Elektrische auto voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 18:17

Hoi bokkers,

Wij zijn druk bezig met het idee om zonnepanelen te leggen. Nou is dat vet een dure investering natuurlijk.. en om dat te rechtvaardigen had ik ineens bedacht dat we dan ons vet dure slurpende monster wel zouden kunnen vervangen door een elektrische auto. Dan rij je qua "brandstof" na aanschaf van de panelen zegmaar gratis.
Maar dan de vraag... wat voor keuze is er qua auto's die twee paarden kunnen trekken? Zijn er al bokkers die elektrisch rijden met de trailer?
Het schijnt dat elektrische auto's niet veel duurder zijn tweedehands dan benzine of diesel auto's. Geen idee of dat ook geldt voor de zwaardere types die een trailer kunnen hebben?
(evt is een combi ook prima, dus eentje die op stroom rijdt maar ook een benzinetank heeft voor als het stroom op is)
Brand los!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 20:48

8nnemiek schreef:
Denk er wel aan dat je wellicht een tesla powerwall of ander systeem nodig hebt om stroom op te slaan zodra het terugtellen van de meter wordt afgeschaft. Als je overdag buitenshuis werkt iig.
Verder zijn die oudere elektrische auto's inderdaad niet geschikt om te trekken, maar een hybride is wel een optie, ik zou alleen niet weten welk merk/model twee paarden kan trekken. De Mitsubishi schijnt wel enórm onzuinig te zijn zodra hij op benzine rijdt, echt héél onzuinig.


Wat is enorm onzuinig? Huidige auto is ook enorm onzuinig. En feitelijk rij ik weinig lange stukken met trailer dus het gaat maar om korte stukjes. Het leegrijden van de tank gebeurt nu meer net dingen als op en neer naar werk, uitjes, enz. Dus al rij ik met trailer effe op benzine is geen ramp. Als de andere ritten dan op elektriciteit gaan

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 22:04

8nnemiek schreef:
Hij schijnt 1 op 5 te rijden als je op benzine rijdt :=
Mijn vader wilde hem kopen, maar door dat enorm hoge verbruik is hij toch maar voor een gewone benzineauto gegaan.

Misschien nog een idee om een volledig elektrische auto te nemen en daarnaast een goede betaalbare trekauto?
Ik weet niet of jullie nu twee auto’s hebben en of dat mogelijk is met werk enzo, maar wellicht is dat een optie.

We hebben 2 auto's maar het dure kreng moet dus liever op elektra. Die goedkopere is al niet zo duur dus daar maken we geen klapper mee.
De dure (de trekauto dus) is een bmw x5 en ik vind dat ie flink zuipt, ook zonder trailer. Geen idee hoeveel op hoeveel maar als we toch zonnepanelen zouden nemen kunnen we op de trekauto wel een paar honderd euro besparen als we op elektriciteit rijden ipv benzine

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 22:06

Anne_GTI schreef:
Hybride kom je uit in een Porsche Cayenne, Mercedes E klasse, Range Rover, Volvo XC 90 enz. Die mogen 2 paards trekken... maar daar moet je ook de portemonnee flink voor trekken 8)7

Ohh de XC90 vind ik tof! Altijd al geroepen dat ik anders die zou willen als we geen bmw zouden hebben. Ik wist niet dat de XC90 ook hybride kan. Het lijkt me trouwens verder wel een redelijk vergelijkbare auto met de huidige auto

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 22:10

Anne_GTI schreef:
Voor auto erbij volledig elektrisch raad ik de golf af... actieradius van 250 kilometer op papier. Van Zwolle naar Apeldoorn en terug red ik amper zonder bijladen. En dan rijd ik netjes toegestane maximum snelheid. Heel leuk speelgoed maar je moet er de stad niet mee uit willen.

We rijden eigenlijk bijna nooit ver. Meestal ritjes van 20 min half uurtje. Maarja je wil niet stil komen te staan

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 22:11

Tarico schreef:
Ik heb een Volvo V60 hybride met een dieselmotor die 1800 kg mag trekken. Meestal red ik zo'n 35-40 km elektrisch (zonder trailer). Ik kan de auto op m'n werk laden dus woon-werk verkeer rij ik geheel elektrisch. Als de trailer erachter hangt heb ik meestal de dieselmotor aan maar het gebeurt vaak genoeg dat 'ie op de snelweg weer overgaat naar elektrisch als de accu weer is opgeladen. Dieselverbruik valt enorm mee (vind ik).

En de wegenbelasting? Want die is mega toch als je diesel rijdt? Wij maken niet echt veel kilometers. Vooral hele dure kilometers haha

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 08:58

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
We rijden eigenlijk bijna nooit ver. Meestal ritjes van 20 min half uurtje. Maarja je wil niet stil komen te staan

Over de snelweg of door de polder? Met een hybride sta je niet stil vanwege doorrijden op benzine of diesel, een Model X heeft voldoende range.

Jij en je partner zijn geen van beide als ondernemer ingeschreven?

Door de stad en het buitengebied. Vrijwel nooit snelweg.
Jawel mn vriend is ondernemer hij heeft een eigen bedrijfje (eenmans)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 08:59

Tarico schreef:
Dorine92 schreef:
En de wegenbelasting? Want die is mega toch als je diesel rijdt? Wij maken niet echt veel kilometers. Vooral hele dure kilometers haha


Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb.

Oh dat scheelt toch wel ja. Hoewel je dan niet weet wat ze daarna doen.
Hoe zit het met benzine hybrides dan?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:01

MarlindeRooz schreef:
Mijn vader heeft een Volvo v60 hybride en die kan 1 op 22 rijden als je op let. (Woon werk is meer dan de accu kan leveren, zelfs dan)
En die kan trekken!

Mijn baas heeft een tesla model X voor de foodtruck. Dat is hetzelfde gewicht als een trailer die vol is. :P

1 op 22 als hij ook op stroom rijdt bedoel je? Valt me nog tegen want een goeie diesel (die niet op stroom kan) haalt ook de 1 op 18 wel

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:03

Sanned schreef:
Mijn vader heeft ook een volvo v60 plugin hybrid en die haalt 1 op 23 gemiddeld. Zijn woon werkverkeer is aanzienlijk meer dan hij elektrisch redt, hij kan hem wel opladen op z'n werk. Als je er korte afstanden mee rijdt kan je volledig elektrisch rijden. De auto mag 1800 kilo trekken maar hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet, hij heeft er geen trekhaak onder.

Oh kijk dat is interessant. Daar kun je dus wel 2 paarden mee trekken. En woon-werk is minder dan 20 min rijden op 60 en 80 wegen dus dat zou dan ws volledig elektrisch kunnen.
Zit alleen ff te kijken ze zijn wel duur nog tweedehands haha

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 09:26

Sanned schreef:
Hij kan zo'n 45 km volledig elektrisch rijden op één accu :)

Goeie info hier allemaal! Word ik blij van.
Graag nog meer ervaringen en opties
Kunnen alle elektrische auto's maar weinig kilometers op een accu rijden of kunnen sommige wel meer? Of kan een auto meerdere accu's hebben

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:09

Arabesk schreef:
misschien toch maar een benzine trek-auto voor de trailer (minder wegenbelasting) en een klein autootje elektrisch erbij voor het andere vervoer

Of benzine hybride ipv diesel hybride. Het hele plan was er meer om het tanken uit te sparen en hiermee het plaatsen van zonnepanelen te rechtvaardigen.
(buiten dat de dieseltank dan uit huis kan en we dan elektrische vloerverwarming kunnen)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:10

Tarico schreef:
De plug in hybrids kunnen niet heel ver op een accu. Het scheelt ook op welke wegen je rijdt, ik moet een stukje 120 op de snelweg naar stal en dan gaat het hard. Vooralsnog ben ik super blij met de V60. Ik tank gemiddeld voor €8 in de week, laatst heb ik bijna 1800 km op 1 tank gereden door alleen maar elektrisch te rijden :P
Voor de trailer vind ik 'm helemaal fantastisch, ik heb een 1,5 paards en ik merk niet eens dat de trailer erachter hangt. Met 1800 kg heb ik meer dan voldoende over.

Klinkt super! Als we een betaalbare hybride auto kunnen vinden stappen we wat mij betreft zo over. Hoe zit jij qua wegenbelasting en verzekering dan?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:22

@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?
Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.
Een niet-plug-in hybride gaat een beetje aan mn doel voorbij toch? Namelijk het goedpraten van het plaatsen van zonnepanelen.
Dat ie met de trailer geen lange ritten op elektriciteit kan, daar kan ik mee leven hoor.
Die model X is zeker duuuuur in aanschaf tweedehands? (en daarmee geen optie)
Overdag thuis laden lukt altijd. Ik ben dan degene die de trekauto gaat rijden en ik ben alle dagen in de gelegenheid om overdag thuis te laden. Alleen in de winter als ik tot 16 uur werk is het na mijn werk donker maar dat is maar 1 dag per week en dan kan ik de dag ervoor laden en de dag erna weer.
De tweede auto (voor mn vriend) zal in de winter vaak niet bij daglicht geladen kunnen worden dus als er al een auto niet op elektra hoeft te rijden dan is het juist de tweede (niet-trek-) auto

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:25

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
Het hele plan was er meer om het tanken uit te sparen en hiermee het plaatsen van zonnepanelen te rechtvaardigen.
(buiten dat de dieseltank dan uit huis kan en we dan elektrische vloerverwarming kunnen)

Het nadeel van elektriciteit is dat het zo slecht is op te slaan. Verwarming heb je vooral nodig als er weinig zon is ....

Ik juich het plaatsen van zonnepanelen toe, reken even e.e.a. goed door voor je met onrealistische verwachtingen zit.

Daarom, door een elektrische auto te hebben, heb je ook juist in de zomer meer profijt van je panelen omdat je dan niet meer hoeft te tanken. En dan scheelt dat zo 300 euro in de maand alleen voor de huidige trekauto. Plus dat die megaduur in de wegenbelasting is. Wellicht dat een elektrische ook hierin voordeliger is.
Verwarming gebeurt dan icm een warmtepomp, met zonnepanelen om de stroom hiervoor te leveren

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 10:27

mvdbijl schreef:
Er is nu geen electrische of hybrid die een 2 paards kan trekken.

Wij hebben nog even een toyota auris, er kan een trekhaak achter voor een fietsendrager verder niet. De aandrijving is anders waardoor het niet kan.

Voor ons de reden dat hij eruit gaat want nu staan er 2 grote auto's voor de deur.

Trouwens het laatste onderzoek naar diesel gelezen? We zullen nog heel lang niet zonder diesel kunnen en het is stukken minder slecht dan ze dachten.

Nee niet gelezen. Hoezo zijn er geen hybrides die kunnen trekken. Ik lees hier anders. Die volvo's zijn toch prima. Neem aan dat een xc90 hybride zelfs meer zou mogen trekken dan 1800? Ik bedoel, die is compleet vergelijkbaar met mijn x5 qua grootte

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 21:13

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?

U rijdt elektrisch of op waterstof?
En uw motorrijtuig heeft alleen een elektromotor of alleen een waterstofverbrandingsmotor? Dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor hybride motorrijtuigen betaalt u wél gewoon motorrijtuigenbelasting.
bron

Bij een Model X heb je dus geen grijs kenteken nodig om te profiteren van één van de voordelen ervan (minder wegenbelasting). Vrijstelling van BPM blijft en dat is bij een dure auto ook een flink bedrag. Al vraag ik me af of er überhaupt een grijs kenteken Model X bestaat.
Citaat:
Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.

700 kg op de weegbrug of op papier?
Slank paard dan die ene. Onze Haflinger (zonder overgewicht) van 1,48 zit al aan 470 kg.

Geen idee. Maar over 100 kilo ga ik niet zeuren. En ja het is bijna een pony dus die weegt niet zoveel

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 21:17

Heleennn schreef:
Dorine92 schreef:
Ohh de XC90 vind ik tof! Altijd al geroepen dat ik anders die zou willen als we geen bmw zouden hebben. Ik wist niet dat de XC90 ook hybride kan. Het lijkt me trouwens verder wel een redelijk vergelijkbare auto met de huidige auto

Wij hebben een volvo XC90 in hybride versie. Kunnen makkelijk twee paarden achter :) Is een hele fijne auto!

Bestaat die niet in volledig elektrisch? En hoeveel km kan je er elektrisch mee rijden?
Geen wegenbelasting betalen is veel heel aantrekkelijk natuurlijk

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 21:20

ikke schreef:
Voor de rest hoop ik niet dat jullie denken dat dit de heilige toekomst van het autorijden is. Dan kon je nog weleens voor aardige verrassingen komen staan.....

Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 21:24

MarlindeRooz schreef:
Dorine92 schreef:

1 op 22 als hij ook op stroom rijdt bedoel je? Valt me nog tegen want een goeie diesel (die niet op stroom kan) haalt ook de 1 op 18 wel

Dit komt omdat mijn vader verder rijdt naar zijn werk dan de accu mee gaat. Ook kan jij het zelf in de hand houden door bijvoorbeeld maar 110 max te rijden. Dan kan je makkelijk er meer uit halen. :)

Mijn vader heeft trouwens een limited edition die sportiever is (260 pk oid) en dus minder zuinig. :=

Edit. Mijn baas heeft een eigen bedrijf dus en least een model X geloof ik. Scheen voor hem goedkoper te zijn dan een andere dikke trekauto zoals een Nissan of Audi oid.

Ahh oke nou ik rij lekker 100 hoor als ik dan gratis rij zegmaar. Ga dan echt niet 120 rijden op brandstof. En hoef ook de stenen niet uit de straat te rijden bij het optrekken dus dat scheelt.
Wat zou dat leasen kosten dan? En wie betaalt het onderhoud van de auto dan? En de verzekering? Wegenbelasting betaalt hij dan niet begrijp ik (je baas)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 08:04

ikke schreef:
Dorine92 schreef:
Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo

Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.

Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.

Nu volg ik je helemaal niet meer :?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 14:52

ikke schreef:
Dorine92 schreef:

Nu volg ik je helemaal niet meer :?

Die zonnecellen op je dak heeft nog wel soort van nut (wanneer komen die ****-chinezen nou eens met fatsoenlijke rendementen!) maar de rest van je overwegingen is een luchtkasteel.

Elektrische auto's in de versie zoals we dat nu kennen, is alleen maar een tussenstapje, een zoethoudertje, zodat ze tegen de milieuterroristen kunnen zeggen dat ze toch goed begonnen zijn.
Elektrische auto's zullen nooit wat worden; dat is simpelweg onmogelijk en het echte alternatief vergt een aanpassing in de logistieke organisaties waar ze nog minstens 20 jaar zoet mee zijn. Tot die tijd zullen we aan moeten rommelen met "lapmiddelen" totdat we dat allemaal voor elkaar hebben.

Daarnaast, wat denk je dat er gebeurt als we nu tegen die Arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt, succes ermee.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je je hier niet meer druk om gaat maken.....

Kortom: prima als je zo'n nieuwerwets voertuig wil rijden, maar als je serieus zooi wil verplaatsen, zul je serieus materiaal in moeten zetten en daar zijn niet zoveel alternatieven voor wat we al ruim 100 jaar doen.

Maar als ik met die auto minimaal 1800 kan trekken en ik heb zonnepanelen.. dan zie ik nog steeds het probleem niet. Dan heb ik het toch super goed voor elkaar? Wat de rest van de wereld gaat doen zal mij dan toch een rotzorg zijn? Of die elektrische auto nou wel of niet de toekomst is, ik heb toch lol van mn auto en mn panelen?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 14:57

Janneke2 schreef:
Maar Dorine - je hoeft het aanschaffen van zonnepanelen toch helemaal niet te rechtvaardigen...?

De mijne zijn nu 10 jaar oud ('antiek') en kostten zo'n 7000 euro. Qua vermogen heb je voor datzelfde geld nu het driedubbele.

Met de huidige rentestand is het uiterst verstandig om ('eventueel aanwezig') spaargeld te investeren in zaken als zonnepanelen (of isolatie van het huis of aandelen in een windmolenpark op zee).

@Ikke: "laat maar".

(Mijn buurman heeft geen paard of trailer, maar laadt zijn Tesla heel schattig op met een touwtje uit de brievenbus. Ik probeer de man al maanden te vragen of de auto compleet op zijn eigen panelen loopt en of ze ook nog terugleveren.)

Jawel ik moet het voor mezelf rechtvaardigen want ik heb geen spaargeld. En ik kan niet én 500m2 asbest van het dak halen en 30 zonnepanelen neerleggen, én een huis strippen, én dat huis weer inrichten, én een dure benzineauto hebben en veel geld per maand aan tanken en wegenbelasting kwijt zijn, en paarden houden, en het erf opknappen, en de oudere auto vervangen, enz enz. Moet toch keuzes maken en een volgorde kiezen. Kan ook op hout gaan stoken en beide auto's "op" rijden tegen de huidige benzinekosten en wegenbelastingkosten. En geen zonnepanelen nemen maar een palletkachel bijvoorbeeld

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 14:59

Faitherr schreef:
Wij hebben de tesla model x, die kan het imprinciepe prima trekken, is alleen geen goedkope auto.
Wellicht de nieuwste Volvo xc90?

Daar neig ik wel het meeste naar als ik die voordelig tweedehands kan kopen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 15:01

xsensibel schreef:
Wij hebben ook een hybride voor de trailer, een Lexus RX450H. Hij trekt het echt met gemak. Mag 2000kg trekken en als we onder de 50km/h rijden schakeld hij zelfs over op stroom! [ [url=m/C3NRAE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee das ook een goeie optie dan. Thx!
Hoeveel km rij je op elektra? En moet die opgeladen worden of is het alleen maar eentje die van de benzine weer stroom opwekt?
Weet ook niet of ze tweedehands te betalen zijn. Zal eens kijken

Oh wacht ik lees in de reacties onder jou dat hij idd alleen op benzine oplaadt. Dan heb ik alsnog niks aan mn zonnepanelen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers