Trailerladen met of zonder tussenschot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 09:23

Hoi allemaal, ja! Weer een topic over trailerladen!
Ik zit al een tijdje met een onbeantwoorde vraag:
Het einddoel trailerladen, is dat zonder het tussenschot opzij te zetten in een 2-paards? Of is het gebruikelijk om altijd te laden met het schot opzij gezet? Hoor het graag, want dan kan ik beslissen of ik ook ga oefenen met het trailerladen zonder het schot opzij te zetten, is wel een stuk sneller met de achterstang erachter doen. Ik heb het idee dat het zo een onrust brengt voor het paard om het schot opzij te zetten als hij er eenmaal opstaat.

Bedankt alvast voor jullie ervaringen delen!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:27

Tja, hoe denk je het tweede paard in een tweepaards te zetten? :+
Ik zet het schot dus nooit opzij, ook niet bij het laden van het eerste paard.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 09:31

dankjewel duidelijk! Er hoeft maar 1 paard in, maar het betreffende paard is best gevoelig. Ik vind het dus fijn om zo min mogelijk te rommelen om haar heen. de voorstang haal ik er wel altijd even af, dan kan ik zelf zonder te bukken door lopen.
Volgende sessie wordt dan lekker met het schot recht!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:41

Ik laat de voorstang ook zitten, maar loop zelf dan ook niet mee naar binnen. Mijn paarden lopen voor me uit de trailer in. Dat kan je oefenen door een lange leadrope over de stang te halen (zodat je wel de voorkant kunt sturen) en dan zelf naast de billen blijven staan.

16969
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:42

Als ik een heel groot paard in een relatief kleine trailer moet laden, doe ik of het voordeurtje ver open ( met iemand er voor uiteraard ) of het schot opzij, zodat het minder klein lijkt. dit een aantal keer gedaan, en daarna was er niks meer aan de hand en kon er zo de trailer worden opgelopen

Gini
Berichten: 17897
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:44

Klein beetje grappig topic. Volgens mij heb je toch gewoon al je keuze gemaakt? :D

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:46

Waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan :+
Als hij echt moeilijk is met laden kun je om te oefenen het schot opzij zetten maar uiteindelijk is het alleen maar makkelijker als je hem laat staan

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:09

Schot laten staan. Als die echt zo moeilijk is krijg je de tijd niet om hem recht te zetten en de stand er achter te doen.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:18

Je kan het schot prima opzij doen, als je bang bent dat hij achteruit deinst dan meteen de klep dicht en van binnenuit alles goed zetten. Zo doen wij het ook wel eens met jong spul.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:21

Je paard moet uit zichzelf rustig op de trailer blijven staan.
Het paard moet leren dat hij pas achterwaarts mag als jij dat zegt.
Ook handig bij het afladen :-)...
Het argument dat je anders de achterstang niet dicht krijgt is dus discutabel.

Wij oefenen met jonge paarden met een opzij gezet tussenschot en de voorstang er uit.
De achterstang gaat dan helemaal niet dicht. Het paard staat rustig op de trailer en stapt er na een tijdje (minuut??) ook weer af. Als dat goed gaat zetten we het schot naar het midden en doen de achterstang en de deur dicht.
Wij doen het schot voor het 1e paard eigenlijk altijd een tikje opzij. Het 2e paard loopt er makkelijk op omdat die bij de 1e wil zijn :-).

In totaal duurt dit meestal een kwartier en als je het 2 x goed doet heb je er je leven lang plezier van....

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:25

Dat moeten ze inderdaad leren, maar je moet ook proberen te voorkomen dat het gebeurd. De eerste keren trailerladen is dat sowieso wel fijn, voorkomt problemen. Volgensmij zijn beide manieren prima!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:32

Ik vind dat mijn pony's op beide manieren moeten kunnen in- en uitladen. Ik wil gewoon aan het tussenschot kunnen zitten en met de stangen kunnen prutsen zonder dat ze er van onder de indruk zijn en weer uit willen stappen.
Na het laden direct de klep dicht doen en daarna pas het tussenschot en de stangen doen zou ik nooit doen. Als je bezig bent om de klep dicht te doen en het paard besluit om alsnog naar buiten te komen, heb je een probleem. Bovendien krijg ik m'n tussenschot niet meer op z'n plek als de klep dicht zit, het schot zit gezekerd onder de klep.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:36

Hilary schreef:
Ik vind dat mijn pony's op beide manieren moeten kunnen in- en uitladen. Ik wil gewoon aan het tussenschot kunnen zitten en met de stangen kunnen prutsen zonder dat ze er van onder de indruk zijn en weer uit willen stappen.
Na het laden direct de klep dicht doen en daarna pas het tussenschot en de stangen doen zou ik nooit doen. Als je bezig bent om de klep dicht te doen en het paard besluit om alsnog naar buiten te komen, heb je een probleem.Bovendien krijg ik m'n tussenschot niet meer op z'n plek als de klep dicht zit, het schot zit gezekerd onder de klep.


Dat is ook niet iets wat je in je eentje moet doen en het is ook niet iets waarmee je moet klungelen, snel en efficiƫnt te werk gaan. Voor ons werkt het met het jonge spul heel goed en het is nog nooit fout gegaan. Wij hebben een makkelijk te verzetten en flexibel tussenschot dus dat is geen probleem. :) Wij leren de jonge paarden op die manier dat er weer snel achteruit uit gaan geen optie is, als je eerst nog het tussenschot terug moet zetten en vervolgens de stang dicht moet maken kunnen de al 100x achteruit zijn gevlogen, wij voorkomen dat door ze de eerste keren op deze manier te laden.

En zo zijn er wel meerdere manieren die allemaal prima zijn, als je maar weet wat je doet. ;)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:42

Het ultime doel is schot laten staan, paard zelf erin laten lopen en stang dicht, klep dicht en gaan!

Om daar te komen moet je het jezelf en je paard zo makkelijk mogelijk maken en dus beginnen met schot opzij en voorstang eruit. Dan heeft paard optisch meer ruimte en hoef jij niet steeds te bukken.
Als het begin goed gaat dan kun je schot steeds verder opzij zetten en later stang dicht.
Paard moet vertrouwd raken met de trailer.
Als paard eenmaal goed laadt dan kun je schot gewoon laten staan als je weg gaat.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:01

Er is niet echt een wet voor, net wat je zelf wilt.
Ik zet eigenlijk standaard mijn schot opzij maar voor het paard zou het niet perse nodig zijn. Deze loopt ook echt niet zonder commando weer achteruit of zo.
Ik kan de boel dus gewoon op mijn gemakje weer dicht maken. Het is meer een gewoonte dan wat anders.
Met uitladen vind ik het schot opzij prettiger omdat ze dan mooier in het midden blijven met uitstappen, maar als er 2 op staan dan gaat dat uiteraard niet.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 13:08

Dankjulliewel meiden! Volgende keer ga ik het proberen met een recht schot! :D

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Trailerladen met of zonder tussenschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:15

Ik heb een paardje wat moeilijker te laden is.
Helemaal in een 2-paards.
Met het schot op z'n plek is het in zijn ogen te smal; met het schot opzij vind hij het eng als het schot weer terug wordt geplaatst.
Ik heb nu 2 lange stangen (voor en achter) en als ik met hem op pad ga, dan staat hij alleen in een 2-paards zonder tussenschot.
Dit gaat super, hij staat er binnen 30 seconden op en blijft rustig staan als de achterstang geplaatst wordt.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:15

Mijn merrie ging de trailer niet op als 2e of wanneer t schot nie taan de kant stond. Was ze als eerste, en schot stond aan de kant, liep ze er zo op. Had ff geduurd voor we dat door hadden. maar daarna was trailer laden een fluitje van een cent. Hangt erg van t paard af ook hoe je t doet.