8nnemiek schreef:Denk er wel aan dat je wellicht een tesla powerwall of ander systeem nodig hebt om stroom op te slaan zodra het terugtellen van de meter wordt afgeschaft. Als je overdag buitenshuis werkt iig.
Verder zijn die oudere elektrische auto's inderdaad niet geschikt om te trekken, maar een hybride is wel een optie, ik zou alleen niet weten welk merk/model twee paarden kan trekken. De Mitsubishi schijnt wel enórm onzuinig te zijn zodra hij op benzine rijdt, echt héél onzuinig.
8nnemiek schreef:Hij schijnt 1 op 5 te rijden als je op benzine rijdt
Mijn vader wilde hem kopen, maar door dat enorm hoge verbruik is hij toch maar voor een gewone benzineauto gegaan.
Misschien nog een idee om een volledig elektrische auto te nemen en daarnaast een goede betaalbare trekauto?
Ik weet niet of jullie nu twee auto’s hebben en of dat mogelijk is met werk enzo, maar wellicht is dat een optie.
Anne_GTI schreef:Hybride kom je uit in een Porsche Cayenne, Mercedes E klasse, Range Rover, Volvo XC 90 enz. Die mogen 2 paards trekken... maar daar moet je ook de portemonnee flink voor trekken
Anne_GTI schreef:Voor auto erbij volledig elektrisch raad ik de golf af... actieradius van 250 kilometer op papier. Van Zwolle naar Apeldoorn en terug red ik amper zonder bijladen. En dan rijd ik netjes toegestane maximum snelheid. Heel leuk speelgoed maar je moet er de stad niet mee uit willen.
Tarico schreef:Ik heb een Volvo V60 hybride met een dieselmotor die 1800 kg mag trekken. Meestal red ik zo'n 35-40 km elektrisch (zonder trailer). Ik kan de auto op m'n werk laden dus woon-werk verkeer rij ik geheel elektrisch. Als de trailer erachter hangt heb ik meestal de dieselmotor aan maar het gebeurt vaak genoeg dat 'ie op de snelweg weer overgaat naar elektrisch als de accu weer is opgeladen. Dieselverbruik valt enorm mee (vind ik).
Rex_Rolfo schreef:Dorine92 schreef:We rijden eigenlijk bijna nooit ver. Meestal ritjes van 20 min half uurtje. Maarja je wil niet stil komen te staan
Over de snelweg of door de polder? Met een hybride sta je niet stil vanwege doorrijden op benzine of diesel, een Model X heeft voldoende range.
Jij en je partner zijn geen van beide als ondernemer ingeschreven?
Tarico schreef:Dorine92 schreef:En de wegenbelasting? Want die is mega toch als je diesel rijdt? Wij maken niet echt veel kilometers. Vooral hele dure kilometers haha
Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb.
MarlindeRooz schreef:Mijn vader heeft een Volvo v60 hybride en die kan 1 op 22 rijden als je op let. (Woon werk is meer dan de accu kan leveren, zelfs dan)
En die kan trekken!
Mijn baas heeft een tesla model X voor de foodtruck. Dat is hetzelfde gewicht als een trailer die vol is.
Sanned schreef:Mijn vader heeft ook een volvo v60 plugin hybrid en die haalt 1 op 23 gemiddeld. Zijn woon werkverkeer is aanzienlijk meer dan hij elektrisch redt, hij kan hem wel opladen op z'n werk. Als je er korte afstanden mee rijdt kan je volledig elektrisch rijden. De auto mag 1800 kilo trekken maar hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet, hij heeft er geen trekhaak onder.
Sanned schreef:Hij kan zo'n 45 km volledig elektrisch rijden op één accu
Arabesk schreef:misschien toch maar een benzine trek-auto voor de trailer (minder wegenbelasting) en een klein autootje elektrisch erbij voor het andere vervoer
Tarico schreef:De plug in hybrids kunnen niet heel ver op een accu. Het scheelt ook op welke wegen je rijdt, ik moet een stukje 120 op de snelweg naar stal en dan gaat het hard. Vooralsnog ben ik super blij met de V60. Ik tank gemiddeld voor €8 in de week, laatst heb ik bijna 1800 km op 1 tank gereden door alleen maar elektrisch te rijden
Voor de trailer vind ik 'm helemaal fantastisch, ik heb een 1,5 paards en ik merk niet eens dat de trailer erachter hangt. Met 1800 kg heb ik meer dan voldoende over.
Rex_Rolfo schreef:Dorine92 schreef:Het hele plan was er meer om het tanken uit te sparen en hiermee het plaatsen van zonnepanelen te rechtvaardigen.
(buiten dat de dieseltank dan uit huis kan en we dan elektrische vloerverwarming kunnen)
Het nadeel van elektriciteit is dat het zo slecht is op te slaan. Verwarming heb je vooral nodig als er weinig zon is ....
Ik juich het plaatsen van zonnepanelen toe, reken even e.e.a. goed door voor je met onrealistische verwachtingen zit.
mvdbijl schreef:Er is nu geen electrische of hybrid die een 2 paards kan trekken.
Wij hebben nog even een toyota auris, er kan een trekhaak achter voor een fietsendrager verder niet. De aandrijving is anders waardoor het niet kan.
Voor ons de reden dat hij eruit gaat want nu staan er 2 grote auto's voor de deur.
Trouwens het laatste onderzoek naar diesel gelezen? We zullen nog heel lang niet zonder diesel kunnen en het is stukken minder slecht dan ze dachten.
Rex_Rolfo schreef:Dorine92 schreef:@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?
U rijdt elektrisch of op waterstof?
En uw motorrijtuig heeft alleen een elektromotor of alleen een waterstofverbrandingsmotor? Dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor hybride motorrijtuigen betaalt u wél gewoon motorrijtuigenbelasting. bron
Bij een Model X heb je dus geen grijs kenteken nodig om te profiteren van één van de voordelen ervan (minder wegenbelasting). Vrijstelling van BPM blijft en dat is bij een dure auto ook een flink bedrag. Al vraag ik me af of er überhaupt een grijs kenteken Model X bestaat.Citaat:Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.
700 kg op de weegbrug of op papier?
Slank paard dan die ene. Onze Haflinger (zonder overgewicht) van 1,48 zit al aan 470 kg.
Heleennn schreef:Dorine92 schreef:Ohh de XC90 vind ik tof! Altijd al geroepen dat ik anders die zou willen als we geen bmw zouden hebben. Ik wist niet dat de XC90 ook hybride kan. Het lijkt me trouwens verder wel een redelijk vergelijkbare auto met de huidige auto
Wij hebben een volvo XC90 in hybride versie. Kunnen makkelijk twee paarden achter Is een hele fijne auto!
ikke schreef:Voor de rest hoop ik niet dat jullie denken dat dit de heilige toekomst van het autorijden is. Dan kon je nog weleens voor aardige verrassingen komen staan.....
MarlindeRooz schreef:Dorine92 schreef:
1 op 22 als hij ook op stroom rijdt bedoel je? Valt me nog tegen want een goeie diesel (die niet op stroom kan) haalt ook de 1 op 18 wel
Dit komt omdat mijn vader verder rijdt naar zijn werk dan de accu mee gaat. Ook kan jij het zelf in de hand houden door bijvoorbeeld maar 110 max te rijden. Dan kan je makkelijk er meer uit halen.
Mijn vader heeft trouwens een limited edition die sportiever is (260 pk oid) en dus minder zuinig.
Edit. Mijn baas heeft een eigen bedrijf dus en least een model X geloof ik. Scheen voor hem goedkoper te zijn dan een andere dikke trekauto zoals een Nissan of Audi oid.
ikke schreef:Dorine92 schreef:Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo
Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.
Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.
ikke schreef:Dorine92 schreef:
Nu volg ik je helemaal niet meer
Die zonnecellen op je dak heeft nog wel soort van nut (wanneer komen die ****-chinezen nou eens met fatsoenlijke rendementen!) maar de rest van je overwegingen is een luchtkasteel.
Elektrische auto's in de versie zoals we dat nu kennen, is alleen maar een tussenstapje, een zoethoudertje, zodat ze tegen de milieuterroristen kunnen zeggen dat ze toch goed begonnen zijn.
Elektrische auto's zullen nooit wat worden; dat is simpelweg onmogelijk en het echte alternatief vergt een aanpassing in de logistieke organisaties waar ze nog minstens 20 jaar zoet mee zijn. Tot die tijd zullen we aan moeten rommelen met "lapmiddelen" totdat we dat allemaal voor elkaar hebben.
Daarnaast, wat denk je dat er gebeurt als we nu tegen die Arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt, succes ermee.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je je hier niet meer druk om gaat maken.....
Kortom: prima als je zo'n nieuwerwets voertuig wil rijden, maar als je serieus zooi wil verplaatsen, zul je serieus materiaal in moeten zetten en daar zijn niet zoveel alternatieven voor wat we al ruim 100 jaar doen.
Janneke2 schreef:Maar Dorine - je hoeft het aanschaffen van zonnepanelen toch helemaal niet te rechtvaardigen...?
De mijne zijn nu 10 jaar oud ('antiek') en kostten zo'n 7000 euro. Qua vermogen heb je voor datzelfde geld nu het driedubbele.
Met de huidige rentestand is het uiterst verstandig om ('eventueel aanwezig') spaargeld te investeren in zaken als zonnepanelen (of isolatie van het huis of aandelen in een windmolenpark op zee).
@Ikke: "laat maar".
(Mijn buurman heeft geen paard of trailer, maar laadt zijn Tesla heel schattig op met een touwtje uit de brievenbus. Ik probeer de man al maanden te vragen of de auto compleet op zijn eigen panelen loopt en of ze ook nog terugleveren.)
Faitherr schreef:Wij hebben de tesla model x, die kan het imprinciepe prima trekken, is alleen geen goedkope auto.
Wellicht de nieuwste Volvo xc90?
xsensibel schreef:Wij hebben ook een hybride voor de trailer, een Lexus RX450H. Hij trekt het echt met gemak. Mag 2000kg trekken en als we onder de 50km/h rijden schakeld hij zelfs over op stroom! [ [url=m/C3NRAE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gebruikers op dit forum: _Zeppelin, amy_leftover, Kimberley_, Lys_PPA, xChanelx en 91 bezoekers