leasecontract opstellen, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6125
Geregistreerd: 05-04-10

leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 01:37

Hallo,

Ik kwam hier laatst nog een topic over tegen maar krijg deze niet meer gevonden. Excuses als ik ook daar terecht kan voor mijn vragen.

Ik wil in September voor een langere (onbepaalde) tijd naar het buitenland en zoek ik dus iemand die voor mijn ponys wil zorgen. Ik wil dit graag onder een duidelijk contract omdat ik het toch wel eng vind om ze uit handen te geven. Nu heb ik ergens gelezen dat een papiertje met een handtekening niet zo maar geldig is? Hoe krijg ik dit wel 'legaal' en juridisch correct?

Ik heb nog niks op papier staan maar al wel enigzins over na zitten denken:
Beide pony's gaan langs de tandarts en osteopaat, evt dierenarts voor algemene check
Ik vraag geen standaard bijdrage. Ze mogen verplaatst worden, maar alleen na duidelijk overleg. kosten voor jezelf
Het zijn je eigen paarden, je mag er mee doen en laten wat je wilt.
kosten als hoefsmid, tandarts en osteopaat zijn voor mij
kosten voor een nieuw zadel, hoofdstel etc als de huidige kapot gaan, zijn voor jezelf.
Alle spullen mag je gebruiken en mee verhuizen


en dan nu het stukje waar iedereen over valt: dierenarts kosten.
Ene pony is hartstikke bejaard en heeft daar ook de bijbehorende kwaaltjes bij (artrose) maar verder gezond. Andere pony is ooit heel licht hoefbevangen geweest dus groter risico dat het terug komt.
Ik wil best een potje glucosamine of aanvullende voeding betalen voor de oude pony, maar wat als het erger wordt en er een DA bij moet komen? Of het paard met koliek in de kliniek ligt of ingeslapen moet worden?

Ik hoor graag ervaringen over hoe jullie het opgesteld hebben en geldig hebben gemaakt. :)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:14

Bel het juridisch loket, zij geven gratis advies en dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt.

Mbt het leasen, heb je al iemand op het oog of heb je nog niemand? Ik denk dat het vertrouwen tussen jou en de leaser veel belangrijker is dan het papiertje... Vooral als je voor langere tijd weg bent en je er geen zicht op hebt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:26

Heb je al bedacht hoe je het gaat oplossen als de leaser ermee stopt terwijl je in het buitenland zit?

DA vind ik voor jou, je gaat dat toch niet aan een ander overlaten met het risico dat diegene de DA dan maar niet laat komen? Laat dat oudje dan meteen inslapen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:30

Ik zou denk ik niet durven toestaan dat het paard verplaatst wordt als je de leaser niet kent en je zelf niet kan controleren gedurende de lease.
Op “eigen” terrein kan de staleigenaar en andere klanten nog oogje in het zeil houden.
Mocht gedurende de periode de leaser stoppen, dan is het vaak makkelijker op te vangen op een stalling met mensen die je dieren al door en door kennen.

Da kosten voor de kwalen die je bekend zijn zou ik als eigenaar zelf dragen.

Nyaleti

Berichten: 6125
Geregistreerd: 05-04-10

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 12:27

Ik heb nog niemand op het oog, maar hoop via via iemand te kunnen vinden. Toch een fijner gevoel dan een 'wild vreemde'.
Het stoppen is altijd een risico en dat vind ik ook lastig. Ik zou ook graag willen dat degene van te voren al een tijdje mee komt helpen, zodat je weet dat het goed zit. Ook verplaatsen zou gebeuren voordat ik weg ga, zodat ik weet waar ze terecht komen.
Het liefste hou ik ze waar ze nu staan, maar ze staan aan huis zonder enige luxe en in een klein dorpje. Vandaar dat ik denk dat mensen sneller afhaken als ze in de winter ook buiten aan de slag moeten en een half uur moeten reizen. Verplaatsen is dus ook wel een 'laatste' optie, als ik niemand kan vinden uit de buurt.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:57

Toen ik mijn paard had verleasd had ik in het contract staan dat dierenartskosten die voortkomen uit iets wat door haar gedaan is of haar schuld is, ook voor haar rekening waren. Dierenartskosten die kwamen doordat hij bijv. Plots koliek oid kreeg waren voor mij. Heb dan ook een verzekering voor het betreffende paard gehad toen waardoor ik dan niet met enorme kosten opgescheept zat.
Ze zou hem een jaar leasen maar na een half jaar heeft ze opgezegt omdat ze het financieel niet rond kon krijgen qua school en paard...in die tijd heeft ze 1 x dierenartskosten gehad welke gekomen zijn daardat zij onverantwoord bezig is geweest met het paard...deze kosten heeft zij dan ook moeten betalen.

Als je wil, kan ik na mijn vakantie bij thuiskomst wel even een foto maken van mijn contract die ik toen had en prive naar je toesturen als voorbeeld...om het legaal te maken moet je het bij de notaris vastleggen en laten ondertekenen.

Nyaleti

Berichten: 6125
Geregistreerd: 05-04-10

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 13:27

Als je een foto zou willen sturen zou dat heel fijn zijn, dankje!
Hoe krijg je zo iets rond? Want als een paard schrikt en hierdoor uitgelijdt en iets oploopt, is het dan ook een fout van haar?

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:01

casperzazoe schreef:
Als je een foto zou willen sturen zou dat heel fijn zijn, dankje!
Hoe krijg je zo iets rond? Want als een paard schrikt en hierdoor uitgelijdt en iets oploopt, is het dan ook een fout van haar?


Dit hangt er van af...als je weet dat je paard niet verkeersmak.is en je zegt tegen haar dat ze niet buiten mag rijden (wat ook in contract staat dan) en ze doet het nog en paard schrikt, ja dan is het haar fout...maar schrikt hij bijv. Van een auto terwijl het paard normaal gesproken 100% verkeersmak is, ja dan kan zij er ook niks aan doen natuurlijk...
Ik ben halverwege juli ongeveer weer thuis...wil dan wel via privebericht het contract sturen wat ik heb...

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:13

casperzazoe schreef:
Als je een foto zou willen sturen zou dat heel fijn zijn, dankje!
Hoe krijg je zo iets rond? Want als een paard schrikt en hierdoor uitgelijdt en iets oploopt, is het dan ook een fout van haar?

Is dan gewoon redelijkheid.
Paard struikelt en bezeerd zich wasrdoor de DA moet langskomen, is het voor jouw kosten.
Tenzij je expliciet hebt geboden om altijd met peeskappen te rijden tegen dit soort dingen. Dan is het van haar onzorgvuldigheid en zal ze het zelf moeten betalen.
Dus eigenlijk alles wat verwijtbaar onzorgvuldig handelen is.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:53

Nou,het zal mij benieuwen hoe je dit gaat regelen!Staan ze nu bij jou thuis?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:53

Celiien schreef:
casperzazoe schreef:
Als je een foto zou willen sturen zou dat heel fijn zijn, dankje!
Hoe krijg je zo iets rond? Want als een paard schrikt en hierdoor uitgelijdt en iets oploopt, is het dan ook een fout van haar?

Is dan gewoon redelijkheid.
Paard struikelt en bezeerd zich wasrdoor de DA moet langskomen, is het voor jouw kosten.
Tenzij je expliciet hebt geboden om altijd met peeskappen te rijden tegen dit soort dingen. Dan is het van haar onzorgvuldigheid en zal ze het zelf moeten betalen.
Dus eigenlijk alles wat verwijtbaar onzorgvuldig handelen is.


Tot er een externe factor mee speelt, waardoor het paard schrikt. Dan is ze weer niet aansprakelijk want hij hoeft niet door haar onzorgvuldigheid te struikelen. Dat heeft dan niks met beschermers te maken (en die vangen een flinke val niet op). Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 01:53

Pistasche schreef:
Celiien schreef:
Is dan gewoon redelijkheid.
Paard struikelt en bezeerd zich wasrdoor de DA moet langskomen, is het voor jouw kosten.
Tenzij je expliciet hebt geboden om altijd met peeskappen te rijden tegen dit soort dingen. Dan is het van haar onzorgvuldigheid en zal ze het zelf moeten betalen.
Dus eigenlijk alles wat verwijtbaar onzorgvuldig handelen is.


Tot er een externe factor mee speelt, waardoor het paard schrikt. Dan is ze weer niet aansprakelijk want hij hoeft niet door haar onzorgvuldigheid te struikelen. Dat heeft dan niks met beschermers te maken (en die vangen een flinke val niet op). Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Nee hoor. In beginsel in de eigenaar van het paard (dat wil zeggen TS) verantwoordelijk voor de schade die het een paard heeft opgelopen. Ténzij hiervoor iemand verwijt kan worden. Dit kan te maken hebben met onzorgvuldigheid. Het voorbeeldje peeskappen is maar een voorbeeld. Als TS zou kunnen aantonen dat paard bij wijze van moet worden gereden ivm een voorgaande peesblessure (ik zeg maar wat nu), en paardlief is gestruikeld en de blessure is terug, kan zij aantonen dat dit onzorgvuldig handelen. Bijrijder/leaser had moeten weten dat ze deze moest gebruiken. (Nogmaals, ik zeg maar wat als voorbeeld.) De externe factor zoals struikelen speelt dan geen rol meer, aangezien bijrijder wist wat had kunnen gebeuren zonder kappen. Dit alles er vanuitgaande dat bijrijder wist dat ze ermee móest rijden, wat ik aanneem als je iemand anders je paard laat rijden. Expliciet is daarbij het kenmerkende woord. Had bijrijder peeskappen wel gebruikt, is het onverwijtbaar en zou TS moeten dokken. Maar goed dat is er wat diep op ingegaan.
Zoek anders het artikel van ene dhr. Wensing (als ik het goed zeg) eens op. Die heeft hier een mooi artikel over geschreven :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 02:46

Ik heb een aantal jaren terug mijn paard verleased. Ik heb toen gewoon op google gezocht en een geschikte aangepast op mijn situatie.

Ik heb verplaatsen toegestaan omdat hij naar een voor mij bekende pensionhouder ging, alle onderhoudskosten (stalling, evt extra strooisel en ruwvoer) waren voor de leaser, hoefsmid bekappen voor mij, bij een wens het beest op ijzers te zetten voor hun doelen mochten zij dat bijbetalen (bij mijn smid). 1x per jaar tetanus/influenza op mijn kosten, verdere dierenartskosten voor de leaser met de clausule dat ik altijd het laatste woord zou hebben mbt levensrekkende eindeloze behandelingen en euthanasie.
Verder betaalden deze mensen geen kosten aan mij. Ik was dus uit de kosten en zij hadden voor de onderhoudskosten een paard.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:17

Celiien schreef:
Nee hoor. In beginsel in de eigenaar van het paard (dat wil zeggen TS) verantwoordelijk voor de schade die het een paard heeft opgelopen. Ténzij hiervoor iemand verwijt kan worden. Dit kan te maken hebben met onzorgvuldigheid. Het voorbeeldje peeskappen is maar een voorbeeld. Als TS zou kunnen aantonen dat paard bij wijze van moet worden gereden ivm een voorgaande peesblessure (ik zeg maar wat nu), en paardlief is gestruikeld en de blessure is terug, kan zij aantonen dat dit onzorgvuldig handelen. Bijrijder/leaser had moeten weten dat ze deze moest gebruiken. (Nogmaals, ik zeg maar wat als voorbeeld.) De externe factor zoals struikelen speelt dan geen rol meer, aangezien bijrijder wist wat had kunnen gebeuren zonder kappen. Dit alles er vanuitgaande dat bijrijder wist dat ze ermee móest rijden, wat ik aanneem als je iemand anders je paard laat rijden. Expliciet is daarbij het kenmerkende woord. Had bijrijder peeskappen wel gebruikt, is het onverwijtbaar en zou TS moeten dokken. Maar goed dat is er wat diep op ingegaan.
Zoek anders het artikel van ene dhr. Wensing (als ik het goed zeg) eens op. Die heeft hier een mooi artikel over geschreven :j


Ik heb het over een externe factor waardoor het paard struikelt. Een trekker waarvan het paard schrikt, een windvlaag in de bosjes, voorbij fietsende kinderen, verzin het zelf. Er is altijd een percentage 'eigen schuld' waar rekening mee wordt gehouden (dat hoger is zodra er afspraken instaan zoals die van de 'peesbeschemers'). Maar zodra zich gedrag voordoet wat onvoorspelbaar is geweest en het gedrag van het paard buiten de macht/schuld van de ruiter/verzorger is geweest is de eigenaar toch echt ook zelf aansprakelijk... (Gezien die in de basis altijd verantwoordelijk is).

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:49

Ik heb al jaren verschillende pony's verleest. Een geschikt contract kan je vinden via de Vereniging Eigen Paard. Dierenartskosten heb ik juist altijd voor mijzelf gehouden. Zo weet ik zeker dat er op tijd een DA bij geroepen wordt en beslis ik zelf wanneer het genoeg geweest is. Overigens zijn mijn leasers zo dat ze eerder te snel een DA bellen dan te langzaam en doorgaans ook nog de kosten voor hun rekening nemen. Wel heb ik duidelijke afspraken gemaakt over wel of niet opereren bij koliek. Hoewel er vrijwel altijd tijd genoeg is om even contact op te nemen met mij als eigenaar lijkt mij.

Nyaleti

Berichten: 6125
Geregistreerd: 05-04-10

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 14:06

Of het de fout is van de leaser door bv keihard te gaan crossen op een onvlak terrein of dat het komt door een blaffende hond, dat het paard onderuit is gegaan is lastig te bepalen denk ik. Als er echt hoge kosten van de DA bij komen kijken, zie ik het nogal snel gebeuren dat de leaser liegt, om het vertrouwen vanaf mijn kant niet te beschadigen. :=

Dingen als echt zware operaties en euthanasie zou ik uiteraard zelf over willen beslissen, alleen zit ik waarschijnlijk op plekken zonder bereik dus 1 2 3 eventjes bellen in een spoedgeval kan lastig worden.
Vind het ook erg lastig, oudje is 27 jaar en oogt verder gezond maar de kans dat hij ingeslapen moet worden is wel een stuk groter aanwezig ..
Stiekem hoop ik dat hij vredig kan gaat voordat ik weg ben, kan me niks ergers voorstellen dan dat hij overlijdt terwijl ik er niet bij kan zijn.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:01

Hmmm.. advocaat van de duivel spelend, stel dat het paard terwijl jij weggaat zienderogen achteruit gaat, leaser moet meerdaags ivm medicatie of wat dan ook erheen gaan of kan sowieso niet meer rijden.. wat dan? Als ze er dan mee ophouden ivm de grote hoeveelheid zorg die erbij komt kijken.. en met een 27jarige is die kans nu eenmaal groter..
Is het dan niet beter om te zeggen, ik geef hem/haar nog een mooi jaar, en dan is het klaar? Zeker als je straks niet zomaar bereikbaar bent..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:13

Ik geloof dat je hem beter goed verzorgd kunt wegzetten ipv verleasen (ook nog eens voor onbepaalde tijd). Ik vind het tegenover zo'n pony niet erg eerlijk om de gehele verzorging, verantwoordelijkheid en zo'n beetje alle kosten aan een ander over te laten, iemand die je ook nog eens niet kent. Beter zelf de verantwoordelijkheid over het dier dragen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: leasecontract opstellen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:31

Zou je dan de oudere pony niet ergens op een vertrouwd adres op je eigen kosten neerzetten?
Dan weet je in ieder geval zeker dat er zorgvuldig op gepast wordt en dat de dierenarts op tijd komt indien nodig en dat scheelt een hoop stress als je in het buitenland zit.

Ik zou dat nooit aandurven in een leaseconstructie, veel te veel zaken die mis kunnen gaan.
En de kans dat je onervaren mensen treft is ook groot, veel mensen met kennis van zaken zullen niet gaan betalen voor een leasepony van deze leeftijd met grote kans op kosten en afscheid moeten nemen.