[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MaGiL

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:13

MaGiL schreef:
Sinds kort hebben wij een D-Pony (ongeveer 450 kg) waarmee wij op wedstrijd willen met de trailer (1,5 paard, teruggekeurd naar 1300kg totale massa).

Trekauto is een Opel Astra station (vermogen 160pk, koppel 350 nm, trekgewicht 1700 kg, toegestane massa auto 1985 kg, rijklaar gewicht 1425 kg (dus zonder bagage en passagiers).

Deze combinatie mag met b-rijbewijs worden gereden. Nu vraag ik me alleen of dit een geschikte combinatie is (voor ritjes naar wedstrijd, training, da e.d). Iemand ervaring?


Mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op een iets zwaardere auto, namelijk een Volvo V70 met 181 pk en een koppel van 400nm. Deze ligt voor mijn gevoel een stukje stabieler op de weg.


KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:26

Rex_Rolfo schreef:
KellyR schreef:
Dus welke auto rijdt er relatief zuinig en kan een 1.5 paard trailer trekken?

Middenklasser met een fatsoenlijke motor in het vooronder. Diesel of benzine (of hybride) is een keuze die je zelf mag maken.

Een Passat trekt (ongeveer) net zo goed als een vergelijkbaar gemotoriseerde Tiguan, voordeel is dat ie wat lager is en dus wat minder luchtweerstand heeft.


Dat is een handige link! Ga eens even speuren.
En die 1500kg ga ik ook mee nemen.
Er was toch ook nog iets met de kogel belasting oid?

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:42

Rex_Rolfo schreef:
Kogeldruk is het gewicht dat op de kogel van de trekhaak mag duwen. Dit hangt af van de auto maar ook van de geplaatste trekhaak (laagste bepaalt). Vandaar dat dit niet bij de algemene specificaties staat. Als het goed is heeft een auto met trekhaak een sticker onder de achterklep met daarop deze gegevens. Vuistregel is dat je voor een anderhalf paards 60-75 kg nodig hebt, voor een tweepaards 100 kg.

Iets teveel gewicht op de trekhaak mag eigenlijk niet maar is meestal niet zo'n grote ramp. Een trailer die de auto uit de achtervering trekt (negatieve kogeldruk) is direct en met heel weinig waarschuwing gevaarlijk, zie post 11:24 uur.

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:30

Weten jullie welke gezinsautos vanaf 2010 nog 1600 kilo mogen trekken? Ben me wat aan het oriënteren, maar dat valt vies tegen. Hyundai i30/i40 Opel Astra, Ford focus, Kia ceed mogen allemaal maar 1200 kilo trekken. Hebben jullie een idee?

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:24

Rex_Rolfo schreef:
Op autotrack.nl kun je bij uitgebreid zoeken ook trekgewicht invullen. Een sterke Passat of Mondeo oid is zo gek nog niet, achterwielaandrijvers als BMW of Mercedes mogen vaak net wat meer trekken dan een voorwielaandrijver.

Open deur: indien de chauffeur geen E achter B heeft mag toegestane maximale masse (tmm) van auto + trailer samen niet boven de 3500 kg komen.

Nog een handige link: https://www.caravantrekker.nl/autos/index.php
Dan zie je b.v. dat de Ceed 2.0 wel 1500 kg mag trekken.

Veel van de genoemde auto's zijn trouwens compacte middenklassers. Persoonlijk zou ik eerder voor een middenklasser gaan als je een last wilt trekken die richting genoemde 1600 kg gaat.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:00

Misschien dat jullie mij kunnen helpen...
Ik ben opzoek naar een auto welke een 1,5 trailer kan trekken met een pony van ongeveer 400 kilo..
Budget ligt rond de 2500€. Geen enorm budget.. Daarom vroeg ik mij ook af of er überhaupt wat is in deze prijsklasse.
Welke tweedehands auto's raden jullie aan..?

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:33

Met een doorsnee 1,5paards trailer en 400 kg lading heb je genoeg aan een auto die 1200 kg mag trekken. En zelf ook niet al te klein is, tenslotte vangt een trailer wat meer wind dan een laag aanhangertje met 400 kg stoeptegels. En goed geladen liggen die tegels ook wat beter stil dan levende have ;)

Met € 2500 kom je uit op een wat oudere auto maar dan nog is er zoveel keuze dat je wat meer wensen kunt stellen. Benzine of diesel? Stationwagen, sedan, mpv?

Als je dat op een rijtje hebt ga je kijken naar een betrouwbare wagen. Dat ligt nog het minste aan het model, meer aan km stand, staat van onderhoud, heeft de auto binnen gestaan of altijd buiten enz. Neem als het even kan iemand mee met verstand van autotechniek. Die kan ook vertellen of b.v. de schokdempers aan vervanging toe zijn. Geen probleem, maar dan moet de auto wel wat goedkoper zijn dan een exemplaar waar de dempers al vervangen zijn.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:52

Rex_Rolfo schreef:
Met een doorsnee 1,5paards trailer en 400 kg lading heb je genoeg aan een auto die 1200 kg mag trekken. En zelf ook niet al te klein is, tenslotte vangt een trailer wat meer wind dan een laag aanhangertje met 400 kg stoeptegels. En goed geladen liggen die tegels ook wat beter stil dan levende have ;)

Met € 2500 kom je uit op een wat oudere auto maar dan nog is er zoveel keuze dat je wat meer wensen kunt stellen. Benzine of diesel? Stationwagen, sedan, mpv?

Als je dat op een rijtje hebt ga je kijken naar een betrouwbare wagen. Dat ligt nog het minste aan het model, meer aan km stand, staat van onderhoud, heeft de auto binnen gestaan of altijd buiten enz. Neem als het even kan iemand mee met verstand van autotechniek. Die kan ook vertellen of b.v. de schokdempers aan vervanging toe zijn. Geen probleem, maar dan moet de auto wel wat goedkoper zijn dan een exemplaar waar de dempers al vervangen zijn.


Er zou inderdaad iemand mee gaan met kennis. Ik ben maar een leek op dat gebied..
Voorkeur is benzine. Verder.. tja.. zolang het maar veilig rijd en mij + pony van a naar b kan vervoeren.
Zelf zat ik wat te kijken voor een ford focus. Een aanrader of een echte afrader?

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:00

Thioro schreef:
@ gamblerscup: meeste trekauto's zijn nu eenmaal (terecht) zwaarder dus verbruik zal bijna altijd vrij hoog zijn.
Ik heb ook een tiguan en die loopt 6l/100km als ik beetje oplet, vaak toch rond de 7. 8l met een anderhalfs erachter en bij 2-paards of minder ideale route klimt hij idd naar 11-12l/100km of meer.
Nu let ik er bij trekken niet persé op, moet hij het ding gewoon vlot vooruit krijgen maar zonder trailer maak ik er wel een sport van om hem zo laag mogelijk in verbruik te krijgen.
Rijgedrag heeft veel invloed. Deze auto werd mij verkocht als 1 met een verbruik van 8 a 10l per 100 naargelang rijgedrag. Weet niet hoe ze er mee reden maar ik moet er dus gewicht achter hangen om aan dat verbruik te komen.

Welk model Tiguan heb jij? En wat mag ie trekken? Ik rij niet kinderachtig inderdaad, zware voet, vlot optrekken, snel inhalen... met het aantal kilometers wat ik rij is het echt niet leuk als een watje rond te snorren :D

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:50

Een R-line uit 2010. 170pk en mag 2200 trekken.

Heeft peper in de kont als ik wil maar snel optrekken en inhalen wordt met een zwaardere auto direct afgestraft in verbruik. En diesel wordt hier ook steeds duurder.

Ik wil vlot rijden in de zin dat ik liefst een gelijkmatige snelheid aanhoud met een vrije baan voor me.
Trage slakken worden hier ook voorbijgestoken. Maar op een vrije baan (geen autostrade) 80, 90 Of 100 tuffen in 6de stoort me ook niet.
50 in 5de kan hij ook (soms wat lui met terugschakelen :P ).
En ja hij trekt dan ook gewoon weer op als ik weer sneller wil.
Zonder trailer dan wel. Met aanhang moet ik dat niet proberen :+ .

Ik zal niet de slak op de weg zijn die je moet voorbijsteken. Tenzij met trailer, dan wel, pony moet ook heel aankomen.
Maar ik maak er gewoon een sport van om hem laag in verbruik te krijgen zonder power te verliezen. Beetje rustig cruisen.
Met het aantal kilometers dat ik maak is het niet goed voor je bloeddruk om je telkens op te jagen.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:15

Ik heb sins donderdag m'n Amarok.
Nog geen aanhangwagen achter gehangen, maar met gewoon normaal rijden haal ik toch ietsje minder dan 9l/100km.
Voor zo'n bakbeest toch niet echt slecht, en dat verbruik gaat na een paar duizend km's nog duidelijk zakken.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:57

_mexx_lady_ schreef:
Ik kom ook even binnen vallen. Mijn auto heeft alweer een lek. Dit keer slang naar de waterpomp kapot.... Ik ben het beu, het is tijd coor een andere.

Maar nu. Ik wil graag dat ie 2000 kg kan trekken, maar jeetje wat is dat nog moeilijk te vonden.
Tot nu toe een Toyota rav4 en Audi Q3 gevonden.
Opel insignia, Skoda Octavia, Nissan quasqai,... mogen allemaal maar 1600 kg of minder trekken.

Eventueel wil ik 1800kg ook nog, maar heb graag wat speling.
Met een trailer van 800-900kg (moet nog aangekocht worden, komt na de auto) en een paard van 600kg. En de mogelijkheid om eens met een vriendin te gaan uit rijden... heb ik toch al wat nodig.

Omdat auto nu dus kapot is en er een beetje haast achter zit stel ik hier de vraag.
Helaas geen tijd om 300 pagina`s door te spitten....


Wij hebben sinds 2 maanden een Ford Kuga Ecoboost en zijn hier heel tevreden mee. Mag 2000 kg trekken, maar dat verschilt per type, dus even goed opletten.
En voor de liefhebbers; die van ons is uit 2017 en loopt gecombineerd 8,4/100L waarvan zo'n 100 km met trailer per week.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:14

Ik ben nog steeds tevreden met mijn toyota Avensis die 1800kg mag hebben.
Uiteraard geen vergelijk met een SUV die 3000 aan de haak kan hebben, maar een hele prima prijs-kwaliteit verhouding en een fijne gezinsauto waarbij het niet uitmaakt of je economisch je koffers in pakt of niet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 06:30

Een andere auto omdat er een slangetje lekt?
Is het niet handiger om dat te repareren, dan een hele andere auto te zoeken? :)*


_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:10

Sflj, klopt maar In 2017 een kleine 1000 euro in die auto geïnvesteerd. Dit jaar al tegen de 700 euro aan en dan zijn we net over de helft van het jaar.
Een auto van 18 jaar met dikke 370.000 op de teller.
Het stopt ergens, en dat is nu geweest. Investeren heeft geen zin meer volgende maand knapt er toch weer een slang door verduring.

Inmiddels voorzien van een Mercedes glk 200 met 2000kg aan de haak. Ding rijdt in het dagelijks leven best zuinig voor een jeepje te zijn en mag wat trekken dus ik vind het prima zo.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:02

Een GLK?

Maak me anders ff jaloers :')

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:43

Heel veel geluk gehad en in Duitsland gekocht. Daar zijn ze allemaal bang aan het worden voor diesels terwijl het in België nog wel meevalt.
Prijzen van die auto’s gaan gewoon omlaag omdat ze ze anders niet kwijt geraken.
Deze kost in verhouding met staat/km/... echt niks.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:03

Goed om weten! Hoe zijn ze qua comfort?

Ik wil liefst iets wat zeker 2500 aan de haak mag, weet niet hoe dat bij de glk zit.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:02

Saravda schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Met een doorsnee 1,5paards trailer en 400 kg lading heb je genoeg aan een auto die 1200 kg mag trekken. En zelf ook niet al te klein is, tenslotte vangt een trailer wat meer wind dan een laag aanhangertje met 400 kg stoeptegels. En goed geladen liggen die tegels ook wat beter stil dan levende have ;)

Met € 2500 kom je uit op een wat oudere auto maar dan nog is er zoveel keuze dat je wat meer wensen kunt stellen. Benzine of diesel? Stationwagen, sedan, mpv?

Als je dat op een rijtje hebt ga je kijken naar een betrouwbare wagen. Dat ligt nog het minste aan het model, meer aan km stand, staat van onderhoud, heeft de auto binnen gestaan of altijd buiten enz. Neem als het even kan iemand mee met verstand van autotechniek. Die kan ook vertellen of b.v. de schokdempers aan vervanging toe zijn. Geen probleem, maar dan moet de auto wel wat goedkoper zijn dan een exemplaar waar de dempers al vervangen zijn.




Er zou inderdaad iemand mee gaan met kennis. Ik ben maar een leek op dat gebied..
Voorkeur is benzine. Verder.. tja.. zolang het maar veilig rijd en mij + pony van a naar b kan vervoeren.
Zelf zat ik wat te kijken voor een ford focus. Een aanrader of een echte afrader?






wij hebben een ford mondeo stadion en die mag ongveer 1450/1500 trekken en ons huidige trailer weegt 1300. Al gaan we momenteel wel op zoek naa andere trailer. Maar dat maakt even niet uit maar die wij hebben is echt super fijne auto. Ook om te trekken. En wij rijden er super vaak mee met de trailer.

Door een taalstoornis heb ik moeite met schrijven. Divana R.I.P 15-03-2010 /28-10-2015 happy dressuur 2 B+12 L1+0, springen B+0 sgw B+0

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:03

Hangt een beetje van het model motor af. Wij hebben een 1.6 gehad geloof ik en daar mistte we echt wel vermogen, die sloeg al af om niets (kun je natuurlijk ook flink gas bij geven maar dat moet niet de bedoeling zijn en niet zo best voor je koppeling) ook zonder aanhanger. Was wel een goede auto voor de helling test :+

Maar rechttoe rechtaan was het een fijne auto, reed er 1200 km per week mee

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:55

Varekaj schreef:
Goed om weten! Hoe zijn ze qua comfort?

Ik wil liefst iets wat zeker 2500 aan de haak mag, weet niet hoe dat bij de glk zit.


Varekaj, het ding rijdt gelijk of hij nieuw is. Jezus wat een zaligheid. En zo stil! Je hoort hem in de auto amper ronken die motor.
Deze trekt 2000kg maar wellicht dat een glk 300/350 meer mag trekken. Maar dan stijgt prijsklasse wel.

Dit is wel een diesel, in België is het nog geen grote ramp dus ik knor lekker op diesel rond.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:00

Eentje om dus op de wishlist te zetten :D Ik verkies lichte vracht dus als het er nog geen is wordt die sowieso omgebouwd.
Er staat er nu eentje op een veiling online (zeer degelijk bedrijf) uit 2004 voor 19500.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:53

Uit 2004? Welk model is dat dan? Voor dat geld heb je een relatief nieuwe glk200/220! Is dat dan geen G-klasse?
Maar het is eentje voor de wishlist!


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:02

Het is een G-klasse, zou even moeten kijken welke exact.

Een G-klasse is toch echt wel stukken duurder dan 20.000€? Toch de huidige modellen, en dat zijn niet die oude vierkante bakken. Hij ziet er wel piekfijn in orde uit. Maar goed, wishfull thinking.
Er staan ook 2 landorvers op waarvan 1 cabrio (hilarisch om te zien) uit de jaren stillekes, moest gelijk aan Ikke denken.

Wij hebben paar jaar terug via datzelfde veilingbedrijf per ongeluk een Porsche boxter limited edition op de kop getikt voor een erg leuk prijsje :') Sindsdien houden we ze wel vaker in de gaten.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:31

Nu maak je me nieuwsgierig. Afhankelijk van welke G klasse het is. Een glk bijvoorbeeld is zo duur niet, een G klasse Batavia/brabus? Daar valt je van achterover dat het niet meer netjes is. Maar dat zijn dus wel de echte vierkante bakken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers