Zadel vervoeren in fietskar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 16:50

Zijn er nog mensen die hun zadel wel eens meenemen in een fietskar?

Ik heb eind augustus mijn auto verkocht. Te duur, te vervuilend en te stresserend... Mijn bankrekening werd er te leeg van, en mijn heupen en buik te vol! Dus na 15 jaar en 4 auto's heb ik beslist als velotariër door het leven te gaan.

Nu zit ik wel met één probleem... Op de stalling waar mijn paard staat is er geen afgesloten zadelkamer, dus ik neem mijn zadel altijd mee naar huis. Maar mijn zadel is eigenlijk echt te zwaar om achteraan op de bagagedrager te laden. Met mijn oude fiets voelde ik de achterkant al heen en waar zwalpen en dat heeft zijn gevolgen gehad: de fiets was al versleten, maar na enkele weken met de ritten met het zadel ook helemaal naar de vaantjes. Ik heb sinds deze week een nieuwe fiets, en die wil ik zeker niet op een dergelijke manier wil verpesten.

Nu ben ik aan het uitzoeken welke bagagefietskar het beste zou zijn om een zadel mee te vervoeren.
Hebben jullie misschien tips?

groetjes, Joke

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019


M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:53

Ik heb een zadelrugzak van de decathlon, dus mijn zadel hangt gewoon op mijn rug. Is dat niks?

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:00

Ik zou het zonde vinden van je zadel al dat gesleep. Kun je geen (verzwaarde) zadelkast neerzetten met een goed slot er op? Je hebt ook van die kleintjes waar alleen een zadel + wat dingen in past.

Persoonlijk zou ik liever hebben dat het gestolen wordt (die kans is niet heel groot, en laten verzekeren (hoort dit bij je inboedel??))
dan dat het sneller slijt en eerder beschadigd bij telkens verslepen (want dat gebeurt sowieso dan)

Maks :+:

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:21

Om het gewicht te verminderen, zou je ook stijgbeugels achter kunnen laten bij de stalling

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:21

Hondenfietskar met een zadeldrager die op de bodem staat? Evt. gemonteerd zodat de boel niet om kan vallen?

Over de IJssel

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:38

Als je er iets handigs van maakt (een goede zadelkar die je makkelijk aan de fiets kunt hangen maar ook makkelijk tot aan de zadelplaats rijdt aan de hand bv) dan denk ik dat het best iets kan zijn wat meer mensen handig kunnen vinden. Start een hype! :P

Zelf zou ik denk ik kijken naar een kar waar je zo'n soort zadelsteun in kunt zetten, waarschijnlijk gewoon vastzetten met bouten aan de kar: https://www.nedlandic.nl/accessoires-za ... 50716.html
Dan moet de kar dus in elk geval breed genoeg zijn daarvoor. Dus wel vooraf ook goed meten hoe breed je zadel nou eigenlijk is.
En dan zou ik nog iets maken met elastische banden met een boel zacht materiaal eromheen van oude singelbontjes waarmee je het zadel dan makkelijk vast kunt zetten zodat het niet kan schuiven op die steun.

Ben je zelf nou enorm handig of heb je iemand die daar handig mee wil zijn, dan kun je het nog wat meer op maat maken, met een wat hoger schot aan de voorkant, en de steun niet horizontaal maar meer ergonomisch zodat het zadel nog minder schuift, en dan eronder helemaal hol, zodat je daar nog andere dingen neer kunt leggen (kan met die zadelsteun ook maar dan met een rare hobbel in het midden. Mooi klepje ervoor, regenkap erbij, en een nieuwe trend starten!

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 21:55

M_ontana schreef:
Ik heb een zadelrugzak van de decathlon, dus mijn zadel hangt gewoon op mijn rug. Is dat niks?


Ik heb ook een zadelzak met gesp, maar het is echt veel te zwaar om nog gezellig te kunnen fietsen.

Macs schreef:
Ik zou het zonde vinden van je zadel al dat gesleep. Kun je geen (verzwaarde) zadelkast neerzetten met een goed slot er op? Je hebt ook van die kleintjes waar alleen een zadel + wat dingen in past.

Persoonlijk zou ik liever hebben dat het gestolen wordt (die kans is niet heel groot, en laten verzekeren (hoort dit bij je inboedel??))
dan dat het sneller slijt en eerder beschadigd bij telkens verslepen (want dat gebeurt sowieso dan)


Nog een andere reden waarom ik mijn zadel graag mee naar huis neem is omdat het dan in een droge, verwarmde ruimte hangt en er geen vocht en schimmels in de Engelse wol kunnen groeien. Qua slijtage is het beter om het heen en weer te slepen (maar dan wel met de nodige voorzichtigheid inderdaad) dan het een hele winter in een donkere, vochtige, koude zadelkast te hangen.
Ik ben echt heel voorzichtig met mijn zadel: het heeft me echt een vermogen gekost.
Ik denk ook niet dat een zadel dat gestolen wordt past onder wooninbraakverzekering :-) Maar ik zou het altijd kunnen proberen natuurlijk :-)


Bowo schreef:
Om het gewicht te verminderen, zou je ook stijgbeugels achter kunnen laten bij de stalling

Dat is eigenlijk toch best wel slim! Waarom doe ik dat eigenlijk niet gewoon altijd? Heb een tijdje Wintecstijgbeugels gehad en die waren supergemakkelijk om eraan en eraf te doen.. zou ik eigenlijk wel moeten doen...


Lindsey_99 schreef:
Hondenfietskar met een zadeldrager die op de bodem staat? Evt. gemonteerd zodat de boel niet om kan vallen?


Lindsey_99 schreef:
Hondenfietskar met een zadeldrager die op de bodem staat? Evt. gemonteerd zodat de boel niet om kan vallen?

Heb ik ook al aan gedacht, maar daar zijn 2 minpunten aan: de buizen van de hondenfietskar zijn rond-om-rond de fietskar, en ik heb eigenlijk een buis nodig in het midden om de boel aan te laten lassen. Bovendien klopt er dan iets niet met de verdeling van het gewicht, en dat blijkt voor een fietskar echt essentieel te zijn (ik heb al wat research gedaan... Want ik moet de zadelsteun wel hoog genoeg laten monteren, zodat mijn zadel er volledig op steunt... Dan is het gewicht hoger en of helemaal vandoor, of helemaal achteraan, waardoor de kar minder stabiel wordt.


Shadow0 schreef:
Als je er iets handigs van maakt (een goede zadelkar die je makkelijk aan de fiets kunt hangen maar ook makkelijk tot aan de zadelplaats rijdt aan de hand bv) dan denk ik dat het best iets kan zijn wat meer mensen handig kunnen vinden. Start een hype! :P

Zelf zou ik denk ik kijken naar een kar waar je zo'n soort zadelsteun in kunt zetten, waarschijnlijk gewoon vastzetten met bouten aan de kar: https://www.nedlandic.nl/accessoires-za ... 50716.html

Ben je zelf nou enorm handig of heb je iemand die daar handig mee wil zijn, dan kun je het nog wat meer op maat maken, met een wat hoger schot aan de voorkant, en de steun niet horizontaal maar meer ergonomisch zodat het zadel nog minder schuift, en dan eronder helemaal hol, zodat je daar nog andere dingen neer kunt leggen (kan met die zadelsteun ook maar dan met een rare hobbel in het midden. Mooi klepje ervoor, regenkap erbij, en een nieuwe trend starten!


Challenge accepted!!!!
Ik ontwerp een zadelfietskar!
Zo kunnen we met z'n allen onze ecologische hoefafdruk verkleinen :-)
Zelf had ik aan dit gedacht: omdat het zadel dan echt niet kan vallen: https://www.divoza.com/nl/zadeldrager-antidiefstal
Maar, zoals ik hierboven als schreef, zorgt dit systeem voor een probleem met de stabiliteit van de kar.
Als kar denk ik dat een dergelijk systeem misschien wel het handigste is: https://www.topeak.com/global/de/produc ... and-drybag
Maar dan natuurlijk zonder de plastiek draagtas en het zadel zou dan in een soort van 'wiegje' moeten liggen. Iets ultra-schokabsorberends..

Het moet dus een systeem worden waarmee je:
1) heel gemakkelijk kan fietsen, alsof je niets achter je fiets hebt hangen (daar lijkt me die Topeak het beste voor)
2) het zadel moet muurvast verankerd zijn in de kar, want het zou echt een ramp zijn als het eraf zou vallen! (daar is dat systeem van Divoza wel goed voor)
3) het moet gemakkelijk in en uit te laden zijn en het zou mooi zijn als je het karretje ineens tot aan de stal zou kunnen rollen.
4) Het gewicht moet tijdens het rijden goed verdeeld zijn: dus laag en in het midden. Dat lijkt mij het grootste probleem....

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:03


JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 22:09

XXXX2015 schreef:
Ik zou denk ik zo'n fietskar voor kinderen kopen via marktplaats ofzo en er zo'n kunstof zadelblok in vastzetten. zadel erop en fietsen maar
https://www.nedlandic.nl/accessoires-za ... 50716.html


Misschien is die zadeldrager toch niet zo een slecht idee...
Shadow raadde hem ook al aan.

Ik ga dit eens verder onderzoeken!

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:12

Ik legde het zadel altijd over mn stuur, dat ging prima!

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:28

Ik vervoer ook met enige regelmaat mijn gewone boomzadel of mijn boomloos westernzadel (en alle andere spullen) in een (2de hands) fietskar.
Ik heb een fietskar met zitplaats voor 2 kinderen, een zijstang om aan de fiets te klemmen en een makkelijk afneembaar/plaatsbaar voorwieltje zodat deze ook als buggy te rijden is.

Ik plaats mijn zadel met fleecegevoerde zadelhoes op zijn voorkant op de zitting en met de zadelzit tegen de rugleuning aan. Hierdoor passen mijn voeremmer met daarbovenop mijn tas met borstels tussen de zweetbladen op de bodem van de kar. Hoofdstel en halster kunnen daar ook nog makkelijk bij. Cap past bovenin bij de lepel van het zadel tegen de zijkant en zweep aan de andere zijkant in de lengte van het karretje.

Ik weet niet wat voor fiets je hebt en hoe goed je lichamelijke gezondheid is. Ikzelf heb al last van mijn knieën bij een gewone fiets zonder kar er achter. Ik heb nu een elektrische fiets met dan af en toe het karretje er achter maar zelfs met volle power boost aan is het verschil tussen fietsen met of zonder karretje behoorlijk groot. Misschien wel iets om rekening mee te houden?

Mama zijn is het meervoud van moe zijn: MOE, MOEDER...
Milord, 17 jaar mijn onafscheidelijke maatje, 32 mocht je worden. R.I.P. 15/08/2013.
Idunn, welkom in mijn leven! Sinds 04/12/2013 van mij.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:41

Mijn vader heeft vroeger ooit eens een houten plank gemaakt voor op de bagagedrager. Een stukje plank met daar aan vast 2 "flappen" plank. Ging hartstikke goed! Kon ik zo erop zetten en eraf halen!


Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:25

Je hebt ongeveer 40-50 cm hoge zadelbokjes, beetje driehoekig met een gat voorin. Heeft wat weg van een kattenhuisje. Die kun je prima in je fietskar zetten en dan ligt het denk ik ook wel stabiel.

Of een vleesbak (bakfiets dus :+) kopen, dan maakt je zwaartepunt wat minder uit en kun je ook nog eens meer spullen meenemen.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:09

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:18

Zo`n bakfiets met een bak in het midden is ook geen raar idee! Ik weet niet hoe ik het bijbehorende plaatje er bij moet zetten maar als daar 2 kids in passen dan ook een zadel lijkt mij

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:18

Ik heb toen mijn ene hond oud werd en de andere nog een pup was een tweedehandssites bakfiets gekocht. Ook autoloos. Ongekend wat ik daar allemaal in vervoer. Ikea, praxis en heel veel boodschappen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:24

ik heb het als kind gedaan op mijn bagaedrager en dan de zweetbladen in de fiets tas ging altijd goed,tot de d pony daarna over mijn stuur of op mijn vader zijn fiets over de stang :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 11:33

noviceh schreef:
Ik legde het zadel altijd over mn stuur, dat ging prima!



kwita schreef:
ik heb het als kind gedaan op mijn bagaedrager en dan de zweetbladen in de fiets tas ging altijd goed,tot de d pony daarna over mijn stuur of op mijn vader zijn fiets over de stang :o


Ik heb juist een nieuwe fiets gekocht, en ik wil die graag echt 'netjes' houden.. Mijn zadel is erg zwaar, en ik denk dat ik mijn fiets echt ga ruïneren als ik het zadel over mijn stuur of bagagedrager leg. Zo heb ik ook mijn vorige fiets om zeep geholpen...

daniweerd schreef:
Zo`n bakfiets met een bak in het midden is ook geen raar idee! Ik weet niet hoe ik het bijbehorende plaatje er bij moet zetten maar als daar 2 kids in passen dan ook een zadel lijkt mij


Daar heb ik inderdaad ook nog over nagedacht.. Maar bakfietsen zijn wel 4 keer zo duur als de prijs die ik nu betaald heb voor mijn nieuwe fiets, en ik fiets ook wel eens 'gewoon' ergens naartoe, en dan is het wel handig dat ik dan het karretje er gewoon zou kunnen afkoppelen... Vandaar heb ik toch maar een gewone fiets gekocht.


Milord schreef:
Ik vervoer ook met enige regelmaat mijn gewone boomzadel of mijn boomloos westernzadel (en alle andere spullen) in een (2de hands) fietskar.
Ik heb een fietskar met zitplaats voor 2 kinderen, een zijstang om aan de fiets te klemmen en een makkelijk afneembaar/plaatsbaar voorwieltje zodat deze ook als buggy te rijden is.

Ik plaats mijn zadel met fleecegevoerde zadelhoes op zijn voorkant op de zitting en met de zadelzit tegen de rugleuning aan. Hierdoor passen mijn voeremmer met daarbovenop mijn tas met borstels tussen de zweetbladen op de bodem van de kar. Hoofdstel en halster kunnen daar ook nog makkelijk bij. Cap past bovenin bij de lepel van het zadel tegen de zijkant en zweep aan de andere zijkant in de lengte van het karretje.

Ik weet niet wat voor fiets je hebt en hoe goed je lichamelijke gezondheid is. Ikzelf heb al last van mijn knieën bij een gewone fiets zonder kar er achter. Ik heb nu een elektrische fiets met dan af en toe het karretje er achter maar zelfs met volle power boost aan is het verschil tussen fietsen met of zonder karretje behoorlijk groot. Misschien wel iets om rekening mee te houden?


Aha! Iemand met fietskarervaring!!! Interessant :-)
Blij om te horen dat een kidsfietskar dan toch sterk genoeg is voor paardenspullen... dat wordt dus ook een optie.

Ik heb een slechte conditie, maar daar wil ik echt wat aan gaan doen door vanaf nu alles met de fiets af te leggen. Ik mocht een tijdje de elektrische fiets van mijn moeder gebruiken, maar echt een meerwaarde vond ik het niet... veel gedoe met batterij enzo. Nu met een gewone fiets kan ik opstappen en wegfietsen, en dat is wel fijn.

Het enige wat me dus nu tegenhoudt om zo een tweedehands fietskar te kopen is wat jij aanhaalt: ze vangen veel wind, vandaar dacht ik dus aan een meer gestroomlijnde bagagefietskar met maar één wiel.

Maar het is ook wel een leuk idee als je het karretje tot aan de stal zou kunnen rijden, en dat kan eigenlijk niet met maar één wiel.. dus dan is zo een kidskar toch beter.

Welk merk heb jij? Ben je er tevreden over?

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:53

Maar op de gemiddelde fiets kan een kinderzitje met inhoud (of je moet zo'n aluminium zwabberding hebben, want daar kan het uitdrukkelijk niet mee in de meeste gevallen). Het gemiddelde kind wat achterop gaat is zwaarder dan een zadel. De fietstasoptie lijkt me zo gek nog niet, dan blijft je frame ook nog onbeschadigd ook.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:46


[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 21:19

Hilli schreef:
Maar op de gemiddelde fiets kan een kinderzitje met inhoud (of je moet zo'n aluminium zwabberding hebben, want daar kan het uitdrukkelijk niet mee in de meeste gevallen). Het gemiddelde kind wat achterop gaat is zwaarder dan een zadel. De fietstasoptie lijkt me zo gek nog niet, dan blijft je frame ook nog onbeschadigd ook.


Ik heb dus zo een aluminium zwabberding..


missfalki schreef:
Dit is misschien ook nog een mogelijkheid ...

https://www.cavalo.nl/saddle-pac-buggy.html

Of namaken en dan achter je fiets kunnen haken.

Groet Karin.


Er zijn inderdaad dergelijke karretjes (maar dan véél degelijker!!!) die eruit zien zoals een steekwagentje, maar dan echt voor achter je fiets te hangen en boodschappen mee te doen, maar het nadeel is dat die allemaal te smal zijn. Daar kan je geen zadel tussen krijgen...
Dit is een voorbeeld: http://fietskarinfo.be/bagagefietskarre ... index.html
De breedte hiervan is maar 38,5 (aan de binnenkant) en dat is echt te weinig.

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 21:47


Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:53

Je zou ipv een kinderfietskar ook zo'n kar kunnen nemen voor honden. Die zijn misschien wat minder groot ed.

Afbeelding

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Re: Zadel vervoeren in fietskar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 18:55

Dat is ook een optie!
Vangt wel veel wind...

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

xjessie74

Berichten: 513
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:13

Die hondenkar heb ik ook. Valt reuze mee met wind vangen en plek genoeg voor een zadel en andere spullen. Zou een dik kleed ofzo op de bodem leggen en dan kan je zadel daarop liggen. Evt vastzetten met een lijn ofzo. Zou er geen houder inzetten dan.

Edit: spelfout veranderd...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, Mariett en 58 bezoekers