Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
I_R
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-07-18

Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 14:20

Meer specifiek beschik ik zelf over een recente VW golf variant tdi (station wagen).
Heeft er iemand toevallig ervaring met dit soort van wagen voor de trailer?
Het zou in mijn geval gaan om een 1,5 paards trailer.
Volgens de papieren mag hij 1500 kg trekken en beschikt hij over 250 Nm koppel wat volgens mij voldoende zou moeten zijn. Het alternatief is een nieuwe wagen kopen maar ik wil natuurlijk mijn paard op een zo veilig mogelijke manier transporteren.

Iemand een suggestie of mening hierover?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:25

Nederlandse regelgeving is heel streng qua test een auto mag trekken, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken tenzij het een echt oude auto is, dan willen ze nog wel eens wat vermogen kwijt raken.

Met je 1500kg moet je een heel eind komen, mits je trailer en/of je paard niet te zwaar is :)

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:27

Ik weet niet hoe zwaar je trailer is,maar ik zie geen problemen waarom het niet zou kunnen. Ik heb ook een anderhalfpaards trailer van 600 kg met laadvermogen van 1000kg. Ik heb er een golf 3 cabriolet voor gehad en nu een Audi avant a4 met 1500 kg trekvermogen. Allebei een 1.9 tdi. Dus jou auto moet dat prima aankunnen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:28

Ik rij met een Peugeot 308 voor de trailer (zowel oude als nieuwe model), trekt het probleemloos.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:30

Wij hebben nu een Skoda Octavia Combi voor de trailer (1,5 paards), is geen enkel probleem.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:32

Ik trek mijn iforwilliams en pony met een oeugeot 508sw. Dan moet een VW tdi a 1500kg trekkracht het zeker kunnen.

Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:36

Het kan alleen in een weiland/offroad merk je wel het ontbreken van permanente 4x4. Dit geldt ook voor de SUV's zonder permanente vierwielaandrijving.

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:37

Voordeel van rijden met een SUV voor de trailer ipv een lage stationwagen is dat je met een SUV wat meer over het overige verkeer heen kan kijken.

Overigens heb ik ook "gewoon" een stationwagen voor de trailer. Gaat perfect :)

Anoniem

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:01

Ik heb een V60 die 1800kg mag trekken voor de trailer. Gaat perfect. Ik vind een SUV wel fijner voor de trailer maar dat heeft meer met zicht en wind te maken dan met trekkracht.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:03

Mijn vader heeft met Volkswagen Passat ook een tweepaards traiker (met 1 paard) getrokkken.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:22

Ik trek mijn anderhalf paards trailer met een Citroën C4 die 1500 kg mag trekken. Gaat prima, al rij ik vooral met mijn D-pony in de trailer. Maar ook wel grote KWPNers vervoerd, geen probleem. De dealer heeft wel er bij aankoop wel extra sterke vering achter in gezet tegen eventueel doorveren en een betere balans van de auto als de trailer erachter hangt. Was 200 euro en ik heb er echt profijt van.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:02

ik trek mijn 1,5 paards met mijn passat, gaat prima, en rijdt er goed voor.
Mijn trailer is ook terug gekeurd, dus zou hem zelfs met een nog lichtere auto mogen trekken, maar dat vind ik zelf niet prettig.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:17

Wij trekken een 1,5 paards met onze VW golf 2.0 (benzine) en dat gaat prima!

Anoniem

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:26

Ik rijd de trailer zowel met een bmw 1 serie als met een jeep.

Het grote verschil is dat ik in de bmw de trailer echt goed voel als ik over een drempel rijd of door een bocht. Terwijl ik dit veel minder voel bij de veel zwaardere jeep. Maar in veiligheid maakt het niet uit.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:31

Hier een vw caddy voor de trailer, gaat heel goed.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:38

Anoniem schreef:
Ik rijd de trailer zowel met een bmw 1 serie als met een jeep.

Het grote verschil is dat ik in de bmw de trailer echt goed voel als ik over een drempel rijd of door een bocht. Terwijl ik dit veel minder voel bij de veel zwaardere jeep. Maar in veiligheid maakt het niet uit.


Zover ik kan zien mag een 1 serie max 1200 kg trekken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:41

Romeo2007 schreef:
Anoniem schreef:
Ik rijd de trailer zowel met een bmw 1 serie als met een jeep.

Het grote verschil is dat ik in de bmw de trailer echt goed voel als ik over een drempel rijd of door een bocht. Terwijl ik dit veel minder voel bij de veel zwaardere jeep. Maar in veiligheid maakt het niet uit.


Zover ik kan zien mag een 1 serie max 1200 kg trekken ?


nee 1500kg bij een bepaalde hellings graad maar geen idee hoeveel en 1200kg als dat hoger is dan die hellingsgraad.
Beetje apart. maar zo staat het echt in de papieren. En ik rijd er toch niet mee naar het buitenland.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:51

Als je maar zorgt dat de kogeldruk vd auto hoger is dan vd aanhanger en de auto het technisch ook mag trekken dan moet het kunnen. (En uiteraard zelf het juiste rijbewijs hebben)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:57

cissy schreef:
Als je maar zorgt dat de kogeldruk vd auto hoger is dan vd aanhanger en de auto het technisch ook mag trekken dan moet het kunnen. (En uiteraard zelf het juiste rijbewijs hebben)

En dan nog in aanvulling op
I_R schreef:
maar ik wil natuurlijk mijn paard op een zo veilig mogelijke manier transporteren.

Die veiligheid zit eerst en vooral tussen jouw oren, direkt gevolgd door een combi met kloppende cijfers
I_R schreef:
Iemand een suggestie of mening hierover?

Ja, dat heb ik: Je combi voldoet technisch aan de gestelde eisen. Aan jou de vraag: heb jij het bijbehorende, correcte, rijbewijs EN het verkeersinzicht om veilig met zo'n combi op pad te gaan?

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:17

Hier een citroen c5 2.0 benzine uit 2001 voor de trailer. Auto mag 1500 trekken, trailer 1300 wegen.
Ik vind het zelf fijn als er voldoende speling zit in het gewicht wat de auto mag trekken en de trailer mag wegen...dus zoals nu heb ik 200 kilo speling wat mijn auto meer mag trekken...trekt als een tierelier.
Vind het niet fijn om met een 1300 kilo trailer te rijden met een auto die net aan 1300/1350 mag trekken, dit merk je ook enorm in de kracht van de auto en vind ik persoonlijk echt vernaggeld rijden + dat de auto het er dan erg zwaar mee heeft.

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:09

Ik heb er een bmw 1 serie diesel voor een 1.5 Bockmann trailer, als een zonnetje. Voel er niets van als ik de boel erachter heb.

I_R
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 12:44

cissy schreef:
Als je maar zorgt dat de kogeldruk vd auto hoger is dan vd aanhanger en de auto het technisch ook mag trekken dan moet het kunnen. (En uiteraard zelf het juiste rijbewijs hebben)

Normaal gezien is dit ook in orde max. vertical load van de wagen komt op 80 kg. Ik heb bij een ander topic hier gelezen dat je als maatstaaf 75 kg mag aannemen voor een 1,5 paards

I_R
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 12:54

ikke schreef:
Die veiligheid zit eerst en vooral tussen jouw oren, direkt gevolgd door een combi met kloppende cijfers

Je hebt natuurlijk gelijk!
ikke schreef:
Ja, dat heb ik: Je combi voldoet technisch aan de gestelde eisen. Aan jou de vraag: heb jij het bijbehorende, correcte, rijbewijs EN het verkeersinzicht om veilig met zo'n combi op pad te gaan?

Het correcte rijbewijs heb ik vorig jaar behaald, voor ik begon te zoeken naar een paard. Dit was met een andere combinatie (auto-trailer) dus aan jaren ervaring ontbreekt het mij momenteel nog maar ik denk dat je met wat gezond verstand al kan beginnen :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Is het aangeraden om trailer te trekken met een niet-SUV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:04

Wij hebben een Renault Megane Estate met trekgewicht 1500KG.
Ik leen altijd de teruggekeurde 2 paards trailer van een kennis, en daar kunnen mijn ponys dan nog met gemakt in :)

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:13

Diesel Passat station met éénpaardstrailer met Haflinger.
Heeft er totaal geen moeite mee :)
Golf station trekt het ook wel!
Een SUV hoeft echt niet persee