hengsten pension stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nelvy
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-09-18

hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 16:55

hallo bokkers

IK heb een vraagje ik zoek tips en adviezen over het volgende.
stel je voor we willen een pensionstal in brabant starten speciaal voor hengsten waar zou dit aan moeten voldoen?
wat zou je graag willen?
en wat voor soort accommodatie zoek je dan


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:50

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:08

Mijn hengst staat in pension. Samen met mijn minipaard staat hij overdag op de weide (swinters paddock) en snachts in een stal samen van 5x5. Het liefst heb ik een stal met eigen uitloop (groot genoeg, of overdag buiten op een grotere wei / paddock en snachts in de uitloopstal). Dit is de manier waarop ik het zelf graag zie, dat er mogelijkheden zijn om hengsten sociaal te houden. Op de pensionstal waar ik sta staan verder uitsluitend merries en ruinen (hengsten zijn wel welkom). Belangrijk vind ik dat de omheining correct is. Verder zijn de punten die ik zoek als normaal, bak (bij voorkeur binnen) waarin het hele jaar te rijden is, goede omgang met de paarden en volpension.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey


Rieka41
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:50

Nessie schreef:
Mijn hengst staat in pension. Samen met mijn minipaard staat hij overdag op de weide (swinters paddock) en snachts in een stal samen van 5x5. Het liefst heb ik een stal met eigen uitloop (groot genoeg, of overdag buiten op een grotere wei / paddock en snachts in de uitloopstal). Dit is de manier waarop ik het zelf graag zie, dat er mogelijkheden zijn om hengsten sociaal te houden. Op de pensionstal waar ik sta staan verder uitsluitend merries en ruinen (hengsten zijn wel welkom). Belangrijk vind ik dat de omheining correct is. Verder zijn de punten die ik zoek als normaal, bak (bij voorkeur binnen) waarin het hele jaar te rijden is, goede omgang met de paarden en volpension.

Wij willen juist een stal waar ze natuurlijk mogelijk gehouden worden dus voer zonder suikers en goed hooi.
En zoveel mogelijk na buiten

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:21

In Amerika hadden ze hiervoor fijn concept: de hengsten konden door de (hoge!) omheining wel neuzen met andere paarden, maar er niet bij. Stal met kleine verharde uitloop voor de nacht, en die kon open naar een héle lange uitloop (5x200m ongeveer) waar ze dus wel konden rennen. Wel sociaal, bewegingsruimte, maar ook veilig. Nou stonden daar ook merries op stal, dus volledig sociaal houden van de hengsten was daar geen optie uit veiligheidsoverwegingen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:31

Hier zelf een hengst thuis. Wat belangrijk is een goed omheining ( geen omheining van 1.20 met een dun lintje), het liefst een hoge houten omheining, met stroom. Is het de bedoeling dat er hengsten samen komen te staan? Zo ja, niet alle hengsten zullen samen gaan dus zorg dat er veel ruimte is. Hengsten kunnen zich behoorlijk laten lijden door hun hormonen, niet erg maar kijk vooral met wat je binnen haalt.. veel mensen kunnen helemaal niet met hengsten overweg en je wilt geen gevaarlijke situaties op stal. Ik zou er nog even goed over nadenken, er is vaak een rede dat hengsten niet welkom zijn op stallen, dat ligt niet aan de hengsten maar wel vaak aan de eigenaren.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:40

Ik denk dat voor veel hengsten het een stuk makkelijker zou zijn als er op stal geen merries staan. Dus enkel hengsten en ruinen. Mijne kan namelijk in de winter in paddock gewoon samen met alle andere ruinen en hengsten is dan eerder onderdanig dan een baasje. Maar in de wei met merries ernaast verdraagt hij totaal geen andere paarden in zn wei. Denk toch dat ze door merries het gevoel krijgen zichzelf te moeten verdedigen en stoer te moeten doen.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:24

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-22 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:39

Mee eens met mijn voorgangers en aanvullend:
sta ook stevig in je schoenen als stalhouder. Weet wat je moet doen mocht het onverhoopt misgaan en kan daar ook naar handelen.
Op een hengstenstal een stalhouder die van koetsjie koetsjie aai aai doet is niet handig, zeker niet als er twee toch besluiten dat de rangorde niet voldoet en even moet veranderen. Weet ook wat je wle en niet bij elkaar kan zetten, wanneer het echt vechten is, of wanneer het enkel uitdagen is, of opvoeden of spelen.

Mijn hengst heeft altijd in een kudde gestaan, ging eigenlijk altijd goed. Maar wel bij mensen die wisten van aanpakken.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:40

Zelf geen ervaring, ik heb mijn hengsten altijd thuis gehouden, in een groep (jonge hengsten bij elkaar, en mijn volwassen hengst bij zijn eigen dames).

Als smid kwam ik op een stal waar alleen mannen (hengsten en ruinen) welkom waren. Er heerste gewoon rust, veel minder stoer gedoe omdat er geen merries in de buurt waren. Verder was het niet anders dan een stal waar vooral merries en ruinen staan.
Ik vond het wel een goed idee en daar ook een fijne uitvoering van het goede idee.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Hutcherson

Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: hengsten pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:06

Heb mijn hengst jaren in opfok gehad.
Ik vind weidegang echt een must. Alleen paddock is echt niet goed genoeg voor mij.
Ik vind het belangrijk dat pensionhouder enkel in overleg kuddes gaat wijzigen. Maar paard heeft flinke wonden opgelopen omdat een andere hengst hem de hoek in trapte. Opzich is mijn dier geen doetje, maar ook geen dominante vechter gelukkig.
Beetje strijd is geen punt maar als ze in stal niet fatsoenlijk naast elkaar kunnen staan gaat het tever. Ik vind actief meedenken daarin vanuit de pensionhouder heel belangrijk.
Een wasplaats binnen is echtr heel fijn. Net als een goede bak die altijd te rijden is. Vele pensionhouders ZEGGEN dat hun bak altijd te rijden is, vanwege eb en vloed of drainage.. Maar dan is de drainage al 12 jaar niet uitgespoten.

Pension houden lijkt me heel erg lastig. Heel veel mensen met verschillende wensen. En natuurlijk je eigen tijd en kunnen en mogelijkheden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers