Nynkster schreef:Wij hebben een Renault Megane Estate met trekgewicht 1500KG.
Ik leen altijd de teruggekeurde 2 paards trailer van een kennis, en daar kunnen mijn ponys dan nog met gemakt in
Terug keuren is niet meer nodig
Anoniem schreef:Nynkster schreef:Wij hebben een Renault Megane Estate met trekgewicht 1500KG.
Ik leen altijd de teruggekeurde 2 paards trailer van een kennis, en daar kunnen mijn ponys dan nog met gemakt in
Terug keuren is niet meer nodig
Brainless schreef:Wel als je geen E hebt
c_alsemgeest schreef:Brainless schreef:Wel als je geen E hebt
met de nieuwe regelgeving niet meer toch? Ze doen bekeuren enkel op basis van weeggegevens en kenteken gegevens van de auto, niet meer op kenteken gegevens van de trailer was wat ik begreep?
I_R schreef:ikke schreef:Die veiligheid zit eerst en vooral tussen jouw oren, direkt gevolgd door een combi met kloppende cijfers
Je hebt natuurlijk gelijk!ikke schreef:Ja, dat heb ik: Je combi voldoet technisch aan de gestelde eisen. Aan jou de vraag: heb jij het bijbehorende, correcte, rijbewijs EN het verkeersinzicht om veilig met zo'n combi op pad te gaan?
Het correcte rijbewijs heb ik vorig jaar behaald, voor ik begon te zoeken naar een paard. Dit was met een andere combinatie (auto-trailer) dus aan jaren ervaring ontbreekt het mij momenteel nog maar ik denk dat je met wat gezond verstand al kan beginnen
pjotrg schreef:Enne, misschien een beetje suffe opmerking, maar niet ieder auto die het labeltje SUV meegekregen heeft, is ook in staat om een trailer te trekken. Het gaat in sommige gevallen meer om een stoere look, dans om echte spierballen.
Toegestaan trekgewicht van de auto (en ook het toegestane trekgewicht van de trekhaak !!! Dat kan namelijk afwijken bij een later geplaatste trekhaak) ten opzichte van het gewicht dat je trekt is bepalend. Ik laat dan de rijbewijseisen even buiten beschouwing, zie hiervoor eerdere post en vele andere topics op Bokt!
Een zwaardere auto dan het gewicht van de aanhanger/trailer die je trekt geef zeker een prettig gevoel, maar pas op, ook dat soort combinaties kan aan het schuiven gaan.....
Wat betreft trekgewicht t.o.v. hellingen: bedenk even dat Nederland echt niet helemaal vlak is. Er zijn heuvels met soms pittige hellingen, zeker in Limburg en ook sommige viaducten en tunnels hebben pittige hellingen. Naast het gewicht van de auto en de vermelding wat je mag trekken op het kentekenbewijs moet je ook rekening houden met de staat van slijtage van de koppeling en de remmen.
Een zware aanhanger/trailer trekken is best hard werken voor je auto
ikke schreef:Ik had een combi waarbij de trailer maar een keuze had: de trekauto volgens. Ik wil het alsnog wel meemaken dat 2000kg trailer er vandoor gaat met 4000kg trekkende vrachtauto. Knappe kop als jij dat aan de schuif krijgt.
LBLGypsyCobs schreef:Weet je, ik vind het altijd prettig om marge te hebben.
Dus als de auto op papier 1500 mag en kan trekken, is dat leuk als je een 'dode' lading hebt.
Maar wat als je paard gaat staan springen op de wagen of z'n gewicht van links naar rechts gooit.
Komen er dan niet bij vlagen grotere krachten op de combinatie te staan en heb je dan nog genoeg kracht en pk's onder de motorkap om een slingerende of stuiterende combinatie weer vlot te trekken?
pjotrg schreef:ikke schreef:Ik had een combi waarbij de trailer maar een keuze had: de trekauto volgens. Ik wil het alsnog wel meemaken dat 2000kg trailer er vandoor gaat met 4000kg trekkende vrachtauto. Knappe kop als jij dat aan de schuif krijgt.
Behalve als je dit soort idioten op de weg tegenkomt https://www.ad.nl/video/production/auto ... en~vp33172
Gebruikers op dit forum: DotBot en 3 bezoekers