Trailerladen ellende

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiepie2018
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-18

Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 15:45

Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik bezig met het oefenen met het trailer laden met mijn merrie. Dit gaat niet bepaald vlekkeloos (ze is het wel gewend bij vorige eigenaar dus waarom het alsnog zon drama is?!)

Inmiddels zijn we zo ver dat ze de trailer in loopt wanneer mijn vriend aan de zijkant met een draad staat en de andere kant tegen het hek geparkeerd zodat ze niet snel naast de klep kan gaan lopen. Het draad hoeven we steeds minder te gebruiken en ze loopt aardig kalm naar binnen.

Maar dan gaat het telkens mis, zodra ze binnen staat stuift ze met een bloedgang achteruit. Ik heb niet eens de tijd om haar wat als beloning te geven .. voer , appeltje ik kom er niet aan toe want ze vliegt er zo snel weer uit. Direct vastbinden heeft ook geen zin er zijn inmiddels al twee halstertouwen en een longeerlijn gesneuveld . Direct touw achter de billen langs werkt ook niet ze dendert er echt doorheen, alsof ze in paniek is. Hierna is ze vaak ook opgefokt aan het rondrennen.

Heeft iemand goede, paardvriendelijke tips hoe ik dat zelf er weer uitlopen kan voorkomen/ trainen?

XxxAnouk98
Berichten: 56
Geregistreerd: 25-04-12

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:49

Biks geven of iets anders als ze op de trailer staat, eventueel de trailer naast een hek neer zetten aan 1 kant en andere kant eventueel en longeertouw, zodat ze weet dat ze geen kant op kan. Dit heeft bij mijn merrie heel erg geholpen!

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:54

Hoe lang heb je de merrie al? Is er al een vertrouwensband tussen jullie?
Want dat zou kunnen verklaren waarom het bij de vorige eigenaresse wel ging.

Ik zou veel tijd besteden aan het paard er zelf in laten lopen zodat het haar keuze is. Dat zal in het begin lang duren. Maar als ze zelf zonder druk of drang er in loopt, zal ze er ook niet meer uit stormen.

Dit werkt in mijn ogen alleen goed als je paard je vertrouwt en is ontzettend paard vriendelijk. Maar wel tijdrovend.

Je staat zelf naast de klep en leidt je paard op de klep. Je blijft er zelf naast staan en doe het touw over haar hals. Vervolgens zorg je er voor dat haar focus op in de trailer gaan blijft. Niet rondkijken, niet afgeleid. Snuffelen en stampen op de klep mag uiteraard wel!
Als het maar met de trailer te maken heeft en niet met de omgeving. Zodra je ziet dat ze ontspannen staat moedig je haar aan om verder te gaan. Dat doe je op de manier die je haar hebt aangeleerd door middel van grondwerk. Bij mij zelf zijn dat de woordjes: Stapje, voorwaarts en toe maar.
Zo ga je door tot ze er helemaal in staat en dan doe je rustig de stang erachter. Idealiter heb je dan aan de voorkant een lekker gevuld hooinet hangen waar ze aan kan knabbelen.

Formule voor success in dit verhaal is: Rust, geduld en herhaling.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:56

Is het een optie dat ze je uit probeert ? Omdat ze het bij de vorige eigenaar wel deed??

( dat was bij de mijne namelijk wel het geval. Ik dacht serieus dat ze het spannend vond en niet durfde ons omdat mijn trailer anders was. Drama's meegemaakt met haar, maar mijn instructie heeft dr 1 X flink aangepakt en sindsdien is het over)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:06

Fiepie2018 schreef:
...ze loopt aardig kalm naar binnen...


Kijk, en daar zit 'm dus de clou. Ze is niet kalm, ze vindt het daar al spannend.
Dus: twee voetjes op de klep, de hemel inprijzen, en weer achteruit - op jóuw commando. Dan twee pasjes verder, weer de hemel inprijzen, en weer achteruit. Pas een stapje naar voren als je denkt dat die eerste twee voetjes niet 'aardig kalm' zijn, maar dat ze er bij staat te slapen.

En zo steeds verder uitbouwen. Maar zorgen dat ze íedere stap relaxt is, niet een beetje, maar volkomen en íedere stap voorwaarts op jouw commando (maar zonder dwang, dus los touwtje) doet, en voordat ze ook maar een beetje gespannen raakt zorgen dat ze op jouw commando weer achteruit gaat. Iedere pas controleer jij, en niet het paard.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:33

Precies. Het achteruit moet jouw commando zijn elke stap moet jouw commando zijn. Niet direct streven naar helemaal erin want als ze er dan uitrent ben je nog nergens :+

Ook in het werken aan de hand dat oefenen. Tussen twee palen zetten en oefenen voorwaarts, terug, stukje voorwaarts, terug, erdoor heen lopen en weer halt enz. Je moet haar op 1 cm2 moeten kunnen 'beheersen' en sturen.

Dat alles vergt geduld en consequent handelen. Het is trouwens erg handig als je een trailer kunt lenen met zo'n doorloopklep, dan leert ze ook dat dat ook kan maar ook daar elke stap is van jou.

Maar dus combinatie van grondwerk, geduld, en ook af en toe d etrailer pakken en dan gewoon grondwerk af wisselen met stukjes op en af de klep, op en af trailer etc.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:47

Hier zijn al 88 topics over volgeschreven

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:53

Is precies mijn paard (geweest, gelukkig). Wij zijn adhv Emiel Vorst methode aan de gang gegaan, en nu heb ik zelfs een makkelijk laadbaar paard (wel met een gebruiksaanwijzing). Ik zou je aanraden om er iemand van die richting bij te halen, dit werkte echt heel goed bij mijn paard.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:57

En nooit vastzetten voor de klep dicht is!!!!! Lees dat dit niet werkte en er al halsters gesneuveld zijn, vind je het dan vreemd dat ze er nu meteen weer uit stuift en het rete spannend vind??

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:24

Inderdaad NEVER NOOIT paard vast zetten voor de klep dicht en vast zit!
Heb eens een paard met schot en al uit de trailer zien stuiven, dat was niet grappig.

Wat Ibbel zegt werkt goed. Elke keer een pasje erop en weer eraf. Achteruit eraf oefen je niet door vanuit binnenin te beginnen. Je start met grondwerk en dan onderaan de klep ipv bovenaan. Erin 1 pas, eruit 1 pas, erin 2 passen, eruit 2 passen. Het voordeel is gelijk dat ze rustig en recht achteruit leren lopen.
Hoofd recht sturen zodat de billen recht blijven. Meestal als je hoofd naar links doet gaan billen naar rechts en andersom (behalve de echt lenige paarden die kunnen alle kanten op).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:26

Kan het aan de trailer liggen? Bv. dat die harder doorveert dan de trailer van de vorige eigenaar?

Fiepie2018
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 17:29

bigone schreef:
En nooit vastzetten voor de klep dicht is!!!!! Lees dat dit niet werkte en er al halsters gesneuveld zijn, vind je het dan vreemd dat ze er nu meteen weer uit stuift en het rete spannend vind??


Dit gebeurde toen ik haar gewoon zelf vasthield en ze naar achteren stoof met de klep nog open door de harde ruk sneuvelde het aanklik haakje van het touw, niet een halster zelf

Fiepie2018
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 17:29

Sclimpre schreef:
Kan het aan de trailer liggen? Bv. dat die harder doorveert dan de trailer van de vorige eigenaar?


Ja het is niet precies dezelfde trailer natuurlijk, maar hij veert niet erg door oid

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:38

Laat het touw (bij voorkeur leadrope omdat lekker lang) door je handen glijden de volgende keer. Dan blijft alles heel en heeft je paard genoeg ruimte om achteruit te stuiven en dan stil te gaan staan.
Kort halstertouw gaat kapot of jij moet mee omdat je touw te kort is.
Als je het touw gecontrolleerd laat glijden gaan ook je handen niet stuk en staat je paard eerder stil doordat jij niet meekomt en daarmee juist je paard uit de trailer duwt.
Leadrope snijdt minder dan halstertouw of longeerlijn.

Uiteraard wil je dat achteruit stuiven voorkomen maar als het gebeurt zorg dan in ieder geval voor goed materiaal en grijp paard niet vast.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:55

Ik had een vergelijkbaar probleem, achteruit rennen zodra ze merkte dt je de stang erachter wil doen of een voet op de klep houden.
Uiteindelijk na veel zelf oefenen toch een trailerlaad studente van Annemarie van der Toorn in de arm genomen en na 2 sessies was het probleem over.
Nu weet ik wat ik moet doen en hoe ik haar moet laden. Ik gaf blijkbaar toch onbewust onvoldoende leiding/ mixed signals. En als niemand je daarop wijst zal het probleem niet oplossen.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:56

Ik heel veel gehad aan dit filmpje. Voor ons laatste stukje ook mijn paard liep er wel op, maar ging er meteen weer uit. Zelfs voer hielp niet....
https://m.youtube.com/watch?v=R160redSpGU
Het is de timing. Als je paard op de klep staat die je helemaal niets. En zo steeds een stapje verder. Het kan echt dagen duren, maar je krijgt een paard die graag de trailer in gaat.

Fiepie2018
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 18:52

Ibbel schreef:
Fiepie2018 schreef:
...ze loopt aardig kalm naar binnen...


Kijk, en daar zit 'm dus de clou. Ze is niet kalm, ze vindt het daar al spannend.
Dus: twee voetjes op de klep, de hemel inprijzen, en weer achteruit - op jóuw commando. Dan twee pasjes verder, weer de hemel inprijzen, en weer achteruit. Pas een stapje naar voren als je denkt dat die eerste twee voetjes niet 'aardig kalm' zijn, maar dat ze er bij staat te slapen.

En zo steeds verder uitbouwen. Maar zorgen dat ze íedere stap relaxt is, niet een beetje, maar volkomen en íedere stap voorwaarts op jouw commando (maar zonder dwang, dus los touwtje) doet, en voordat ze ook maar een beetje gespannen raakt zorgen dat ze op jouw commando weer achteruit gaat. Iedere pas controleer jij, en niet het paard.


Thanks! Hier kan ik wel wat mee :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:28

VanHuisUit schreef:
Ook in het werken aan de hand dat oefenen. Tussen twee palen zetten en oefenen voorwaarts, terug, stukje voorwaarts, terug, erdoor heen lopen en weer halt enz. Je moet haar op 1 cm2 moeten kunnen 'beheersen' en sturen.

Dit. Ga eerst maar eens met balkjes/palen/krappe ruimtes oefenen en zorg dat je je paard vanuit rust kunt leiden en sturen. Overal tussendoor en overheen, ook in zijn achteruit over een balk bijvoorbeeld. En dat met de klep/trailer ook, niet bezig zijn met dat ze erin moet, nee focus je op de oefening van het sturen van je paard.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:58

Er al eens aan gedacht om de voorstang los te maken? Je kunt dan een stuk verder naar voren lopen terwijl je vriend de stang erachter doet en de klep dichtdoet. Dan paard in de achteruit en stang er weer voor.

Als ze braaf te laden was bij de vorige eigenaar moet je of je eigen rijstijl eens heel goed onder de loep nemen, of de kwaliteiten van je laadkunsten, want als ze namelijk niet bang is, maar je in de zeik neemt moet je even flink doorpakken. Is er een mogelijkheid daar de oude eigenaar eens komt helpen?

Fiepie2018
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 07:50

Utixo schreef:
Er al eens aan gedacht om de voorstang los te maken? Je kunt dan een stuk verder naar voren lopen terwijl je vriend de stang erachter doet en de klep dichtdoet. Dan paard in de achteruit en stang er weer voor.

Als ze braaf te laden was bij de vorige eigenaar moet je of je eigen rijstijl eens heel goed onder de loep nemen, of de kwaliteiten van je laadkunsten, want als ze namelijk niet bang is, maar je in de zeik neemt moet je even flink doorpakken. Is er een mogelijkheid daar de oude eigenaar eens komt helpen?


Kan niet aan mijn rijstijl liggen ben nog nooit gaan rijden met de trailer alleen laden. Aan de kwaliteiten van mijn laadkunsten zal t wel liggen anders had ik dit probleem niet . Van de voorstang is wel een idee ja en wat versta jij onder flink doorpakken?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:48

De tip van de oude eigenaar te laten helpen vind ik een hele goeie.
Liefst dat ze ook hun trialer meenbrengen.
Dan kan je 4 dingen proberen:
- oude eigenaar zet paard op hun trailer
- oude eigenaar zet paard op jouw trailer
- jij zet het paard op de trailer van de oude eigenaar
- jij zet het paard op jouw trailer
Dan moet je toch een heleboel informatie hebben, eventueel kan je het nog laten filmen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:00

Is je trailer misschien donker of smaller dan de oude? Instabiel of korter?
Heb je weleens geprobeerd de discussie aan te gaan? Jojo’en dus erop eraf erop eraf kleine stukjes? Stukje erop, pasje achteruit en weer pasje vooruit?

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:09

Utixo schreef:
Er al eens aan gedacht om de voorstang los te maken? Je kunt dan een stuk verder naar voren lopen terwijl je vriend de stang erachter doet en de klep dichtdoet. Dan paard in de achteruit en stang er weer voor.

Als ze braaf te laden was bij de vorige eigenaar moet je of je eigen rijstijl eens heel goed onder de loep nemen, of de kwaliteiten van je laadkunsten, want als ze namelijk niet bang is, maar je in de zeik neemt moet je even flink doorpakken.

Onze 3 jr loopt heel gemakkelijk trailer op en af.
Maar is ook niet achterlijk.


Mijn helper was te langzaam met stang er achter dicht doen.
Dus mevrouw loopt rustig achter uit.

Toen had ze het in de gaten.
Keurig trailer in, net zover dat stang er niet achter kon.

Toen voorste stang los gedaan.
Verder naar voren gelopen met paard, beloning als het ware aan andere kant van het schot gegeven zodat ze wanneer ze achteruit zou willen, ze zich eerst recht moet stellen voordat ze achteruit kon lopen.

We hebben ruime 2 paards trailer, laat tussenschot gewoon op de plek staan.
En het scheelt dat ik weet hoe ze als veulen geladen worden.

Voordat ze afgespeend worden zijn ze al 6-10 keer op de trailer geweest.
Meestal is het vanaf derde keer met tussenschot ertussen en uiteindelijk merrie en veulen vast gezet.

Oja, 3 jarige toen ze me in de maling nam, even touwhalster op de kop gezet.
Ze kwam 1x omhoog, houd ik niet van.
Nu zij ook niet, heeft ze wel gemerkt achter de oren.
Natuurlijk niet aan touwhalster vastgezet.
Gewoon onder het normale halster gedaan.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:19

Het begint met een stuk vertrouwen in de basis. Grondwerk doen. Halthouden wanneer jij dat wilt, op elke plek die je maar kan bedenken. Het vooruit en achteruit laten lopen op de klep zou ik persoonlijk niet doen. Ik denk dat je dan alleen maar meer kans loopt dat ze op de klep al in de achteruit gaat voordat je uberhaupt binnen bent.
Ze moet focus op jou hebben. En geen betere focus dan paaien met iets lekkers. Ze moet gewoon vooraf weten dat je iets lekkers op zak hebt. Ik zou vanaf het moment dat je haar van stal haalt al een handje muesli of zo geven. Dan loop je naar de trailer en onderweg nog een keer. Desnoods stop je het in je broekzak, dan ben je wat langer bezig. Dan kan zij ook snuffelen aan je broekzak. Dan in 1 keer de trailer in lopen en direct je hand in je broekzak steken. Stang erachter, klep dicht en een rondje gaan rijden.
En vooral heel veel geduld hebben en zo min mogelijk toeters en bellen er omheen.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Trailerladen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:31

Ik vraag mij af of het een ander, voor het paard onbekend persoon wel lukt?

Het vorige paard van een oud stalgenoot had precies hetzelfde gedrag als hij hem wilde laden (eerst staken en dan erop lopen en op een gegeven moment in een hoog tempo er weer uit). Ik heb hem op een gegeven moment over genomen. Hij probeerde nog wel te staken, maar na 5 min. gaf hij op en liet zich keer op keer laden.

Mijn oud stalgenoot had blijkbaar onbewust toch spanning van te voren en daar reageerde het paard op.