Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:52

Ik denk dat je 3 keuzes hebt:

1 houden zoals het is. Voldoende ruimte en eigen douche en wc

2 comfort (en ruimte) inleveren en gaan voor een kleine bus of tent. Goedkoopste optie is een tent. Goede bus kost ook zo 10.000

3 niet inleveren op comfort en ruimte. Dan krijg je zn camper die ik aangaf of een luxere kleine bus. Dit is blijkbaar wel boven budget.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 20:55

mvdende schreef:
Ik denk dat je 3 keuzes hebt:

1 houden zoals het is. Voldoende ruimte en eigen douche en wc

2 comfort (en ruimte) inleveren en gaan voor een kleine bus of tent. Goedkoopste optie is een tent. Goede bus kost ook zo 10.000

3 niet inleveren op comfort en ruimte. Dan krijg je zn camper die ik aangaf of een luxere kleine bus. Dit is blijkbaar wel boven budget.

Ik heb al eens rond zitten speuren en rond de 6000/7000 staan ook genoeg campers te koop die netjes zijn en wc/douche hebben. Vraag is mij alleen of ze genoeg trekvermogen hebben en vooral of ze sterk genoeg zijn om een 2 paards trailer te trekken zodat ik met 80 kan invoegen op de snelweg zonder m'n motorblok te slopen na 3 wedstrijden :Y)

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:07

Als je op een bestelbus een slaaphefdak zou plaatsen(of een kopen die dat al heeft) heb je heel de binnenkant voor keukentje en douche/wc. Dan moet je toch genoeg ruimte hebben voor je spullen? Ik vind het mij moeilijk voor te stellen dat dit allemaal niet past.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:16

Wij hebben een Volkswagen crafter L2H2 136 pk welke 3500 kg mag trekken. Hij had er iets moeite mee dus we hebben m laten chippen naar 166 pk. Nu brult hij er mee weg. Als ik jou was zou ik kijken naar een Renault of fiat bus die zijn breder waardoor het bed in de breedte kan dan heb je meer leefruimte.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 21:18

Ipsilonka schreef:
Wij hebben een Volkswagen crafter L2H2 136 pk welke 3500 kg mag trekken. Hij had er iets moeite mee dus we hebben m laten chippen naar 166 pk. Nu brult hij er mee weg. Als ik jou was zou ik kijken naar een Renault of fiat bus die zijn breder waardoor het bed in de breedte kan dan heb je meer leefruimte.

Jullie hebben een camper bus dan?
https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 62010.html
Deze bijvoorbeeld is best een leuk dingetje, maar vraag me dan af in hoeverre het geschikt is om een 2 paardstrailer te trekken.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:19


Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:35

Maar als je maar met 1 paard op concours gaat kan B vrachtwagentje wel qua laadvermogen. Je kan ook dingen in de caravan doen dan.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:48

Let op bij die "goedkope" campers. Campers zijn nou eenmaal duur en als er 1 goedkoper is, mag je je afvragen waarom.

Onze Volkswagen T3 is in de 30 jaar oud en was in slechte staat een stuk duurder dan die uit je link. Is ook een stuk kleiner. Doordat mijn vader het knutselen aan auto's als hobby heeft, is de onze nu in prima staat, maar blijft zn probleempjes houden.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:49

Ik vraag me eigenlijk af of je met het geld dat je kwijt zou zijn aan een caravan/camper je niet beter steeds een AirBnB/B&B/hotelletje kunt boeken nabij je evenement? Dan houdt je je trekauto (en gebruik je die ook voor woon-werk) en je trailer en verkoop je de rest.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:40

Citaat:
Jullie hebben een camper bus dan?
https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 62010.html
Deze bijvoorbeeld is best een leuk dingetje, maar vraag me dan af in hoeverre het geschikt is om een 2 paardstrailer te trekken.


Deze camper heeft maar een laadvermogen van 360 kg. Trek je eigen gewicht met kleding eraf en je houdt als je weinig weegt 300 kg. over. Dat lijkt me niet veel. Ik vrees dat deze ook niet veel trekvermogen heeft.

In Nederland kan je als je het kenteken weet wat gegevens opvragen bij de RDW ( Rijksdienst voor het Wegverkeer). Daar kan je ook zien wat het vermogen is en wat ze mogen trekken. Dat vond ik erg handig toen ik op zoek was naar een camper die de trailer kon trekken.
Ik heb geen idee of jullie zoiets ook in België hebben, dat zou wel handig zijn.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:16

Ik denk dat je vooral eens de calculatie moet doen, wat voor jou haalbaar zou zijn.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:27

Optie 312: haal je c rijbewijs en een iets grotere vrachtwagen. Dan kun je voor thuis gewoon een kleine auto rijden. En een c vrachtwagen is vaak veel minder gewild en daardoor ook goedkoper dan een b vrachtwagentje.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 20:25

Rhine_ schreef:
En een bak wagen ombouwen? Die zijn 2m hoog, 2m breed en 4 lang.
Zoiets: https://www.2dehands.be/bestelwagens-vr ... 34412.html

Zoekertje is verwijderd helaas -O-

Sannnn: B vrachtwagentje lukt niet qua laadvermogen, die dingen worden zonder inrichting gewogen, ik moet hooi meenemen voor 5 dagen, stro, 2 voerzakken, westernzadel, kisten met beenbeschermers, rol met tuinslang etc... Dat allemaal samen weegt evenveel als een 2de paard/pony op de B rijbewijs vrachtwagen... Vandaar dat ik dit ook de minst aantrekkelijke optie vind..

mvdende: Staan verschillende campers op in deze prijscategorie, vermoed dat ze 'goedkoper' zijn omwille van de leeftijd en het verouderde interieur. Gelukkig is mijn vader erg handig en zou die eventueel stroom etc kunnen nakijken/opnieuw aanleggen. De caravan die ik nu rij hebben we zelf ook volledig opgeknapt, dingen ingebouwd, geverfd en afgekit etc..

Bunn: B&B kost al gauw 90 euro per nacht en dan heb je enkel ontbijt, wat wil zeggen dat ik op wedstrijd moet lunchen en avondeten. Als ik dat er bij optel kom ik op een grove 100-120 euro per nacht. Dat wordt een erg duur grapje dan.. De trekauto kan ik niet gebruiken voor woon-werk, de auto is van mijn ouders en die hebben deze zelf nodig. Ze willen wel af en toe (als ik op wedstrijd ben) met mijn schakelauto rijden maar niet het gehele jaar.

Jet: laadvermogen had ik gezien ja, is niet veel inderdaad. Was gewoon even een voorbeeldje in de prijsklasse waar ik in zoek. In België heb je inderdaad niet de mogelijkheid die je in Nederland wel hebt met kentekencheck..

Keshia: zoals al meermaals aangegeven is dat geen optie voor mij :)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:40

https://www.2dehands.be/bestelwagens-vr ... 67606.html nog een poging.
Wij hebben dit dus maar dan als aanhanger. Wij hebben er een klapbed ingemaakt, kasten, microgolf, koelkast en een portapot. En een elektrische lier voor de koets. Paar ramen erin en een deur. En een voortent om buiten te zitten

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:17


Zoeterbraake
Berichten: 20
Geregistreerd: 16-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:11

Ik zou gaan voor een vrachtwagentje

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 20:17

Zoeterbraake schreef:
Ik zou gaan voor een vrachtwagentje

C vrachtwagentje is geen optie :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:28

MelissaV schreef:
Zoeterbraake schreef:
Ik zou gaan voor een vrachtwagentje

C vrachtwagentje is geen optie :)

Als je niet weet waar je over praat zet je inderdaad veel opties buiten spel.

Vrachtwagen is WEL een optie, ook in België maar je moet even kien zijn op je toegestane massa (grens bij 12 ton, ook België) en de handigheid hebben om 'm (deels) zelf te bouwen.

Ik weet niet wat jullie referentiekader is, maar 8,5ltr per 100km (1:11) voor een 200+pk 6-cilinder vind ik nou niet bepaalt een zuipschuit bij 8 ton leeg en 11990kg TMM.
https://www.trucks.nl/tweedehands-daf-l ... 4535022-vd



Maar als je dan uiteindelijk niet het lef hebt om met zo'n bak te rijden (de straatstenen blijven met moeite liggen) dan heb ik nog wel een optie, al is die zeker niet goedkoper: men neme een hele dikke terreinauto, Land Rover Defender 110, long body Mercedes G-serie, Toyota Landcruiser, long body, plaatsen daar een grote daktent op en achter, batwing eraan en je hebt ook alles wat je wenst, inkl je douche.
http://www.expeditionvehiclesforsale.co ... camper-uk/

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 10:26

Het gaat hier niet om durven of niet durven, het gaat erom dat ik niet zo´n grote wagen ga aanschaffen voor 1 paard met alle bijkomende kosten van een grote vrachtwagen (rijbewijs halen, inschrijving, zwarte kast, ...)

Heb mijn keuze inmiddels gemaakt, het gaat een camper worden met daar de trailer achter.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:59

Maak wel een goede proefrit met de camper voor je hem koopt, neem als het kan ook eens een steile helling. Het vermogen is meestal voldoende voor de camper zelf, maar het is maar de vraag hoe goed je nog vooruitgaat wanneer er een trailer achter hangt.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 11:01

Sclimpre schreef:
Maak wel een goede proefrit met de camper voor je hem koopt, neem als het kan ook eens een steile helling. Het vermogen is meestal voldoende voor de camper zelf, maar het is maar de vraag hoe goed je nog vooruitgaat wanneer er een trailer achter hangt.

Dat is inderdaad de bedoeling, mijn vader heeft gelukkig wel wat verstand van auto´s en die gaat mee om te kijken :)

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:10

Er staat op de FB van Nuyts een 2paards truck met living te koop.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:38

Misschien heb je nog iets aan deze pagina: https://caravantrekker.nl/index.php . Zo heb ik ook wel gezocht toen ik op zoek was naar een camper. De maten en gewichten van de "caravan" paste ik zoveel mogelijk aan aan de trailer die ik had.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:14

Als je achter je camper een tweepaardsmentrailer neemt, heb je meer dan genoeg ruimte om spullen mee te nemen. Als he de ruimte van de koets laat dichtmaken. Ik neem aan dt je geen menner bent en niet ook een koets moet meenemen.

Hooi voorop en je zadel in de zadelkast onder voerbak

Afbeelding

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:30

Zo'n koetstrailer is wel zwaarder dan een normale trailer dus dat moet die camper dan ook maar kunnen trekken.