Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joelle1996

Berichten: 1339
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Gouda

Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 23:11

Hee bokkers

Ik heb hier al heel lang niks geplaatst maar nu heb ik toch echt jullie hulp nodig. Ik zit namelijk met het volgende..

Ik zorg al een half jaar voor een pony die zwaar verwaarloosd was (hier heb ik foto's van). De eigenaar loopt nu 6 maanden achter met het betalen van de stalling en de pony staat al 3 weken met ontstoken ogen en is ook nog nooit ge ent. Ik heb dit al vaak aangegeven ook aan de dierenarts maar omdat ik niet de eigenaar ben en dus ook het paspoort niet bezit kunnen ze mij niet helpen. -O-

Ik ben nu bezig met het afbetalen van de stallingskosten. Omdat ik van de eigenaar van de stal het erf anders niet mag verlaten met de pony. Dat vind ik zacht gezegd naar omdat ik lessen volg op een andere stal buiten de stad. Ik haal ook al 6 maanden hooi en stro en er word beloofd dat ik deze kosten terug krijg maar ik heb nog niks ontvangen. Onze stal is een doe het zelf stal dus als ik niet meer zou komen zal het snel weer bergafwaarts met pony lief gaan.

Vanmorgen heb ik met de eigenaar gesproken en zei vond het goed als ik het paspoort ophaalden voor de entingen en het inschrijven op mijn naam bij de dierenarts (ook voor het scannen van de ogen op de kliniek om te kijken of er blijvende schade is). Nu ben ik naar haar huis gefietst maar ze heeft ruzie met haar echtgenoot (mijn oom). Nu is ze dus vanmiddag langs huis geweest om het paspoort te halen omdat ze bang is dat ik haar pony 'steel'. Als ik haar confronteer met dit alles zegt ze dat ik maar camille thee moet gaan halen. Maar het lijkt mij geen goed idee om er nog iets mee te doen tot er een dierenarts komt kijken want er komt letterlijk pus uit haar ogen en het voor mijn gevoel alleen maar meer kan gaan irriteren als ik er zelf mee aan de haal ga. Want ik ben ten slotte geen dierenarts.

Ik had ooit ergens gelezen (geen idee of dat op bokt was) dat als je een half jaar aantoonbaar voor een paard zorgt (dus ook stalling betaald) je wetterlijk aansprakelijk bent en dus de eigenaar???

Mijn vraag aan jullie, klopt dit??

edit: Ze heeft de sleutel van het hek aan mij gegeven met de woorden dat het nu ook mijn pony was. Ze staat in het paspoort niet als eigenaar vermeld. verder weet ik ook dat het paspoort geen eigendomsbewijs is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 00:02

Vraag eens advies aan het juridisch loket. Dat is gratis :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 00:30

Nee je word geen eigenaar door de zorg te betalen.
Dat word je alleen door koop, gift of erving.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 01:13

Alsjeblieft TS, kijk hiermee uit! Je betaald véél te veel voor een pony die niet van jou is en waarvan het niet duidelijk is dat hij van jou gaat worden.

Jij bent niet verantwoordelijk voor de stalschulden van een ander! Heel jammer dat je dan niet elders mag lessen, maar je word zo toch gewoon gebruikt?
Doe jezelf een lol en stop hiermee, hoe jammer dat ook is.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 01:56

enjoymyhorse schreef:
Nee je word geen eigenaar door de zorg te betalen.
Dat word je alleen door koop, gift of erving.


Idd!

Je wordt flink uitgebuit zo

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 05:03

Je kan gewoon een andere dierenarts vragen om langs te komen hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 05:59

TS, heb je alle afspraken en beloftes op papier met handtekeningen van de staleigenaar en eigenaar van het paard?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:12


Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:21

Kan dat artikel niet bovenaan dit subforum worden vastgezet? Heldere taal!

Joelle1996

Berichten: 1339
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Gouda

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 12:30

Dankje iedereen! Ik heb laten weten dat ik niet meer voor haar ga zorgen en er klaar mee ben.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:40

Wat sterk van je Joelle1996! Natuurlijk is dit verveldn voor het diertje maar door deze keuze forceer je in ieder geval dat er iets moet gebeuren. Door hetgeen je eerder deed bleef de situatie in stand en werd het jouw probleem. Onwijs goed van je om uit de dramadriehoek te stappen.
Maar als de situatie voor het diertje niet verandert, kun je natuurlijk wel overwegen om een melding doen want dit is gewoon dierenmishandeling.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:08

Door overname van de (financiële) zorg kan nimmer de eigendom van een paard overgaan naar een andere persoon. Dat kan alleen doordat je het dier onder een titel verkregen hebt van de eigenaar.

Wanneer wordt je géén eigenaar:
Als je de stalling/verzorging voor een bepaalde tijd op je genomen hebt.

Wanneer wordt je wél eigenaar:
Als je het paard koopt van de eigenaar.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:15

Jee wat erg. Wat een vreselijke mensen heb je toch in de paardenwereld!

Ik neem aan dat je inmiddels erg gehecht bent aan die pony dus zomaar afscheid nemen is niet niks.. Je betaalt al een halfjaar stallings-/onderhoudskosten, is dat ook op langere termijn haalbaar?
Is het dan geen optie om de pony (tegen een symbolisch bedrag!) over te nemen? Want zoals ik uit je verhaal opmaak is de eigenaresse er niet heel erg bij betrokken.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:26

Blijkbaar is het familie van je. Beetje vinger aan de pols houden en als je het wilt en kunt betalen over een week of wat vragen of je de pony alsnog mag overnemen.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 14:00

Zou wel kunnen, als er een stalcontract is, dat de pensionhouder eigenaar wordt als ze het stalgeld niet betaalt, dus als er zo'n contract is, en je die pony graag wilt, kan je mss tot een akkoord komen met de pensionhouder?

Wat een akelige mensen trouwens, als ze toch niet kan betalen, zou ze moeten blij zijn dat jij die pony wilt, ze had die beter gewoon aan jou gegeven.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 14:36

hwn schreef:
Zou wel kunnen, als er een stalcontract is, dat de pensionhouder eigenaar wordt als ze het stalgeld niet betaalt, dus als er zo'n contract is, en je die pony graag wilt, kan je mss tot een akkoord komen met de pensionhouder?

Wat een akelige mensen trouwens, als ze toch niet kan betalen, zou ze moeten blij zijn dat jij die pony wilt, ze had die beter gewoon aan jou gegeven.


Wat een onzin! Je kunt alleen eigenaar worden als de eigenaar het dier aan jou verkoopt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:13

Je rijdt met de pony en betaalt al lang alles ervoor? Je bent inmiddels aan de pony gehecht? Dan is de beste oplossing dat je hem simpelweg overkoopt van de huidige eigenaresse.Als ze dat niet wil dan kun je nog een bruikleen contract voorstellen.Het is toch een aangetrouwde tante van je? Hier moet dan over te onderhandelen zijn.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:13

Tazzey schreef:
hwn schreef:
Zou wel kunnen, als er een stalcontract is, dat de pensionhouder eigenaar wordt als ze het stalgeld niet betaalt, dus als er zo'n contract is, en je die pony graag wilt, kan je mss tot een akkoord komen met de pensionhouder?

Wat een akelige mensen trouwens, als ze toch niet kan betalen, zou ze moeten blij zijn dat jij die pony wilt, ze had die beter gewoon aan jou gegeven.


Wat een onzin! Je kunt alleen eigenaar worden als de eigenaar het dier aan jou verkoopt.

Of geeft/schenkt. ;)

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:40

Als er maar een geldige titel aan ten grondslag ligt. Je begrijpt vast wel wat ik daarmee bedoelde te zeggen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:42

Joelle1996 schreef:
Dankje iedereen! Ik heb laten weten dat ik niet meer voor haar ga zorgen en er klaar mee ben.


Beetje kort door de bocht en waarschijnlijk impulsief.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:12

Mara2000 schreef:
Joelle1996 schreef:
Dankje iedereen! Ik heb laten weten dat ik niet meer voor haar ga zorgen en er klaar mee ben.


Beetje kort door de bocht en waarschijnlijk impulsief.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?



Ze stopt geld en energie in een paard wat niet van haar is. Waarom zou ze niet mogen stoppen en van het geld leuke andere dingen doen ipv betalen voor zaken die de eigenaar moet betalen.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:17

Inderdaad vragen of je de pony kan overnemen.

Willen ze dit niet en het paard is verwaardeloost misschien dan toch maar melden.
Je bent verplicht als eigenaar medische zorg te geven als dit nodig is.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:29

Mara2000 schreef:
Joelle1996 schreef:
Dankje iedereen! Ik heb laten weten dat ik niet meer voor haar ga zorgen en er klaar mee ben.


Beetje kort door de bocht en waarschijnlijk impulsief.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?


Lol haar ouders? Ze is bijna 22, dan kan ze wel zelf beslissingen nemen. Zij steekt geld in iets waarvoor ze niet echt iets terug krijgt, aangezien ze nu ook weinig met het paard kan. Tante die niet meewerkt en haar maar laat dokken. Groot gelijk heeft ze dat ze ermee stopt. Wie weet bedenkt die tante zich dan nog wel en mag ze het paard overkopen en anders jammer.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:07

@Ianthe: Ze volgt toch lessen met de pony,volgens haar eerste post.Ze krijgt er dus wel wat voor terug.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:14

anjali schreef:
@Ianthe: Ze volgt toch lessen met de pony,volgens haar eerste post.Ze krijgt er dus wel wat voor terug.


Wil jij mijn hypotheek betalen? Dan mag je af en toe mijn hond uitlaten.
Dat was namelijk de situatie van TS; zij betaalde de schulden van de eigenaresse.

TS wat een dapper besluit om te stoppen. Wijs, want je had er ander alleen maar verder ingetrokken geworden. Ik hoop dat de eigenaresse het zelf weer oppakt met de pony, arm dier.