Paard zonder paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 17:47

Hoi allemaal,

2 juni 2017 heb ik een PRE merrie gekocht uit Spanje via een stichting. Ten eerste heb ik al foute informatie gekregen, een verkeerde naam (ik kon haar dan ook niet vinden in het PRE stamboek) en daarbij kwam ook nog dat er mij verteld werd dat mijn merrie 10 jaar zou zijn en uiteindelijk 6 jaar ouder was.

Samen met nog 10 andere paarden is zij naar Nederland gekomen. Op het moment van aankomst was ik natuurlijk zo enthousiast en overdonderd en ging ik eerst voor mijn paard. Later kwam ik er achter dat ik helemaal geen paspoort heb gekregen.

Nu zijn we dik een jaar verder en heb ik nog steeds geen paspoort ontvangen. De stichting, de eigenaar, het transportbedrijf, niemand weet iets of kan iets doen. We hebben het ook al via het NWVA en RVO geprobeerd. Ook heb ik geprobeerd een Nederlands paspoort te krijgen via het NRPS. Helaas kunnen zij ook niks voor mij doen.
Ik heb deze merrie gekocht via de stichting om een fijne nieuwe start te krijgen en als ze eenmaal zo ver zou zijn weer een goed plekje te zoeken voor haar hier in Nederland. Alleen kan ik nu natuurlijk niks.

Wie heeft er nog ideeën, tips, adviezen?

Ik heb een advocaat, helaas kan die op dit moment ook niet meer doen voor mij.


Verdere informatie of vragen beantwoord ik graag via PB

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo


EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 17:51

Melissa1996 schreef:
Toen ze uit spanje vertrok, waar was toen het paspoort?
Weet je haar chipnummer? Dan kun je online kijken waar deze is geregistreerd en wellicht een duplicaat aanvragen.


Dat weet niemand. Eerst waren de paspoorten er helemaal niet, later bleek dat de eigenaar de paspoorten gewoon niet af wilde geven omdat hij nog meer geld wilde van de stichting. Maar alles is zo vaag. Ik weet niet meer wat ik moet en kan geloven...

Chipnummer weet ik, ik kan haar overal vinden. Helaas wil het PRE stamboek geen duplicaten afgeven. Hier hebben we natuurlijk ook contact mee gehad gelijk vorig jaar. Vergeten te vermelden in de openingspost.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 18:04

Melissa1996 schreef:
Niet willen? Daar zou je het met de advocaat eventueel aan kunnen vechten. Niet willen is natuurlijk onzin.
Ze moeten je gewoon duplicaat geven immers is het volgens de wet verplicht om een paspoort bij je paard te hebben.

Aangetekende brief en toch nog een poging wagen.


Een stukje van wat het PRE stamboek mij schreef; 'Elk paard mag maar eenmaal een paspoort verstrekt krijgen. In sommige gevallen kan er een kopie gemaakt worden maar dit kan niet als men weet waar de paspoorten zijn. Ze zijn niet kwijt of gestolen of verbrand, ze worden alleen niet afgegeven. En dus is dat geen goede reden om een kopie af te geven. Met paarden geblokkeerd wegens een juridische procedure mag helemaal niets mee want dat is afwachten wat de rechtbank beslist.'

Er loopt dus ook al dik een jaar een rechtszaak in Spanje. Maar ook daar horen wij helemaal niks van. Het is allemaal lastig te geloven zo.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 18:11

bigone schreef:
En hoe kunnen die dieren op transport zijn gegaan zonder paspoort??? Dat zou ik me eerst eens afvragen.


Dat vraag ik mij nog steeds af ja. Maar ook hier geeft het transport bedrijf niet echt antwoord op..


anjali schreef:
Dit is heel vervelend voor je. Het is dus zo dat degene waar jij het paard van gekocht hebt,de zaak met de vorige eigenaar in Spanje niet goed geregeld heeft. Maar jij hebt het paard te goeder trouw gekocht,dus daar kun jij niets aan doen.Maar een paard mag zonder het paspoort toch niet eens vervoerd worden?


Klopt. Ik heb nu een tijdelijk papier wat ik iedere 44 dagen opnieuw moet aanvragen zodat ik wel iets heb. Maar ik kan hier nog steeds vrij weinig mee..

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 18:37

LukieBradley schreef:
Ik zou het paard terug gestuurd hebben.
Is dit de wel bekende stichting?


Dat zei mijn vader ook. Maar op zo'n moment dat het paard aankomt, ontzettend mager.. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 10:53

juval schreef:
lastig probleem. Ik heb ook ongeveer zoiets gehad, oude eigenaar van mijn vorige paard wilde het papier niet afgeven, gelukkig wel het paspoort. Ik heb toen via het NRPS wel een duplicaat kunnen krijgen.

Is het geen mogelijkheid om het paard opnieuw te laten chippen en een nieuw paspoort aan te vragen bij de knhs?



Maar dan heeft ze 2 chips? Dat kan toch niet?


tengeltje11 schreef:
Als er effectief een rechtzaak aan de hand is,ga je weinig kunnen tot er een uitspraak is.
Ik zou eerlijk mijn geld terugeisen.
Hoort niet dat een stichting paarden aflevert zonder paspoort en waar een rechtzaak rond draait.
Watals de vorige eigenaar wint en zijn paarden terugkrijgt ofzo?


Ik heb tot nu toe 1/5 deel van mijn aakoop bedrag terug gekregen.. helaas kun je van een kale kip niet plukken.

Ik kan me niet voorstellen dat die eigenaar zijn paarden terug kan eisen.. wie gaat dat allemaal betalen?

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 20:16

Ik schreef hierboven (vergeten in de OP te zetten) dat er eerst inderdaad heel vaag gedaan werd over waar de paspoorten nou zijn. Achteraf wordt gezegd dat de eigenaar de paspoorten gewoon heeft, maar niet af wil geven omdat hij nog geld zou krijgen van de stichting.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo


EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 20:47

robert45 schreef:
EdkingEnzo schreef:
Ik schreef hierboven (vergeten in de OP te zetten) dat er eerst inderdaad heel vaag gedaan werd over waar de paspoorten nou zijn. Achteraf wordt gezegd dat de eigenaar de paspoorten gewoon heeft, maar niet af wil geven omdat hij nog geld zou krijgen van de stichting.


Tja, dat moet je ook niet aangeven bij de paspoortuitgevende instantie. Gewoon melden dat hij zoek is en niet meer te vinden is. Laat desnoods iemand anders contact opnemen met ze dat hij een paard gekocht heeft zonder paspoort en een duplicaat wil. Hier betaal je zon 175 euro voor een duplicaat geloof ik, althans zoiets hebben we laatst betaald.


Ik heb dit zelf natuurlijk niet aangegeven. Maar de stichting heeft ook veel contact gehad met het PRE stamboek.
Helaas is het voor een PRE zeker het dubbele voor een duplicaat. Al heb ik dat er zeker voor over.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 08:22

Ik heb met iedereen contact die ook een paard van deze melding heeft. Niemand heeft een paspoort.
PRE stamboek Nederland hebben we gelijk contact mee gehad en kunnen dus niks doen, in mijn vorige berichten een stukje van de mail geschreven.

Er loopt dus al dik een jaar een rechtzaak tegen de eigenaar vanuit de stichting. Hoe of wat weet ik niet precies. Wordt heel vaag over gedaan en we weten nog steeds niks..

Het nrps kon ook niks voor mij doen omdat alles wel geregistreerd staat van mijn merrie.

Ik denk helaas dat ik nooit een paspoort uit Spanje zal krijgen... in oktober ga ik naar Spanje, wie weet kunnen we er wel langs.. :)

Iemand gaf de tip over Mayke, heb al contact met haar gehad ook

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 15:33

Ik heb inderdaad het geld betaald aan de stichting. Maar de paarden zijn naar mijn weten niet het terrein af geweest van de officiële eigenaar (dus niet de stichting) tot dat ze opgehaald werden om naar Nederland te gaan

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 18:40

Rizette schreef:
TS als jouw verhaal klopt, waarom laat je dit dan zo gebeuren? Je hebt toch gewoon recht op een paspoort bij je paard? Ze hadden helemaal niet af moeten reizen als er geen paspoort was. Het feit dat ze het wel gedaan hebben zegt voor mij genoeg.


Ik zou niet weten wat ik nu nog meer kan doen? We hebben er een advocaat op, maar die kan ook niet veel meer op dit moment..

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 18:46

MightyMike schreef:
Wat een vervelende situatie ts! Wat betreft het dubbel chippen, ik heb in het verleden 2 paarden gehad die dubbel gechipt waren. Dat was in de beginperiode dat de paspoorten een verplichting werd (laatste ongeveer 13 jaar geleden). Het kan dus wel, maar moest er wel een aantekening van op het paspoort bij komen. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, ook in de sport werd er geen punt van gemaakt. Bij de eerste is toen ook gewoon een nieuw paspoort bij de KNHS voor aangevraagd. Tweede kocht ik zo. Misschien dan toch een optie wanneer je het originele paspoort er niet meer bij kunt krijgen. Het navragen wellicht waard.



BarbaLala schreef:
anjali schreef:
Dit zijn dus geredde verwaarloosde paarden? Dan is het logisch dat de papieren en administratie ook niet in orde was.Zijn de paarden misschien door de dierenbescherming in beslag genomen,terwijl de eigenaren het daar niet mee eens waren en dus ook de boekjes niet gegeven hebben?Het is dus al een rechtszaak,ik hoop dat de paarden er niet de dupe van gaan worden.


Dat is helemaal niet logisch.
Bij ieder dier waar dan ook vandaan en onder welke omstandigheid dan ook hoort het juiste papierwerk te zitten, zeker onder export.

Kan me voorstellen dat het je tot wanhoop drijft TS, en snap dat je met aankomst van transport niet het dier teruggestuurd hebt.
Ik zou inderdaad alles op alles zetten om deze louche stichting te stoppen of ten minste tot de orde te roepen, desnoods via de media.
Dit soort organisaties verpest het voor degenen die het wel juist doen.

Die rechtszaak, waar gaat dat inhoudelijk over en is die door jou gestart of wie?
Je kunt je paard prima opnieuw laten chippen en bij ieder willekeurig stamboek kun je dan je paard laten inschrijven voor een paspoort als het goed is.
Er zijn meer dieren dubbel gechipt, als het niet anders is, dan is het niet anders.
Sterkte!


Thanks beide! Doet me goed om te horen dat het wel kan.

De rechtzaak is gestart door de stichting. Waar het inhoudelijk over gaat weet ik niet precies en wordt ook niet echt iets over verteld

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 18:48

BMHP schreef:
Via de NVWA vind ik de term tijdelijk paspoort.
Daarmee houd het ook op, in hun protocolen staat aangegeven dat een geimporteerd paard met een paspoort dat niet voldoet aan de nederlandse eisen bv omdat het door een niet erkend stamboek is uitgegevn moet worden vervangen door een erkend paspoort.

Hieruit concludeer ik dat je geen andere keus hebt dan om een nieuw (tijdelijk?) paspoort aan te vragen. De NVWA geeft daarbij uitdrukkelijk aan dat het paard niet meer mag worden geslacht.

Een paard zonder paspoort houden is strafbaar, maw je hebt geen andere keus dan bij een van de in nederland erkend paspoort verstrekkers een nieuw paspoort aan te vragen.

Dat het paspoort blijkbaar in het buitenland nog aanwezig is maakt weinig uit. Omdat jijzelf niet degene bent die het paard heeft geimporteerd, heb je genoeg redenen om te verklaren dat aangenomen mag worden dat het paspoort niet meer boven water komt en als verloren moet worden beschouwd.

Omdat jij zelf geen procedure hebt lopen is het denk ik verstandiger om op grond van bovenstaande een nieuw (tijdelijk?) paspoort en chip aan te vragen en te betalen.


Ik heb een tijdelijk paspoortje via het PRE stamboek :) maar nog kan ik hier weinig mee..

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 18:53

Rocamor schreef:
Maar voor jou is die rechtzaak van die stichting toch niet van belang. Althans tot op zekere hoogte.

Jij hebt een overeenkomst met die stichting. Ik neem aan dat jij je aan de afspraken (betaling etc) hebt gehouden en dat de stichting in gebreke is gebleven.


Klopt helemaal inderdaad :)

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 18:32

Ik vind het ook heel erg vreemd dat het transport bedrijf gewoon de paarden zo heeft mee genomen. Kan ik echt niet begrijpen, we hebben ook zeker contact met ze gehad (mailen en bellen) maar ze gaven er geen antwoord op helaas.

Er is pas een rechtszaak gekomen toen de paarden al in Nederland waren Tamary. Blijkbaar is deze rechtszaak omdat de man gelogen heeft over de leeftijden en namen van de paarden. (waar de stichting ook heel slecht aan heeft gedaan want er is niks nagevraagd of gecontroleerd.) En omdat de eigenaar de paspoorten niet af wil geven.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 20:29

Wist ik het maar. Ik weet niet wat ik moet geloven en wat waar is want alles is vaag. Enige wat jk weet is dat ik een paard heb gekocht en na dik een jaar nog steeds geen papieren heb en niemand die kan helpen. De rest van de groep lijkt het niet zo erg te vinden want die doen er ook helemaal niks aan.

Ik wil nu gewoon heel graag een paspoort, wat voor een dan ook.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 07:30

Hebben jullie helemaal gelijk in! Maar zelfs met onze advocaat erbij komen we niet echt verder. Het enige wat er gebeurt is, is dat ik een heeel klein deel van het aankoop bedrag heb ontvangen, en een gratis paard aangeboden gekregen. Maarja, still no paspoort :')

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 09:07

Ik zit volgens mij echt helemaal klem. Ik kan geen kant op.. niks kan, mag of lukt. In oktober maar eens zien als ik in Spanje ben...

En idd over dat 'gratis' paard... ik weet het niet hoor, dan heb ik 4 paarden??? Doei

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 08:51

Nvwa is ook contact mee geweest, die konden helaas niet veel voor ons doen. Misschien kan ik het nog een keer proberen. Net als het rvo..

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 15:46

MarjanB schreef:
Zou ze dat gewoon eens schriftelijk melden (via mail met leesbevestiging oid) met de mededeling dat je ze in gebreke stelt als ze niet binnen twee weken over de brug komen.


Dit hebbeb we al gedaan via onze advocaat.. niks van terecht gekomen.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 21:54

goeroe schreef:
Wat wil je nu eigenlijk zelf? Je kunt toch niet verwachten dat je al je geld terugkrijgt én het paard mag houden? Dat paspoort gaat er vermoedelijk nooit komen, dus de beste optie lijkt me dat ze het paard weer meenemen en dat jij het restant van het aankoopbedrag terugkrijgt. Dat zou dus denk ik je inzet moeten zijn en als ik jou was zou ik dat eerst gewoon eens vriendelijk vragen. Een pittige brief (laten) sturen kan natuurlijk ook, maar een jaar na dato en nadat je al geld hebt aangenomen denk ik dat eventuele vervolgstappen weinig kans meer maken. Je kunt er altijd mee dreigen in de hoop ze te overbluffen natuurlijk.


Ik zeg nergens dat ik beide wil? Wat ik wil is een paspoort. Ik heb nog steeds geen paspoort dus hebben wij gezegd dan willen we in ieder geval (een deel) geld terug omdat ik gewoon een 'verkeerd' paard heb gekregen! Verkeerde leeftijd en verkeerde naam.

Ik ga inderdaad in Oktober naar Spanje, niet naar de eigenaar maar naar de stichting.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 05:59

Ik heb op heel veel vragen al eerder gereageerd :) ik vind het super fijn dat iedereen zo meedenkt! Maar ik weet zelf ook helemaal niks! Niemand kan mij iets vertellen, de stichting niet, BSS niet, de eigenaar niet (hier is natuurlijk ook contact mee geweest!) maar die man spreekt alleen Spaans en geen woord Engels.

Welke vorige eigenaar? De paarden komen bij de fokker weg als het goed is.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 08:01

pvdbosch schreef:
Precies Tessebes, dat is ook wat ik raar vind...

Kan zijn dat die man (fokker/eigenaar) alleen spaans spreekt maar wat ik dan niet begrijp is waarom heb je al die tijd niemand gezocht die spaans spreekt, een lijst met vragen opgesteld en de eigenaar laten bellen om zijn kant van het verhaal zelf eens te horen. Hij is toch de enige die kan weten of die paspoorten uberhaupt mee zijn gegaan of dat hij ze inderdaad heeft achtergehouden omdat er problemen zijn met betaling of wat dan ook?

BSS kan toch wel zeggen of de paarden zonder paspoort hebben gereisd? Dat gebeurd nooit dus als het dan wel een keer zou zijn gebeurd dan weten ze dat toch heus nog wel? Die nemen toch echt geen vrachtwagen vol met paarden mee zonder paspoorten, nogmaals ik ken hen goed dus kan me daar niets bij voorstellen.


Heb ik gedaan :) nooit een reactie op gehad helaas. Er is zelfs naar hem gebeld, ook niks uit gekomen.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 08:12

MoniqueT schreef:
Even heel eerlijk ... ik spreek Spaans, maar ik weet ook hoe de stichting hier bij veel Spaanse paardenmensen bekend staat. Ik zou niet eens willen bellen, als ze de naam horen, gaan ze al steigeren ....

Ik zou echt op een of andere manier in Nederland een paspoort zien te krijgen, geef je in Spanje weinig kans meer.


Dit denk ik ook helaas..

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 08:14

Wat ik nu eerst ga proberen is om mijn advocaat een mail te laten sturen naar het PRE stamboek in NL, om toch nog een keer te proberen een duplicaat te krijgen.

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Lisa_22 en 31 bezoekers