Koopcontract?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:19

Denk dat dat staat voor: 'wat mij betreft' ;)

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:22

Een heel oud topic, maar ik heb zitten zoeken op koopcontract, en kwam dit topic tegen. Hoop dat ik hier wat mag vragen. Is er iemand die een voorbeeld heeft van een simpel koopcontract op A4, waar wel alles op staat wat nodig is?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:45


J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:12

_Evelien schreef:
Een heel oud topic, maar ik heb zitten zoeken op koopcontract, en kwam dit topic tegen. Hoop dat ik hier wat mag vragen. Is er iemand die een voorbeeld heeft van een simpel koopcontract op A4, waar wel alles op staat wat nodig is?


Kijk eens op Sporthorses! Onder elk paard te koop staat koopcontract in pdf. Ik heb hier zelf nog een aantal dingen aan toegevoegd.. Maar de basis is zeker goed!

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:30

Bedankt voor jullie reacties! Heb het stukje op pagina 2 overgenomen. Die had ik nog niet gezien. :-) Vraag mij alleen af of dit stukje nu wel klopt:

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van het paard:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ; Fries
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Aftekeningen ; n.v.t.
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

Verkoper is eigenaar van het paard.

Hoort dit niet zo te zijn?:

Koper word eigenaar van het paard.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:42

Ja dat klopt :). Het gaat erover dat verkoper verklaart eigenaar te zijn van het volgende paard. En daaronder staan dan de gegevens van het paard dat verkocht wordt. Het is dus meer om het paard dat verkocht wordt te identificeren. Pas in de punten daaronder wordt gesproken over de overdracht van het paard.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:49

foxy80 schreef:
Alexandras, ze had dat paard gekocht voor het huwelijk... Toen ze nog studeerde. En als je dan over stalfacturen, da en dergelijke praat: meestal handje contantje betaald, en beest stond toen gratis te groeien op een wei als gezelschap. Pas na het huwelijk is het op een pensionstal gezet als ik me goed herinner

Het gaat nog verder: omdat ze in geldnood zat door de scheiding wilde ze het dier verkopen, maar haar man liet dat niet toe. Maar wel treiteren dat hij dat beest iets ging aandoen... Ze kon het dier zelfs niet van stal verhuizen (en in veiligheid brengen) naar haar nieuwe woonplaats toen ze bij haar nieuwe vriend introk. Allemaal door zo' n stom papiertje waarvan velen niet beseffen hoe waardevol het is... Een rechter heeft vaak 0.0% kennis van hoe het er met paarden aan toe gaat en oordeelt over je dier alsof het een ordinaire TV is.

Ook al heeft ze het paard gekocht voor haar huwelijk en had ze een koopcontract op haar naam...
Zodra je trouwt onder gemeenschap van goederen is alles op dat moment van beide samen.
Ook al heeft er 1 van beide een duur huis volledig zelf betaald voor het huwelijk... na trouwen onder GG is het huis ook direct van de partner.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:08

Brainless schreef:
foxy80 schreef:
Alexandras, ze had dat paard gekocht voor het huwelijk... Toen ze nog studeerde. En als je dan over stalfacturen, da en dergelijke praat: meestal handje contantje betaald, en beest stond toen gratis te groeien op een wei als gezelschap. Pas na het huwelijk is het op een pensionstal gezet als ik me goed herinner

Het gaat nog verder: omdat ze in geldnood zat door de scheiding wilde ze het dier verkopen, maar haar man liet dat niet toe. Maar wel treiteren dat hij dat beest iets ging aandoen... Ze kon het dier zelfs niet van stal verhuizen (en in veiligheid brengen) naar haar nieuwe woonplaats toen ze bij haar nieuwe vriend introk. Allemaal door zo' n stom papiertje waarvan velen niet beseffen hoe waardevol het is... Een rechter heeft vaak 0.0% kennis van hoe het er met paarden aan toe gaat en oordeelt over je dier alsof het een ordinaire TV is.

Ook al heeft ze het paard gekocht voor haar huwelijk en had ze een koopcontract op haar naam...
Zodra je trouwt onder gemeenschap van goederen is alles op dat moment van beide samen.
Ook al heeft er 1 van beide een duur huis volledig zelf betaald voor het huwelijk... na trouwen onder GG is het huis ook direct van de partner.

Volgens mij is dit sinds kort niet meer zo.Maar nog wel als je nog volgens de vroegere regels getrouwd bent.Wel sneu zoiets.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:37

anjali schreef:
Volgens mij is dit sinds kort niet meer zo.Maar nog wel als je nog volgens de vroegere regels getrouwd bent.Wel sneu zoiets.

Ja en nee.
Vroeger trouwde je standaard onder GG, tenzij je duidelijk aangaf onder huwelijkse voorwaarde te willen trouwen.
Tegenwoordig (dit jaar) is het andersom.
Dan trouw je dus standaard onder HV en moet je aangeven als je onder GG wilt trouwen.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:23

Bedankt voor jullie hulp! :)

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:03

Brainless schreef:
anjali schreef:
Volgens mij is dit sinds kort niet meer zo.Maar nog wel als je nog volgens de vroegere regels getrouwd bent.Wel sneu zoiets.

Ja en nee.
Vroeger trouwde je standaard onder GG, tenzij je duidelijk aangaf onder huwelijkse voorwaarde te willen trouwen.
Tegenwoordig (dit jaar) is het andersom.
Dan trouw je dus standaard onder HV en moet je aangeven als je onder GG wilt trouwen.


Nee, je trouwt standaard in een beperkte gemeenschap van goederen. Voor huwelijksvoorwaarden moet je nog steeds naar de notaris.

En het is wellicht mosterd na de maaltijd, maar in het begin van dit topic wordt vermeld dat een betalingsbewijs voldoende is om aan te tonen dat je eigenaar van het paard bent: ook dat klopt niet, betaling is namelijk geen vereiste voor een geldige eigendomsoverdracht. Neemt niet weg dat een betalingsbewijs natuurlijk wel heel handig is om te bewijzen dat je iets hebt betaald ;)

*ik kruip weer onder de meeleessteen, maar moest deze onjuistheden echt even uit de wereld helpen :D*