verzorger is verantwoordelijk voor schade of letsel veroorzaakt door hemzelf, bijvoorbeeld voor kwetsuren aan het paard of schade aan materialen of infrastructuur.
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade of letsel die door de verzorger werd veroorzaakt.

Gebruik van het paard of de materialen door derden gebeurt steeds in overleg met de eigenaar. De verzorger is verantwoordelijk voor personen die hij/zij bij het paard laat of de materialen laat gebruiken. De eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade of letsel aan derden die door de verzorger werd veroorzaakt.

Afspraken onder punt 3 en 4 (rechten, plichten en aansprakelijkheid) gelden ook voor andere paarden die bij het verzorgpaard op de weide/stalling staan.
5. Ziekte
In de situatie dat het paard langdurig ziek zal zijn, herstel onzeker zal zijn of een onoverzienbare termijn kan bestrijken, zal van geval tot geval worden besloten hoe hier mee om te gaan.
Indien het paard niet meer bereden kan worden, kan de bijdrage verminderd worden of kan de verzorgster na 2 maanden ontheven worden van de overeengekomen betaling. Dit wordt onderling overeengekomen.

In geval van langdurige ziekte van de verzorger kan de overeenkomst zonder opzeggingstermijn en zonder opzeggingsvergoeding verschuldigd te zijn, tijdelijk of definitief stopgezet worden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:33

ik zou dit contract dus echt nooit tekenen.

Verzorger mag niet direct contract opzeggen, maar jij wel? En als verzorger dit wel doet, dan moet de daaropvolgende maand + de al lopende maand betaald worden.

Als paard ziek is, moet verzorger sowieso 2 maanden door blijven betalen ook al kan zij gedurende die periode niet rijden. En dan is het nog maar de vraag of eigenaar zo coulant is om het bij 2 maanden te houden, want er staat 'kan'. Met andere woorden; verzorger kan voor hetzelfde geld ook 4 maanden door moeten betalen.
En omdat verzorger niet per direct mag opzeggen, wordt die zo nog gedwongen ook om door te betalen want anders geef je die boete.

Punt over de schade is ook slecht omschreven, want zoals het er nu staat moet verzorger ook gewone slijtage vergoeden

Daarnaast vraag ik mij ook af of die 5 euro per week boete bij te laat betalen wettelijk wel is toegestaan. In Nederland niet in elk geval; dan dien je toch echt eerst een herinnering te sturen waarbij klant een vastgestelde periode krijgt om alsnog te betalen zonder bijkomende kosten.


Er kleven meerdere nadelen voor de verzorger aan dit contract met bepalingen waarvan ik mij afvraag of dit wettelijk wel zo mag.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:35

Goh als ik dit zou lezen als verzorger zou ik heel hard lachen en ervoor bedanken... Zo zakelijk, zo streng... Ik snap dat er wat regels opgesteld moeten worden maar op deze manier zou het voor mij al niet meer hoeven.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:36

Even niet over de werkelijke inhoud van je contract maar wel deze zin:
"In de situatie dat het paard langdurig ziek zal zijn en herstel onzeker zal zijn of een onoverzienbare termijn kan bestrijken, zal van geval tot geval worden besloten hoe hier mee om te gaan."

In de situatie dat het paard langdurig ziek ZOU zijn en herstel onzeker ZOU zijn. Niet zal, nooit zal. 'Zal' toont eigenlijk aan dat jij er vanuit gaat dattie per definitie stuk gaat binnen nu en x tijd en dat het voor lange tijd zal zijn.

Zeker als je een contract wilt opstellen lijkt mij zulke woordkeuze belangrijk.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:37

Ik vindt het er niet aantrekkelijker op worden.

Citaat:
. De eigenaar staat in voor dierenartskosten en kosten van de hoefsmid zolang deze niet voortkomen uit een fout door de verzorger.


Wat is een fout. Ook een ongelukje. Paard verstapt zich terwijl zij rijd en is daarna kreupel. Jij was er niet bij dus niet gezien. Even een voorbeeld.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:37

eerlijk gezegd als ik zo contract zou zien zou ik gelijk zeggen ik doe het niet.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:38

belle_boef schreef:
Ik vindt het er niet aantrekkelijker op worden.

Citaat:
. De eigenaar staat in voor dierenartskosten en kosten van de hoefsmid zolang deze niet voortkomen uit een fout door de verzorger.


Wat is een fout. Ook een ongelukje. Paard verstapt zich terwijl zij rijd en is daarna kreupel. Jij was er niet bij dus niet gezien. Even een voorbeeld.



stel je voor het paard komt kreupel uit de wei als de verzorger haar uit de wei haalt is het dan ook haar schuld?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:39

Citaat:
Indien het paard niet meer bereden kan worden, kan de bijdrage verminderd worden of kan de verzorgster na 2 maanden ontheven worden van de overeengekomen betaling. Dit wordt onderling overeengekomen.
.


Kan? Jij staat in voor de dagelijkse verzorging. Op het moment dat jr bijrijder niet kan rijden betaald ze dis voor niks? Laten we eerlijk zijn €80 voor een beetje poetsen is niet realistisch.