kosten aangebracht door ander paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 14:23

Dag iedereen

Sinds het najaar vorig jaar heb ik een grote wei gekocht voor mijn 2 ruinen (haf en mini). Een vriendin van mij zat in nood met haar paardje (paintmerrie) en sinds mei staat de merrie bij mijn 2 paarden.
Het ging allemaal best goed, tot een paar weken terug mijn mini vol wondes staat een kant van zijn lichaam. Voor alle duidelijkheid, mijn haf is de goedzak zelve, heeft nooit naar iets of iemand uitgehaald en die 2 (mini en haf) staan al 8 jaar samen zonder incidenten of zelfs maar het kleinste wondje of haartje weg
Om een lang verhaal kort te maken, is de dierenarts voor dat voorval ondertussen reeds 3 keer geweest, is de mini gesedeerd moeten worden, heeft hij een resem aan antibiotica, pijnstilling en ontstekingsremmers gehad. zal de dierenarts nog eens moeten komen en zijn er RXfoto's gemaakt. De rekening heb ik nog niet gehad, maar die zou wel eens serieus kunnen oplopen
Kunnen deze kosten verhaald worden via bv de familiale verzekering of de rijverzekering van de eigenares van de merrie? (situatie in België).Heeft er hier iemand ervaringen mee?


ps: ondertussen staat de merrie apart.

Anoniem

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:32

Aansprakelijkheidsverzekering zou ik zeggen. Maargoed de vraag is of je kunt bewijzen dat het haar paard was die de schade heeft aangebracht. Dat volgt niet expliciet uit je verhaal.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:34

kan... maar aangezien je geen bewijs hebt dat de merrie het gedaan heeft en niet je ruin die er ook bij stond (je hebt het niet daadwerkelijk zien gebeuren) gaat de verzekering niets betalen.
Het zou anders zijn als het met getuigen was, dan kan het wel verhaald worden.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 14:41

Joman schreef:
Aansprakelijkheidsverzekering zou ik zeggen. Maargoed de vraag is of je kunt bewijzen dat het haar paard was die de schade heeft aangebracht. Dat volgt niet expliciet uit je verhaal.


Buiten het feit dat mijn 2 paarden al 8 jaar bij elkaar staan zonder incidenten, mijn haf een goedzak is, de merrie dominant is, kan ik inderdaad niet bewijzen dat het haar paard is geweest..

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:43

Daarnaast zijn de paarden met wederzijdse goedkeuring bij elkaar gezet dus de verzekering zou daar moeilijk over kunnen doen en eigen risico vinden.

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:46

Ik vraag het mij af of zoiets wel vergoed zou kunnen worden. Tenslotte is er sprake van wederzijds goedvinden dat de paarden samen op het land staan. Zo had ik ooit mijn drachtige merrie samen met andere paarden in een rijbak staan. Ging tot dan toe altijd goed (vanaf dag één tot een maand voordat ze moest bevallen). Haar beste vriend kreeg de kolder en trapte haar een paar keer in haar buik - werd door omstanders gezien. De volgende dag lag er een dood veulen in stal. Dit is niet met de verzekering afgehandeld, mede omdat de VA zei dat een eerste veulen vaker te vroeg geboren wordt. Het was volgens haar niet met zekerheid te zeggen of het door het trappen zelf kwam. Ik ben bang dat de kosten voor jezelf zijn, TS.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:50

Dat jouw 2 paarden altijd samen hebben gestaan en er nooit iets gebeurt is. Wil niet zeggen dat de ruin het nu niet gedaan zou kunnen hebben. Als er een andere paard bij zet gaat de boel gewoon veranderen. Ze gaan de rangorde weer bepalen en dat kan dan weleens omdraaien.Dus als het niet gezien is wordt het wel heel lastig bewijzen.
Heb je al met je vriendin overlegt en hoe zij er overdenkt? Je kan het natuurlijk altijd proberen. Maar zou daar eerst eens over praten met je vriendin.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:56

Als je niets kunt bewijzen, vrees ik ervoor.

Hier hetzelfde verhaal, maar dan griffelbreuk met ontsteking en AB-resistentie. 4000€ kunnen aftikken. Maar heb geen bewijs dus pech.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:58

Heel vervelend voor je hoor. Maar je hebt de paarden toch vrijwillig bij elkaar gezet? Dan kan dit dus gewoon op eigen verantwoordelijkheid gebeuren :)
Lijkt Amerika wel met de claimcultuur die hier lijkt te ontstaan

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:02

Aangezien je in België woont, is de situatie natuurlijk anders dan in NL.
Wij hebben een aantal jaren onze ruin naar de kliniek moeten doen, hij had een schop op het kniegewricht gekregen en het gewricht was geraakt (operatie met alles erop en er aan). We konden ook niet 100% met zekerheid zeggen dat een andere pony hiervan de schuldige was. Maar de eigenaren waren heel vriendelijk en hebben zelf mee voorgesteld om het door de verzekering te laten regelen. Is dus volledig door de verzekering betaald, enkel de franchise moest betaald worden. Mijn ouders hebben dit toen nog geregeld, maar ik denk dat we de franchise ook gedeeld hebben om het netjes te houden. We wisten dit ook niet met 100% zekerheid en ze hebben ons hier wel heel hard mee geholpen.

Bespreek het dus met jouw vriendin (voordat je ruzie maakt hierover), maar in België is het dus zeker mogelijk om het op die manier te regelen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Laure op 26-07-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:03

Mijn pony heeft een ander paard dusdanig geschopt in het weiland dat die met verwondingen naar de kliniek is gegaan. Alle kosten zijn vergoed door mijn aansprakelijkheidsverzekering. Enige verschil is wel dat ik het heb zien gebeuren. Ik denk als dit niet zo was geweest dat het moeilijk was geweest. Maar dat was wel in nederland, hoe het in Belgie zit weet ik niet.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:04

De eerste stap is niet een juridische maar de normale weg bewandelen.

Bespreek dit met je vriendin.


Als zij geen akties onderneemt kan je haar aansprakelijk stellen voor de' geleden schade en kijken wat ze ermee doet.

In een gerechtelijke procedure kan het moeilijk worden gezien de bewijslast, maar dat hangt af van de medewerking van jouw vriendin.

De situatie nu: ik adviseer snel een draad tussen de paarden zetten om verdere problemen te voorkomen. (zie dat dat al is geregeld)

Jouw vriendin kan de rekeningen gewoon bij haar verzekering indienen met de vermelding ik wordt aanspraakelijk gesteld en dit is de situatie.
De uitkomst is aan de verzekering.

Jij draait op voor jouw goedheid en procedures kosten geld net als een DA.
afhankelijk hoe de gespreken met je vriendin verlopen is de optie haar te verzoeken te vertrekken.
gezien je post zou ik daar niet te lang mee wachten.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:12

Het feit dat je met wederzijds goedvinden de paarden bij elkaar hebt gezet, is geen grond voor de verzekering om niet uit te keren. Ik heb dezelfde ervaring als Flits, alleen was het helaas mijn eigen paard die de klappen had ontvangen. Maar de verzekering heeft wel uitgekeerd, want een stalgenoot heeft de klap gezien. Weet je zeker dat er geen getuigen zijn? Buren of stalgenootjes?

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 15:14

Goh, ik wil zeker geen ruzie creeeren of gooien met schadeclaims of de juridische toer opgaan. Zoals eerder aangehaald zijn ze met wederzijdse toestemming bij elkaar gezet en als je dat doet, weet je dat zo een dingen kunnen gebeuren. Het is gewoon een vraag of er al mensen ervaring hebben met degelijke situaties en het zou meegenomen zijn, moest ik de kosten terug kunnen vorderen.
Vriendin heeft trouwens aangegeven de helft van de kosten te willen betalen. Heb dit even afgehouden, maar mss moeten we inderdaad eens kijken of de verzekering het aanvaardt als we het aangeven.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:17

Kun je gewoon afhandelen via de familiale verzekering.

Heb het gehad met de hond van een vriendin. Deze had mijn hond aangevallen. Aangegeven bij de verzekering en wij hebben de kosten netjes door 2 gedeeld aangezien ze met 2 waren.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:19

Ik vind het heel schappelijk van je vriendin dat ze de helft wil betalen. Per slot van rekening is het weliswaar waarschijnlijk maar niet helemaal zeker dat je mini door haar paint averij heeft opgelopen. Zoals al is opgemerkt: jullie waren beiden akkoord dat de paint er bij in kwam. Er is een situatie ontstaan die jullie niet hadden voorzien. Lijkt mij dat jullie daar dan ook beiden de (financiële) gevolgen van dragen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:39

Hafje81 schreef:
Goh, ik wil zeker geen ruzie creeeren of gooien met schadeclaims of de juridische toer opgaan. Zoals eerder aangehaald zijn ze met wederzijdse toestemming bij elkaar gezet en als je dat doet, weet je dat zo een dingen kunnen gebeuren. Het is gewoon een vraag of er al mensen ervaring hebben met degelijke situaties en het zou meegenomen zijn, moest ik de kosten terug kunnen vorderen.
Vriendin heeft trouwens aangegeven de helft van de kosten te willen betalen. Heb dit even afgehouden, maar mss moeten we inderdaad eens kijken of de verzekering het aanvaardt als we het aangeven.


Omdat je deze info niet verteld had kreeg ik het idee dat het eerste gesprek niet prettig was verlopen.
Fijn dat ze meedenkt.

De situatie opzich is vervelend genoeg.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:52

Ik heb hetzelfde voorgehad, enkel was mijn pony toen waarschijnlijk de boosdoener. Ik heb hiervoor naar de verzekering gebeld, maar zonder succes.
De verzekering kwam enkel tussenbeide wanneer we het voorval gezien hadden en indien dit veroorzaakt werd door slecht beleid van mijn kant uit. Bvb wanneer mijn pony een andere pony zou stampen terwijl ik erop zit. Niet wanneer ze gewoon samen in de weide zouden staan er daardoor iets gebeurt, aangezien dit met wederzijdse toestemming is.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: kosten aangebracht door ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:56

Hier ook hetzelfde verhaal, wel in NL. Mijn paard trapte naar een ander paard, precies voor de camera (jaja alsof ze het wisten... Er hing maarliefst 1 camera op de wei). Andere paard door een wat ongelukkige manoeuvre gewond. Het heeft een hele tijd geduurd en uiteindelijk heeft mijn aansprakelijkheidsverzekering 50% uitgekeerd. We konden er ook voor kiezen om het verder uit te laten pluizen, dan was er een kans dat we 100% kregen maar ook een kans dat we niks kregen. We waren blij dat we iets konden krijgen dus zijn we akkoord gegaan met 50%. Ging om dierenartskosten en een kapotte deken.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:02

Hafje81 schreef:
Goh, ik wil zeker geen ruzie creeeren of gooien met schadeclaims of de juridische toer opgaan... Heb dit even afgehouden, maar mss moeten we inderdaad eens kijken of de verzekering het aanvaardt als we het aangeven.

Als je jouw schade vergoed wilt krijgen van je verzekering, moet je natuurlijk wel eerst een claim neerleggen. Om het een verzekeringszaak te maken, moet jij jouw vriendin aansprakelijk stellen en zij moet dat dan weer bij haar verzekering neerleggen. Dit hoeft helemaal geen ruzie te geven? Zo doe het het toch ook als je schade hebt aan je auto?