Verzekering bijrijdster voor gebruik van trailer en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:01

Hoe een en ander verzekerd is en wie de kosten voor schade gaat uitkeren is afhankelijk van wie "schuld" heeft aan de schade en hoe diegene is verzekerd.

Zou het een aanrijding zijn die niet de schuld is van de bijrijder dan wordt alle schade door de verzekeraar van de schuldige gedekt. Maar zou jou bijrijder een ongeluk veroorzaken of een eenzijdig ongeluk krijgen door bijvoorbeeld een klapband dan ligt de situatie anders.

Bijna iedereen heeft een AVP verzekering, aansprakelijkheids verzekering persoon, deze dekt schade aan geleende spullen. Daar zou zowel paard als trailer onder kunnen vallen, maar dat is afhankelijk van de polisvoorwaarden van jouw bijrijder. Zou jouw bijrijder ook jouw auto lenen, dan valt die zeker niet onder de AVP verzekering. Ook caravans vallen er meestal niet onder, maar dat moet in de polisvoorwaarden van de AVP verzekering van jouw bijrijder staan.

Zou de schade ontstaan door een gebrek aan de trailer of doordat jouw paard de trailer afbreekt onder het rijden dan zijn de kosten mogelijk weer voor jouzelf.

In mijn geval heb ik mijn paard zelf verzekerd, dus dan maakt het niet zoveel uit waardoor het paard gewond raakt of overlijd. Ik claim dat dan op de verzekering van paardlief en als die dat weer vergoed willen zien door een andere verzekering mogen ze dat mooi zelf oplossen. Mijn trailer is niet verzekerd, maar is ook al een stuk ouder. Zou er echt iemand met grote regelmaat met mijn trailer/auto/paard combi op stap gaan dan zou ik voorstellen om wel de trailer te verzekeren en ook de auto.

Kosten om mijn trailer te verzekeren zijn iets minder dan 10 euro per maand en je kan bij Clixx een tijdelijke leenauto verzekering afsluiten voor 4-5 euro per dag. Paardlief blijft gewoon verzekerd, dus dan is het altijd goed geregeld. Of de bijrijdster moet zeggen dat risico zonder extra verzekeringen wel aan te durven, sommige mensen hebben voldoende geld en verzekeren heel weinig.


sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:23

Dan wordt het de kunst om een onafhankelijk expert van haar waarde te overtuigen. In eerste instantie is de waarde van een paard de slachtprijs + emotionele waarde. Nou gaat dat bij onze paarden niet helemaal op, dus dan zou de handelswaarde bepaald moeten worden. Dit moet een expert dan gaan bepalen aan de hand van gegevens over jouw merrie, maar dat zou zomaar een ellendig getouwtrek kunnen worden.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Verzekering bijrijdster voor gebruik van trailer en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:24

@tamary, dan moet je wel de AVP van je bijrijder vragen, want die zou in dat geval moeten gaan uitkeren. En dan nog moet een onafhankelijk schade expert de waarde vaststellen. (en laten verzekeringen nou helaas over het algemeen ernstig hun best doen om vooral zo min mogelijk uit te keren)

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:36

Ik vind dat wel een voorbarige conclusie, de kans dat er door toedoen van jouw bijrijder werkelijk iets gebeurt is natuurlijk niet erg groot. Ik heb in de laatste 12 jaar veel mijn paardentrailer uitgeleend, ook veel mijn paard zelf uitgeleend. En het ergste wat ik meegemaakt heb was dat bij teruggave van de trailer 1 glaasje van het achterlicht gebroken was. Paard heb ik altijd nog netjes onbeschadig terug gekregen.

Het aantal keer dat mijn paard zichzelf iets doms aangedaan had in de wei of op stal is niet meer telbaar. Dus ik zou me er eigenlijk niet zo veel zorgen om maken.

Wat je als voorzorgmaatregel wel kan doen is met je bijrijder alvast overleggen. Zou zij schade maken aan jouw paard dat zij daar dan aansprakelijk voor is. Dan is het aan haar om te bedenken hoe ze dat wil oplossen. Zij kan haar eigen verzekering vragen hoe het precies zit als ze schade maakt, maar het kan ook zijn dat ze de schade in dat geval uit eigen zak wil betalen.

Verder is het handig om wat gegevens van je paard te weten en op papier te hebben. Zoals leeftijd, afstamming, aankoopbedrag en eventueel sportuitslagen. Dan heb je altijd iets om aan te tonen wat de waarde moet zijn.

En voor de rest vooral genieten dat je een fijne bijrijdster hebt, die lol heeft met je paard, je merrie graag meeneemt en de wereld laat zien en die verantwoordelijk met je beestje omgaat (anders zou je haar niet meegeven ga ik even vanuit)

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Verzekering bijrijdster voor gebruik van trailer en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:38

In het geval van schade aan jouw bijrijder door jouw paard dan is het handig om in je eigen APV even te checken of jouw paard meeverzekerd is. En ja, dan wordt de schade aan jouw bijrijder op jouw verzekering geclaimd, gelukkig hebben we daar verzekeringen voor.


Ohja. als je echt inzit over je merrie kan je ook nog met je bijrijdster afspreken dat jullie paardlief verzekeren en zijn kosten draagt of in ieder geval meedeelt.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:58

Als jouw paard schade maakt dan is dat inderdaad gecoverd door de avp verzekering. Dus of je bijrijder daar nou bij was of niet, dat is wel verzekerd. Alleen schade aan het paard zelf is niet gedekt door een normale avp, dus dan zou je het alleen kunnen claimen als jij je bijrijder aansprakelijk stelt voor de schade aan jou paard, en dan de bijrijder haar avp aanspreekt en die het ziet als schade aan een geleende zaak en dat dan uitkeert. Dan moet je dus zeker niet doen alsof het paard van je bijrijder is, want schade aan eigen eigendommen is voor eigen rekening.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers