DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:08

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen akkoord gaan met keuringskosten koper. Ook als het paard niet goed is. Als ik een paard verkoop is het eerste wat ik zeg dat, mocht die niet goed zijn, de kosten voor mij zijn. Ik weet namelijk dat mijn paarden goed zijn en verwacht niet dat ze de keuring niet door komen. Als verkopers niet die afspraak willen maken verkopen ze 'm maar aan een ander. Het is niet dat een keuring 3 tientjes kost, vorige keer was ik ruim €800 kwijt (voor een keuring van mezelf, paard was goed). Moet er niet aan denken dat je dan geen paard hebt en wel de kosten. Oh en dan moet je wel aan de verkoper vertellen wat er mis is... Kromme wereld. Als ze willen weten wat die mankeert moeten ze lekker zelf die foto's betalen. Ander verhaal als de verkoper bij afkeuring de kosten betaald, dan zijn zelfs de foto's voor hun.

Maar goed, les 1: NOOIT akkoord gaan met keuren k.k. als dit ook geldt bij afkeuring.

Als je namelijk weet dat je paard goed is, hoef je ook niet bang te zijn voor de kosten van de keuring. Ondanks dat er altijd wat kan gebeuren. Dat is het stukje risico voor jezelf, maar als je een gezond paard verkoopt moet die voor de koper gewoon gezond zijn. Daar is je vraagprijs ook naar.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:37

maximuss schreef:
@ babootje: inderdaad en voor zover ik weet zijn wij de enige die een dossier van de dikte van een telefoonboek meegeven met de zelfgefokte paarden: alles staat erin van conceptie tot verkoop. Elk bezoek van de Da, osteopathie, tandarts, alle medicatie ooit, bloedonderzoeken, foto's van om de 6 maand, de echo's van tijdens de dracht, filmpjes als veulen tot en met de training, maten en soorten harnachement, voedingsschema's... Elke scheet dat het paard ooit gelaten heeft staat er in ;-)...

Bij de aangekochte paarden beginnen we hiermee vanaf het moment van aankoop en met de info van de verkoper.


O dat is wel heel gaaf!

@Mavantos: nee ik snap t ook niet. Ik denk dat t echt gebruik is bij de zogenaamde 'snelle handel' en de particuliere markt. Maar ik neem er ook geen genoegen mee. Voor je t weet ben je drie paarden aan keuringskosten verder en heb je nog niks. Kun je beter een beetje bij sparen en in een ander segment gaan zoeken.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:48

Op zich ben ik het met je eens hoor Mavantos, maar ik snap wel dat verkopers daar een rem op hebben gegooid. Kopers gaan steeds verder met hun keuringswensen en zijn steeds onzekerder bij kleine bemerkingen heb ik het idee. Gewoon een klinische keuring en een standaard set van 24 fotoos van de benen is vaak niet genoeg meer. Hals en rug wil men ook op de foto en bij een kleine onzekerheid haken ze al af, terwijl hals en rugfotoos lang niet altijd eenduidig zijn, zeker bij een nog niet uitgegroeid dier.

Waar ligt dan de grens wanneer jij als verkoper voor de kosten opdraaid? Moet je maar met elke gril van de koper meegaan en alle keuringsregisters opentrekken en voor de kosten opdraaien zodra de koper over iets twijfelt waarvan jij zegt, doe eens normaal? Als een koper bv voor een paard van 5000 euro 1000 euro aan keuringskosten maakt en zegt....ik vind hem niet goed genoeg, ik neem hem niet, hier heb je de rekening? Dat is buitenproportioneel.

Meest verstandig en wat je vaak ziet bij de betere paarden vind ik gewoon als je als verkoper je paard gewoon al op de foto zet, dan weet je wat je verkoopt. Klinische keuring bij postief advies kk bij negatief advies of noodzakelijk overkeuren kosten verkoper. Koper kan de foto's meekrijgen en door eigen DA laten checken. Wil ie zelf fotos maken of meer op de foto zetten, voor mij een part echoos, dan is dat voor eigen rekening.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:08

Ik denk dus dat dat wel meevalt Oji. Mensen gaan een paard laten keuren met de intentie hem te kopen. En weten ook dat 100% perfectie niet bestaat. Maar daarin is het advies van de DA dan dus heel belangrijk.

De prijsklasse waar jij het over hebt valt inderdaad in de categorie 'snelle handel'. Daarvoor zou je nog kunnen afspreken dat de standaard keuring voor rekening verkoper is en alles wat je daar buiten nog wil doen voor rekening koper is. Maar in die categorie komt het niet veel voor dat kopers meer willen dan de standaard keuring. (Terwijl juist in die categorie er veel rondlopen waarbij je dat zou willen doen).

Maar Maximuss en Mavantos hebben het denk ik meer over de categorie 10K.a 15K+ waarbij een uitgebreide keuring betaald door de verkoper (bij afkeuren) doodnormaal is. Daar hoef je zelfs niet eens over te onderhandelen.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:54

ik en de mensen om mij heen zitten zeker niet in de prijsklasse snelle handel.
Maar ik heb het niet niet over het handje vol dat in de hogere prijsklasse zit en wat wel degelijk weet wat ze kopen. Dat zijn ook vaak mensen die een paard al redelijk kunnen beoordelen voorafgaand aan keuring, betere kwaliteit paarden, minder afkeuring.

Maar het overgrote merendeel zit wel in die prijsklasse en ontbeert de kennis om in te kunnen schatten hoe en wat en vaak meerdere paarden laten keuren voor ze kopen. Juist hier op bokt lees ik steeds vaker dat de middenklasse paarden tot het gaatje gekeurd worden en op een peanut de koop wordt ontbonden. Juist daar zitten de onzekere mensen die niet realistisch inschatten in mijn ogen. Daar zitten de meeste paarden die allemaal wel iets hebben wat voor basissport geen enkel probleem is, maar die mensen willen een paard gezond voor de topsport, terwijl ze daar nooit zullen komen. Topsporters nemen juist een bemerking eerder voor lief als daar veel kwaliteit tegenover staat, hebben de rijkunst om de bemerking niet tot een probleem te laten worden. Daar zouden verkopers zich tegen kunnen beschermen door zelf fotoos mee te leveren in mijn ogen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:58

Zeker waar Oji maar als d foto's ouder dan 24u zijn word er ook hier vaak geadviseerd om nieuwe foto's te nemen want wie weet wat er veranderd is. :+

Kopers willen vaak graag zelf keuren maar dan wel op kosten van de verkoper. Maar ja als koper de eigen DA meeneemt kent de verkoper die weer niet en dan heb je daar weer gedoe over..

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:19

24 uur???? dat wordt een dure business :D

Ikzelf houdt een periode van 3 maanden aan, dan worden de fotoos ook nog geaccepteerd door de verzekering. Ik neem zelf ook als ontbindende voorwaarde opname door verzekering mee. Heb al wel gezien dat een paard door de keuringsarts een positief advies krijgt, maar dat de fotoos door de verzekeringsarts tot uitsluiting leiden. En uiteraard kreeg dat paard datgene waar de verzekering voor uitsloot....Verzekeringsartsen kijken nog net ff scherper want die dragen het financiele risico.

Ook dat kun je gewoon als ontbindende voorwaarde in het koopcontract op laten nemen maar wordt vaak niet aan gedacht.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:52

Ik snap na 9 pagina's werkelijk nog je probleem niet.. Heb op een handelstal gewerkt waar we wel 3 a 4 x per week een DA op bezoek kregen voor rontgön foto's. En als er een DA van een potentiële koper kwam dan zei hij altijd als er nog onderzoek was geweest en hij niet direct een uitslag had dat hij het aan beide partijen zou laten weten..

Zal eens zo moeten zijn dat ik een paard heb, waar blijkbaar iets mis mee is, en de DA laat dat eerst aan de "koper" weten die dan het paard toch laat staan. Wat maakt dat in godsnaam uit? Je koopt het paard toch niet, wat boeit jou het nou wie het eerst weet, conclusie blijft hetzelfde, verkoper heeft een paard met bemerking en jij gaan ff lekker moeilijk doen omdat je het niet als eerste te horen kreeg..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:55

Hele topic doorgelezen en na de eerste pagina dacht ik al: 'Let it goooooo, let it goooooo :)ddd '.
Dit is je energie niet waard. Ja, het is niet netjes gegaan, maar so be it. Zie het als een leerschool en steek je energie in het zoeken van een paard dat geen bemerkingen heeft.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:22

oji schreef:
Op zich ben ik het met je eens hoor Mavantos, maar ik snap wel dat verkopers daar een rem op hebben gegooid. Kopers gaan steeds verder met hun keuringswensen en zijn steeds onzekerder bij kleine bemerkingen heb ik het idee. Gewoon een klinische keuring en een standaard set van 24 fotoos van de benen is vaak niet genoeg meer. Hals en rug wil men ook op de foto en bij een kleine onzekerheid haken ze al af, terwijl hals en rugfotoos lang niet altijd eenduidig zijn, zeker bij een nog niet uitgegroeid dier.

Waar ligt dan de grens wanneer jij als verkoper voor de kosten opdraaid? Moet je maar met elke gril van de koper meegaan en alle keuringsregisters opentrekken en voor de kosten opdraaien zodra de koper over iets twijfelt waarvan jij zegt, doe eens normaal? Als een koper bv voor een paard van 5000 euro 1000 euro aan keuringskosten maakt en zegt....ik vind hem niet goed genoeg, ik neem hem niet, hier heb je de rekening? Dat is buitenproportioneel.

Inderdaad, van die kant kun je het ook bekijken. Zo heb ik wel eens afgesproken dat de standaardkeuring voor kosten van de verkoper zouden zijn en eventuele de extra foto's (die ik alleen wilde) zouden we samen delen. Gewoon vanuit het perspectief dat je beetje moet uitkijken met het uitgeven van andermans geld :+ . Gelukkig paard helemaal goed gekeurd en met plezier de keuringskosten afgerekend en het paard ook natuurlijk.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:30

Gini schreef:
upendo schreef:
DA heeft tegen ons gezegd dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop en tegen verkopers dat hij het gewoon zou hebben gedaan als het paard voor zijn dochter was geweest.
Waarom heeft hij dat dan niet ook tegen ons gezegd?


Maar dat kan toch ook heel erg afhangen van het gesprek en de vragen die gesteld zijn geweest.
Misschien hebben de verkopers wel heel erg aangedrongen op een antwoord?
De DA heeft met beide partijen zijn objectieve verslag gedeeld. Jij bent daarmee tevreden en maakt op basis daarvan je beslissing, de verkoper vraagt door naar de subjectieve mening van de DA om in te schatten hoe "erg" het met het paard gesteld is. Prima toch? Er zijn geen leugens verteld, er is nergens rond de pot gedraaid, er is geen informatie bewust achtergehouden.

Dan is er nog de kwestie van de omgekeerde telefoontjes. In een ideale wereld had de DA inderdaad eerst jou gebeld, maar ook hier denk ik dat er geen kwade wil van de DA achter zit. Af en toe dingen laten varen is niet hetzelfde als over je heen laten lopen, maar dat is de wereld een beetje leefbaar houden. Op jouw eigen werk zou je ook niet voor ieder klein detail dat niet helemaal volgens perfectie loopt op de vingers getikt willen worden, toch?

En jij bent er nu toch zo emotioneel over dat het paard is afgekeurd want je wilde hem graag en wanneer een da dit tegen je zegt verlies je misschien uit het oog dat hij niet voldeed aan jullie eisen dus wees blij dat die man verder wel professioneel as en dit juist niet aan jullie verteld heeft. Ik snap dat afkeur van je gewenste droompaard een tik is en zelfs dat je er wakker van kunt liggen door de frustratie maar kom op. Of je neemt hem of je neemt hem niet maar om de frustratie nu op de da te botvieren vind ik nogal ver gaan. Neem je eigen mee de volgende keer of eis dat hij daar gekeurd word.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:14

oji schreef:
24 uur???? dat wordt een dure business :D


Weleens gehoord van sarcasme ;)

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:06

Babootje schreef:
Ik denk dus dat dat wel meevalt Oji. Mensen gaan een paard laten keuren met de intentie hem te kopen. En weten ook dat 100% perfectie niet bestaat. Maar daarin is het advies van de DA dan dus heel belangrijk.

De prijsklasse waar jij het over hebt valt inderdaad in de categorie 'snelle handel'. Daarvoor zou je nog kunnen afspreken dat de standaard keuring voor rekening verkoper is en alles wat je daar buiten nog wil doen voor rekening koper is. Maar in die categorie komt het niet veel voor dat kopers meer willen dan de standaard keuring. (Terwijl juist in die categorie er veel rondlopen waarbij je dat zou willen doen).

Maar Maximuss en Mavantos hebben het denk ik meer over de categorie 10K.a 15K+ waarbij een uitgebreide keuring betaald door de verkoper (bij afkeuren) doodnormaal is. Daar hoef je zelfs niet eens over te onderhandelen.


Ook bij de lagere prijsklasse vind ik dat je bij afkeuring de keuring moet betalen. Het is anders als je een paard koopt wat een schoonheidsfoutje heeft die je al ziet en niet weet hoe dat er van binnen uit ziet, maar dan is de prijs daar ook vaak naar. Als je beweerd een gezond paard te verkopen, dan moet die ook gezond zijn. Of die dan €1.500 kost of €50.000.

Je kan altijd vragen of ze bijvoorbeeld eerst foto's van de benen nemen en deze dan nakijken, als die dan al niet goed zijn scheelt dat weer in keuringskosten voor de verkopende partij en hoeven er geen foto's gemaakt te worden van de rug en hals.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:13

Toen ik mijn merrie verkocht heeft de potentiële koper destijds een keuring laten doen en daar heb ik het volledige rapport gewoon van ontvangen en dit open en eerlijk met die dame besproken.
Zij wilde fokken en de Uithof oordeelde dat dit niet zou lukken zonder dicht te zetten dus de koop is toen afgehaakt.
Kosten heeft zij gedragen want dat hadden we zo afgesproken (had ik ook in de advertentie gezet). Keuring was trouwens alleen klinisch dus dat scheelt natuurlijk wel in kosten.

Overigens heeft de merrie daarna op spontane wijze 3x opgepakt en mooie gezonde veulens gegevens.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:16

Bij de lagere prijsklasse koop je vaak wat je ziet en staan verkopers vaak niet open voor keuringen... Ik ken een paar (slacht)handelaars die je vierkant uitlachen als je een paard van hen op de foto wil zetten. Daar kun je soms wel goede paarden vinden voor een fijne prijs maar keuren daar doen ze niet aan mee.
En ja, da's snelle handel en dat draait ook goed.

Puur voor mezelf laat ik ook niet keuren: ik zoek sowieso projectjes en zie dan wel hoe ver we komen... Puur voor de hobby, voor de sport rijd ik wel de paarden van een ander ;-)...

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:46

Ik vroeg altijd of hij gekeurd mocht worden,als ik een (recreatie)paard wou kopen.Als ze dan ja zeiden,vertrouwde ik het al en kocht ze zo. Dat waren goedkope paardjes. Een keer bij een duurder paard,mocht die niet gekeurd worden en ook niet op proef.Toen heb ik die maar laten staan.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:52

Cayenne schreef:
Hele topic doorgelezen en na de eerste pagina dacht ik al: 'Let it goooooo, let it goooooo :)ddd '.
Dit is je energie niet waard. Ja, het is niet netjes gegaan, maar so be it. Zie het als een leerschool en steek je energie in het zoeken van een paard dat geen bemerkingen heeft.

Ja dat denk ik ook. Het is een trend om voor elk wissewasje actie te ondernemen. Het is op zich niet leuk als de hoop de grond wordt ingeboord. In de regel is zo iets voor beide partijen niet prettig. Bovendien is in zo'n geval de kool de soep niet waard.

Als de röntgenbeelden bij de DA thuis worden bekeken, tja dan dient hij natuurlijk eerst de opdrachtgever in te lichten. Persoonlijk denk ik dat hij zelfs helemaal niet met de verkoper hoeft te praten. Maar ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat met moderne uitrusting ter plekke de beelden beoordeeld worden, zeker als de zaak heel duidelijk is. Dan is de verkoper er natuurlijk altijd bij. Het is menselijk gezien erg moeilijk voor de DA om niets te zeggen tegen de eigenaren die meestal toch ook gedupeerd zijn.
En overigens, mag ook de dierenarts duidelijk maken dat hij wellicht wel zou kopen, maar dat ontneemt de opdrachtgever niet het recht om van de koop af te zien omdat hij/zij een andere benadering heeft over het te nemen risico. Anders wordt de dierenarts geassocieerd met wellicht extreme eisen van de opdrachtgever. [ik beweer duidelijk niet dat het in het onderhavige geval zo is]
Persoonlijk neem ik altijd mijn eigen dierenarts mee. Maar goed, dat is niet voor iedereen mogelijk.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 16:00

Wij hebben inmiddels contact gehad met de dierenarts en hij was blij dat we hem de feedback hebben teruggegeven. :)

Dus discussieer gerust verder over al dan niet keuren, wij gaan verder op zoek naar een leuk paard zonder bemerkingen. :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:09

upendo schreef:
Wij hebben inmiddels contact gehad met de dierenarts en hij was blij dat we hem de feedback hebben teruggegeven. :)

Dus discussieer gerust verder over al dan niet keuren, wij gaan verder op zoek naar een leuk paard zonder bemerkingen. :)


Fijn.. Succes met je zoektocht ;) Hoop dat je een leuk paard kan vinden..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:13

Puur voor de lol: je zoekt een paard dat door mul zand moet kunnen ploeteren... Laat echo's nemen van de pezen: daar ga je meer aan hebben dan foto's voor jouw gebruiksdoel...

Paard kan perfect zijn op foto's maar toch rotte pezen hebben en dan sta je over een paar maanden in de kliniek...

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:18

maximuss schreef:
Puur voor de lol: je zoekt een paard dat door mul zand moet kunnen ploeteren... Laat echo's nemen van de pezen: daar ga je meer aan hebben dan foto's voor jouw gebruiksdoel...

Paard kan perfect zijn op foto's maar toch rotte pezen hebben en dan sta je over een paar maanden in de kliniek...


Helemaal mee eens ;) Al moet ik zeggen dat het ook wel fijn is om te weten of je toekomstige paard artrose oid heeft.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:31

De kans op artrose kun je al verkleinen door het profiel wat je zoekt aan te passen... ;-)
In het kort: natuurlijke (lees ruwe omgeving, bos, stenen, bergop, bergaf) opfok gehad, laat en correct ingereden, geen overdreven benenzwaaier of in de krul getrokken (meestal ook geen modieuze afstamming van benenzwaaiers), geen manegewerk en ook geen z- wedstrijden op 6 jaar, liefst geen ijzers gehad ;-)... Het zijn witte raven die hier aan voldoen maar ze zijn te vinden...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 16:44

Bemerking hing ook op de pezen, dat is de reden dat we er vanaf hebben gezien. :)
Een echo had nog gekund maar in verband met de kosten en wat er te zien was op de foto leek dat ons niets meer toevoegen.

Wel een goede tip, we gaan het meenemen!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:54

Hmm beetje mosterd na de maaltijd maar ik vind het ook vreemde gang van zaken. Onlangs een paard gekeurd. Verkoper vroeg aan de arts of ze de foto's ook mocht hebben, arts zegt dat is aan de opdrachtgever. Ik geef rapport en foto's aan haar. Als zij ze wil delen is dat aan haar. Dat lijkt mij de normale gang van zaken...

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:10

Ik vind het altijd fijn als de verkoper ook gewoon bij de keuring is. Bij mijn veearts.
Dus verkoper brengt het paard bij mijn veearts. Paard wordt gekeurd. Veearts bespreekt de uitkomst (in het laatste geval) eerst met mij en daarna met ons samen. Ook al had de verkoper de keuring betaald. Dat is fijn en transparant voor jezelf en voor de verkoper.
Het ging in dat geval niet door en dan is het fijn als de uitkomst eerst met jou is besproken. Je bent toch teleurgesteld. De verkoper had uiteraard recht op het rapport en de foto's.

Niettemin Ik denk dat Upendo hier weer van heeft geleerd En dat is prima. De tip van Maximuss is ook heel goed. Al kun je met een goede klinische keuring ook al veel aan de pezen voelen (een verdikking, elasticiteit, etc). (Bij een goede keuringsarts natuurlijk)