Cap plicht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Helmplicht voor ruiters op de openbare weg, ja of nee.

Ja.
416 (60%)
Nee.
115 (16%)
Ook voor menners.
144 (20%)
Ook voor iemand die een paard te voet of te fiets begeleid.
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 687


Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:56

Eens met openingspost! Een cap heeft mij al 2x het leven gered, ik rij nooit meer zonder!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:06

Citaat:
En wat risico's aangaat...als ik ga bergbeklimmen moet ik daar toch echt een aparte verzekering voor afsluiten...t is al een geluk dat paardrijden daar niet bijzit maar als die kosten te hoog worden komt dat ook...kunnen we met zijn allen gaan boeten voor een stel eigenwijze snotneuzen.


Je hoeft geen extra verzekering af te sluiten hoor. Je zorg is gewoon gedekt. Vaak sluit je wel een extra verzekering af, om te zorgen dat je redding (met helicopter) wel wordt gedekt en dat je een bedrag krijgt uitgekeerd als je dood gaat of blijvend invalide wordt.

Maar je zorgverzekering kijkt er niet naar of de oorzaak ligt in een bergsportongeval, paardrijongeval of val van het keukentrapje komt.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:18

Shadow0 schreef:
DezeNaam: een wereld waarin verzekeringsmaatschappijen bepalen wat je wel en niet mag lijkt me een nog vervelendere wereld dan wettelijke verplichtingen. Verzekeringen geven nu al genoeg problemen (met niet uitkeren waar dat wel zou moeten) dat we dit soort touwtrekwedstrijden vooral de ruimte niet moeten geven.

Er is helemaal geen groot probleem. Het lijkt me heel verstandig om een cap op te zetten, maar er is niet echt iets wat opgelost moet worden. Als iemand zelf vindt dat het het vergrote risico op hersenletsel waard is, dan is dat zo. Mijn keuze is het niet maar we hoeven niet alles in regels te proppen.

Ik zeg niet dat ze iets moeten bepalen. Maar ze mogen wel eisen stellen dat als jij zonder cap van je paard valt je de kosten van het ziekenhuis (deels) zelf mag betalen. Zo heb je wel nog inspraak op wat je doet. Iemand kan 100 keer op pad gaan zonder cap en nooit slecht vallen. Maar dan zou je wel elke keer een boete (kunnen) krijgen als dit verboden zou worden. Terwijl je in die 100 keer dat je buiten op straat rijdt misschien nooit op je kop valt en medische zorg nodig hebt... En tja als je dan wel eens valt dan mag de verzekering zelf kiezen of mensen die zonder cap rijden -en daardoor een letsel krijgen dat voorkomen had kunnen worden- willen vergoeden of niet. Uiteindelijk kost het ook geld voor de maatschappij hé, daar mogen ze dan gerust regels rond maken maar mensen mogen wel wat keuze hebben.

Of je moet een andere verzekering nemen omdat je dus zonder cap op straat wilt (en daarbij dus verzekerd bent als je zonder cap op je hoofd valt), die keuze kan je gelukkig zelf ook maken. Want zoals in het voorbeeld dus kan iemand altijd zonder cap rijden zonder dat je iets overkomt, terwijl dat iemand misschien eens één keer zonder cap rijdt en dan hersenschade krijgt van een val... Spijtig, het is dan wel een dure grap als je de kosten dan grotendeels zelf mag betalen maar dat is een afweging die je zelf moet maken.
Dusja dan is het de afweging, een (dure) verzekering nemen in geval dat je van je paard valt zonder cap. Of gewoon zonder cap rijden en het risico erbij nemen dat ALS je slecht valt, je wel de volle pot moet betalen (of deels).

Maar zoals ik aangaf ken ik niet ongelooflijk veel van verzekeringen, en in België zal het nog anders zijn dan in Nederland dus ik kan er moeilijk volledig over meespreken.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:26

Stel nu de cap wordt verplicht door verzekeringsmaatschappijen.
Dan zien we in de cijfers dat ernstig romp letsel toch meer voorkomt dan hoofdletsel. (dat is nu in de huidige cijfers zo)
Dan gaan ze ook een body protector verplichten.

En dan hebben ze dat gedaan en gaan ze eisen aan je tuig stellen. En dan aan...

Geef ze 1 vinger dan pakken ze de hele hand.

Nee slecht idee.
Waar gaat dat dan heen?
Met air jacket op de fiets naar de supermarkt met helm?
Want daar is het risico groter.

Je met een tuigje vast snoeren aan de trap?

Echt waar stopt de betutteling dan?

Leven brengt risico's met zich mee.
Laat aan elk over hoe en waar ze die nemen voor zichzelf.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:40

Heeft een body protector zelfs een nut? Voor zover ik hoor krijg je daar net soms ergere letsels door...

Ik vind persoonlijk ook niet dat er meer regels voor moeten komen hoor, maar liever wat met de verzekering dan dat ze boetes gaan uitdelen omdat jij zonder cap op je paard zit.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:58

Bij geen verplichting kun je ook geen boete krijgen.
En ondanks dat ik altijd een cap draag vind ik dat elk ander het zelf moet weten.
Net als die motorrijder in zijn t-shirt.
De wielrenner met alleen een helmpje.
De skateboarder zonder helm.
De fietser zonder helm.
De... Noem maar op.
Van leven ga je dood.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:00

Tot 18 verplicht.
Daarna eigen risico.

Ik vind het idee nog zo raar niet.
Het dier gaat harder dan 25 km per uur. Althans. Dat kan hij wel.
En ongecontroleerd.
Voor een bromfiets of scooter van 45 km per uur moeten we ook een helm dragen.

Quad ook mits gordel.

En met n electra fiets is het ook zo gek nog niet.

Ik draag altijd een cap. Als mijn paard z'n poot niet op tilt en ik ga... En hard?
Paard kan ook vallen en ik er onder komen. Hoe doodbraaf ze ook is!!

Mijn paard is een zelf bewegend object. Stuurbaar en wel. Maar door een verkeerde inschatting kan ik als ongeleid projectiel worden gelanceerd.
Daar heb ik geen invloed op.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:03

Lieke schreef:
Citaat:
En wat risico's aangaat...als ik ga bergbeklimmen moet ik daar toch echt een aparte verzekering voor afsluiten...t is al een geluk dat paardrijden daar niet bijzit maar als die kosten te hoog worden komt dat ook...kunnen we met zijn allen gaan boeten voor een stel eigenwijze snotneuzen.


Je hoeft geen extra verzekering af te sluiten hoor. Je zorg is gewoon gedekt. Vaak sluit je wel een extra verzekering af, om te zorgen dat je redding (met helicopter) wel wordt gedekt en dat je een bedrag krijgt uitgekeerd als je dood gaat of blijvend invalide wordt.

Maar je zorgverzekering kijkt er niet naar of de oorzaak ligt in een bergsportongeval, paardrijongeval of val van het keukentrapje komt.


o. Nou, hier dus echt wel. Maar Duitsland. Ben 1 keer van de trap gelazerd, maar kon toch echt mooi een formulier invullen, of het mss aan mezelf te verwijten was, of dat ze zelfs iemand anders ervoor op konden laten draaien. Maar het zou ook idd kunnen dat het dan alsnog vergoed wordt, en dat idd een redding die extra kosten met zich meebrengt niet meer vergoed wordt, daarvoor ben ik er niet goed genoeg ingedoken, dus kun je gelijk in hebben.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:25

IHN schreef:
Lieke schreef:

Je hoeft geen extra verzekering af te sluiten hoor. Je zorg is gewoon gedekt. Vaak sluit je wel een extra verzekering af, om te zorgen dat je redding (met helicopter) wel wordt gedekt en dat je een bedrag krijgt uitgekeerd als je dood gaat of blijvend invalide wordt.

Maar je zorgverzekering kijkt er niet naar of de oorzaak ligt in een bergsportongeval, paardrijongeval of val van het keukentrapje komt.


o. Nou, hier dus echt wel. Maar Duitsland. Ben 1 keer van de trap gelazerd, maar kon toch echt mooi een formulier invullen, of het mss aan mezelf te verwijten was, of dat ze zelfs iemand anders ervoor op konden laten draaien. Maar het zou ook idd kunnen dat het dan alsnog vergoed wordt, en dat idd een redding die extra kosten met zich meebrengt niet meer vergoed wordt, daarvoor ben ik er niet goed genoeg ingedoken, dus kun je gelijk in hebben.


Ja hoor, ik ski off piste, en als je de redding per helicopter en de zorg die daarbij komt vergoed wilt krijgen heb je echt een extra verzekering nodig. Volgens mij staat ook in mijn verzekering dat ze ongelukken buiten de piste niet vergoeden (vandaar de afspraak: sleep me terug naar een piste als het kan en bel dan de heli). Daarnaast ook idd het stukje verzekeren voor als je in een lawine terecht komt, de kans op overleven is niet mega groot, hopen dat je vrienden er dan niet in zitten en je met je transceiver snel vinden...

Mag hopen dat een verzekering nooit eisen mag stellen aan wat je wel en niet moet dragen voor sporten zodat je een vergoeding krijgt bij letsel, dat gaat ze niets aan. Dan kom je echt in de knoei met privacy als een verzekering dit zou mogen bepalen! Rij zelf overigens altijd met een cap :)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:36

Dat is je reisverzekering, niet je zorgverzekering (iig in Nederland, daarbuiten durf ik niets te zeggen).

Ljmichael

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-09-18
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:02

ik vindt het voor iedereen verplicht weet zelf uit ervaring hoe belangerijk een helm/cap kan zijn bij een val

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:35

Zodra je het terrein verlaat en de openbare weg op gaat met paard (al dan niet voor de wagen, onder zadel, aan de hand of aan de hand op de fiets), cap op! Zou verplicht moeten worden.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:47

Delphi schreef:
Degene die het betuttelend vinden en het belachelijk vinden dat ze dit niet zelf mogen bepalen... Vinden jullie dat ook van het verplicht autogordel moeten dragen en motor/scooterhelm moeten dragen?


Ja!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:54

Ik vind dat regels wel ergens goed voor zijn. Kijk naar 30 jaar geleden, toen had haast niemand een cap op. Is er toch wel eea verbeterd. Ik vind een capverplichting op de openbare weg geen verkeerd plan. Je paard kan nog zo braaf zijn maar als ie struikelt en je komt op je hoofd terecht.. ik snap sowieso niet dat mensen zo met hun leven omgaan dat ze die cap niet willen dragen om een stomme reden zoals dat je haar niet goed meer zit ofzo.

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:04

Ik weet het niet zo goed, vind het meer eigen verantwoordelijkheid. Fietsers hoeven bijvoorbeeld ook geen helm op.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:12

Syzygy schreef:
Ik weet het niet zo goed, vind het meer eigen verantwoordelijkheid. Fietsers hoeven bijvoorbeeld ook geen helm op.

Ook die mogen van mij een helmplicht krijgen. In een aantal andere landen geld dat al.
Zeker nu die fietsen steeds maar sneller gaan en het verkeer alsmaar drukker word is het echt geen overbodige luxe.

En zelfs daarbij geld nog dat een fiets niks onverwachts doet. Dat kun je van een paard niet zeggen.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:05

Nou, mijn fiets doet meer onverwachte dingen als mijn paard....

Mijn paard is nog nooit spontaan doormidden gebroken _O-

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:31

Anne_GTI schreef:
Nou, mijn fiets doet meer onverwachte dingen als mijn paard....

Mijn paard is nog nooit spontaan doormidden gebroken _O-

Dan heb je je fiets niet goed onderhouden als dat gebeurd :P
Maar paard is wel eens spontaan gevallen, dat doet mijn fiets niet :+

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:04

Mijn fiets viel wel eens spontaan toen ik net wat te hard door een bochtje ging en ik de grind die daar lag niet gezien had.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:56

Ik vind eigenlijk dat je altijd een cap op moet. Dit komt ook omdat je geen invloed hebt op je omgeving.
Mocht je wel op je hoofd vallen en je hebt geen cap op, dan baal je achteraf flink denk ik.

Buiten in het verkeer al helemaal, er bestaan zoveel gekken waardoor een paard kan schrikken of een onverwachte beweging maakt. Wat ik al zei, op je omgeving heb je geen invloed. Dan kan je er beter zo goed mogelijk voor beschermen.

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:13

Gelukkig veel verstandige reacties. Maat toch ook een aantal domme (er is nog nooit wat gebeurd...).
Volgens mij spoor je niet als je zonder cap op te paard of zonder motorkleding op de motor de straat op gaat.
Ik geef toe er is altijd een grijs gebied. Ik vind het trouwens wel een dingetje als verstandige mensen via de premie van de zorgverzekering moeten opdraaien voor medische kosten die voorkomen hadden kunnen worden door zoiets simpels als het dragen van een cap (gordel, motorkleding).

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:05

Bij het horen van het overlijden van Bert Romp vandaag, en hoe dat was gebeurd, trap tegen zijn hoofd tijdens het inladen, moest ik gelijk aan dit topic denken....

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:32

Dat ligt er aan waar hij geraakt is. Vol op zijn gezicht gaat een cap je ook niet helpen hoor.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:32

Minderjarige eens. Rest mag het zelf bepalen is eigen verantwoordelijkheid. Leven en laten leven.

Ben ook wel eens gevallen zonder cap en ik kwam met mijn gezicht in de stenen terecht. Met cap had geen verschil gemaakt in dit geval. Zware hersenschudding er aan over gehouden en een zenuwbeschadeging. So be it. Was mijn keuze. (22 jaar ofzo) reed overigens vrijwel altijd met cap hoor.