Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 00:17

Ik zou willen dat je thuis kon laten schieten. Niet alle paarden gaan rustig met het inslapen. Een schot lijkt mij humaner.Mijn paarden vinden de trailer echter enorm stressvol. Vandaar dat ik voor inslapen ga kiezen. Maar als ik thuis kon laten schieten, dan zou dat zeker de voorkeur hebben.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 00:23

Moderatoropmerking:
Dames en heren, het vriendelijke maar dringende verzoek om de reacties on-topic en respectvol te houden.

Er wordt hulp gevraag over een plaats waar iemand afscheid moet nemen van een geliefde.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 00:35

Ik zal gewoon eens aantal slachterijen in jouw omgeving opbellen. Als ze vaker paarden slachten vragen of je er eventueel erbij mag zijn/hij op bepaalde tijdag mag komen en ze hem dan gelijk slachten. Misschien eerst nog x langsgaan om kennis te maken.
Met de hond ben ik ook veel slachterijen gezien en afgelopen voor kopen van verse pens. Mensen waren meestal zeer vriendelijk. Zeker de wat kleinere slachterijen.
Sterkte!

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 01:00

CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.

Wat een onzin, voor die 100 euro die je krijgt hoef je het echt niet te doen.

Hier ervaring met beiden, ben in Nijkerk veel geweest met ook paarden van vrienden die dat zelf niet durfden. Dat doen ze erg netjes! Totaal geen stress. Zelf vorig jaar mijn paard laten inslapen omdat deze een duplicaat paspoort had waardoor deze niet geslacht mocht worden. Gelukkig deed mijn vaste veearts dat en deed die genoeg verdoven zodat het een prettige ervaring was. Het valt en staat met voldoende verdoven bij inslapen.

Maar slachten is echt niet dier onvriendelijk, das pure onzin.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 01:02

Mindim schreef:
Ik zou willen dat je thuis kon laten schieten. Niet alle paarden gaan rustig met het inslapen.

Als je maar voldoende spuit qua narcose, dan gaat het wel goed, maar omdat dat duur is , wordt dat vaak niet gedaan.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 06:31

Donkydonkje schreef:
Met de slacht maak je net zo een gok, kan net zo goed mis gaan.


Nee, je maakt geen gok.

We zijn geen stel gokkers die denken, "nou.. Hier dan maar op t hoofd.. Zal de pin de hersenen in gaan?"

Nee.. We zijn volleerde mensen die hebben leren schieten in de praktijk.
Die weten waar de hersenstam zit waarmee we een dier in 1 schot hersendood kunnen krijgen.

Buiten dit ben ik groot paardenliefhebber en heb ik een hart van goud voor dieren.

Maar als ik dan zie wat voorn afdankertjes er wel eens bij ons binnen kwamen... Waren die dood beter af dan levend.. En dan wel heel snel!




Ik ga je niet verplichten een andere mening te vormen.
Wel wil ik je vragen waf genuanceerder te reageren en iets verder na te denken dan dit. Er is meer dan alleen maar negativiteit..

Ik zal niet ontkennen dat het wel eens mis kan gaan.. Een dier kan net op dat moment schrikken of zn hoofd omhoog doen..
Maar eerlijk?? Dit heb ik met een koe of paard nog nooit meegemaakt.....

En geloof me.. Ik heb r 1000enden zien gaan



Bel Jan van de Veen eens op, ik denk dat hij wel een goed adresje weet in Belgie!

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 07:09

Ons oudje hebben we thuis laten schieten (Zweden) en dat was inderdaad heel humaan en snel. Het ene moment stond ze daar te suffen, de schieter gaf haar een aai over haar bol, zette het pistool op het voorhoofd en poef weg was ze.

Nu is dit denk ik niet mogelijk in Nederland? Schieten op lokatie? Uiteraard hebben we het niet voor het vlees gedaan maar voor de humaniteit.

Dit zou ik met ieder paard boven een spuitje verkiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:49

Rolfje schreef:
Mindim schreef:
Ik zou willen dat je thuis kon laten schieten. Niet alle paarden gaan rustig met het inslapen.

Als je maar voldoende spuit qua narcose, dan gaat het wel goed, maar omdat dat duur is , wordt dat vaak niet gedaan.

Ben ik niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:50

Mastrootje schreef:
Ons oudje hebben we thuis laten schieten (Zweden) en dat was inderdaad heel humaan en snel. Het ene moment stond ze daar te suffen, de schieter gaf haar een aai over haar bol, zette het pistool op het voorhoofd en poef weg was ze.

Nu is dit denk ik niet mogelijk in Nederland? Schieten op lokatie? Uiteraard hebben we het niet voor het vlees gedaan maar voor de humaniteit.

Dit zou ik met ieder paard boven een spuitje verkiezen.

Mag niet helaas, je mag niet laten verbloeden op eigen erf, volgens mij was dat de reden, maar dat weet ik niet zeker.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:02

Jolliegirl, stuur anders de TS een pb-tje met de contactgegevens van Jan van de Veen :)

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:20

studiemiep schreef:
YWC schreef:
Als je kiest voor slacht, omdat je schieten beter vindt dan spuitje, kan je misschien vragen aan je dierenarts of hij thuis kan schieten, zgn. "Noodslachting"



Nee is niet toegestaan volgens de overheid. Tenzij het paard dusdanig letsel heeft dat vervoer naar een slachterij niet mogelijk is en daar is in dit geval geen sprake van.


Misschien zijn de regels in Nederland anders dan in België.

Toen één van mijn paarden zwaar ziek was en inslapen misschien zou moeten gebeuren, heb ik get gevraagd aan de dierenarts of thuis schieten kon en hij heeft bevestigd dat hij dat kon doen.
Is uiteindelijk niet nodig geweest en paardje loopt nog vrolijk rond.

Maar de mogelijkheid was er dus wel.


En dat regeltje van dusdanig letsel valt desnoods ook te omzeilen he. Je kan een been ook breken als paardje al dood is.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:54

CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.


Sorry hoor...… Hier 4 pony´s laten eutenaseren……….. Waarvan 2 echt geen pretje om te zien.
En in t slachthuis is t 1x schieten en ze zijn dood. En nee het lag echt niet aan de dierenarts.
Als je goede afspraken maakt met t slachthuis kun je ´s morgens als eerste...……..
En in principe is het zo je mag ze zelf heenbrengen en dan kun je blijven. Zij schieten hem en dan kun om t hoekje kijken of je pony/paard ook daadwerkelijk dood is.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:58

CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.



Jij snapt er duidelijk geen snars van als het over diervriendelijk en menswaardig gaat.
Je kan een paard veel beter een slagpen geven, dan een spuitje.
Het paard zal, in het geval van een spuitje, veel meer lijden omdat het paard gedwongen wordt te gaan liggen. Paarden zijn prooidieren, en zullen echt vechten tot het laatst om er maar niet bij te hoeven gaan liggen.
En jij noemt dit een diervriendelijker oplossing?? Eerst jezelf inlezen voordat je zo’n opmerking plaatst hoor, want ik vind dat je hiermee echt niet fair naar de TS bent!

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 12:31

Zelf woonachtig in Nederland maar heb hem toen op laten halen door iemand net over de grens in België. Deze persoon is zeer betrouwbaar met wegbrengen naar de slacht en zou hem zo weer bellen als il weer voor de keuze kom te staan.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:12

Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.

Edit: Het gaat mij ook niet om het schieten of euthanasie, dat schrijf ik ook nergens. Het gaat mij over een dier in nog meer stress brengen, in een vreemde omgeving met vreemde mensen om dan vervolgens opgegeten te worden.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 21-10-18 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:17

CalipsoLover schreef:
Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.


Denk dat je mening niet zo zeer het probleem is je bent inderdaad vrij te vinden wat je wilt over slachten versus inslapen. Echter de door jou genoemde argumenten in het stukje zijn onwaar. En je stapt ietwat lomp op het hart van iemand die voor een hele moeilijke keuze staat, je post is wat dat betreft nogal ongelukkig geschreven.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:17

CalipsoLover schreef:
Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.


Je bericht is zo vreselijk ongepast. Je hebt me echt zo teleurgesteld hiermee. Bah.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:19

CalipsoLover schreef:
Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.


Het mooie is, er wordt niet om jouw mening vol met vooroordelen gevraagd.

De vraag is namelijk: wie weet een diervriendelijk slachthuis in Belgie?

En jouw reactie is daar absoluut geen antwoord op..

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:20

lieveli schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.


Je bericht is zo vreselijk ongepast. Je hebt me echt zo teleurgesteld hiermee. Bah.

Dit is een mening, ik hoef hier niet persoonlijk voor aangevallen te worden. Verder wens ik TS veel sterkte, wat haar beslissing ook mag zijn. Ik zou het gewoon nooit doen.

Verder zal ik me dan ook terug trekken, als je nog iets kwijts wil, dan zijn jullie vrij om mij een pb te sturen. Dan kan het hier weer 'on topic' gaan

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:41

Jeetje en nu ben je opeens zielig, hou toch op.
Jij komt met een geheel off topic bericht hier binnen wandelen met een ongezouten mening.
Bah bah bah


Te heel veel sterkte. Ik zou idd Jan van Veen uit Nijkerk eens bellen, wellicht kan hij je verder helpen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:58

Vind wel dat hier echt naar gereageerd word op iemand zijn mening. Hoe t ook verwoord wordt.
Typisch bokt om hier zo over bezig te blijven en dan gelijk iemand de grond in te trappen.
Terwijl degene mss niet de juiste woorden heeft gebruikt en zich daarna probeert te herstellen en uit te leggen en dan als zielig te worden neergezet.

En vraag me nog steeds in hoeverre de mens weet of een paard stress heeft . Sommige paarden kunnen dingen goed verbergen.

TS hoop dat je iets kunt vinden waar je je goed bij voelt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:02

Inderdaad, t was misschien niet goed verwoord haar eerste post maar ze heeft ten minste nog de balken om op al die neerbuigende sneren te reageren.En wanneer vraagt om via pb te reageren als men nog erover iets wilt zeggen en terug on topic te gaan, gaat men duchtig voort.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:10

@ ianrowan2009 Als wat jij zegt een feit zou zijn, iets waar ik het niet mee eens ben, zou je een paard ook niet meer kunnen laten opereren, want dat is het gedeelte, het onder narcose gaan, waarbij een paard ook gedwongen gaat liggen. Het enige verschil is dat in het ene geval het paard de operatie ondergaat en in het andere geval het paard de dodelijke injectie krijgt.

Ik zit al 54 jaar in de paarden en heb beide manieren heel wat keren gezien, zeker als je een behoorlijk aantal paarden hebt of had lopen. En bij schieten heb ik toch een keer een niet zo'n mooie ervaring gehad. Toen was er de keuze nog niet trouwens. Wij laten ze nu thuis in alle rust en met een maatje erbij inslapen en hebben nog nooit een vechtend paard gehad.

Maar de keuze is persoonlijk en ik wens TS er sterkte mee

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:37

CalipsoLover schreef:
Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.

Edit: Het gaat mij ook niet om het schieten of euthanasie, dat schrijf ik ook nergens. Het gaat mij over een dier in nog meer stress brengen, in een vreemde omgeving met vreemde mensen om dan vervolgens opgegeten te worden.


Je kan nu wel in de slachtofferrol gaan schieten en “oh ik ben zo zielig, heel bokt is tegen mij” gaan spelen, maar als je je (wederom, onjuiste) mening op deze manier in zo’n topic neer plempt, moet je niet achteraf komen huilen. Gewoon geen fatsoen noem je dat.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:39

CalipsoLover schreef:
Ik heb niet alle afbrekende reactie's op die van mij gelezen, maar dit is mijn mening en mijn volste recht om dit te vinden, te denken en te schrijven. TS doet ermee wat ze wil, en nee ik ben niet zo'n vegetariër of veganist :?
Doet me er even aan herinneren hoe stom bokt soms kan zijn, want sommige reactie's zijn alles behalve volwassen. Wat TS doet is haar zaak, ik zou het gewoon als persoon al niet fijn vinden om in een onvertrouwde omgeving neergeschoten te worden, vaak dan ook nog eens met onbekende om me heen. Ik zou mijn paard, dat zoveel jaren voor mij gewerkt heeft niet als 'dank' dan laten neerschieten om vervolgens op iemand zijn bord terecht te komen. Misschien ben ik hier dan te emotioneel over, maar neen, ik vind dat mijn paard dan ook een mooier afscheid verdient, voor alle die daar nog kritiek op hebben, dit is mijn mening en het is mijn volste recht om dit te zeggen en mezelf te verdedigen.

Edit: Het gaat mij ook niet om het schieten of euthanasie, dat schrijf ik ook nergens. Het gaat mij over een dier in nog meer stress brengen, in een vreemde omgeving met vreemde mensen om dan vervolgens opgegeten te worden.

Jongedame, word wat ouder, leer nog veel meer over journalistiek zodat je weet hoe nepnieuws de wereld word ingestuurd en leer vooral te schrijven zonder vooroordeel. Wanneer je had gezegd dat je geen antwoord weet op de vraag omdat jij je paard zou laten inslapen bij een da dan komt dat totaal anders over en zeg je hetzelfde. Jij zou voor het spuitje gaan, knipt de staart er af en dan? Cremeren of daar laten. In het laatste geval gaat hij met de grijper de destructiewagen in en word hij vermalen om weer te worden hergebruikt. Dus of het paard nu kunstmest of een biefstuk word, dan liever het laatste.