Omgebouwde camionette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:48

Dikke auto met tweepaardstrailer is ook een noodoplossing en vaak gewoon te huur, mits BE rijbewijs. Trailer mag vaak meer laden dan die kleine vrachtwagentjes.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:02

pjer schreef:
TS ik denk dat wat een aantal mensen ook probeerd te zeggen is dat je naast de gewichten van de paarden en jullie zelf je ook rekening moet houden met gewicht voor hooi / stro/ brokjes en tuig en dan dingen voor je zelf zoals wat eten en drinken, extra kleding of tas met meuk en dat klinkt niet veel, maar het telt wel op vooral als je al zo op de grens van het toegestane gewicht zit.

En vergeet ook de tank met diesel niet, die wordt ook niet meegewogen als zo'n wagentje eens een keer op de weegbrug komt.

Dus:
2 x 550 kg paard = 1.100 kg
2 x 70 kg mens = 140 kg (ik reken met winterkleren aan en zware schoenen)
Hooi, brok, water, tuigage, eten voor jezelf, etc
= 200 kg
Diesel = 100 kg
Samen: = 1.540 kg

Even uitgaande van de huidige brochure Renault Master en de versie H3L3 (dubbel verhoogd, dubbel verlengt) is de massa ledig voertuig 2.037 kg en het maximum toelaatbaar gewicht 3.500 kg.
Dat betekent dat je nog (3.500 - 2.037 =) 1.463 kg over hebt om:
- de inrichting voor paardenvervoer te maken
- je paarden + meuk (hierboven berekent op 1.540 kg) erin te zetten.

Jammer hè :(
(als je gaat voor één versie korter en lager (H2L2) heb je 100 kg meer, maar dus nog steeds te weinig, helaas)

En dan zijn er nóg ombouwers die dit aanbieden als legaal met twee grote paarden :n

Oy with the poodles, already

hagelslag
Berichten: 8989
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Omgebouwde camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:06

Als het nood is dan zou ik voor nu een oplossing zoeken.
Ik mag zowel be als ce combinatie rijden dus als je hulp nodig bent en in de buurt woont geef een gil

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 18:31

hagelslag schreef:
Als het nood is dan zou ik voor nu een oplossing zoeken.
Ik mag zowel be als ce combinatie rijden dus als je hulp nodig bent en in de buurt woont geef een gil

Ja, noodnood...bedankt voor je aanbod. Ik mail je even prive ;-)


BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:05

Carl123 schreef:
hagelslag schreef:
Als het nood is dan zou ik voor nu een oplossing zoeken.
Ik mag zowel be als ce combinatie rijden dus als je hulp nodig bent en in de buurt woont geef een gil

Ja, noodnood...bedankt voor je aanbod. Ik mail je even prive ;-)


Ik snap het niet, het is nu erg nood, maar je zoektocht naar een vrachtwagentje duurt al 5 maanden.
Alleen met B rijbewijs loop je met dit soort wagentjes altijd vast op het laadvermogen.

met het lijstje van Hilary kan je nog een beetje spelen, maar als je weet dat de gewichten van het wagentje vaak van de lichtste versie zijn, dus zonder radio, airco en trekhaak, veranderd er niet veel.

Als het eenmalig is zou ik een transporteur inschakelen.

De TIP die ik wil geven busje met de zwaarste motor en daar een trailer achter. Daarvoor nodig heb je BE.

oww eifel en ardennen hebben echte hellingen het gaat niet de snelste combinatie zijn bergop.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:09

Ik heb onlangs een trailer en vw transporter gehuurd.
De trailer was een anderhalf paards en deze woog 1600 inclusief laadvermogen.
De vw transporter woog massa rijklaar 1850 kilo.
Dat is bij elkaar 3450 kilo en dus net onder de grens voor be rijbewijs.
De bus kon max 2200 kilo trekken. Hij is ook redelijk makkelijk door het heuvelachtige van duitsland gekomen.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:24

Humpiedumpie schreef:
Ik heb onlangs een trailer en vw transporter gehuurd.
De trailer was een anderhalf paards en deze woog 1600 inclusief laadvermogen.
De vw transporter woog massa rijklaar 1850 kilo.
Dat is bij elkaar 3450 kilo en dus net onder de grens voor be rijbewijs.
De bus kon max 2200 kilo trekken. Hij is ook redelijk makkelijk door het heuvelachtige van duitsland gekomen.

B-E rijbewijs heeft een grens van 7000kg treingewicht (rijbewijs na 19-01-2013) en de rest van je gewichten zijn niet relevant voor welke situatie dan ook!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:35

Humpiedumpie schreef:
Ik heb onlangs een trailer en vw transporter gehuurd.
De trailer was een anderhalf paards en deze woog 1600 inclusief laadvermogen.
De vw transporter woog massa rijklaar 1850 kilo.
Dat is bij elkaar 3450 kilo en dus net onder de grens voor be rijbewijs.
De bus kon max 2200 kilo trekken. Hij is ook redelijk makkelijk door het heuvelachtige van duitsland gekomen.

Fijn dat je reis goed is gegaan.
Maar... qua gewichten had je een BE-rijbewijs nodig gehad.
Voor BE-rijbewijs kijk je naar de maximale gewichten namelijk. De trailer mocht dus inclusief laadvermogen maximaal 1600 wegen. De VW zit maximaal waarschijnlijk meer richting de 2800/3000 wat hij maximaal mag wegen, afhankelijk van de versie.
Daarmee kom je dus hoe dan ook boven de 3500 en dus een BE rijbewijs. Hoe zwaar de combinatie daadwerkelijk gaat wegen doet er niet toe.

Ga je vervolgens op pad met je BE rijbewijs, dan moet de auto het daadwerkelijke gewicht mogen trekken. Een VW mag 2000 trekken, tenzij je een 145pK motor erin hebt liggen, dan 2500. Dus wat dat betreft zit je dan goed. Maar dus alleen met BE.

Tot zover mijn wijsneuzerij ;) .
Let er de volgende keer op als je op pad gaat

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:43

Dit is wat mij verteld is door en het auto verhuur bedrijf en het trailer verhuur bedrijf..
Het zijn ook de gewichten die op de papieren staan.
Zelf snap ik er vrij weinig van, want het lijkt of iedereen wat anders zegt, vandaar dat ik bevestiging heb gevraagd bij beide bedrijven..
Naar mijn idee is het; trailer inclusief laadvermogen en gewicht van de auto (beide op papier) moet onder de 3500 blijven. . bijzonder dat zij dan beide foutieve informatie geven?
Is geen wijsneuzerij hoor. Zou dan graag willen leren hoe het dan wel zit?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:21

Humpiedumpie schreef:
Ik heb onlangs een trailer en vw transporter gehuurd.
De trailer was een anderhalf paards en deze woog 1600 inclusief laadvermogen.
De vw transporter woog massa rijklaar 1850 kilo.
Dat is bij elkaar 3450 kilo en dus net onder de grens voor be rijbewijs.
De bus kon max 2200 kilo trekken. Hij is ook redelijk makkelijk door het heuvelachtige van duitsland gekomen.

Dit mag je idd rijden met een B rijbewijs alleen krijg je geen twee paarden op een anderhalf paards trailer.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Omgebouwde camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:58

2200 plus 1600 is 3800 dus heb je be nodig. geen b hoor beatje!

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:44

Humpiedumpie schreef:
Dit is wat mij verteld is door en het auto verhuur bedrijf en het trailer verhuur bedrijf..
Het zijn ook de gewichten die op de papieren staan.
Zelf snap ik er vrij weinig van, want het lijkt of iedereen wat anders zegt, vandaar dat ik bevestiging heb gevraagd bij beide bedrijven..
Naar mijn idee is het; trailer inclusief laadvermogen en gewicht van de auto (beide op papier) moet onder de 3500 blijven. . bijzonder dat zij dan beide foutieve informatie geven?
Is geen wijsneuzerij hoor. Zou dan graag willen leren hoe het dan wel zit?


Het gaat niet om het LEGE gewicht van de auto, maar om de TMM - toegestane maximale massa. Ongeacht of die auto maximaal beladen is. Een bus met een leeggewicht van 1860 komt aan een TMM van ver boven de 2 ton. En daarmee komt je combinatie (met een trailer met een TMM van 1600 kg, waarbij eveneens geldt: ongeacht of-ie tot die 1600 kg beladen is) boven de 3,5 ton uit. En dús heb je BE nodig. Zélfs als je werkelijke gewicht daaronder zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:33

Ibbel schreef:
Humpiedumpie schreef:
Dit is wat mij verteld is door en het auto verhuur bedrijf en het trailer verhuur bedrijf..
Het zijn ook de gewichten die op de papieren staan.
Zelf snap ik er vrij weinig van, want het lijkt of iedereen wat anders zegt, vandaar dat ik bevestiging heb gevraagd bij beide bedrijven..
Naar mijn idee is het; trailer inclusief laadvermogen en gewicht van de auto (beide op papier) moet onder de 3500 blijven. . bijzonder dat zij dan beide foutieve informatie geven?
Is geen wijsneuzerij hoor. Zou dan graag willen leren hoe het dan wel zit?


Het gaat niet om het LEGE gewicht van de auto, maar om de TMM - toegestane maximale massa. Ongeacht of die auto maximaal beladen is. Een bus met een leeggewicht van 1860 komt aan een TMM van ver boven de 2 ton. En daarmee komt je combinatie (met een trailer met een TMM van 1600 kg, waarbij eveneens geldt: ongeacht of-ie tot die 1600 kg beladen is) boven de 3,5 ton uit. En dús heb je BE nodig. Zélfs als je werkelijke gewicht daaronder zou zitten.


Ja dat begrijp ik.. net als dat er logischerwijs ook een groot verschil zit in het gewicht van een lege trailer of een geladen trailer (op papier).
Net als dat het niet uit maakt of je er alleen maar een shetlander in stopt van 150 kg, dat maakt niks uit voor het maximale laadgewicht op papier.
Wat ik heb begrepen betekende massa rijklaar het totale gewicht van de transporter.. dat leek me al wat weinig maar is wel door beide bedrijven toegezegd..
Maar ik begrijp het nu, dankjewel.. Toch vind ik het dan erg bijzonder dat zo veel mensen zo veel andere dingen vertellen ..

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Omgebouwde camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:37

Massa rijklaar is formeel het leeggewicht plus een tankinhoud. Dan kan je rijden nl. Met een lege tank is dat zo lastig :+
Daarbovenop komt de rest van het laadvermogen, en dat staat gewoon op de papieren. Leeggewicht plus laadvermogen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:38

Dat is gewoon wat er in de wet staat.

Je hebt 2 onderdelen die eigenlijk los staan van elkaar:
Het rijbewijs van de persoon.
Voor het bepalen van met welk rijbewijs je moet rijden kijk je naar maximale toegestane massa (dat is dus iets anders dan massa rijklaar) van zowel auto als trailer. Is dat boven de 3500 dan BE.

2. De auto die gaat trekken.
Voor het bepalen of je auto het mag trekken kijk je naar de werkelijke gewichten. Als dan op papier staat dat je trailer leeg 600 kg weegt, maar hij weegt op de weegbrug 900, dan moet je dus met 900 rekenen.


Je kunt dus hebben dat je wel het juiste rijbewijs hebt, maar de auto mag het niet.
En andersom bestaat ook.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:19

Ibbel schreef:
Massa rijklaar is formeel het leeggewicht plus een tankinhoud. Dan kan je rijden nl. Met een lege tank is dat zo lastig :+
Daarbovenop komt de rest van het laadvermogen, en dat staat gewoon op de papieren. Leeggewicht plus laadvermogen.


Dankjewel!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:42

Humpiedumpie schreef:
Dit is wat mij verteld is door en het auto verhuur bedrijf en het trailer verhuur bedrijf..
Het zijn ook de gewichten die op de papieren staan.
Zelf snap ik er vrij weinig van, want het lijkt of iedereen wat anders zegt, vandaar dat ik bevestiging heb gevraagd bij beide bedrijven..
Naar mijn idee is het; trailer inclusief laadvermogen en gewicht van de auto (beide op papier) moet onder de 3500 blijven. . bijzonder dat zij dan beide foutieve informatie geven?
Is geen wijsneuzerij hoor. Zou dan graag willen leren hoe het dan wel zit?

We hebben al jaaaaren de FAQ staan hoe het zit met Rijbewijs BE
Inkl de links naar de actuele wettekst.

Punt is dat oom agent, de rechter en de verzekeringsmaatschappij geen enkele boodschap hebben aan wie er wat zegt. JIJ (de chauffeur dus) bent als enige eindverantwoordelijk voor het rijden met een correcte combi!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:53

connie64 schreef:
2200 plus 1600 is 3800 dus heb je be nodig. geen b hoor beatje!

Klopt Connie ik had de 2200 over het hoofd gekeken.Zou zelf ook nooit met meer achter mijn auto gaan rijden als dat mijn auto weegt,dat terzijde.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: Omgebouwde camionette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 14:24

Ik ga bij nader inzien mijn trailer gebruiken en gewoon camionette kopen.
Ik heb 8000 euro. Welke camionette is beste keus?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:27

SolarHertog schreef:
Carl123 schreef:
Ik wil deze camionette kopen. Voor lange afstanden.
Ben uiterst voorzichtig persoon, rij niet sneller dan 90.
Is zo'n model te betrouwen aub?
Wordt gekeurd gekocht.
De reden dat ik het vraag is omdat 'men' beweert dat zulke type camionetten die omgebouwd zijn om 2 paarden te vervoeren snel omkantelen.
Alvast bedankt voor wat advies.

[ [url=m/f4E9Lg.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zou zelf altijd gaan voor een voertuig dat gemaakt is om paarden te vervoeren.


Inderdaad, en deze heb je ook echt wel met een B rijbewijs.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:54

Donkydonkje schreef:
SolarHertog schreef:

Ik zou zelf altijd gaan voor een voertuig dat gemaakt is om paarden te vervoeren.


Inderdaad, en deze heb je ook echt wel met een B rijbewijs.

En die zijn net zo beroerd als het idee dat TS had.

TS: ik weet niet hoe de regels voor campers in België zijn maar wellicht is een buscamper een oplossing voor jouw plannen?
Uiteraard kun je een gewone bus ook ombouwen met camperfaciliteiten, als je een beetje handig bent.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Omgebouwde camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:05

2000 kilo te trekken?
Renault trafic, opel vivaro, kleine mercedes sprinter of de mercedes vito. Dergelijke modellen.
Neem een zo zwaar mogelijke uitvoering van de motor, en ik zou een grijs kenteken nemen (enkele cabine, grote laadbak.)
Mijn trafic bv kan origineel 2700 kilo mtm hebben (ik geloof 1500 kilo leeg, dus een 1200 kilo laden) en mag 2000 kilo trekken.
De laadbak kan je prima een matras in kwijt en nog een boel andere dingen, dus kun je wel comfortabel even mee rondtrekken.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:09

Duhelo schreef:
2000 kilo te trekken?
Renault trafic, opel vivaro, kleine mercedes sprinter of de mercedes vito. Dergelijke modellen.
Neem een zo zwaar mogelijke uitvoering van de motor, en ik zou een grijs kenteken nemen (enkele cabine, grote laadbak.)
Mijn trafic bv kan origineel 2700 kilo mtm hebben (ik geloof 1500 kilo leeg, dus een 1200 kilo laden) en mag 2000 kilo trekken.
De laadbak kan je prima een matras in kwijt en nog een boel andere dingen, dus kun je wel comfortabel even mee rondtrekken.

En in het geval Mercedes Vito, check of de motor buiten de claims valt en laat de automaat voor wat ie is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

hagelslag
Berichten: 8989
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Omgebouwde camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:12

Ford kuga mag 2,1 t trekken

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 13:40

ikke schreef:
Duhelo schreef:
2000 kilo te trekken?
Renault trafic, opel vivaro, kleine mercedes sprinter of de mercedes vito. Dergelijke modellen.
Neem een zo zwaar mogelijke uitvoering van de motor, en ik zou een grijs kenteken nemen (enkele cabine, grote laadbak.)
Mijn trafic bv kan origineel 2700 kilo mtm hebben (ik geloof 1500 kilo leeg, dus een 1200 kilo laden) en mag 2000 kilo trekken.
De laadbak kan je prima een matras in kwijt en nog een boel andere dingen, dus kun je wel comfortabel even mee rondtrekken.

En in het geval Mercedes Vito, check of de motor buiten de claims valt en laat de automaat voor wat ie is.

Thx Ikke ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amarins2, Kirsha, LaraCroft, lina1998, lizy29, RoronaZorro, Talishe, xReetch en 69 bezoekers