Contract opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
inge1968
Berichten: 422
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: almere

Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 10:25

Ik wil kijken of er hier mensen zijn en het zelfde hebben mee gemaakt en raad weten.

Een jaar geleden hebben wij onze veulen op een kleinschalige opfok neer gezet.
Hele lieve zorgzame mensen die toen net een opfok waren begonnen en de paarden zien er top uit en worden goed gevoerd hier echt geen problemen over.

In het begin ging het goed tot een aantal maanden geleden.
Ze krijgen de opfok niet vol en hebben door onstandig de naam van de stal moeten veranderen maar nu ook dus hun concept. En nu nemen ze eigenlijk alles aan hengst, ruin, volwassen merrie, veulens,waardoor de 2 groepen die er zijn niet meer van 1 leeftijd zijn, er een moeder met veulen bij de merrie groep staat en er een 3 jarige hengst in een jonge groep werd gezet wat dus erg mis ging.deze hengst is nu gelukkig weg. Ook staan de hengsten veel te dicht bij de merries naast elkaar op stal en in de wei wat nu ze ouder worden voor problemen gaat zorgen want ze kunnen elkaar zien en aanraken. Wij als veulen eigenaar waren leek in opfok land maar merken nu dat dit zo niet verder kan. Nu is er laatst iets erg gebeurd en we zijn onze vertrouwen kwijt. Hoe nu verder?

Ons contract is opgesteld onder de oude naam. En in de winter hebben ze een langere opzeg dan in de zomer. Hoe zit dat met ons contract. Is een contract in de paarden wereld ook pas rechtsgeldig als het door een notaris is opgesteld, mogen wij het contract ontbinden omdat ze nu eigenlijk geen opfok meer is maar alles aanneemt? We willen ons paard dus daar weg halen als er niets veranderd aan de situatie maar kunnen wij onder dit contract uit komen en eerder vertrekken zonder kosten?


BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:28

Contract is een overeenkomst en afhankelijk van wat daar in staat over wijzigingen nog wel of niet geldig, mensen met juridische kennis genoeg hier op bokt dus misschien even aan een van hun laten lezen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:30

Een contract is ook gewoon geldig als het niet door een notaris is opgesteld.
Maar als zij hun kant van het contract niet nakomen, kan dat wel een reden zijn om het contract eerder te ontbinden. Kijk ook goed wat er in het contract staat en wat zij nu niet nakomen. Ben je bang dat zij jullie toch aan de opzegtermijn houden?

Heb je vooruitbetaald (want in je recht staan betekent helaas niet niet altijd je recht krijgen).

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70396
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:31

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Mirranda

Berichten: 1716
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:32

Volgens mij kun je een contract ontbinden per direct als deze eenzijdig wordt gewijzigd. Maar buiten dat moet elk contract ook een normale opzegtermijn hebben. Dus je zou er altijd vanaf moeten kunnen met bv een maand opzegtermijn.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:53

Mirranda schreef:
Volgens mij kun je een contract ontbinden per direct als deze eenzijdig wordt gewijzigd. Maar buiten dat moet elk contract ook een normale opzegtermijn hebben. Dus je zou er altijd vanaf moeten kunnen met bv een maand opzegtermijn.

Zij hebben de situatie gewijzigd,waardoor het nu anders is dan waar jij voor tekende. Als jouw veulen nu niet meer veilig daar staat,dan zou ik hem daar weghalen voordat hem iets ernstigs overkomt.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:32

@inge. volgens mij heb ik jullie van de week gesproken.

Ik zou even goed kijken wat er in het contract staat wat staat er qua veiligheid en leef omstandigheden? Mogelijk dat je op grond daarvan kunt ontbinden.

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:11

anjali schreef:
Mirranda schreef:
Volgens mij kun je een contract ontbinden per direct als deze eenzijdig wordt gewijzigd. Maar buiten dat moet elk contract ook een normale opzegtermijn hebben. Dus je zou er altijd vanaf moeten kunnen met bv een maand opzegtermijn.

Zij hebben de situatie gewijzigd,waardoor het nu anders is dan waar jij voor tekende.
Als jouw veulen nu niet meer veilig daar staat,dan zou ik hem daar weghalen voordat hem iets ernstigs overkomt.

Dat weet je niet en dat is nou net de clou.

TS, wat staat er in je contract over de zorg/omstandigheden/management? Als dat verder niet gespecificeerd is kun je ook niet spreken van wijzigingen. Dus wat staat er in het contract?

koeien op de weg...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:38

Een contract hoeft idd echt niet door een notaris opgestelt te zijn om rechtsgeldig te zijn
Gewoon iets samen opgestelt op een willekeurig stuk papier wat je ondertekent is ook gewoon een rechtsgeldig contract (zolang Er geen zaken overeen gekomen worden die in strijd zijn Met de wet )

Maar wat staat Er idd in het contract over Zorg/huisvesting/groep etc?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:58

Contracten over huisvesting zijn in mijn ogen best wel waardeloos. Ik heb gelukkig nog nooit iets hoeven tekenen daarbij, want dat doe ik gewoon niet.
Ik ga geen maand nog doorbetalen terwijl ik het zat ben ergens. Gewoon paard inladen en wegwezen. Dat gebeurt zovaak.
Op mn vorige stal kregen ze echt ineens het op de heupen en mocht die van mij niet meer bij de anderen omdat hijeen andere klootpony had getrapt (eindelijk) nadat hij zich maanden in de hoek had laten trappen door dat ding. Ik kreeg steeds te horen, ja we houden het in de gaten... Dit is kuddevorming... Juist. En haar pony krijgt 1 trap en alles is fout en mijne moet alleen in een weitje waar geen zicht is op de andere paarden. Denk het niet.
Dat weekend ben ik 3x per dag naar sal gegaan (was een volpension) om te controleren of mijn paard wel in de wei stond.
Was al een tijdje opzoek naar iets anders want had het echt niet meer na mn zin. Maar zoiets ga je niet aankondigingen. Je zoekt iets nieuws en vertrekt dan.zeker als je kritiek hebt op wat ze allemaal fout doen in jouw ogen. Ik was als de dood dat ik voortaan zelf mn paard binnen en buiten moest doen en hij niet gevoerd zou worden (werd hij toch al bijna niet)..
Toen ik eenmaal een hele fijne plek had gevonden, waar ik direct terecht kon ben ik direct gegaan.

Wie houdt je tegen? Zelfs met een contract. Betaal gewoon netjes je stallingsgeld tot je gaat en geef aan dat de plek echt niet meer voldoet aan jullie wensen. Ik denk niet dat er iemand is die het in zn hoofd haalt om een kort geding te starten voor 1 of 2 maanden stallingsgeld. Gewoon het beste voor je paard kiezen.

inge1968
Berichten: 422
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: almere

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 19:17

Een nieuwe plek is er al en we kunnen meteen daar terecht. De rechtsbijstand heeft het contract bekeken en wat er instaat mag volgens hun. We gaan nu kijken wanneer we haar gaan verhuizen. Want weg gaat ze daar zeker.

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:49

RoyceMack schreef:
Contracten over huisvesting zijn in mijn ogen best wel waardeloos. Ik heb gelukkig nog nooit iets hoeven tekenen daarbij, want dat doe ik gewoon niet.
Ik ga geen maand nog doorbetalen terwijl ik het zat ben ergens. Gewoon paard inladen en wegwezen. Dat gebeurt zovaak.
Op mn vorige stal kregen ze echt ineens het op de heupen en mocht die van mij niet meer bij de anderen omdat hijeen andere klootpony had getrapt (eindelijk) nadat hij zich maanden in de hoek had laten trappen door dat ding. Ik kreeg steeds te horen, ja we houden het in de gaten... Dit is kuddevorming... Juist. En haar pony krijgt 1 trap en alles is fout en mijne moet alleen in een weitje waar geen zicht is op de andere paarden. Denk het niet.
Dat weekend ben ik 3x per dag naar sal gegaan (was een volpension) om te controleren of mijn paard wel in de wei stond.
Was al een tijdje opzoek naar iets anders want had het echt niet meer na mn zin. Maar zoiets ga je niet aankondigingen. Je zoekt iets nieuws en vertrekt dan.zeker als je kritiek hebt op wat ze allemaal fout doen in jouw ogen. Ik was als de dood dat ik voortaan zelf mn paard binnen en buiten moest doen en hij niet gevoerd zou worden (werd hij toch al bijna niet)..
Toen ik eenmaal een hele fijne plek had gevonden, waar ik direct terecht kon ben ik direct gegaan.

Wie houdt je tegen? Zelfs met een contract. Betaal gewoon netjes je stallingsgeld tot je gaat en geef aan dat de plek echt niet meer voldoet aan jullie wensen. Ik denk niet dat er iemand is die het in zn hoofd haalt om een kort geding te starten voor 1 of 2 maanden stallingsgeld. Gewoon het beste voor je paard kiezen.

Zo gaat het inderdaad vaak. Je krijgt ruzie omdat je paard niet goed verzorgd wordt of zo,en dan wil je zo snel mogelijk weg.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:40

Ik heb je een pb gestuurd want dit klinkt erg als de opfok waar ik en mijn stalgenoot vorig jaar onze veulens hebben weggehaald..


Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:45

anjali schreef:
Mirranda schreef:
Volgens mij kun je een contract ontbinden per direct als deze eenzijdig wordt gewijzigd. Maar buiten dat moet elk contract ook een normale opzegtermijn hebben. Dus je zou er altijd vanaf moeten kunnen met bv een maand opzegtermijn.

Zij hebben de situatie gewijzigd,waardoor het nu anders is dan waar jij voor tekende. Als jouw veulen nu niet meer veilig daar staat,dan zou ik hem daar weghalen voordat hem iets ernstigs overkomt.


Nou en dat is dus moeilijk. Ik en stalgenoot hebben vorig jaar met hetzelfde bijltje gekapt..Hele contract juridisch laten napluizen maar bewijzen is lastig zoniet onmogelijk. Uiteindelijk hebben wij met een hoop gedoe onze veulens daar weggehaald. De situatie die zij vertelden toen wij kwamen kijken was namelijk anders dan in de praktijk bleek en in het contract werd er niks expliciet vermeld over de groepssamenstelling. (kregen de opfok ook niet vol met als gevolg dat alle leeftijden door elkaar gedonderd werden, 3 jarige hengsten direct naast 2 jarige merrie met als gevolg al een aantal keer de afscheiding verrot getrokken, een eigenaar die niet meer op kwam dagen en de gehele opfok aan een koeienboer overliet die er totaal geen verstand van had. Dieren slecht gevoerd, ontworming niet tijdig etc...
Toen wij onze dieren gingen ophalen had de boer een aantal buren geregeld om te voorkomen dat wij onze dieren meenamen zonder opzegtermijn te betalen en onze paspoorten dus niet mee zouden krijgen.
Nee dit was een hele nare opfok.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:04


inge1968
Berichten: 422
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: almere

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 21:34

Nee gaat niet om deze opfok

Wildgirl

Berichten: 11654
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Contract opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:40

Indien ze na de naamswijziging(Wat ook aangepast moet zijn bij de kvk) geen nieuw contract hebben verstrekt dan hebben ze geen poot om op te staan gezien jij dus nu een contract hebt lopen met een niet bestaand bedrijf. Ik zou eens met ze gaan praten, communicatie is de key.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers